Bukefalos 28 år!

Åsikter ang. planering?

Nomina

Trådstartare
Hej!
Jag har för 2 veckor sedan fått hem en 3 årig fjording som är tänkt att i framtiden fungera som en bra hobbyhäst, främst till ridning men även lite till körning. Han är insutten och tömkörd i nuläget, men den riktiga inridningen och inkörningen kommer att ske hos mig.

Jag har ridit in flera hästar tidigare, dock har det bara varit fd. travare, så jag skulle vilja ha lite åsikter ang. min planering nu. Köra är jag inte alls speciellt duktig på, men jag har hjälp av en duktig kusk (även uppfödare) hela vägen vid varje pass tills jag känner att vi klarar det själva.

Hittills har jag nästan enbart jobbat med våran kommunikation, vi har gått promenader och gjort lite övningar från marken i paddocken. Idag har jag tillsammans med min "kör-tränare" tömkört honom, vilket gick kanon. Provade att lägga på honom en sadel igår också, för att försäkra mig om att han verkligen var sadelvan. Varken sadeln eller selen var några problem, bettet tar han också utan något som helst krångel så allt det jobbet slipper jag. Får hem en passande sadel i nästa vecka, så då är det tänkt att jag ska börja "sitta in" honom. Det är ju egentligen redan gjort hos ägaren (jag är fodervärd just nu), men jag ser det som att han inte har gjort någonting alls tidigare så att ingen bit missas.

Jag har tänkt mig att lägga upp allting som så här:
Under resterande del av oktober jobbar jag med insittning och tömkörning. Sedan börjar jag själva inridningen i början/mitten på november beroende på utveckling.
Lär in grunderna i skritt under hela vintern eftersom att det ändå är hårt i marken och ej lämpligt för andra gångarter (har ej tillgång till ridhus).
I februari ska jag resa utomlands så då får han en månads vila.
När jag sedan kommer hem igen så börjar vi med ridningen i de andra gångarterna.
Under sommaren 2011 är det tänkt att han ska börja hoppas lite också.

Under vintern 2010 kommer inridningen att varieras med lastträning.

Tycker ni att min planering låter vettig?
Självklart står ingenting fast än så länge, eftersom man aldrig vet vad för slags hinder man kan stöta på på vägen, men känns det som att de riktlinjer jag satt upp låter okej eller totalt åt skogen? :D

Lägger även till en fråga som jag är lite osäker på hur jag ska göra med:
Är det dumt att köra in och rida in samtidigt? Borde jag vänta med inkörningen tills han är någorlunda/helt inriden? Det senare känns mer tilltalande i nuläget, men jag frågar er experter :idea:

Han kommer att aktiveras 3 dagar/vecka fram tills vilan, efter vilan 4 dagar/vecka. (Han är född maj 2007).
 
Sv: Åsikter ang. planering?

Det är inte ovanligt att unghästar är svåra att arbeta i skritt. Det brukar gärna bli lite vingligt då framåtbjudningen i skritt inte alltid är den bästa.

Rent generellt så brukar det vara bättre att hästen körs in innan den rids då körningen sliter mindre på den unga hästen än vad ridning gör. Det är även en stor fördel om hästen redan jobbar i en någotsånär hyffsad form innan man sätter sig på den.

Det är inte helt fel att ge hästen en längre vila under vintern. Så om underlaget bara tilllåter skritt så hade jag låtit hästen stå helt tills det går att rida lite mer. Man kan ju alltid jobba från marken med andra saker om man vill fortsätta aktivera hästen på något sätt. Men många gånger så mår den unga hästen bra av en längre vila. De har en tendens att smälta saker och ting då för att sedan klara av det ännu bättre efter vilan.

Om du har lite känsla så kan man ju öka på inlärningstakten i någon månad för att efter det ge den längre vila. Men det kräver som sagt en del känsla så att du inte överdriver.

Mvh

Tora
 
Sv: Åsikter ang. planering?

Jag uttryckte mig nog inte riktigt rätt heller, det är väl egentligen inte så mycket arbete det gäller, utan snarare att verkligen befästa de grundläggande förhållningarna. För det första att "installera gas, broms och ratt" och sedan att skritta ut i skogen så att han får bygga upp sin kropp.

Förmodligen kommer vilan att bli längre än det jag skrev, men det är ingenting som jag planerar eftersom man aldrig vet hur fort framåt allting går. Bättre att planera för lång tid till att lära in allt basic än för kort.

Egentligen brukar inte underlaget vara såpass illa att man verkligen inte kan trava och galoppera, det är mer som en säkerhetsgrej eftersom det är just en totalt grön unghäst jag kommer att sitta på. Skulle kännas väldigt onödigt om det händer någon olycka pga. en hal fläck eller liknande. Sedan har jag också tillgång till en travbana som används flitigt och harvas flera gånger om dagen. Där är underlaget tillräckligt bra för att rida hur jag vill, och jag får använda den hur mycket jag vill, så skulle det bli så att jag känner att han är färdig för de andra gångarterna så kan vi hålla till där. :) Jag föredrar dock att rida ut mycket med unghästar så att de får lära sig att hålla koll på vart de sätter fötterna, så vill inte heller planera in för mycket just på travbanan.
 
Sv: Åsikter ang. planering?

Fast just för gas och broms så är skritt många gånger inte den optimala gångarten. Det är sällan att rekommendera att harva runt i skritt. Börja trava och galoppera så fort som möjligt. Skritten är svårast att jobba med med en unghäst. Och nu menar jag inte jobba som med en vuxen häst på volt och liknade utan det är frågan om unghäst ridning.

För att få en bra bjudning och balans så brukar det oftast behövas lite fart på en unghäst.

Mvh

Tora
 
Sv: Åsikter ang. planering?

Okej, det låter vettigt! Tack så mycket för att du tar dig tid att svara! :D

Jag ska tänka på det och försöka lösa det så att jag kan börja med de övriga gångarterna lite tidigare än jag planerat nu. Jag får ta det lite som det kommer, men jag ska absolut ha ditt råd i åtanke :)
 
Sv: Åsikter ang. planering?

Jag tycker att det låter bra. Men skulle vilja "ändra" lite små saker bara.
- Rid eller kör in först. Spelar väl ingen större roll vad du börjar med, men gör en sak i taget, kan bli lite förvirring hos hästen annars. Eller använder du samma hjälper vid körning som vid ridning? Vad gällande förhållningar och gas? (förutom skänkeln) -Kan nämligen ingenting om körning! Men är det samma hjälper så kan du göra det samtidigt.

- Jag skulle rekommendera att du travade och galopperade också. Sätt på skor och ha 4 broddar så är det inga problem. Skrittar man för mycket i början kan hästen lätt tycka att det är lite tråkigt och tappar det här med framåtbjudning..
Jag själv galopperade redan första veckan jag började rida in min häst.
Jag brukar först lära hästen att gå fram för skänkeln och bjuda framåt (vilket är svårt om man bara skrittar) och efter det så lär jag hästen bromsen.. -medan jag tränar framåt bjudning så stannar jag genom att "kyssa stigbygeln" som jag lär hästen ifrån marken först.
 
Sv: Åsikter ang. planering?

När jag kör så använder jag nästan bara rösten, ska jag använda något annat så är det tömmarna, dem använder jag på samma sätt som tyglarna vid ridning. Om jag gör rätt eller fel vet jag egentligen inte, jag är ryttare från början så det har bara blivit så :)

Jag tror dock att jag bara tömkör honom under tiden han rids in så kan man sätta honom för vagn sedan, eller vi får se lite. Jag lyssnar på min tränare :) haha.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 065
Senast: Habina
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp