Bukefalos 28 år!

"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Jag tycker om julkalendern :), väldigt trevligt med en någorlunda historiskt korrekt kalender :p.

Imponerad över hur barnen tar sig an maten :p. Själv så hade jag inte ens velat smaka ngt av det som barn :o (eller som vuxen..)

Och att det dricks alkohol hade jag inte ens reflekterat över.
 
Senast ändrad:
Hehe jag tyckte den var lite rolig, lite :). (Dessutom är ju Robert garanterat hennes riktiga pappa hemmavid så jag tror inte hon blev skadad.)

I övrigt tycker jag han är lite för (mans)dryg för mig. Men jag överlever.
Nej jag är inte ett dugg orolig för barnet, mest att jag inte tror att barn som tittar förstår det roliga, men som sagt, jag småskrattade lite! ;)
Sen har jag just nu en lite ambivalent bild av Eric Haag efter att ha läst Martina Haags sista bok... :cautious: Det är en roman, men känns väldigt personlig och där framstår han som en stor skit (men även Lotta) och när han sen dessutom är lite mansdryg så får jag lite skrattet i halsen...
 
  • Gilla
Reactions: via
Sen har jag just nu en lite ambivalent bild av Eric Haag efter att ha läst Martina Haags sista bok... :cautious: Det är en roman, men känns väldigt personlig och där framstår han som en stor skit (men även Lotta) och när han sen dessutom är lite mansdryg så får jag lite skrattet i halsen...
och @Badger Menar ni att Erik är mansdryg i Julkalendern eller som sig själv? För i kalendern är han ju löjligt dryg, men även annars?
 
och @Badger Menar ni att Erik är mansdryg i Julkalendern eller som sig själv? För i kalendern är han ju löjligt dryg, men även annars?
Ehm, jag känner ju inte honom så jag har ingen aning faktiskt.

Men här och i Historieätarna. Antagligen spelar han väl (över)lite? Och då ilar det lite i mig av att Lotta blir överkörd -vilket hon såklart inte blir utan det är regisserat. Däremot är jag fullt medveten om att det hör till konceptet från England (programmet är kopierat/köpt), det ska vara drumlig humor i programmen och han förser med det. Så det är nog inte ens hans fel.

Dessutom hade jag kanske velat höra vad experten skulle säga eller vad Lotta skulle säga just då. Det intressanta byts ut mot en man som beter sig på ett sätt som de gör då och då i verkligheten också utan att det är roligt. Men det är nog varken här eller där, det är bara för att jag är så nyfiken.

Jag har inte sett honom i TV förutom i Historieätarna och julkalendern.

Dessutom är det kanske faktiskt nyttigt för mig att se det som humor, att det är så avdramatiserat och långt från verkligheten att män breder ut sig, att folk tycker att det är roligt. För det tredje, om det är vad som behövs för att historieätarna och jukalendern ska bli så populära att det produceras fler program i samma anda och folk kan förstå att det är kul att veta någonting så är det helt klart värt det.
 
Nej jag är inte ett dugg orolig för barnet, mest att jag inte tror att barn som tittar förstår det roliga, men som sagt, jag småskrattade lite! ;)

Disney brukar ju göra detsamma, smyga in vuxenhumor som går över huvudet på barnen.

Sen har jag just nu en lite ambivalent bild av Eric Haag efter att ha läst Martina Haags sista bok... :cautious: Det är en roman, men känns väldigt personlig och där framstår han som en stor skit (men även Lotta) och när han sen dessutom är lite mansdryg så får jag lite skrattet i halsen...

Hon är nog ganska putt faktiskt, Martina alltså, det påverkar nog boken. Hon borde rimligen tyckt han var ok när de var gifta. (Själv är jag lite hånad på jobbet, säkert med rätta, för att jag tycker det är pinsamt att folk inte kan klara av att göra en TV-serie ihop utan att det ska bli giftas av :p). Nåja det har ju inte med programmen att göra. Som jag verkligen gillar.
 
och @Badger Menar ni att Erik är mansdryg i Julkalendern eller som sig själv? För i kalendern är han ju löjligt dryg, men även annars?
Hur han är privat har jag inte en susning om, det jag vet om honom är det jag ser i hans program och det jag har läst i Martina Haags bok vilket känns en aning taskigt att döma honom efter. ;) Men ja i programmen känns det som om han är tillsagd att spela dumdryg, och jag säger som @Badger antagligen är det påverkat från originalet eftersom de följer samma mönster, men jag gillar nästan den engelska Sue Perkins ännu mer än Lotta men så är hon komiker i grunden vilket gör att hon är rätt skicklig på att "plocka poäng" ;)
 
Ska man prata om knasiga barnprogram så måste solstollarna ta priset.
Jag tyckte det var helt obegripligt när jag var liten och letade upp det på svtplay för något år sedan.
Det var fortfarande helt obegripligt att det kunde sändas som barnunderhållning...
Jag älskade Solstollarna, och den är helt fruktansvärt dålig :D, det visste inte jag då. Nåja jag märkte inte ens bikinibrudarna när jag var liten, jag har sett klipp sedan dess och man bara gapar. (Jag är lite efter i tråden som ni märker).
 
Hur han är privat har jag inte en susning om, det jag vet om honom är det jag ser i hans program och det jag har läst i Martina Haags bok vilket känns en aning taskigt att döma honom efter. ;) Men ja i programmen känns det som om han är tillsagd att spela dumdryg, och jag säger som @Badger antagligen är det påverkat från originalet eftersom de följer samma mönster, men jag gillar nästan den engelska Sue Perkins ännu mer än Lotta men så är hon komiker i grunden vilket gör att hon är rätt skicklig på att "plocka poäng" ;)

Jag lyssnade på hans sommar/vinterprat för några år sedan och jag tyckte att det gav hans personlighet bra mer djup. :)
 
Jag lyssnade på hans sommar/vinterprat för några år sedan och jag tyckte att det gav hans personlighet bra mer djup. :)
Ah det skulle jag kunna göra, jag har missat hans så det ska jag kolla upp när jag får tid! :up: Det känns som sagt lite taskigt att "döma" honom utifrån tv program och vad hans numera exfru skriver om honom. ;) Jag behöver en mer nyanserad bild av honom! :D
 
Sista smörjelsen igår, häxbränningar i morgon :) ingen som känner sig mer upprörd än :p
Jag korsförhörde äldsta systerbarnet igår, jag var lite orolig att han var i yngsta laget men han var mycket förtjust i den.
Ingen i min närhet har förfasat sig över sex eller öl, däremot om historiska felaktigheter som tex nyanser på tyg och liknade. ;)

Jag hade tyckt att det vore ett snäpp bättre om man lagt lite mer fokus på hur jultraditioner förändrats. Nu har vi bara fått tidig vikingatid.
 
Jag korsförhörde äldsta systerbarnet igår, jag var lite orolig att han var i yngsta laget men han var mycket förtjust i den.
Ingen i min närhet har förfasat sig över sex eller öl, däremot om historiska felaktigheter som tex nyanser på tyg och liknade. ;)

Jag hade tyckt att det vore ett snäpp bättre om man lagt lite mer fokus på hur jultraditioner förändrats. Nu har vi bara fått tidig vikingatid.

Det har väl inte varit så många avsnitt ännu - så det kommer förhoppningsvis mer om jultraditioner i olika tidsepoker vad det lider
 
Det har väl inte varit så många avsnitt ännu - så det kommer förhoppningsvis mer om jultraditioner i olika tidsepoker vad det lider

Inte helt koll med vet inte riktigt när man började fira jul på så sätt som vi förknippar det, många av de traditioner vi har nu är ändå rätt "nymodiga" historiskt sett? Så gissar också att det kommer mer julrelaterat längre fram?
 
Jobbigast med julkalendern är när föräldrar skriver att den är värdelös eftersom barnen får lära sig någonting och det räcker bra om de har tråkigt i skolan. Då blir jag lite ledsen.

Finns det sådana föräldrar? :eek: På riktigt vad är det för fel på folk...
 
Finns det sådana föräldrar? :eek: På riktigt vad är det för fel på folk...
Jo jag har sett flera kommentarer under olika artiklar eller dyl om just det. Om det varit en enda under en artikel hade jag inte reagerat så mycket.

Att lära sig är tråkigt och tråkigt kan de väl ha i skolan och det räcker bra.

Inte konstigt att det är synd om lärarna.
 
Jag korsförhörde äldsta systerbarnet igår, jag var lite orolig att han var i yngsta laget men han var mycket förtjust i den.
Ingen i min närhet har förfasat sig över sex eller öl, däremot om historiska felaktigheter som tex nyanser på tyg och liknade. ;)

Jag hade tyckt att det vore ett snäpp bättre om man lagt lite mer fokus på hur jultraditioner förändrats. Nu har vi bara fått tidig vikingatid.
Mjo jag kunde ha förfasat mig över tygkvalitet ngn gång osv om jag velat. Men jag orkade inte. Tycker de har lyckats imponerande bra för ett TV-program.

(Bäst är såklart att de lyckas låta bli att vara speciellt sexistiska utan att trampa på historisk korrekthet. Visst var män riddare, men det fanns enstaka kvinnliga krigare i Europa under medeltiden. Så kombon att visa mannen som riddare och kvinnan som husfru med att en kvinnlig riddare rider in blir närapå perfekt. Bågskyttet kunde de plättlätt och sannolikt historiskt inkorrekt kunnat förbehålla männen :) (kvinnor jagade och red gärna gränsle 1300-tal).)
 
Undrans om inte jultraditionerna varit ganska lika genom tiderna snarare? Ät en hel massa grejs typ gris, risgrynsgröt och korv, i dagar, få enstaka presenter, eller inte, av släkt, julbock, någon som knackar på och slänger in paket eller vedträ eller en jultomte. Avbrutet av enstaka urfulla drängar som sjunger staffansvisor efter jul och ngt slags ondsint väsen/helig jungfru runt Lucia. Tror det skulle kunna bli långtråkigt :D (eller så vet man inte så mycket).

(Gran, jultomte och sådant är väl 1800-tal/1900-tal.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp