Arg på andra hästar vid ridning!

Gooing

Trådstartare
Hej alla bukare.
har ett litet problem som ja inte kan lösa. när jag tränar min häst å vi rider i ridhuset själva så går det jätte bra. men kommer de in ngn annan så tappar hon koncentrationen och skulle den andra hästen komma nära min dams lilla rumpa så e de som om själva fan har flygit i henne :confused: jätte jobbigt :( finns de ngt sätt att lära bort dessa saker eller får ja bara akta hennes rumpa och rida me jääääätte roset :smirk:
 
Sv: Arg på andra hästar vid ridning!

Så gjorde min häst i början och det berode på att hon är så låg i rang och inte hade fått förtroende för mig, som hennes ledare.
Idag funkar det helt OK, hon blir fortfarande sur vid för nära möte med annan häst men lyssnar på mig.
 
Sv: Arg på andra hästar vid ridning!

Hej, Min häst kan bli arg på en annan häst när den hästen lägger öronen bakåt till min häst, Då brukar min häst sparka den heehee:P..Jag vet inte hur jag ska göra för att få honom att sluta med det men..jag har typ samma problem som dig dåra?? :(
 
Sv: Arg på andra hästar vid ridning!

Jag tolkar beteendet som att hästen inte litar på att du sköter eventuella ranguppgörelser. Och ja, det finns sätt att träna bort sånt. Kika in på hästhantering så kan du säkert få lite fler konkreta tips.
 
Sv: Arg på andra hästar vid ridning!

har liknande problem. har 2gamla "surpuppor", har tränat ledarskap mm och allt det funkar. vi kan gå över prasslande presenningar mm så jag tror att de litar på mig, men kommer det en ny häst så blir det hyttande bakben och sura miner.
inne i boxarna kan det bli ganska livat med om de inte gillar boxgrannarna...
 
Sv: Arg på andra hästar vid ridning!

jag rider en surpuppediva :smirk: mindre roligt, fast det funkar just nu... När andra red henne innan kunde man knappt rida inom 3 m radie för då kickade hon... Nu kan man rida jämsides, möta hästar i ridhus osv. har dock alltid röd rosett i svansen på tävlingar, kickar hon och jag har skyltat med det så får jag inte dåligt samvete :D *sedan brukar jag inte frivilligt gå in i klungor med hästar med henne...*

Mitt tips är att när du möter en häst påbörja en öppna lite innan och arbeta henne lite extra.
 
Sv: Arg på andra hästar vid ridning!

min är också lite jobbig, så fort det kommer förgbi någon nära slänger ohn upp huvet och drar bak öronen... jobbigt :( men när man rider själv funkr det utmärkt, försöker rida med andra så mkt som möjligt!! är bättre nu iallafall :)
 
Sv: Arg på andra hästar vid ridning!

Så fort hon gör det så driv på, ge henne inte tid till att syssla med sådant.
Ju surare hon reagerar på andra hästar - Ju mer får hon jobba (öka drivningen)

Har fungerat på alla de 14 ston som jag lärt att inte grina illa mot andra hästar vid ridning.
 
Sv: Arg på andra hästar vid ridning!

Håller med de andra, arbeta henne så hårt att hon inte kan hitta på ngt, sno hennes uppmärksamhet. Dock anser jag också att det kan handla om lite olydnad från hennes sida. en ny situation så kollar hon hur hon kan bete sig. markera att det inte ingår i hennes repetoar i ridhuset. jag vet ju inte hur det ser ut men har sett en del ryttare som har problemet med hästen för att de inte säger ifrån, det är ju verkligen inte en naturlig situation för hästen att trängas in i stängd avdelning med en massa revirinkräktare. blir lätt så tråkigt i och med att alla måste anpassa sig, du måste be alla hålla avstånd och så kan det bli riktiga tråkigheter ifall något händer. du behöver inte använda spö, oftast räcker det med att du ryter till så hon stannar upp, du avbryter beteendet lixom, och riktar om det. brukar funka om man tar det så fort hon visar den minsta lilla irritation.
 
Sv: Arg på andra hästar vid ridning!

Mitt sto var likadant i början.
Jag anser dock att det bara finns en sak en häst ska vara koncentrerad på när man rider (och ber den att arbeta) och såg det helt och hållet som en olydnad.
Nu är vi två så vana vid varandra (ju nyare häst desto sämre kommunikation) att jag bara behövde "morra" åt henne varje gång och inte uppförde sig och säga till henne att fortsätta arbeta.
tog inte speciellt lång tid innan hon uppförde sig.
Har dock inte provat med folk som är jätte närgånga, men det ska tränas någon gång det också.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 187
Senast: Fiorano
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 153
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp