Bukefalos 28 år!

Artisters gage

Texaz

Trådstartare
Är dagens artister överbetalda???

Hörde idag att Håkan Hellström fått ut 3,3 MILJONER i förskott för sin spelning på Peace & Love, som nu gått i konkurs.

Jag hajade till REJÄLT!

3,3 mille, för en kvälls jobb???

Undra på att det kostar att gå på konsert nuförtiden....

Är det en normal taxa?? Är det rimligt?
 
Sv: Artisters gage

Fast alltså, allting kostar ju. Det är ju inte så att Håkan Hellström, en person, dyker upp för att ha en konsert. Det är kanske 40 personer till som avlönas blandat med musiker och roddare. Turnébussen kostar att äga och köra. Alla instrument kostar att äga och serva.

Sen är han ju eftertraktad och då blir priset högre förstås. Så är det med allting som är eftertraktat, det är dyrare. Jag tycker att det är helt rimligt. Det är knappast Håkan Hellström som fick Peace & Love att konka, de har haft dålig ekonomi i massor med år.
 
Sv: Artisters gage

Vad som är rimligt, det vet jag inte. Men jag brukar "roa" mig med att kolla biljettpriser till Sweden Rock-festivalen och totalt förfasa mig över hur gräsligt mycket det kostar att gå dit :crazy:! Antar att de flesta festivaler kostar ungefär lika mycket? (Sedan "glömmer" jag å andra sidan hur mycket hovslagarbesök, ett lass hö, en pall spånbalar, etc kostar :D. Vi har väl alla olika intressen...) Men festivalerna, de välbesökta alltså, drar nog in en hel del pengar också.
 
Sv: Artisters gage

Är det rimligt ? Tveksamt, jag har absolut inget emot att folk har en hyffsad inkomst - men 3,3 miljoner för ett par timmar finns det inte en chans i h****e att jag betalar någon för. Ett personligt gage på kanske 100 000 kunde ha varit rimligt.

Då är det avsevärt mycket bättre att ladda ner på nätet...
 
Sv: Artisters gage

Jag fattade inte varför du undrade var artister hade i sina garage... :o Lite för trött tror jag.

Sen är det som sagt förmodligen inte så att Håkan fick 3,3 miljoner att stoppa i fickan.
 
Sv: Artisters gage

Är dagens artister överbetalda???

Hörde idag att Håkan Hellström fått ut 3,3 MILJONER i förskott för sin spelning på Peace & Love, som nu gått i konkurs.

Jag hajade till REJÄLT!

3,3 mille, för en kvälls jobb???

Undra på att det kostar att gå på konsert nuförtiden....

Är det en normal taxa?? Är det rimligt?

Är det sant? Det låter lite väl mycket.

Och eftersom så många festivaler konkar så fungerar inte marknaden och artisterna får för mycket betalt. Om de förtjänar det eller inte är en sak men man kan inte ta mer betalt än vad kunderna är villiga att betala. Och om festivalerna konkar så får artisterna snart inga gage alls.
 
Sv: Artisters gage

...Det är inte bara t.ex. musikartister som har extrema "gage,"löner eller vad man ska kalla det.

Fotbollsstjärnor som Zlatan kan ha ett par hundra miljoner eller så i årslön.

Visst, en fotbollspelare kanske blir skadad när som helst, och karriären är över, men för mig är det enbart löjeväckande med denna extrema betalning.
Näringslivstoppar är oftast inte ens i närheten av att få lika mycket pengar per år, trots stora bonusar.

Tänk så många sjuksköterskor, lärare, förskolelärare, hemtjänstpersonal m.fl. som skulle kunna avlönas med EN sådan årslön!

Låt klubbarna ge spelarna en rejäl lön, t.ex. lika mycket som en svensk riksdagsledamot (typ högst 1.000.000 kr per år), samt betala något slags särskild "pensionsförsäkring", så att de slipper försöka jobba efter karriären om de blivit skadade eller helt saknar utbildning. Men fantasilönerna är löjliga. Man får väl ändå anta att fotbollsstjärnorna gillar att spela fotboll?!
Och just fotbollsspelarna har ju inga stora personliga utgifter för sitt sportande, fotbollsskorna får dom av en sponsor, och shortsen tllhör väl klubben... En individuel "hästsportare", som RGB t.ex. har en helt annan utgiftsmassa runt hästarna, och där fungerar prispengar m.m. på ett litet annat sätt, även om det kan bli stora engångsbelopp ibland.

Jag har helt slutat befatta mig med sporter med extremersättningar till deltagarna, som enligt mig är enormt tärande på samhället. Jag tittar inte, vare sig live eller på TV, och jag kommenterar vid behov att jag tycker att det är felanvända pengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Artisters gage

jag håller visserligen med om att många artister och sportstjärnor är löjligt överbetalda. Vem behöver 30 corvetts och handväskor för en halv miljon. Jag tycker sånt är orimligt och skulle gärna se en förändring.

Men att tro att gaget endast avser ett par timmars jobb på gigget är naivt. Det är inget 9-5 jobb där lönen kommer varje månad. Ett gage ska täcka massvis med olika utgifter under en betydligt längre tid än ett gig.
 
Senast ändrad:
Sv: Artisters gage

Dels skall det täcka resor, boende, lön till alla anställda i produktionen osv. osv. Inte riktigt så att Håkan får 3 miljoner direkt i fickan. Artisters inkomst har dessutom sjunkit nu pga minskad skivförsäljning, så live-uppträdanden är ofta det enda de skall klara sig på.

Sen är det extrem konkurrens mellan festivaler och dylikt nu, de pressar upp priserna mot varandra. Får inte P&L de bästa banden går publiken dit dem spelar, och skall P&L ha banden måste de betala rejält.
 
Sv: Artisters gage

Det mest sjuka i det hela är när idrottare vill ha "appearancemoney" för att öht komma till tävlingen :meh:

Vill ni inte tävla så slipp då för f** :mad:

Det andra riktigt sjuka är när idrottsföreningar måste dras runt med skattepengar bara för att dom har köpt för dyra spelare. Jag är fasen inte ett dugg intresserad av vare sig fotboll eller hockey och jag vill inte betala skatt för att köpa spelare till nått elitlag :mad: Ok att med skattemedel hjälpa korplag och ungdomslag lite grann...

Sen alla dessa arenor som ska byggas för skattepengar :mad: Se för fasen till att alla gamla arenor är betalda och går med överskott innan det byggs några fler - och ska det vara fåniga företagsnamn med i namnet så får fasen företaget i fråga betala även byggnationen :mad:
 
Sv: Artisters gage

Jag tror inte att det är någon som motsätter sig att artister eller sportstjärnor ska få en rimlig lön...

Men en rimlig lön innebär att dom kanske drar in 1,5 miljoner per år till sig själva - en summa som räcker till både lön, skatter och en pension.
 
Sv: Artisters gage

Det mest sjuka i det hela är när idrottare vill ha "appearancemoney" för att öht komma till tävlingen :meh:

Vill ni inte tävla så slipp då för f** :mad:

:

Det är väl inte sjukt alls? Det får till och med vi på vår lilla nivå. Inte för att vi ska köpa gucciväskor, utan för att vi inte HAR RÅD annars. Vi har bilar, bussar, mekaniker, utrustning för hundratusentals kronor, hotellkostnader för hela staben mm.
 
Sv: Artisters gage

Resten av teamet då? Det är ju inte så att artisterna generellt bara försörjer sig själva...
 
Sv: Artisters gage

3.3 miljoner är ingenting i sammanhanget.
Man får inte glömma folket bakom, tiden som går åt för repetitioner och skivinspelningar, mediakontakt osv.
Det handlar inte om 1 timme på scenen som man betalar för, utan tiden som går åt för att komma dit. oavsett om det är resor osv.
Vet tex att guns and roses fick närmare 22 miljoner på sweden rock för nåt år sedan. Och det finns ju betydligt större aktuella band som tar betydligt mer i gage.
 
Sv: Artisters gage

Det man inte får glömma (förutom alla omkostnader som många har nämnt ovan) är hur många år artister får slita gratis och/eller betala för att kunna spela. Om man nu fortsätter på Håkan-exemplet har han harvat runt i indieband (typ Honey Is Cool och Broder Daniel) i en herrans massa år innan han faktiskt blev så stor som han är nu. Om man tänker alla timmar han (och resten av hans band förmodligen) har lagt ner på musiken under de senaste tjugo åren tror jag han har en timlön som ligger långt under de flestas härinne!

Nu kommer ju inte alla artister från DIY-scenen, men även de som enbart är skivbolagsprodukter jobbar förbaskat hårt och har säkert lagt ner tusentals timmar innan de blev "upptäckta".

MVH Fot, obetald musiker :D
 
Sv: Artisters gage

Jag tror inte att det är någon som motsätter sig att artister eller sportstjärnor ska få en rimlig lön...

Men en rimlig lön innebär att dom kanske drar in 1,5 miljoner per år till sig själva - en summa som räcker till både lön, skatter och en pension.

Och rimligt innebär vad någon är beredd att betala, både i appearance och för en show.

Man kan argumentera för att det blir för dyrt och arrangörerna går i konkurs, men det i sig har en stabiliserande effekt på efterfrågan och möjligheten att betala. Det är ju dåliga affärsmässiga beslut av festivalerna om det föranleder konkurser. Ibland saknar jag ansvarsutkrävandet av företagsledningar och styrelser som hoppar i uppenbart galna tunnor med sina fordringsägares pengar.

Men det är marknadsekonomi som den är tänkt att fungera.

Däremot, som du anför i ett annat inlägg, uppstår lite problem när man dopar vissa marknader med skattemedel vilket är ganska vanligt i musikfestivalkretsar. Det skall man vara mycket försiktig med.

Ännu mer försiktig ska man vara med att sätta "tak" och annat, vilket sätter marknadskrafterna ur spel - och istället främjar regelfusk och alternativa (dvs ej beskattade i Sverige) betalningsmodeller.
 
Sv: Artisters gage

Läste en intervju en gång med nån sorts "supermodell" kan ha varit Linda Evangelista där hon sa att om hon fick 100 000:- för en kväll på Cat-walken så hade hon absurt bra betalt för sjävla jobbet hon gjorde, men för det hon drog in för branschen så var det en piss i Missisippi.

Så det beror ju lite på hur man räknar.
 
Sv: Artisters gage

Exakt, vem ska plötsligt sätta ngt slags övre inkomstgräns för artister och fotbollsspelare? Det finns ingen rimlig väg? Och vart ska pengarna som publiken betalar in ta vägen då? till kommunen? till skivbolaget? till arrangören? Någon kommer ju att bli rik på evenemanget om publiken är villig att betala. Är den inte villig att betala så blir det konkurs och om de tänker efter bokar de billigare artister nästa år.

(Är ett evenemang betydligt billigare än publiken är beredd att betala så måste man lösa ett tillgång-efterfrågan problem på ett annat sätt. Dagslånga köer, ngn köper alla biljetterna och säljer dem för femdubbla priset svart, prenumerera årsvis på biljettköplats eller ngt. Folk som inte har tid att krångla utan jobbar 9-5 skulle kanske inte kunna gå helt enkelt.)

Men jag håller med om att det är minst sagt konstigt med festivalerna och deras ekonomi (arrangörerna borde ju märka att det inte fungerar så bra med deras nuvarande koncept). Människor verkar gilla att gå på festival (inte jag då, jag har aldrig varit på en) och jag inbillar mig att de gillar miljön snarare än exakt vissa artister. Så då borde det gå att boka C eller B artister istället för de allra dyraste. Arrangörerna är inte så proffsiga? eller så kanske det inte är deras pengar som försvinner i en konkurs?

Men jag håller kanske med om att tex fotbollsspelare får löjligt mycket betalt. Däremot så är väl publiken de enda som kan göra ngt åt det? (iofs kanske kommunerna kan skärpa upp sig och sluta finansiera arenor som byggdes över budget och går med förlust år efter år och sedan täcka upp förlusterna.)

(Jag ser för mig hur statsministern deklarerar, nu är det maxlön! en fotbollsspelare får tjäna högst X kr i månaden (som om han hade ngt med det att göra eller det vore ett problem för staten), och så rusningen för att skriva in spelarna som konsulter eller VD för målområdet eller dyl :D)
 
Senast ändrad:
Sv: Artisters gage

Är dagens artister överbetalda???

Hörde idag att Håkan Hellström fått ut 3,3 MILJONER i förskott för sin spelning på Peace & Love, som nu gått i konkurs.

In flames tar i runda slängar runt 1,5-2 miljoner för en normal spelning, vad som gäller för festivalspelning vet jag inte då det är lite annorlunda mot en vanlig spelning vad det gäller egna omkostnader för logistik, utrustning & personal. Hur i hela friden HH kan ta och FÅ såna summor är obegripligt. Inte konstigt att P&L konkade. O_o
 
Sv: Artisters gage

Jag rör mig ju i utkanten av arrangörskretsen som kommunal fritidsledare som hjälper ungdomar att arrangera. Drogfria arrangemang men vi får ju samma kontrakt även om vi ställer krav på drogfrihet dvs stryker spritlistan och låter dom blåsa alkometer. Många av mina arrangörsungar har ju sen fortsatt att arra så jag har hört o sett mycket underliga artistkrav.

Det jag blir så förbaskad på är att artisterna inte nöjer sig med gaget. Dom ska ha hotellrum, sprit, cigg, käk och arrangören ska stå för lokal och ljud/ljus och dvs tekniker. Sen glider dom in och uppför sig som divor - inte alla men för många.
Ett billigt halvkänt band idag kostar 40-50000 - inget konstigt med det - inte mycket per person egentligen. Sen ställer dom krav på ljus o ljus som kostar 15-20000 att hyra en dag med tekniker. Ok även detta. Men sen ska dom ha minst 3 mål mat - och dom är ofta 8-10 stycken, och hotellrum. Och sen kommer då spritlistan - litervis med sprit och öl och cigg o tilltugg o groggtillbehör. Det dom inte får i sig tar dom med sig. Det räknas som en del av gaget. Och då dom inte får något av detta av oss så kan det vara lite surt.
Jag vet ett band som tyckt att det var för lite sprit att ta med sig hem så dom stal 2 stora säckar dasspapper som kompensation.
Och sen ska då arrangören stå för roddare - dom som ställer i ordning scenen. Så arrangören har ju kostnader på minst det dubbla och sliter som besatt - oftast ideellt. Men det är ARTISTEN som ska hyllas - jag tycker arrangören skulle ha lika mycket betalt. Men se då får artisterna nöja sig med att sitta på sin kammare och spela gratis. Hu vad jag inser jag är bitter på alla sketdryga artister efter att ha sett vad mina ungdomar har fått ta skit.

Jag med för den delen - kul när artister som stått fulla och påtända och hotat mig och ungdomarna sen får egna tv-program där dom får tala ut om sitt jobbiga liv - KRÄKSMILEY.
Funderar ofta på varför musiker förväntas göra sitt jobb påverkade och få betalt i sprit. Jäkla idiotiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp