Bukefalos 28 år!

Argument FÖR höanalys

aramis

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite enkla raka argument för en höanalys. Jag ska försöka övertyga mina blivande stallkompisar att vi ska analysera det hö som vi ska gå över på nu.
Ingen av dom tävlar eller är speciellt aktiva med sina hästar, men det måste väll ändå vara bra att veta vad man ger dom?!

Så vilka är era bästa argument för en analys?
 
Kan du inte betala analysen själv?
Så har jag fått göra i mitt nya stall, men det är också bara jag som fått tillgång till papprena :devil:


Men självklart är det bäst om alla kan måna om sina hästar. Mina stallkompisar ger bara massa energifoder till sina hästar och det är ett proteinfattigt hö vi har, hur bra är det för dom? (jag har tipsat domom att ge merproteinrikt foder pga detta)

I mitt förra stall hade vi en gång ett hö med värdena Smb 6 och MJ 6,2 :crazy: :eek: TÄNK om vi givit dom en foderstat utifrån "normalhö" :eek: :cry:
Och det finns mycket man kan missa genomattfodramed ögat, alla brister syns kanske inte förren det är för sent :cry:
 
Utöver det självklara - att hästarna mår bättre, så är det ekonomin. Att VETA vad man behöver ge eller inte ge, och inte behöva chansa om "något" visar sig inte stämma när halva säsongen gått.
 
Det är i längden billigare att ge det som behövs (och det får man reda på i analysen)
än att joxa med en massa olika fodermedel "för säkerhetens skull"
Och du har iaf en chans att åtgärda översott/underskott innan det går så långt att det syns på hästen.
 
Ekonomin!

Det blir billigare att analysera :-) Dom dära fodersäckarna kostar ju fort mera än analysen... Men du, strunt i dom andra och så analyserar du själv om dom inte vill. Jag analyserade vid Hjortens lab för under 400 kr för komplett analys, energi och protein kostar 300 kr (exkl. moms) så som du ser så är det inte många fodersäckar man köper för dom pengarna...
 
Re: Ekonomin!

Jo, jag ska göra en analys själv även om dom andra inte vill dela den med mig.
Fast det är ju bättre för ekonomin om alla delar på den, gissar att alla är intresserade av resultaten sen i alla fall. Då kan jag inte säga nej, du betalade ju inte!

Det skapar bara otrivsel i stallet och det vill jag inte.

Men det kostar över 700:- för mineraler plus energi och proteni då eller???
 
Kostnaden för analys är 'ingenting' jämfört med att stå där en dag UTAN häst.. kanske p.g.a urkalkning av skelettet med påföljande skador som inte syns förrän det är för sent :smirk:

Hästar (inte bara växande unghästar) nybildar skelettet hela sitt liv, därför är bl.a rätt Ca/P-kvot mkt viktig.. en brist man INTE kan se 'med ögat'!
 
Re: Ekonomin!

395 kr plus moms för energi, protein, Ca, P och mg betalade jag vid Hjortens lab. Med moms blir det 494 kr.
 
Klart bästa argumemtet!!! :bow: Vem kan säga nej mot det argumentet. Inte jag i alla fall.

Hoppas att dom vill dela analysen med mig nu. :bump:
 
Hej hur gör man när man ger hästarna ensilage, balar från olika ängar och en mindre del hö????

:bump:
 
Så skulle jag inte fodra, så det problemet utsätts jag inte för. Jag vill att mina hästar får en så stabil foderstat som möjligt = från samma fält eller med lång övergång.
 
Jamen om man köper från en bonde som lagrar flera hundra balar...... :confused:
 
Bonden vet ganska säkert vilka balar som kommer från en 'viss' åker, fråga honom.. så bokar du ju de balar du vet att du behöver under vinter/vår, alt. köper dem 'kvar i lagret' med ditt namn påskrivet.. då behöver du endast ta analys från första balen :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 255
Senast: Twirro
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 392
Senast: Luff
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 199
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp