Atros knäled, plötslig belastning

StandByMe

Trådstartare
Vår 9 år gamla hund har artros i knäleden. Han går på låg dos smärtstillande som nyligen sänkts, går bra.

Idag utsattes tyvärr knäleden för lite väl häftig belastning mot vad den kanske bör vid artros, dumt nog. Sedan dess har han haltat ganska rejält på detta ben.

Ska vi låta honom vila lite mer eller fortsätta med motion som vanligt? Generellt är lagom mängd rörelse bra vid atros men vet ej vad som gäller vid sån här tillfällig överbelastning och efterföljande smärta. Vi skulle också kunna höja dosen smärtstillande tillfälligt, till tidigare nivå, men vet ej om det är bra att hunden belastar det onda benet så mycket nu?
 
Vår 9 år gamla hund har artros i knäleden. Han går på låg dos smärtstillande som nyligen sänkts, går bra.

Idag utsattes tyvärr knäleden för lite väl häftig belastning mot vad den kanske bör vid artros, dumt nog. Sedan dess har han haltat ganska rejält på detta ben.

Ska vi låta honom vila lite mer eller fortsätta med motion som vanligt? Generellt är lagom mängd rörelse bra vid atros men vet ej vad som gäller vid sån här tillfällig överbelastning och efterföljande smärta. Vi skulle också kunna höja dosen smärtstillande tillfälligt, till tidigare nivå, men vet ej om det är bra att hunden belastar det onda benet så mycket nu?
Kan bara gå till mig själv och min artros i ena knäet. Ta det lugnt några dagar och öka sedan försiktigt motionen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 270
Senast: Messy
·
Hundhälsa Nu behöver jag lite hjälp kära vänner! Mina föräldrar har en äldre hund-herre som blivit halt på sistone. Trots röntgen och...
Svar
9
· Visningar
1 828
Senast: Cillen89
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 410
Senast: Philosophia
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 319
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp