Återställa lägenhet och slut på färgburk

Ta reda på vad hyresvärden tycker ni ska återställa. Även om det var en bytslägenhet måste den ju ha varit besiktigad? Ni kan ju inte anses var de som ska återställa saker som funnits i säg 10 år?!

När jag flyttade hit gjordes en gemensam genomgång som både jag och hyresvärd skrev under. Tex att väggarna såg tråkiga ut och skulle målas om. Det blev dock aldrig gjort och huset blev sedermera sålt. Jag kommer inte godta att den nya ägaren tvingar mig att åtgärda de fel som fanns vid inflytt och som dåvarande ägare inte ides åtgärda. Jag har inte orkar göra nåt själv för jag tänker inte bo här på sikt, men jag tänker heller inte återställa andras brister...
 
Ta reda på vad hyresvärden tycker ni ska återställa. Även om det var en bytslägenhet måste den ju ha varit besiktigad? Ni kan ju inte anses var de som ska återställa saker som funnits i säg 10 år?!

När jag flyttade hit gjordes en gemensam genomgång som både jag och hyresvärd skrev under. Tex att väggarna såg tråkiga ut och skulle målas om. Det blev dock aldrig gjort och huset blev sedermera sålt. Jag kommer inte godta att den nya ägaren tvingar mig att åtgärda de fel som fanns vid inflytt och som dåvarande ägare inte ides åtgärda. Jag har inte orkar göra nåt själv för jag tänker inte bo här på sikt, men jag tänker heller inte återställa andras brister...

Vi har redan återställt andras brister och de hål som är i väggarna nu är gjorda av oss! Ja, den var besiktigad men som jag skrev så måste man acceptera lägenheten i befintligt skick vid ett byte :) Och det måste man inte när man får den via bostadskön som nästa gäst blir.
 
Vi har redan återställt andras brister och de hål som är i väggarna nu är gjorda av oss! Ja, den var besiktigad men som jag skrev så måste man acceptera lägenheten i befintligt skick vid ett byte :) Och det måste man inte när man får den via bostadskön som nästa gäst blir.

Jag tänkter dock att det är skillnad på att acceptera skicket, och att återställa det som en accepterat..?
 
Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig att.." och "enligt hyreslagen är du skyldig att.." och "du ska bli skadeståndskyldig om..", "du blir ersättningsskyldig om.." osv. :grin: Man bara ja men tack för det här tiden ni med hörni. Hur som helst, vi behöver ju betala för återställning av hål i väggen om vi inte gör det själva, så vi tänker att vi gör det själva så slipper vi få en faktura på dyra hantverkaravgifter sedan. Problemet är bara att när jag målade om lägenheten så köpte jag färgen av en liten butik i närheten av mig som nu har lagt ner. Jag vet alltså inte hur i hela fridens namn jag ska kunna få tag på exakt samma färg, och jag har ju givetvis ingen färgkarta/färgkort kvar. Hur hade ni gjort? Det gäller en vägg i hallen där garderoberna är fästa i väggen, en vägg i sovrummet där det sitter en stor spegel och sedan en vägg i vardagsrummet där TV har suttit.

När jag fick denna lägenhet så var det genom byte, och då skriver man på papper att man accepterar lägenheten i befintligt skick. Alltså, den var hemskt. Det var fettfläckar längst väggen där sängen stått :wtf: Fula gamla blommiga tapeter, märken längst ramarna där tavlor suttit och fläkten luktade gammal askkopp. Så jag har alltså tvättat alla väggar, spacklat igen håligheter och målat ljusgrått i hela lägenheten. Det blev så himla fint. Men nu måste jag alltså ändå återställa håligheterna i väggen eftersom nästa hyresgäst kommer att få lägenheten via bostadskön och då ställs högre krav på att lägenheten ska vara i fint skick. Lite irriterande, men vad ska man göra.

Men ja, hur hade ni gjort? Jag är givetvis inte sugen på att måla om precis hela lägenheten bara för att just denna färg inte existerar längre. Så länge det är "hantmannamässigt" gjort och neutrala färger så är det OK enligt hyresvärd. Ska de då alltså få ofrivilliga fondväggar i lägenheten? :D Tips?
Vill du ha ett oseriöst svar? Hur stora är hålen. Jag bodde i andra hand i en lägenhet som var målad direkt på många lager tidigare tapet. Tapeten var mjuk och blev skavd, ett par tre små vita fläckar. Jag fyllde i med mina akvarellfärger... lätta att blanda till rätt färg. Ett slags orange. (akryl är kanske lite mer seriöst :D men fortfarande väl inget en händig person skulle göra.) Syntes inte ett smack skillnad och just skillnad i färger är jag någorlunda på. (dock iofs inte glansig färg utan matt som var målad).

Kan tillägga att jag vet absolut ingenting om händiga saker som tapetseringar och renoveringar.
 
Senast ändrad:
Vi har redan återställt andras brister och de hål som är i väggarna nu är gjorda av oss! Ja, den var besiktigad men som jag skrev så måste man acceptera lägenheten i befintligt skick vid ett byte :) Och det måste man inte när man får den via bostadskön som nästa gäst blir.
Jag vet inte om du tänker på tex detta:
https://bytesverket.se/help/hyresvardens-rattigheter-och-skyldigheter ?
men nej, du behöver inte acceptera befintligt skick: https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/blanketter/lagenhetsbyte.pdf :)
Nu är det ju som det är men kan vara bra att veta. Vi har nyligen gjort ett byte och accepterade att ta över i befintligt skick men fick också ekonomisk kompensation av tidigare hyrestagare för vad det kommer att återställa istället.
 
Jag vet inte om du tänker på tex detta:
https://bytesverket.se/help/hyresvardens-rattigheter-och-skyldigheter ?
men nej, du behöver inte acceptera befintligt skick: https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/blanketter/lagenhetsbyte.pdf :)
Nu är det ju som det är men kan vara bra att veta. Vi har nyligen gjort ett byte och accepterade att ta över i befintligt skick men fick också ekonomisk kompensation av tidigare hyrestagare för vad det kommer att återställa istället.

Det var det som sas när vi bytte i alla fall, och ja, gjort är ju gjort :) Hyresvärden hjälpte oss med saker när vi flyttade in också, såsom att slipa om golv och byta köksfläkt så visst hjälpte de till de med.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 459
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 284
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 514
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Som det ser ut just nu kommer jag och sambon att skaffa oss en större hyresrätt, innan vi förr eller senare köper bostadsrätt. Mycket...
Svar
18
· Visningar
13 727
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp