Bukefalos 28 år!

Återberök valacken med hasledsdefekten

Alexandra_W

Trådstartare
Så har jag nu varit på ÅB, ochd et måste varit Sveriges snabbaste besök ;) Åka 2 timmar för att plocka två stygn, spruta hasen samt kolla så han inte fått några jättegrejer efter incidenten i lördags. Tog väl 15 minuter allt som allt. Passade på att väga honom med.

Fortsatt konvalescens i minihage (10*10 meter) i SEX VECKOR till *stöön* Skritt vid hand 20 min/dag (fick inte öka skritten heller...). Sen uppsutten skritt en vecka, sen prova trava och galoppera lite veckan därpå och sen ÅB. ÅB är inbokat till 10 MAJ...känns som en eviiighet dit.

Så nu lär jag ta och fixa sällskap till Kele, hon kan inte gå ensam sex veckor till, hon har s mkt överskottsenergi att hon börjar bli farlig, och hon gör inte av med den utan lekkompis.
 
Jag håller med föregående talare! Hur är det med svullnaden, har det gett med sig?
Jag förstår att det är jobbigt att vänta ända till maj,bläää!
Jag hoppas att det kommer att gå bra för er tillslut,fortsätter hålla tummisar ;)
 
Jodå, svullnaden helt borta idag. typisk sådan där 'frisk samma dag man ska till vet'. Normalt är det drygt som fan men nu hade ja jU HOPPATS på det.

Så nåt stort ställde det inte till med, däremot kan det ju mkt möjligt retat leden och lett till något litet som är på G, men det lär ju försvinna 'av sig själv' iom tuppkam och sån lång vila.

Så det är tillbaak till att gå helt enligt planerna =) *phu*
 
Det var som jag trodde - du författade rapporttråd ;). Skönt att inte skidincidenten hade ställt till det värre! Jobbigt, jobbigt med denna låååånga konvalecens i pyttehage bara. Du får låna en shettis eller annan gullig liten sällskapskrabat till Kele.

Håller tummarna för fortsatt bättring!
 
Läste din tråd om Keles utevistelse nu igen, och där stod det ytterligare 12 dagars konvalecenthage, om jag inte minns fel? Var det något som, trots allt, inte såg så bra ut som man hoppats idag :(? Med tanke på de sex veckorna, menar jag.
 
Läste din tråd om Keles utevistelse nu igen, och där stod det ytterligare 12 dagars konvalecenthage, om jag inte minns fel? Var det något som, trots allt, inte såg så bra ut som man hoppats idag ? Med tanke på de sex veckorna, menar jag.

Nä, tydligen bara snurrig opererande veterinär (inte 'min' vet som opererade).

Jag frågad eju min vet att "Ja vad händer nu då med konvalescensen, det står ju 2 veckor boxvila och sen 2 veckor i sjukhage. Sen då, kan han gå ut i vanlig hage då?" och min vet tyckte att "Vad sa du, fyra veckor, står det verkligen så LITE?"

Tydligen är det 'standard' med låååång konvalescens när de varit in och skrapat (de skrapade ju liite i Visions led), och det som han nu fått är alltså det 'normala' Det var alldeles för optimistiskt på ursprungslappen jag fick, op vet måste ha tänkt på något annat när han skrev.

¨Så det var 'skrivfel' i princip. Utan 2 veckor på BOX, sen 6 veckor i LITEN sjukhage (10 *10 meter). SEN kan man börja prata om annat...

Synd jag inte visste det från början, nu har jag ju haft Kele själv för det var ju 'bara' en månad.

men det berodde alltså INTE på att han blivit sämre eller så, utan det är 'standard'. Visions tillfrisknande verkar trots skidincidenten gå helt planenligt (han är ju en drömpatient, lugn och stillsam dag ut och dag in). Jag var faktiskt förvånad över den 'korta' konvalescensen, kompisen fölis opererade de bort en lös benbit i hasen på och han stod på box 3 veckor eller vad det var, och över en månad i sjukhage. Men jag tänkte/trodde det kanske var annorlunda när de tagit bort benbitar. Men det var det tydligen inte..
 
Samtidigt så VET jag att det är olika konvaleceser på rid o travhästar...jag har en märr här nu som varit skrapad pålagringar bägge framknäna och såg riktigt illa ut...2 veckor box, 8 veckor skritt, sen är det bara att börja jogga. En travare som op lösa benbitar är det oftast 3 dgr box, 3 veckor skritt, sen 3 veckor jogg innan man får börja köra tempo...sen är det också olika beroende på från vilken klinik dom kommer....MK har lägst konv på typ entrappmentop...Hbg brukar ha längre konv på benbitar...solv kl ligger un mitt emellan...
 
Mm, skiljer sig ju mkt från vet till vet med. det var ju Roneus som opererade, och han kanske kör 'travstuket' när dte gäller konvalescens :smirk:

Apropå travare vs ridhästar, märkte när jag satt och väntade förra gången att veterinärerna har en mycket större DIALOG med travhästägarna. Ridhästägarna TALAR DE OM för, travhästägarna så DISKUTERAR det med ang konvalescens etc. Vet inte varför men jag tycker det är synd, jag skulle mycket hellre välja dialogen..

men det hänger väl i att travare ska tillbaka så snabbt som möjligt för at tjäna PENGAR, och att travhästägarna kanske är kunnigare på att upptäcka om det går åt fel håll etc än vad ridhästfolket i gemen är/anses vara av veterinärerna? Synd är det iaf.. Jag kanske får låtsas V är en inkomstbringande ponnytravare? =)

Sen, i fallet Vision tar jag gärna den 'långa' och 'säkrtare' konvalescensen. Eftersom det blev sådant jävla bakslag förra gången trots att jag snickrade om igångsättningsprogrammet (som jag tyckte var för snabbt) så höll han ju inte. Så även omd en här 'ridhästkonvalescensen' kanske är tilltagen med säkerhetsmarginal så har jag gärna säkerhetsmarginal nu.
 
Jag föredrar också längre konvalecens om jag får bestämma faktiskt...jag har ju ganska många kompisar/bekanta som är både assistenter o veterinärer, och det är ju precis så som du säger...iofs tror jag inte dom sätter för "kort" konv, för dom vill ju att hästen blir bra, men det är inte lika "viktigt" att ridhästen kommer igång lika fort då den oftast inte har en karriär som står o knackar på dörren...sen är det ju ganska individuellt det där med konv....skadan i all ära, men en del har fått en knäck på psyket pga skadan och det är den som blir viktigare att sköta om för just mig....en glad häst blir frisk fortare än en ledsen. :bow: :bow:
 
Jag brukar ens inte få reda på konvalecensen längre :rofl:, inte på våran klinik här iallafall....det vet du bäst själv säger dom och du gör ju ändå inte som vi säger :angel: :angel:´(Jag har ganska mycket åsikter om mycket saker )
det är en stor fördel att vi känner varandra mycket väl, jag kan diskutera alternativa behandlingar med dom som inga andra kan göra....mig svarar dom ärligt medans andra kommer inte ens till diskussion...och veterinärerna är faktiskt intresserade och vill gärna ha uppföljning på mina ideer :)
 
skadan i all ära, men en del har fått en knäck på psyket pga skadan och det är den som blir viktigare att sköta om för just mig....en glad häst blir frisk fortare än en ledsen.

Mm, det är eg det viktigaste för mig med. fast ibland är det ju svårt att tillfredsställa både ett behov av vila och hästens behov av att röra sig för att inte bli deppig.

Det har varit problemet med Vision när han haft boxvila SOMMARTID. Han går ner sig något så hemskt. STår bara och deppar, blir lycklig och grinig och efter 10 - 14 dagar slutar han äta. DÅ har det bara varit att släppa ut honom på betet och hålla en tumme, han kan ju inte få må hur psykiskt dåligt som helst för att må frysiskt bra.

Vintertid brukar det fungera bättre, han härdade ut tre månader pga spiktrampet utan annat än att tappa vikt, men höll humöret uppe och var en glad spelevink som hittade på bus (typ att dra in täcken i boxen, dregla vatten i nacken på mig, kasta allt hö i vattenhinken, rasera boxhagen och sen stå mitt i virrvarret med glorian på sned etc. Dvs inget 'energibus' utan 'hjärngympebus'). Och jag var lite orolig för hur han skulle deppa ihop nu, men *peppar peppar* så har han varit en drömpatient. Han är lugn och håller sig i skinnet, men har inte tappat gnistan och blivit apatisk, utan är fortfarande glad och det lyyyser bus om honom. (Roligast just nu är att stå och skaka på eltrådarna och försöka stjäla fågelmat..).

Och förhoppningsvis håller det hela vägen, lite orolig för när våren och grönskan kommer att han ska deppa ihop och sluta äta, men förhoppningsvis så. (vet btw inte varför han inte alls fungerar på boxvila/boxhage på sommaren men så bra på vintern, men av någon mystisk anledning så är det som natt och dag)
 
Att du orkar!

Har med intressse följt dina trådar. Hoppas verkligen att din häst blir bra efter all konvalecens. Som du har kämpat så är du verkligen en människa med stort hjärta!

Själv ojjar jag mig för tvååringen där kastreringen gick fel och nu står med infektion i skapet.

Stackars Kele. Du kan få låna min tvåårig så slipper jag se elendet. Jag menar sån stenkoll som du har på hästarna så är du väl i stallet hela dygnet???? Nä skämt å sido. Jag får väl ta elendet själv.....

Lycka till i allafall
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 238
Senast: sandrafors
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 755
Senast: Magica
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 317
Senast: Nethril
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp