Bukefalos 28 år!

tolksele

Trådstartare
Någon som har något att säga om arméselarna?
Jag har en antik armésadel som jag gillar skarpt, men har aldrig funderat på selarna innan. Förstår ju såklart att det kommer bli för stort för ponnyn men är det bra grejer kan det ju vara värt att spara på :angel:
 
Min erfarenhet av arméselar är att de inte är så stora som man tror, att de sällan är i bra skick och ännu mer sällan kompletta med baksele. Och sen är de tunga som satan. Om man ska ha en armésele komplett i bra skick krävs det både tur och pengar, för när de väl finns kostar de en hel del. Jag valde bort loksele till mina eftersom det är så sällan de drar något tyngre än vagn. De sladdar paddocken och den stora ska ploga lite snö - men inget av det blir så tungt och regelbundet för dem att det kräver loksele.
 
Någon som har något att säga om arméselarna?
Jag har en antik armésadel som jag gillar skarpt, men har aldrig funderat på selarna innan. Förstår ju såklart att det kommer bli för stort för ponnyn men är det bra grejer kan det ju vara värt att spara på :angel:

Jag har köpt ett flertal arméselar mycket billigt som jag renoverat. Bågdäckeln är fantastiskt bra, och oftast är lokorna i bra skick.
Att sedan stora delar av lädret är dåligt, är en annan femma, men det går ju att byta ut, liksom bossorna.

Det blir billigare att renovera en billig armésele till nära nyskick, än att köpa en ny Tärnsjösele.
Med nya bossor så blir den också lättare än i original.

Att dra i skogen eller i jordbruk utan loksele går inget vidare, och är definitivt inte bra för hästen.
 
Tack @Mli och @skogaliten !
Renovering av någon sele ska jag nog inte ge mig in på, total nybörjare så vet ju knappt vad som är fram och bak än :D

Att dra i skogen eller i jordbruk utan loksele går inget vidare, och är definitivt inte bra för hästen.
Inga jordbrukssysslor planerade, så mycket har jag i alla fall fattat att man använder loksele i skogen och bröstsele till "vanlig" körning :)
Hittade en armésele till salu som var en bröstsele, därifrån frågan kom :p

Vet en kompis som fick en armésadel när de rensade förråden inne på K1, en av högvaktssadlarna också så i toppskick. Tyvärr är det ju inte så många körhästar kvar där inne så att få tag på en sele därifrån tror jag kan bli svårt... :cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Mli
bra selar lokorna utformade att passa många hästar,många inställningsmöjligheter.Lokorna inte optimala pga dom skall passa många ,dock tillfyllest till nästan all körning som sker i dag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 375
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: tanten
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 683
Senast: Anna
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp