Bukefalos 28 år!

Artisters gage

Sv: Artisters gage

Och lönen är ju personen i frågas andel av det mervärde han eller hon producerar. Jag skulle tro att Zlatans mervärde han tillför sin klubb överstiger de 3,8 miljoner med råge så ...så länge klubben anser han är värd pengarna så är det fine by me!

En läkares mervärde överstiger tydligen en sjuksköterskas varför han har mer betalt.

Vilket mervärde tillför Zlatan egentligen? En oljeshejk med för mycket pengar blir glad när laget vinner. Men för övrigt?
 
Sv: Artisters gage

Vilket mervärde tillför Zlatan egentligen? En oljeshejk med för mycket pengar blir glad när laget vinner. Men för övrigt?
De flesta fotbollslag, även extremt dåliga sådana, har ju en stor hejarklack som spenderar pengar på lagets olika grejer - halsdukar, tröjor, mössor, etc.

Och det är ju inte bara de som är de största fansen som har matchtröjor, det har ju även andra mer till fotboll likgiltiga människor. Kolla vad som säljs på någon av sportaffärerna, det är ju massor med lagtröjor.

Dessutom drar Zlatan till sig en bra publik, och publik betalar biljetter för att se matcherna. Och till och med vissa träningar.

Och det är ju inte bara lagägaren som blir glad när laget vinner. Det blir ju alla fans också.
 
Sv: Artisters gage

De flesta fotbollslag, även extremt dåliga sådana, har ju en stor hejarklack som spenderar pengar på lagets olika grejer - halsdukar, tröjor, mössor, etc.

Och det är ju inte bara de som är de största fansen som har matchtröjor, det har ju även andra mer till fotboll likgiltiga människor. Kolla vad som säljs på någon av sportaffärerna, det är ju massor med lagtröjor.

Dessutom drar Zlatan till sig en bra publik, och publik betalar biljetter för att se matcherna. Och till och med vissa träningar.

Och det är ju inte bara lagägaren som blir glad när laget vinner. Det blir ju alla fans också.

Men klubben går ju inte alls runt på de intäkterna. Det som krävs är en man med för mycket pengar som vill vara med och leka fotboll. Elitklubbarna är ju knappast några under av lönsamhet direkt. Det är en konstlad ekonomi helt enkelt.
 
Sv: Artisters gage

Men klubben går ju inte alls runt på de intäkterna.
Fast det gör de ju. O_o Jag förstår inte alls varför du inte tror att klubbarna går runt ekonomiskt utan ägartillskott?

Tittar man på de stora klubbarna, Real Madrid, Arsenal etc så har ju de fullsatta läktare för jämnan. Arsenals hemarena tar väl lite drygt 60.000 st åskådare. Det är klart att det ger pengar in i klubben. För att inte snacka om tv-rättigheterna som de olika kanalerna betalar för.

Sen är ju mycket sponsorpengar, men det kommer ju från kommersiella källor och inte från ägarna. För Nike, Adidas, etc är det ju jättemycket värt att synas i tv så mycket som fotbollen visas!

Dessutom säljer de väl en och annan spelare och får in lite pengar där.

Men nog går de stora klubbarna runt på egen hand.

http://www.svd.se/naringsliv/fotbollsklubbarna-som-tjanar-mest_6966063.svd

http://www.svd.se/sport/spanska-klubbar-i-ekonomisk-sarklass_7853678.svd

http://www.idrottensaffarer.com/tv-nyheter/2010/04/fotbollens-ofattbara-tv-intakter
 
Sv: Artisters gage

Vilket mervärde tillför Zlatan egentligen? En oljeshejk med för mycket pengar blir glad när laget vinner. Men för övrigt?
Du tar upp ett exempel som ger klubben mer pengar = mervärde
meriter= mer reklamintäkter
mer reklamintäkter = mer pengar till klubbens ägare att köpa spelare för och så är cirkeln sluten
 
Sv: Artisters gage

Men klubben går ju inte alls runt på de intäkterna. Det som krävs är en man med för mycket pengar som vill vara med och leka fotboll. Elitklubbarna är ju knappast några under av lönsamhet direkt. Det är en konstlad ekonomi helt enkelt.

vilken ekonomi är inte det.
aktiehandel bygger ju på spekulation
 
Sv: Artisters gage

Du tar upp ett exempel som ger klubben mer pengar = mervärde
meriter= mer reklamintäkter
mer reklamintäkter = mer pengar till klubbens ägare att köpa spelare för och så är cirkeln sluten

Och ändå så kan dom inte bekosta bygget av sina egna arenor utan förväntar sig att dessa ska byggas för skattemedel :mad:
 
Sv: Artisters gage

Tycker ändå att 3,8 känns som mycket pengar i sammanhanget, HUR stort turnésällskap har man då? Jag menar, det handlar ju om EN spelning.....

Till en spelning (nu höftar jag rätt hårt, men utgår ifrån EN spelning som inte är del av en turné samt en person på HHs nivå i popularitet)
Håkan
Alla i bandet
Roddare
Ljudtekniker
Ljustekniker
"Designer" - som planerar ljussättningen mm på scen (även på festival är ljusshowerna olika för olika artister)
En bandmanager som sköter allt administrativt
Någon som säljer bandgrejer, dvs tshirts, planscher, knappar osv

Utöver detta har du:
Reptid för bandet inför spelningen
Tiden för det administrativa inför spelningen (bandmangern)
Tiden för desig inför spelningen (ljus mm)
Scenplanering
Kostad för produktion av Tshirts, planscher, knappar mm
Transportkostnader (inte bara tåget dit för HH, utan all utrustning, alla personer)
Instrument och utrustning
Mat och ev logi

Nu har jag uteslutit ev skivbolag eller andra liveföretag som skulle ev finns med kontraktmässigt.

Musik är big business för många inblandade, inte bara en person på scen som förhoppningsvis sjunger bra, får applåder och sedan åker hem.
 
Sv: Artisters gage

Det jag anser är att det finns goda skäl för eftertanke vad avser "sport- och underhållningsindustrin", och dess ekonomiska effekter, och hur man själv väljer att agera och argumentera.

Eftertanke kan jag såklart hålla med om, verkligen, speciellt inom sporten. Dessutom är väl de stora fotbollsförbunden och OS-kommittén ganska misstänkta för korruption. (tyvärr verkar de inte vilja tänka efter).

När det gäller aktier och aktiehandel så uppskattar självklart ett företag om deras aktier går upp iom att det tex ger mer pengar vid en ev nyemission och det ökar värdet på huvudägarnas innehav. Samtidigt så är det onekligen en poäng att det sättet stora fonder äger aktier, snabbrörligt tex, på inte är lika hälsosamt och bra för bolagen som "jag köper aktier i ett bolag jag tycker om och uppskattar". Men vi gillar ju inte stora privatförmögenheter i Sverige så då blir det svårare.
 
Sv: Artisters gage

Vilket mervärde tillför Zlatan egentligen? En oljeshejk med för mycket pengar blir glad när laget vinner. Men för övrigt?

Tror det är bla alla de där 14 åriga småpojkarna som bara älskar att sätta upp honom på väggen. (De som skulle hånats om de red istället, småflickor som röstar på RGB i telefonomröstningar...).

(Självklart vet jag att säkert många småflickor har Zlatan på väggen också, men jag tror att sportjournalisternas hjärtan klappar mer för små fotbollsgossar.)
 
Sv: Artisters gage

Jo, fast på en festival finns ju redan roddare och tekniker.... Är ju en större apparat med en egen turné s a s....
 
Sv: Artisters gage

Fast varför känns det jobbigt för dig att vissa tjänar bra med pengar?

Vad spelar det för roll ifall Håkan Hellström inte går upp ur sängen för mindre än 1 miljon? Vad spelar det för roll om någon människa är rikare än någon annan, bara för att det är så den branschen ser ut?
 
Sv: Artisters gage

Och ändå så kan dom inte bekosta bygget av sina egna arenor utan förväntar sig att dessa ska byggas för skattemedel :mad:

Ja det är där jag börjar surna till. Kommuner som redan går back, drar in på lärare (gnäller i media, tigger pengar av staten) samtidigt som de bygger en stor arena eller ett stort badhus som alla normalt funtade människor vet kommer att 1. gå över budget 2. gå back år efter år. För de drar hellre in på allt annat, tigger och gnäller än de lägger ned arenaprojektet. (fanns en blogg som hette slöseriombudsmannen som kikade på kommuner med dålig ekonomi och stora arenabyggen).
 
Sv: Artisters gage

Och ändå så kan dom inte bekosta bygget av sina egna arenor utan förväntar sig att dessa ska byggas för skattemedel :mad:

Vilket jag naturligtvis inte försvarar.
Kolla bara så ruttet Leksands kommun agerat. Idrottstokiga korrupta politiker...en gammal sanning att en "liten"människa med en stor stämpel kostar oss vanliga en jäkla massa pengar o bekymmer.:meh:
 
Sv: Artisters gage

Nej det känns inte direkt jobbigt, befarar dock att fler arrangemang inte kommer att gå runt i framtiden....

Det jag undrar över är varför det ska behöva kosta så mycket, dvs vara en så stor cirkus runt varje artist. Är ju lite äldre och upplevde folkparkerna, enklare arrangemang men med jättebra artister! Då var 25000 för en spelning MYCKET pengar.

Nu är det iofs ett fåtal artister som tar såna summor som HH, så problemet kanske inte ligger där, utan att festivalerna ökar i antal. Det hela trissas upp, festivalerna måste ha dragplåster (=dyra artister) och tar sig kanske vatten över huvudet ibland...
 
Sv: Artisters gage

Snarare runt 1980....


Dock har ju själva maskineriet kring artisterna blivit gigantiskt mycket större!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp