Bukefalos 28 år!

Ashera- jättekattrasen!

Sv: Ashera- jättekattrasen!

Det handlar om hybridavel, det räcker för att jag ska döma ut det. Hybridavel innebär att någon håller de vilda djuren i fångenskap (i detta fall knappast ett zoo som har kunskap nog att ge djuren bra omsorg). Helt förkastligt. Tack och lov är sådan här idioti förbjuden i Sverige.

Men bengaler härstammar ju också från inkorsning med vildkatter, och det tycker vi ju är helt ok här i Sverige?

Det står väl ingenstans att det är första generationens korsningar man säljer? Jag uppfattar det som att det är en konsoliderad ras, att man inte längre blandar in vildkatter utan avlar på rena asheror nu.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Men bengaler härstammar ju också från inkorsning med vildkatter, och det tycker vi ju är helt ok här i Sverige?

Det står väl ingenstans att det är första generationens korsningar man säljer? Jag uppfattar det som att det är en konsoliderad ras, att man inte längre blandar in vildkatter utan avlar på rena asheror nu.

De bengaler i Sverige har kanske en promille vildkatt i sig så jag har inga invändningar mot bengaler i Sverige. Utomlands är det dock fortfarande relativt vanligt med F1or och F2or och den bengalaveln är förkastlig. Jag accepterar den i sitt nuvarande stadie pga. sin unika historia (bengalen har en väldigt speciell historia med sitt ursprung i FIV-forskning). Jag anser dock inte att det finns några som helst skäl att skapa nya hybridraser.

För att få katter på 15 kg, med den looken är det då rakt omöjligt att det handlar om något annat än F1or-F3or.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Kat: Katter är väl ändå inte farliga!?? Jämför med hund då! Hundar kan ju väga lika mycket som en fullvuxen man OCH bitas! En katt kan riva och bita dej i försvar, men den hoppar inte på dej o biter dej i strupen som man ju läst om att hundar gjort :eek:
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

fast det beror nog bara på att de är för små. Om jag varit en tvärhand hög har jg inga illusioner om vad mina katter gjort med mig:angel:
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Kat: Katter är väl ändå inte farliga!?? Jämför med hund då! Hundar kan ju väga lika mycket som en fullvuxen man OCH bitas! En katt kan riva och bita dej i försvar, men den hoppar inte på dej o biter dej i strupen som man ju läst om att hundar gjort :eek:

Vilket mest sannolikt beror på storleken men när katterna börjar komma upp i 15-20 kg kan de bli riktigt farliga. Bara en vanlig tamkatt som går loss kan orsaka stor skada, större kattdjur är än värre. Det märks om inte anna i USA där det är vanligt att pumor, lodjur och andra stora kattdjur hålls som sällskapsdjur.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

I fortsättningen kommer FIFé (som sverak tillhör) inte godkänna några raser med någon form av feralt ursprung, för att inte uppmuntra den typen av avel på något sätt.
Tack gode gud. :bow:
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Kat: Katter är väl ändå inte farliga!?? Jämför med hund då! Hundar kan ju väga lika mycket som en fullvuxen man OCH bitas! En katt kan riva och bita dej i försvar, men den hoppar inte på dej o biter dej i strupen som man ju läst om att hundar gjort :eek:

Katter kan ju bli skitfarliga om de får lite tyngd.
En "vanlig bondkatt" har nära på exakt samma beteende som en annan stor katt (ex. lejon). En sådan leker man inte med utan fara.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Katter kan ju bli skitfarliga om de får lite tyngd.
En "vanlig bondkatt" har nära på exakt samma beteende som en annan stor katt (ex. lejon). En sådan leker man inte med utan fara.

Jag tror du fantiserar :) lejon :rofl:
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Har man hanterat en vanlig tamkatt som ballar ut och blir aggressiv tror jag man kan uppskatta rätt bra hur pass farlig en katt på 15-20 kg kan bli i samma situation.

Jag vill inte hamna i fight med en katt på 15 kg. Jag blev tillräckligt sargad av en figt med en på knappt 4 kg.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

eller bara vanlig lek. Har en kattunge som gärna sätter klora i mig ibland. Och bara på en liten bäbis i lek känner man kraften :eek: Tänk när vuxna 20kg klumpen kör kvällsruset över dina ben i soffan. autch!
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Jag tycker inte det är ok ens med bengaler och ser ingen vits med att börja avla fram nya raser för att man vill ha en viss färg eller för att det är coolt att ha en katt som ser ut som en gepard. Enough already. Men så är jag ju nöjd med mina bonnläppar också.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Jag skulle inte heller vilja ha en sån jättekatt. Men för min del så gör det faktiskt inte särskilt mycket om någon annan vill ha en sån katt - var och en blir salig på sin fason, liksom.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Det finns redan raser som rimligen borde tillfredställa alla behov. Varför börja avla fram nya semivilda raser som kan ta år att domesticera. Människor är så egoistiska.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Men vad rör det dig? Det finns ju bara ett litet fåtal Asherakatter, och de är så dyra att de säkert får bästa tänkbara omvårdnad av sina ägare?

Är det ett problem i sig om det finns många kattraser? Och vilket problem är det i så fall?

Tycker nu knappast att det är något större djurskyddsproblem om någon vill avla fram en ny kattras, särskilt som vi inte har minsta indikation på att katterna skulle fara illa.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Ehh...det rör inte mig mer än att jag har en åsikt i frågan?

Jag pratar inte bara om dessa katter och Sverige utan experimentell avel öht där människor avlar in vilda djur för att få fram vissa egenskaper helt för sin egen skull. Jag tycker det är etiskt fel.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Det finns redan raser som rimligen borde tillfredställa alla behov. Varför börja avla fram nya semivilda raser som kan ta år att domesticera. Människor är så egoistiska.

Katten (bondkatten) är ju väldigt lite domsticerad, i förhållande till exempelvis hund.
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Jag pratar inte bara om dessa katter och Sverige utan experimentell avel öht där människor avlar in vilda djur för att få fram vissa egenskaper helt för sin egen skull. Jag tycker det är etiskt fel.

Finns det någon typ av avel som man inte gör för sin egen skull, undrar jag?
 
Sv: Ashera- jättekattrasen!

Gaaaaaaaaaaaaaah! Går det att inte bli massuppfittad på det här forumet eller är jag så otydlig?

Jag skrev VILDA DJUR, avla in vilda djur. Vill man ha en katt eller vad är man ute efter om det är så viktigt att ha en viss färg att man står ut med katter som i 5 generationer hellre vill hänga i takkronan än fungera som sällskapsdjur. Jag tycker det sker på djurens bekostnad då.

Vill du avla på dina egna drönare för att försöka få fram dom lila så kunde jag inte bry mig mindre. Go ahead.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 609
Senast: Fibusen
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 266
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 955
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp