Bukefalos 28 år!

"Arg" vid sadling?

SnigelEffekt

Trådstartare
Rider ett halvblodssto som till sättet är en väldigt bestämd dam. Man hunsar så att säga inte omkring henne hur som helst, o passar det inte så reser hon sig. Det är dock så att varje gång man ska sadla så hugger hon i luften, spänner sig o ibland kosparkar. När man då läser om det beteendet så är det genast att sadlen inte passar.
Men hon är ju väldigt sån till sättet, likså om man borstar henne så kan hon hålla på och kosparka, särskilt vid magen.
Ni som har haft sånna här hästar, hur har ni gjort? Har ni bytt sadel och isåfall har det blivit någon skillnad?
 
Sv: "Arg" vid sadling?

Nu är det ju ett sto :D MEN exakt sådär var min häst i början när jag byss köpt han. Ryktningen var värst han var så pissed off så han såg ut som en drake speciellt mage och hals, och skrapa oavbrutet med ena framhoven varvat med att tugga på uppbindningsbanden och sura. F.d. ägare sa det var trams. När man sadla högg han i luften, och när man pilla och flytta sadeln, när man spände gjorden fick man akta sig för då kom både ett hugg lr kospark. Men han visa inget när man satt upp eller red, bara just sadling.

Efter nån vecka fick jag nog och tog dit massör, som efter hon kännt igenom honom inte visste vad hon skulle börja med. Han var så SPÄND överallt! Ryggen var förtvinad, halsen var en senig röra av svullna vs förtvinade muskler. Det enda som inte var spänt var bakdelen. Okunnig som jag var då hade jag inte upptäckt det tidigare.
Hon kolla även på sadeln och den låg bra, men var snedsydd.

Så det blev vila med massage varannan vecka i 3 månader, sen sakta uppbyggning.

Han blev mkt bättre och massören trodde först det var kört och kanske 1 år hade vi en promenad häst. Men redan efter 3 behandlingar hade han blivit bättre.
Nu har han inga problem och njuter av att bli ryktad. Sadling kan fortfarande vara otäckt ibland, men han hugger absolut inte mer utan tar bak öronen bara men när sadeln väl är på så bryr han sig inte. Den sadeln han har nu ligger perfekt är en bomlös ST dressage och har även haft sadelutprovare som också konstaterar att den ligger bra.

Han har även blivit behandlad av ET och där hittades massvis med skavanker som nu är i princip återställt, ska ha en till behandling. Nu är han en genomlugn häst, innan var han lättstressad och tjurig om mornarna. Nu är han en glad och lugn häst som är positiv.

Jag tror absolut din häst har ont nånstans! En genomgång av massör och ET är inte fel. Det behöver inte vara sto fasoner! Min häst var ju tjurig i all hantering, och vid tillsägelse så reste han sig HÖGT. Han var ju desperat efter att man skulle lyssna. Han har inte ens tenderat till sånt beteende nu på 1½ år. En ny häst i princip.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Arg" vid sadling?

Mitt halvblod var under en period lite knepig att sadla och på honom fungerar det inte att bli för arg. Man får istället "lura och trixa" honom att gilla det han ska göra i tron att det är han som bestämmer. Jag brukar muta honom med t.ex. äpplen eller att jag kliar honom på manken eftersom han då för stunden glömmer bort sadlingen. En period var han ganska jobbig och då började jag istället sadla honom utanför stallet. Jag går alltid med honom några minuter innan uppsittning och spänner gjordarna försiktigt under tiden och det har fungerat alldeles utmärkt. Han kunde förr bråka och hålla på och började även med det utanför stallet men då ignorerade jag honom bara och går på och sedan har han helt lagt av med sitt trams. Jag trodde också att det var fel på sadeln, alternativt problem med ryggen men kollade upp detta. Däremot har jag märkt att han är väldigt känslig för insektsbett och då kan han reagera vid sadling och då slipper han.:bump:
 
Sv: "Arg" vid sadling?

Min häst är ibland sån, hon sparkar inte men ser skitsur ut och kör upp huvudet. Kanske piskar med svansen och lyfter ena bakbenet.
Hon är såklart 7 gånger värre om utrustningen inte passar, men även om jag som nu har en perfekt sadel så blir hon arg ändå ibland.
Det enda som hjälper är att sadla så försiktigt man kan och inte hålla på för länge och greja, hon blir nämligen extra sur om man står och tar av och på grejer, t.ex vid sadelinprovning eller om man provar nya täcken :D
Bättre är att bara låta henne snusa på sadeln, lägga på den snabbt men samtidigt försiktigt och sen spänna gjorden försiktigt ett hål i taget. Surar hon så ignorerar jag det, skrapar hon t.ex med ett framben så säger jag inget men lägger en bestämd hand fram på bogen så slutar hon.
Blir jag arg och ryter till blir hon ÄNNU argare, så det fungar inte ;)
Hon brukar sluta sura när jag väl fått på sadeln och spännt första hålet på gjorden. Då ser hon jättenöjd ut precis som hon har presterat nåt bra :D
 
Sv: "Arg" vid sadling?

Nja alltså. Det där med att det alltid beror på sadel eller övrig utrustning (typ sadelgjorden etc) är en sanning med modifikation tycker jag.

Min häst är alltid lika sur när man spänner sadelgjorden vare sig det är galoppsadel av två olika typer med två olika typer av sadelgjordar, div hoppsadlar jag testat (albion, equipe, griffin, prestige, stübben o kanske ngn mer som jag nu glömt) med olika sadelgjordar även där (med fårskinn, läder, syntet, magplatta, vanlig etc) samt dressyrsadlar (piab, stübben, dominus, albion) med olika gjordar även där (fårskinn, läder, syntet etc)

Har även testat olika vojlockar o schabrak samt paddar. Fårskinnsvojlockar, fårskinnspaddar, gelpaddar, teddypaddar, teddyvojlockar, vanliga tunna bomullsvojlockar/schabrak, tjockare vojlockar/schabrak, inget alls under sadeln etc.

Vad jag menar är att vissa hästar är kinkiga helt enkelt och tycker helt enkelt inte om processen med att man drar åt ngt runt magen på dem. Vilket jag själv kan förstå. Skulle heller inte tycka om att ngn drog åt ett bälte kring min mage varje dag utan att jag hade ngt att säga till om.
 
Sv: "Arg" vid sadling?

Mitt äldre sto ser lika arg ut om man lägger på täcke, lägger på en vojlock, eller sadlar, så en del hästar ogillar bara när man grejar med saker och spänner åt grejer om dem. Behöver inte betyda att inte sadeln passar.
 
Sv: "Arg" vid sadling?

Hon talar om att hon inte gillar att bli rörd där...Du kan prova att masssera henne- börja vid hals framme vid bringan och över rygg och ländmuskler + vid sadelgjordsstaden. Du kan ta och göra lätta små cirklar som när hon slappnar av tycker är skönt...

Det är inte säkert att du får avspänning på en gång. Får du röra henne överallt utan att hon verkar besvärad har hon kanske inte mer ont men hon kan ha smärtminne att det har gjort ont.

Då kan du bryta beteendet med t.ex låta henne äta ngt gott när du sadlar och spänner sadelgjoorden så att hon tycker att sadeln är ngt positivt.

Jag tycker att man ska försöka få sadlingen till en positiv procedur för hästen...
 
Sv: "Arg" vid sadling?

Hej - mitt sto gjorde också så här, var arg vid sadling. Men innan jag bråkar med en häst så kollar jag noga om det är något rent fysiskt i vägen.

Det visade sig - efter flera månaders intensivt detektivarbete på Huntley Hästklinik att stoet hade en gammal, aldrig utläkt skada inne i höger bakkota. Så länge hon inte anstränger sig (rids på böjt spår) är allt frid & fröjd.

Hästen har inget annat sätt att tala om för ryttaren att det är något som inte stämmer...:cry: :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 131
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 622
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 185
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp