Bukefalos 28 år!

Ashera- jättekattrasen!

Sv: Ashera- jättekattrasen!

:angel::eek::devil:
Nu är hjärnblödning,nära förestående.Tänk er denna blandning i det fria??Phuuu,det ger mig både ståpäls och gråa hår.
Så innivassen vacker,men så vild så vild.Hoppas att detta inte sprider sig.:eek:
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Vild? Inte enligt de som föder upp den. Så dyr, så dyr, däremot - ingen risk att någon låter en sån här gå lös! Dessutom finns bara en uppfödare (ett företag), och alla katter som säljs därifrån säljs kastrerade, så det lär ju inte bli fler uppfödare.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Som väl är får man inte ta in eländet i Sverige...
Den kommer aldrig bli en tillåten tamkattras om man vill behålla den vilda storleken och uttrycket- det försvinner till stor del när "kattinslaget" blir stort.

Jag har inget emot nya raser, men ferala djur har inget hos lekmän att göra!
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Företaget som skapat och säljer rasen har hemsida här.

Kul att veta är att mannen bakom företaget har försökt skapa självlysande rådjur också. :rofl: Han tänkte sig att man kunde föra in gener från maneter (eller liknande) som kan producera fluorescerande ljus i vilt. Då skulle viltet synas i mörkret och antalet viltolyckor skulle minska. Han har inte haft någon större framgång på det området. ;)

Det är då lättare att korsa små vildkatter hit och dit, skryta med att de är exotiska och sedan sälja dem för 22000 USD.

Saken är bara den att idén inte är särskilt ny eller exotisk i USA där vem som helst kan köpa och hålla vilda kattdjur som sällskapsdjur. Para hit och dit får man göra också. :smirk:
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Jag såg det tidigare. Kostade inte en kattunge kring 120 000:-?

IDIOTI säger jag bara.
Att skapa en så DYR ras av raser som fortfarande har så mycket naturliga behov och instinkter kvar. Jag förstår att man inte vill släppa ut en katt för 120 000:- men det är ju rent grymt att då avla fram en sån katt.

Folk kan gå runt med sina birmor i koppel och jag kan kräkas på det hur mycket jag vill. Det är ändå en mindre naturlig ras. Men att gå runt med en sådär katt kopplad. Mitt hjärta brister. Hur kan vi vara så grymma.

Enl vad jag har läst har denna ras många instinkter och naturliga drifter bevarade. Så som bengalen och ocicaten. MEN jag kan självklart ha fått felaktig information. Kan inte italienska så jag kan inte läsa där tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Enl vad jag har läst har denna ras många instinkter och naturliga drifter bevarade. Så som bengalen och ocicaten. MEN jag kan självklart ha fått felaktig information. Kan inte italienska så jag kan inte läsa där tyvärr.


Bengalen är idag många generationer från sitt ferala ursprung, och ALC som man använde är en ganska timid art, inget "vildkattshumör" (Trots det ser jag inget försvar i den typen av hybridavel, jag vill bara poängtera att rasen Bengal är en tamkattsras idag). Ocicat har inga ferala inslag, utan är en korsning mellan i första hand siames och aby. Då står våra "skogkattraser" som NFO och MCO närmare ett "naturligt ursprung".

I fortsättningen kommer FIFé (som sverak tillhör) inte godkänna några raser med någon form av feralt ursprung, för att inte uppmuntra den typen av avel på något sätt.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Vild? Inte enligt de som föder upp den. Så dyr, så dyr, däremot - ingen risk att någon låter en sån här gå lös! Dessutom finns bara en uppfödare (ett företag), och alla katter som säljs därifrån säljs kastrerade, så det lär ju inte bli fler uppfödare.

:angel:Min tanke på att denna ras är vild,syftade till vilka raser som ingår.
DETTA är en så självisk handling att jag saknar ord :devil:
Pengar kan vara förfärande,när "de talar till" människans sjukliga ha-begär.:mad:
En tanke som slog mig,ang.din rad om kastrering.
Tycker det är alldeles förträffligt,om det inte blir flera uppfödare.Vem vet de kanske "åker med" själva i kastreringssvängen ((-:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Men vänta nu här, det är väl ingen som vet hur de är katterna är? De kanske fungerar alldeles utmärkt som sällskapsdjur?

Tycker att vi ska vänta lite med att döma ut alltihop.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Hum, ja, jag skulle kanske ha översatt lite av texten, men själv blev jag fascinerad av bilderna...den är ju så vacker! Men denna ras är inte tillåten att ha i europa eftersom den har mycket vilt i sej, afrikansk vildkatt av något slag och asiatisk -pard nånting (bara djurparker eller dyl. får)! Men i sättet står det att den är som en tamkatt, den äter vanlig kattmat, gillar värme och är snäll o tillgiven med barn. Dessutom lever den 25 år (hur dom nu kan vara så säkra på det?). Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om sådana här "konstgjorda" varelser :crazy: Glad att ha en katt med "naturligt" ursprung!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Fast våra katter är ju inte heller mer naturliga, de härstammar ju också från vildkatter.

Och det finns ju flera raser som har iblandning av vildkattarter.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att våra katter härstammar från vildkatter? Det var ju tusentals årsedan om det är så du menar. Precis som hundar härstammar från vargen. Men den här rasen är framtagen av ett företag som ägnar sej åt gen-manipulation, eller vad man säger, alltså är denna "korsning" framtagen i laboratorie och inte alls på den "naturliga vägen", alltså att dom här olika kattdjuren parat sej med varandra. OK?
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Jävligt vacker :D

Synd att dom skall vara så vackra, hade man fått så hade jag köpt denna vackra kattras, men först kollat upp allt om denna rasen :)
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Men vänta nu här, det är väl ingen som vet hur de är katterna är? De kanske fungerar alldeles utmärkt som sällskapsdjur?

Tycker att vi ska vänta lite med att döma ut alltihop.

Det handlar om hybridavel, det räcker för att jag ska döma ut det. Hybridavel innebär att någon håller de vilda djuren i fångenskap (i detta fall knappast ett zoo som har kunskap nog att ge djuren bra omsorg). Helt förkastligt. Tack och lov är sådan här idioti förbjuden i Sverige.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Jag läste lite vidare om den här katten och först har man blandat afrikansk vildkatt, Leptailurus serval, med asiatisk leopard,rionailurus bengalensis, och sedan med eurpeisk tamkatt. Jag vet inte så mycket om sådana här blandningar men jag undrar om dom är fertila? Om man korsar häst o åsna så blir ju avkomman steril...
Hur som helst så verkar dom uppfylla en viss efterfrågan från rika människor som vill ha ovanliga o esotiska djur hemma. Kanske att det är bättre att dom få ha den här "katten" än ett smugglat vilt djur...
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Parar man en ALC (asiatisk dvärgtigerkatt) med tamkatt blir honor fertila men inte hanarna. Jag misstänker att samma gäller när man parar tamkatter med servaler.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Det finns redan en kattras, bengal, som tidigare nämnts, som ursprungligen bygger på hybridavel mellan asiatisk leopardkatt (en liten vildkatt i storlek med en tamkatt och som funkar att tämja relativt bra) och tamkatt.

Det finns även en annan ras, Savannah, som är en korsning mellan Serval och tamkatt, t.ex. bengal.

Asheran är alltså troligen inget annat än en första generationens hybrid katt mellan Serval och bengal, dvs en F1 Savannah. De ser ut så där, men storleken går ner ganska omgående några generationer senare. Att de skulle vara genetiskt designade för att vara lämpliga sällskapskatter tvivlar jag starkt på. Det är en vild katt och man ska veta vad man gör innan man skaffar en sådan.

När de är uppe i femte generationen som är tillåten i Sverige så lär katten inte se ut så där längre.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Med tanke på hur farlig en katt är, så skulle jag nog inte vilja ha en större hemmavid.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
24
· Visningar
534
Senast: MJLee
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 611
Senast: Fibusen
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 267
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 955
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp