"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Jag gillar den och dottern med!
Hon har också hittat ngt julkalenderspel på barnkanalens hemsida, som hon gillar! Då åker man till de olika "tiderna" från tv-serien :)

Hon saknar dock dinosautietiden säger hon ;)

Du kan hälsa henne att dinosaurietiden var för trist för att komma med i kalendern. Stor brist på sex och alkohol. Inte konstigt de dog ut :angel:
 
Åå, jag ligger så efter! Såg flera avsnitt i rad i går, men har långt till sex och sprit. Hörde att det nämndes på Gomorron Sverige nyss. De lät inte så upprörda ändå. :)
 
Åå, jag ligger så efter! Såg flera avsnitt i rad i går, men har långt till sex och sprit. Hörde att det nämndes på Gomorron Sverige nyss. De lät inte så upprörda ändå. :)

Haha, nej. Det handlade om typ fem sekunder kring sex (penis ska in i slidan, det är det vi kallar vuxenskönt, typ, och någon tecknad bild på två nakna vuxna) och att en av de vuxna ville ha vin och sedan att två vuxna stod och fnissade med varsitt dricksglas rödvin utanför rummet där barnen var, ungefär. Inte särskilt dramatiskt alls.
 
Det här med att bo i kollektiv på 70-talet, att det skulle varit väldigt vanligt, jag har aldrig hört talas om någon, eller känner någon heller som bott så.

Det kanske inte var så vanligt ändå :confused:
 
Du kan hälsa henne att dinosaurietiden var för trist för att komma med i kalendern. Stor brist på sex och alkohol. Inte konstigt de dog ut :angel:

Sant, ska säga det till henne i morgon :D

För övrigt så fnissade hon så mkt av bilderna av de nakna människorna i boken så hon hörde inget om vare sig vuxenskönt eller snippor och snoppar ;) Väntade ju på att få förklara eller se vad hon tänkte om det hela. Hon såg ju även avsnittet igen på kvällen, samma fniss igen och sen kommenterade hon bara de coola kläderna de hade på sig :P
Min sambo såg mest ut som ett stort frågetecken och sa: "Var det det HÄR folk rasat om??" (Han hade inte sett klippet innan, så han trodde det var ngt mkt mer ingående om sex och sprit hehe).
 
Sant, ska säga det till henne i morgon :D

För övrigt så fnissade hon så mkt av bilderna av de nakna människorna i boken så hon hörde inget om vare sig vuxenskönt eller snippor och snoppar ;) Väntade ju på att få förklara eller se vad hon tänkte om det hela. Hon såg ju även avsnittet igen på kvällen, samma fniss igen och sen kommenterade hon bara de coola kläderna de hade på sig :P
Min sambo såg mest ut som ett stort frågetecken och sa: "Var det det HÄR folk rasat om??" (Han hade inte sett klippet innan, så han trodde det var ngt mkt mer ingående om sex och sprit hehe).
Sonen frågade mig i dag om jag hade levt i ett kollektiv någon gång eftersom jag var född på 70-talet :D
 
Det här med att bo i kollektiv på 70-talet, att det skulle varit väldigt vanligt, jag har aldrig hört talas om någon, eller känner någon heller som bott så.

Det kanske inte var så vanligt ändå :confused:
Tror inte det var ett dugg vanligt, men jag tror det har varit ännu mer ovanligt i alla andra tider. Det är nog en smal åldersgrupp också, inte 40-talisterna och inte 60-talisterna...

(Känner till två som bodde i kollektiv :) fast kristet, bondgårdigt.)
 
Min morfar var rätt progressiv, när han var fackligt aktiv i Rättvik på 50-talet tog han dit en föreläsare från Stockholm som skulle föreläsa om kvinnors sexualhälsa :D hans föräldrar var dessutom nudister :p

Jag har sett båda mina föräldrar nakna sedan jag var barn och att vara naken var inget märkvärdigt.
Några sidor sent, men vem har inte sett sina föräldrar nakna?
Vad jobbigt det skulle vara om jag aldrig kunde visa mig naken för sonen, han har ju ingen insikt om hur stängda dörrar fungerar :D
 
Min mamma bodde i kollektiv! Men det var inte sådär på långa vägar. Hon gillar julkalendern men tycker att det avsnittet bara var som ett hån mot tidsepoken. Ett förlöjligande av grundtanken om att leva tillsammans och hjälpa varandra i vardagen.
 
Det här med att bo i kollektiv på 70-talet, att det skulle varit väldigt vanligt, jag har aldrig hört talas om någon, eller känner någon heller som bott så.

Det kanske inte var så vanligt ändå :confused:
Jag tror inte heller att det var så vanligt...

Jag funderar över en sak- när man pratar om hur tex sjuttiotalet var så ska man komma ihåg att alla inte var hippies och bodde i kollektiv. Det fanns ju andra också..
Sen är det klart att vissa tankar hade inflytande i samhället.
Men mina föräldrar eller deras bekanta skulle ju aldrig komma på tanken att bo i kollektiv eller vara hippies. Jag har ju hört historier om hur jobbiga de tyckte vissa "gröna-vågare" var.

Men kanske är det de som bodde i kollektiv som får plats i samhällsdebatten? Tex kulturmänniskor, journalister etc?

/född på 70-talet.
 
Mina föräldrar bodde i kollektiv i många år, även min äldre bror och mina kusiner. Mina kusiner är tillräckligt gamla för att minnas det, kan tänka mig att de ser det avsnittet med stor behållning. Mina föräldrar, bror och kusiner fick med sina gamla kollektivare och såg filmen Tillsammans när den kom!

I deras kretsar var det väldigt vanligt. Vill dock å det bestämdaste protestera mot att de var hippies som bodde i kollektiv, de var proggare ju ;-)
Någon sa "kulturmänniskor" och det stämmer väl i den mån att de är intresserade av kultur, de jag känner som bodde i kollektiv och var vuxna har dock haft yrken som jurist, programmerare, kriminalvårdare, psykoterapeut, förskolelärare, ombudsman, bankkamrer... Ingen har jobbat med kultur på så sätt eller varit journalist.
 
Fick en länk från expressen på min fb sida och det verkar som föräldrarna tycker att lära sig om historia kan man göra i skolan och att man ska leva i nuet och och inte lära sig om något gamalt det är alldeles för trist !
 
Mina föräldrar bodde i kollektiv i många år, även min äldre bror och mina kusiner. Mina kusiner är tillräckligt gamla för att minnas det, kan tänka mig att de ser det avsnittet med stor behållning. Mina föräldrar, bror och kusiner fick med sina gamla kollektivare och såg filmen Tillsammans när den kom!

I deras kretsar var det väldigt vanligt. Vill dock å det bestämdaste protestera mot att de var hippies som bodde i kollektiv, de var proggare ju ;-)
Någon sa "kulturmänniskor" och det stämmer väl i den mån att de är intresserade av kultur, de jag känner som bodde i kollektiv och var vuxna har dock haft yrken som jurist, programmerare, kriminalvårdare, psykoterapeut, förskolelärare, ombudsman, bankkamrer... Ingen har jobbat med kultur på så sätt eller varit journalist.
Mamma bodde ju tillsammans med sina kursare på psykologutbildningen ;)
 
Jag tror inte heller att det var så vanligt...

Jag funderar över en sak- när man pratar om hur tex sjuttiotalet var så ska man komma ihåg att alla inte var hippies och bodde i kollektiv. Det fanns ju andra också..
Sen är det klart att vissa tankar hade inflytande i samhället.
Men mina föräldrar eller deras bekanta skulle ju aldrig komma på tanken att bo i kollektiv eller vara hippies. Jag har ju hört historier om hur jobbiga de tyckte vissa "gröna-vågare" var.

Men kanske är det de som bodde i kollektiv som får plats i samhällsdebatten? Tex kulturmänniskor, journalister etc?

/född på 70-talet.
Fast det blev väl ganska tydligt i och med att de hade två program från -70 talet? Det fanns liksom fler alternativ! :D
Jag kommer ihåg att mina föräldrar hade vänner som bodde i kollektiv, men det var nog mot slutet av kollektivtiden, de var lite "gröna-vågare" och bodde ute på landet och ville försörja sig själva. Tanken är ju inte helt främmande idag heller och det börjar ju växa fram lite kollektiv här och där men kanske mer att man har eget hus/lägenhet men att man hjälps åt med mat, trädgårdsskötsel och barnpassning.

Om jag ser på min egen barndom slutet av 70-början av 80 så hade mina föräldrar betydligt större umgängen och fester än vad man har idag, det var liksom inget konstigt att det var 25-30 pers hemma hos oss och till midsommar var vi kanske närmare 50 pers som hjälptes åt att fixa mat, diska, underhålla oss barn och umgicks. När vi är i samma sommarstuga idag så känns det jobbigt om vi är fler än två familjer, och är det många barn så känns det väldigt trångt.
Det kan hända att mina föräldrars umgängeskrets var lite alternativ mot den tidens sätt att vara, men om jag tittar på dem idag så är det överläkare, höga chefer inom kommun och förvaltning eller privata företag så jag tror att de klarade sig ganska bra i livet. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp