Bukefalos 28 år!

"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Jo jag har sett flera kommentarer under olika artiklar eller dyl om just det. Om det varit en enda under en artikel hade jag inte reagerat så mycket.

Att lära sig är tråkigt och tråkigt kan de väl ha i skolan och det räcker bra.

Inte konstigt att det är synd om lärarna.
Ofta är samma personer upprörd över att Gina ska förstöra våra traditioner...
 
Jag har inte ens några små barn hemma längre (inga barn alls bor hemma längre) men då jag är helsåld på Historieätarna har jag tittat i år. Man får väl i krissituation om nån tycker man är konstig sno åt sig grannens unge och skylla på att man blev ombedd att titta med denna...:D det måste ju vara fullt tillåtet..:idea:.Är väldigt imponerad av barnen som smakar på det mesta utan knot. Älskar barnens kommentarer kring saker och ting och deras reflektioner. Tycker att julkalendern är jättebra och intressant där även barn kan lära sig mycket, tror det kan tilltala barn just för att barnens perspektiv visas och fokuseras på, tror det är en utmärkt väg för att lära barn och göra barn nyfikna på historia. Kanske något som kan användas i skolorna på något sätt framöver?
 
Jo, jag såg ett inlägg på Facebook igår (var annars?) där en så kallad "Facebookvän" länkade till följande klipp från årets julkalender i SVT (som jag för övrigt är extremt pepp på; jag är ett STORT Historieätarna-fan):


Hon (och många med henne har jag sedemera sett på SVT Barnkanalens Facebooksida) var extremt upprörd över att det "propagerades" (hennes uttryck) för sex och alkohol i julkalender. Hennes barn skulle minsann inte få se detta hemska utan istället få titta på Sunes jul, som jag i min tur inte skulle visa för mina barn då jag finner den extremt könsstereotyp. VAD skulle Sunes kompisar säga om de visste att han och Sofie - som han såklart är käääär i - lekte med hennes dockor?!?!? Så OERHÖRT pinsamt!!!

Nu blev jag lite nyfiken på hur resten av världen - dvs medlemmarna på Bukefalos - ser på det här. Propagerar klippet ovan för sex och alkohol? Är det hemskt att en julkalender förklarar sex för barn? Och ffa, är det hemskare än att visa en julkalender som är extremt könsstereotyp?

Det är väl toppen, i stort sett alla barn kommer att när de bli vuxna att ha sex och dricka alkohol.
 
Hahaha! Hoppas då bara att du inte samtidigt tänker "det man inte har i huvudet får man ha i benen" ;).



Jag förstår inte heller riktigt vad det är som är så farligt med sex? Varför måste barn "skyddas från att förstå vad vuxenskönt är" som någon skriver i en kommentar? Jag förstår varför man vill skydda barnen från t.ex. grova våldsscener, eller rasism, eller som jag själv tog upp: extremt könsstereotypa roller, men sex mellan samtyckande vuxna är ju liksom något... trevligt?

Man kan ju invända att kalendern är lite för kort för vuxenskönt... Men det är ju 24 dagar i rad :)
 
Mina barn som är åtta och tolv år gamla tycker att julkalendern är jättebra. Den äldsta har redan innan tittat på Historieätarna och älskade den serien.
Jag tycker att upplägget är toppen och kan verkligen inte förstå hur de föräldrar tänker som inför sina barn beskriver lärande som tråkigt och jobbigt.
 
Dottern, 4,5 år gammal, hade sett några avsnitt hos sin pappa och lät meddela att hon tycker om kalendern. Hon har sett Historieätarna tidigare och gillat det så det är egentligen inte överraskande.
 
Vad tycker vi nu, hörrni, när kalendern börjar dra sig mot sitt slut? Jag har sett varenda avsnitt och jag älskar den verkligen, tycker att den är en riktig höjdare. Har inga barn på särskilt nära håll så jag vet inte hur den uppfattas av de yngre utöver vad ni skriver här egentligen, och vad man ser på Facebook då. Men är mycket intresserad och nyfiken!

(Imorgon kommer väl Kalabaliken i Kollektivet, med vuxenmys och propaganda för alkohol, jag längtar riktigt till klockan slår sex imorgon bitti!)
 
Vad tycker vi nu, hörrni, när kalendern börjar dra sig mot sitt slut? Jag har sett varenda avsnitt och jag älskar den verkligen, tycker att den är en riktig höjdare. Har inga barn på särskilt nära håll så jag vet inte hur den uppfattas av de yngre utöver vad ni skriver här egentligen, och vad man ser på Facebook då. Men är mycket intresserad och nyfiken!

(Imorgon kommer väl Kalabaliken i Kollektivet, med vuxenmys och propaganda för alkohol, jag längtar riktigt till klockan slår sex imorgon bitti!)[/QUOTE
Jag hade velat ha mer julkoppling. Typ som de gjorde med julkalender inslaget. Tex berättat om julgran, julklapp på dörren osv
 
Vad tycker vi nu, hörrni, när kalendern börjar dra sig mot sitt slut? Jag har sett varenda avsnitt och jag älskar den verkligen, tycker att den är en riktig höjdare. Har inga barn på särskilt nära håll så jag vet inte hur den uppfattas av de yngre utöver vad ni skriver här egentligen, och vad man ser på Facebook då. Men är mycket intresserad och nyfiken!

(Imorgon kommer väl Kalabaliken i Kollektivet, med vuxenmys och propaganda för alkohol, jag längtar riktigt till klockan slår sex imorgon bitti!)


BARNET älskar den, igår sjöng hen "du ska få min gamla potta när jag döööör" 56886545678 gånger. Jag lärde givetvis BARNET alla verserna.
Jag gillar den också, så även min RINGMÄRKTE.
 
Vad tycker vi nu, hörrni, när kalendern börjar dra sig mot sitt slut? Jag har sett varenda avsnitt och jag älskar den verkligen, tycker att den är en riktig höjdare. Har inga barn på särskilt nära håll så jag vet inte hur den uppfattas av de yngre utöver vad ni skriver här egentligen, och vad man ser på Facebook då. Men är mycket intresserad och nyfiken!

(Imorgon kommer väl Kalabaliken i Kollektivet, med vuxenmys och propaganda för alkohol, jag längtar riktigt till klockan slår sex imorgon bitti!)

Jag tycker att det är en superbra julkalender. Jag har tittat på alla avsnitt och tycker att man som vuxen får en stor behållning av barnens kommentarer och reaktioner. Jag älskade för övrigt barnens reaktion på att äta kanin. :D
 
Jag säger som jag sagt tidigare när diskussioner om årets julkalender kommit upp på facebook, vill man inte titta på årets julkalender man kan se en gammal kalender i repris. Har man dessutom mindre barn så går det utmärkt att kolla på en julkalender som sändes innan barnet var fött, då är ju julkalendern ny för barnet och så kollar man på ett avsnitt om dagen fram till jul, problem solved. Spöket på Greveholm var en superkul julkalender minns jag och den gick ju när jag var liten.
 
Jag arbetar med barn i årskurs 1, dvs sjuåringar, och de flesta gillar julkalendern.Någon enstaka tycker den är lite tråkig, men så har det varit under alla 17 år jag jobbat med barn, oavsett vad som visats.
Själv tycker jag att julkalendern är underbar och den första jag följt alla avsnitt av på bra många år!
 
Gillar den jättemycket! Hela familjen sitter klistrade (barnen är sju och snart tio). En fantastiskt bra idé att synliggöra barns historia på ett lättsamt sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp