Bukefalos 28 år!

Återkommande öroninflammation, behandla?

Oavsett reaktion från magen: INGET utom Anallergenic på 8 veckor.

Vi hade inte sett någon egentlig reaktion från magen, det var först efter att han började morgonkräkas som vi undersökte och det visade sig vad illa foderallergin gjorde honom invärtes.
Så strunt i hur han reagerar nu, ENBART 8 v Anallergenic.
 
Oavsett reaktion från magen: INGET utom Anallergenic på 8 veckor.

Vi hade inte sett någon egentlig reaktion från magen, det var först efter att han började morgonkräkas som vi undersökte och det visade sig vad illa foderallergin gjorde honom invärtes.
Så strunt i hur han reagerar nu, ENBART 8 v Anallergenic.

Fast varför, alltså hur tänker DU. Varför Anallergenic i 8 veckor nu? För att lugna kroppen och hela immunsystemet, så jag kan testa annat foder, eller få ner andra symptom som lite gegga i öronen, lugna magen, annat skäl? Alltså förstår du vad jag frågar.
 
Fast varför, alltså hur tänker DU. Varför Anallergenic i 8 veckor nu? För att lugna kroppen och hela immunsystemet, så jag kan testa annat foder, eller få ner andra symptom som lite gegga i öronen, lugna magen, annat skäl? Alltså förstår du vad jag frågar.
Därför att det är det som samtliga veterinärer kommer att börja med. Man vill hitta en baslinje, där men vet att hunden inte fått i sig något allergen och då kan man börja med att se hur den mår då. Det kan ta upp till 8 veckor innan reaktionerna efter intag av ett allergen avklingar, därför ska man alltid köra 8 veckor initialt.
Sen kan man köra test av vad man tål om man vill, eller så kör man vidare på allergifodret.
Men om det efter 8 strikta veckor, det fortfarande är problem, då vet man att det är mer än foderallergi.
 
Sedan kanske det är värt att göra rtg/gastro för att kolla hur tex tramslemihinnan mår.
Vi gjorde rtg då vi misstänkte stopp, men det var alltså "bara" en massa inflammerad tarmslemhinna.
 
Därför att det är det som samtliga veterinärer kommer att börja med. Man vill hitta en baslinje, där men vet att hunden inte fått i sig något allergen och då kan man börja med att se hur den mår då. Det kan ta upp till 8 veckor innan reaktionerna efter intag av ett allergen avklingar, därför ska man alltid köra 8 veckor initialt.
Sen kan man köra test av vad man tål om man vill, eller så kör man vidare på allergifodret.
Men om det efter 8 strikta veckor, det fortfarande är problem, då vet man att det är mer än foderallergi.

Aha, men det där vet jag sedan tidigare. Vi fick honom klådfri förut på Anallergenic, (har du inte följt mig i bla allergitråden ;);)) och sedan på laxfoder som magen inte fixade, och nåt hemlagat. Det ska bara vara foderallergi, om nu atopi förstås inte har utvecklats sedan dess men det tror jag inte med tanke på hans klådfria perioder. Pricktest var också gjort för ett och ett halvt år sedan. Vad tänkte jag skriva...var gastroendoskopi ett stort ingrepp? Antar att hunden är under narkos även för det va? Ska ta bort analsäkcarna om 3 veckor med nedsövning. Hur mycket nedsövning på varann är okej är frågan. Man blir orolig över kortison som tabletter, har din hund biverkningar?
 
Senast ändrad:
Ok, men håll honom på det som han funkar på då?
Eller krånglar ögon/öron fortfarande då?

Inget har funkat helt bra. Ögonen har faktiskt strulat även fast hunden varit i det närmaste klådfri, vilket nästan får en att tro att ögonproblemen inte hade med maten att göra..
Därför har jag inte stannat på ett foder. Och så vill man gärna testa fler proteiner så man vet vad han kan och inte kan få.
 
Då är det kanske atopi inblandat också.
För att underlätta utredning av övriga problem tror jag att det oavsett är lämpligt att fixa en baseline med 8 veckors allergifoder, sedan kan man testa olika behandlingar för ögonen osv.
Men det är vad jag tror, efter vår erfarenhet, bäst är självklart att ni ser till att få en och samma duktiga veterinär som kan hjälpa er igenom detta.
 
  1. Mm skaförsöka ge endast det fodret 8 veckor nu. Finns ingen veterinär som hjälpa en med alla delarna, de kan antingen hud eller ögon eller mage eller knappt nåt alls. Tyvärr.
  2. Nu är det tvärtom att klådan är hög pga grejer jag gett, men ögonen har inte varit inflammerade på nån månad...
 
Okej.
Skit detta hunddagis...glömde att vad han förmodligen får i sig där är bortom min kontroll. Syns i avföringen att han fått nåt annat än sitt allergifoder och han bajsade löst efter dagen. Personalen är medveten om hans allergi.
 
Har inte läst igenom tråden, men jag tipsar iaf om det som funkar super hos både hund och katt hos oss: Oticurant. Det är små dospåsar med pulver som man häller i öronen. Till en medelstor hund en påse/öra och till en hund under 10 kg (el katt) en halv dospåse/öra. I början ger man det en gång om dagen i fem dagar och därefter en påse/öra en gång i veckan som underhållsdosering. Man ska förstås söka veterinär om det är öroninflammation, men Oticurant funkar om det är klåda pga svamp eller smuts. Katten hade en massa svart smuts i öronen som nu försvunnit. Klådan har försvunnit hos både hund och katt och jag ger de det här en gång i veckan för att hålla djuren besvärsfria. Det är ganska dyrt, men värt det för att slippa besvär. Det finns på många ställen och priserna varierar. Hos internetbutiken apotea kan man välja gratis frakt.
 
Nu vill inte jag vara hård mot dig ts, men jag har följt er ett tag och du har inte lyckats hålla honom på eliminationsdieten i 8 veckor någon gång? Ofta har du dessutom själv gett hunden andra saker (rökt skinka, bröd, bytt foder osv), och ibland har han hittat egna saker utomhus.

Jag förstår att det är jättesvårt, speciellt om hunden går på dagis också, men jag tror att du verkligen måste få honom igenom 8 veckors eliminationsdiet, utan en massa fusk här och var. Inte bara försöka alltså, utan till varje pris se till att det blir så.
 
Jag tänkte just skriva samma sak. Ts flamsar hit och dit och det blir liksom ingen reda på nåt.

Har inte hunddagis koll på hundens allergier måste du byta dagis.

Sen undrar jag varför du hela tiden menar att det inte är atopi? Jag tycker absolut att det låter som en blandning av både födoämnes- och omvärldsallergi. Att byta lite foder hit och dit gör ingen skillnad där, speciellt om du inte kan vara konsekvent.

Hade ni provat atopica?
 
*Byta lite foder hit och dit*? Du borde väl vara medveten om att man provar sig fram till vilket foder som kan funka, i samband med en allergiutredning ( och inte bara vid allergi).
 
Men om du inte kan hålla 8 veckor strikt diet så är det ju helt dumt att byta av och an.

Du vet inget om hur många veckor det varit diet på fodren. Sedan känns det som du missat där jag skrivit att vi gjort ett pricktest som varit negativt. Men men strunt samma.
 
Du vet inget om hur många veckor det varit diet på fodren. Sedan känns det som du missat där jag skrivit att vi gjort ett pricktest som varit negativt. Men men strunt samma.
Pricktest kan visa falskt negativt, som jag vet av egen erfarenhet. Dessutom visar pricktest enbart omvärldsallergi, om du ska få ett korrekt svar på vilka födoämnen hunden inte tål så måste ni först få till 8 veckors strikt diet.

Efter att ha sett hunddagishundar i området här så kan jag bara säga att jag aldrig skulle kunna lämna min foderallergiska hund på hunddagis. De släpps tex i hundrastgården där folk dels tappar hundgodis, dessutom bjuder otroligt många hundägare på godis i tid och otid. Dessutom måste man hålla stenkoll på vad de äter, även på promenader. Det betyder koppel ALLTID och hököga oavbrutet, inga kattskitar eller brödbitar får slinka ner.

Angående veterinär så har du fått tips på en som är jäkligt bra på allergier generellt, och de behöver faktiskt inte vara så duktiga på hud just.

Personligen, så för oss har det varit toppen att han får kortison(tablett) dagligen, det gör att står emot lite bättre sånt han egentligen inte tål, men som han lyckas dra i sig ändå. Som sagt har vi struntat i eliminationsdieten då vi ganska snabbt konstaterade att han inte tål något "vanligt" animaliskt protein, vilket innebär att han helt enkelt får nöja sig med att leva på veterinärfoder. Oavsett behöver hundens immunsystem få lite semester och hitta en baslinje.
 
Har inte läst igenom tråden, men jag tipsar iaf om det som funkar super hos både hund och katt hos oss: Oticurant. Det är små dospåsar med pulver som man häller i öronen. Till en medelstor hund en påse/öra och till en hund under 10 kg (el katt) en halv dospåse/öra. I början ger man det en gång om dagen i fem dagar och därefter en påse/öra en gång i veckan som underhållsdosering. Man ska förstås söka veterinär om det är öroninflammation, men Oticurant funkar om det är klåda pga svamp eller smuts. Katten hade en massa svart smuts i öronen som nu försvunnit. Klådan har försvunnit hos både hund och katt och jag ger de det här en gång i veckan för att hålla djuren besvärsfria. Det är ganska dyrt, men värt det för att slippa besvär. Det finns på många ställen och priserna varierar. Hos internetbutiken apotea kan man välja gratis frakt.

Ska kika och ha det i bakhuvudet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har självklart kontakt med veterinär, vi pratade senast idag och hon skulle fundera lite... Iaf, Loka är en öronhund, hon har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
18 071
Senast: Fiffi1
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 529
Senast: Luleå
·
J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 216
Senast: Turelur
·
Hundhälsa Min springer fick sin första öroninflammation den 2 november (11 mån gammal), det var enligt en snabbcheck i mikroskop både jästsvamp...
2
Svar
27
· Visningar
8 909
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp