Bukefalos 28 år!

Artisters gage

Sv: Artisters gage

Tja i min ungdom var det full fart i parkerna häromkring!

Såg alla stora svenska artister fler gånger om varje sommar;) Nuförtiden finns tyvärr inte den möjligheten för de unga. Synd
 
Sv: Artisters gage

Jo, fast på en festival finns ju redan roddare och tekniker.... Är ju en större apparat med en egen turné s a s....

Fast det där stämmer ju inte. Jag vet flera stora band som har med sig egna roddare och tekniker även på festivalspelningar. Antagligen för att det behövs. Har svårt att tro att festivalen egna roddare och tekniker kan ha koll på hur varje enskilt band på festivalen skall och vill ha det.
 
Sv: Artisters gage

Roddare som roddar med festivalen, ja. Men de har ju inte en aning om vilka väskor som tillhör vem, instrument, vad som ska vara var, stå var, vem som är var och ska vart.
Det är ju inte heller så att man använder samma utrustning till alla artister, så festivalroddarna kan ju inte hålla reda på 50 bands scenuppsättning och utrustning? Hjälpa till, ja, men knappast mer än så.

Det samma gäller teknikerna - de vet ju precis hur set-upen är på scen, hur det ska låta mm. De i sin tur kommunicerar med festivalteknikerna som fixar så att det matchar med festivalens permanenta utrustning.

Är du med? :)
 
Sv: Artisters gage

Nu är det iofs ett fåtal artister som tar såna summor som HH, så problemet kanske inte ligger där, utan att festivalerna ökar i antal. Det hela trissas upp, festivalerna måste ha dragplåster (=dyra artister) och tar sig kanske vatten över huvudet ibland...

Problemet är väl snarare att alla fiskar simmar åt samma håll - alla vill göra samma sak så det blir ett överflöd av festivaler med samma inriktning och musik i ett land med begränsad publik.

Tänk om det fanns lite variation i utbudet och start-uptänkandet :)
 
Senast ändrad:
Sv: Artisters gage

Problemet är väl snarare att alla fiskar simmar åt samma håll - alla vill göra samma sak så det blir ett överflöd av festivaler med samma inriktning och musik i ett land med begränsad publik.

Tänk om det fanns lite variation i utbudet och start-uptänkandet :)

Bråvalla. Just sayin'.... Inte att förglömma att det finns mängder med nischade festivaler, reagge (öland roots)...dansbandsfestival, country, visfestivaler...det saknas inte utbud precis.
 
Sv: Artisters gage

Jo, jag är medveten om dem. De som konkat på sistone lever dock alla i samma värld och har på då sätt tävlat om en liten kundkrets. Det är de jag syftar till. Bara för att man gillar samma grejer måste man ju inte använda samma utförande.
 
Sv: Artisters gage

*halvt knapplån*

Fast det säger ju sig självt att man måste ha en gedigen affärsplan när man startar upp en verksamhet. Och det får inte vara av karaktären att har man varit där en gång så räcker det.

Visst är det kul med festival, men alla de som konkat har en sak gemensamt, de ligger långt bort och när man väl är där är det smutsigt, stökigt och jobbigt. Även när ungdomarna kommer hem tycker de aldrig mer och är dödströtta och det är charm i det med. Men för att ha publik år efter år efter år, tänk Sweden Rock, så behövs det lite mer än vad som erbjuds. Och Sweden Rock ligger också långt bort ifrån allting, men det är inte samma stök där har jag förstått.

Det är ju inte främst ungdomarna som är de köpstarka...
 
Sv: Artisters gage

Mjaaa.. Håller med lite halvt.

Hur många festivaler finns som Sweden rock? Alltså jag tror de har ett bra koncept där, men jag tror att parallellen till att de andra konkat för att de varit skitigare är ganska krokig.

Jag gissar snarare på att anledningen till att Sweden rock lever vidare är dels för att den är (verkar vara?) bra planerad, men också att den riktar sig till en annan målgrupp som är förhållandevis stor. OCH den har inte så många konkurrenter.

På de flesta festivaler (gissar jag, nu har jag varit på ett begränsat antal) har bättre och sämre områden. Dessutom ska man inte underskatta de som åker till en festival och endast är där över dagen / inte campar. Självklart är planering en stor stor del till ett framgångsrikt koncept.

Vad det gäller skitighet så kan jag säga att jag nyligen kom hem från Roskilde - där var det fanimig SKITIGT. Har aldrig varit med om maken :wtf: men, det är en framgångsrik festival, och det finns som sagt andra områden man kan vara på om man inte vill campa i de post-apokalyptiska pisshålen som är de vanliga campingplatserna.

Jag tycker det problemet jag diskuterar verkar vara mer att en eller två av "mainstreamfestivalerna" hade gedigna affärsplaner och bra koncept, vilket sedan "resten" valde att kopiera. Det finns liknande problem inom restaurangbranschen (vilket du säkert känner till) - folk vill göra samma koncept som de andra populära, men lite bättre / mer exklusivt / mer populärt osv. Det är inte smart, det innebär att du vill surfa på andras färdiga våg men ofta har högre utgifter från start (eftersom konceptet är lite dyrare, du måste se till att ha buffer och back-up plan, du har inte en färdig kundkrets mm mm). För mig verkar det som festivalerna gjort ungefär det.

Det är kul om det finns någon affär i stan som säljer endast gräddbullar, men finns det tio på två kvarter kommer det gå rätt dåligt för majoriteten.
 
Sv: Artisters gage

Fast Peace and Love har ju inte direkt plagierat andra festivaler.... Varit med länge i sammanhanget och hade ett etablerat namn.

Tyvärr börjar festivalerna köra samma helg/vecka som andra, vilket jag tycker är galet.... Varför inte boka in tomma helger??? SÅ många festivaler är det ju inte i Sverige (inom samma genrer)...
 
Sv: Artisters gage

Jag hade åkt på fler festivaler ifall det var mer lättillgängligt. Jag vägrar campa längre, det går fetbort. Och jag vill inte klampa runt i lera upp till knäna och fastna med gummistövlarna. Jag vill inte ha ångest i bajamajan ifall någon galning kommer och välter den.

Kanske har jag blivit för gammal? Men det är ju också nu jag är som mest kapitalstark!? Det är ju nu jag dessutom kan dricka massor med öl och inte må dåligt eller bete mig konstigt, vilket resulterar i att jag inte behöver lika mycket vakter eller i alla fall lika erfarna vakter. Det är ju nu jag är som bäst att gå på festival egentligen. Jag ställer inte till med bråk och jag kan betala för mig.
 
Sv: Artisters gage

Ett ord: backstagepass

Då får du den "vuxnare" festivalen.

Eller möjligtvis: VIPbiljett
Eller: campervan

Allt ovan borde ge dig en angenämare upplevelse. ;)
 
Sv: Artisters gage

Fast backstagepass? Vem måste jag ligga med då liksom? Jag har inte de kontakterna. Och VIP-biljetter känns som de bara finns i sådant begränsat antal att de tar slut på en gång. Man hinner ju knappt planera livet innan biljetterna är släppta och slut.
 
Sv: Artisters gage

Isåfall campervan! Nu är det väl olika festival till festival, men på Roskilde var campingen för campervans jättefin, lugn, en bit från området, ren osv osv. Jag ville bo där... Jag campar inte. (fast ok, var tvungen att göra det EN natt.)

Gällande backstagepass så är det oftast mest sponsorbiljetter, crew och folk som jobbar på området. Så ska du fixa biljett kanske ditt jobb borde involvera sig med någon festival? ;)
 
Sv: Artisters gage

Fast backstagepass? Vem måste jag ligga med då liksom? Jag har inte de kontakterna. Och VIP-biljetter känns som de bara finns i sådant begränsat antal att de tar slut på en gång. Man hinner ju knappt planera livet innan biljetterna är släppta och slut.

way out west typ. Läste om någon festival som delade in campingarna i flera nivåer. Mest lyx hade även hårdast regler för stök.


Men jag känner likadant, med stughyra osv så blir det numer snordyrt med festival.
Men det är nog därför Srf klararsigsåbra. Vi hårdrockare äroftaså gamla att vi har råd.
 
Sv: Artisters gage

Fast backstagepass? Vem måste jag ligga med då liksom? Jag har inte de kontakterna. Och VIP-biljetter känns som de bara finns i sådant begränsat antal att de tar slut på en gång. Man hinner ju knappt planera livet innan biljetterna är släppta och slut.

Man anmäler sig som volontär och jobbar av armbandet. Men det är klart, vill man bara vippa (kraftigt överskattat och klart begränsat) och mingla så får man välja annan väg.
 
Sv: Artisters gage

Jag hade åkt på fler festivaler ifall det var mer lättillgängligt. Jag vägrar campa längre, det går fetbort. Och jag vill inte klampa runt i lera upp till knäna och fastna med gummistövlarna. Jag vill inte ha ångest i bajamajan ifall någon galning kommer och välter den.

Kanske har jag blivit för gammal? Men det är ju också nu jag är som mest kapitalstark!? Det är ju nu jag dessutom kan dricka massor med öl och inte må dåligt eller bete mig konstigt, vilket resulterar i att jag inte behöver lika mycket vakter eller i alla fall lika erfarna vakter. Det är ju nu jag är som bäst att gå på festival egentligen. Jag ställer inte till med bråk och jag kan betala för mig.

Enligt min festivalvana syster som nu oxå börjar bli vuxen och har tröttnat på att gå i lera så är det husvagn/husbil som gäller, den delen av campingen är det oftast betydligt större kontroll på och mycket mindre stök.
Men du har ju som sagt Way out West i närheten, den ska tydligen vara bra enligt syrran, men å andra sidan så bor de hemma då och har promenadavstånd. ;)

Men är det hällregn så är det svårt att hålla det lerfritt, oavsett tillställning...
 
Sv: Artisters gage

Jag tror de stadsnära festivalerna börjar vinna mark, t.ex. Putte i parken som körde i Karlstad nyligen. Det är en fin park och gångavstånd till olika hotell, vet inte ens om det fanns ett camping område till?

Det där med att campa var kul när man var 15, nu vill man ha riktig dusch och en skön säng. Är ju hela 22 år :p
 
Sv: Artisters gage

Kl
Om man definitivt vill bli avskräckt från att campa på festival så kan man läsa om mysiga festivalhändelser på flas##bac#. Där finns en tråd som får en att vilja kräkas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp