nexxa

Trådstartare
Hej!

Behöver lite hjälp att bena ut frågor gällande arrende.

Låt säga att man arranderar en ladugård, ett hus som behöver byggas om från scratch samt 0,5 hektar. El finns och ev även vatten.

Vad jag förstått finns det inget längre som heter "livsarrende", stämmer detta?
Om jag skulle arrandera ett sådant ställe på "obestämd tid" vilket mellan raderna för mig personligen blir livstid. Vad gäller då om ägarna, äldre, går bort?
Om deras barn/barnbarn då ärver detta, vad gäller då för mig? Har jag samma rätt att fortsätta hyra eller upphör kontraktet gälla om de skulle gå bort?

Kanske låter illa att prata om att någon skulle gå bort bara sådär apropå, men tankarna finns ju.
Tacksam för svar
 
Sv: Arrende

Vid en eventuell bortgång kan arrendet sägas upp, dock har du fortfarande besittningskydd m.m. så det är inte bara att sätta dig på bar backe.

Vid en uppsägning av ett arrende så har ju arrendatorn rätt till ersättning för åtgärder som har höjt nyttjande eller marknadsvärde, så då ska du ju vid en ev. uppsägning ha ersättning för de renoveringar m.m. som du har gjort.

Det är ju också så att man som regel har förvärvsrätt, dvs vid en försäljning så har du som arrendator rätt att köpa fastigheten till samma pris som högstbjudande.

Livstidsarrende finns vad jag vet fortfarande kvar, dock inlåts detta endast med myndighet och inte mellan privatpersoner.

Det är ju också så att ett livstidsarrende får tas över av make eller maka så länge som denne inte gifter om sig.

Vanligast idag är dock 5 års arrende då detta är en lagom tid att överblicka, det är inte så lätt att se in i framtiden.

Arrendeavgift får endast utgå i reda pengar, några tjänster får mao inte ingå i arrendeavgiften.

Allt detta finns att läsa i jordabalken, den finns på nätet så det är bara att gå in och läsa.
 
Sv: Arrende

Hej och tack för ditt svar!
En liten fråga då..låt säga att jag skulle renovera för ett par hundratusen och ägarna dör, det ärvs av barnen och de vill sälja. De får ett bud på x antal kronor och jag bestämmer mig för att vilja köpa det (dvs högstbjudande) får jag då något avdrag/ersättning för det jag renoverat sen innan eller måste jag betala det "en gång till" ?
 
Sv: Arrende

Du har ju sannolikt rätt till ersättning för renoveringar etc vilka du då får plocka ut från dödsboet.

Sen är försäljningen en annan sak om det då är barnen som säljer och inte dödsboet...

Åtminstone tror jag att det är så, men vill du vara riktigt säker så hör med en advokat som är insatt i just frågor runt arrenden - dessa advokater är dessvärre lite av bristvara idag verkar det som.

Mäklare är generellt dåligt pålästa i arrendefrågor... har en kompis som var på en visning av en gård där marken var utarrenderad, kompisen började då fråga om löptider och hur det låg till med stödrätterna för marken - varvid mäklaren börjar prata om hur fint renoverat badrummet var :D

Detta var bara ett exempel men tyvärr verkar det vara mera regel än undantag, men hutlöst betalt ska dom minsann ha.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
942
Senast: cassiopeja
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 854
Senast: Liten
·
Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 082
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp