Bukefalos 28 år!

Att arbeta hästen med "ryggen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så länge du skriver fel och blandar ihop saker och ting så är det väldigt svårt att förstå vad du vill få ut, ja.

När man sitter som sekreterare finns inte mycket tid över till att titta på uppvisningarna. Det vore nog, som jag sa, bra för dig att försöka få sitta med en duktig domare.
Det måste finnas en vilja att förstå också.

Man kan inte komma närmare domaren än att sitta bredvid hen och anteckna poäng och de kommenterar hen vill ha till protokollet.
 
Det måste finnas en vilja att förstå också.

Man kan inte komma närmare domaren än att sitta bredvid hen och anteckna poäng och de kommenterar hen vill ha till protokollet.

Du skriver fel. Hur ska man då kunna förstå vad du menar?

Det blir som om du skulle skriva att 2+2=7. Någon påpekar att det står fel. Varpå du anklagar den andra personen för att inte vilja förstå. God dag yxskaft!

Då du inte är insatt i tävlingsridning och dressyrbedömning så borde du nog hålla en mer ödmjuk inställning tills du lärt dig mer.
Din tilltro till den mänskliga förmågan att uppfatta saker och ting visuellt är kraftigt överdriven.
 
Det måste finnas en vilja att förstå också.

Man kan inte komma närmare domaren än att sitta bredvid hen och anteckna poäng och de kommenterar hen vill ha till protokollet.
Den har både egen dokumenterad tävlingserfarenhet samt utbildning. Egen erfarenhet för att kunna förnimma känslan! Tror du att det finns tid att förklara var bedömningsgrund för dig?

Jag skulle inte inbilla mig om jag satt med en konst¨kningsdomare att jag skulle begripa allt det den bedömer. Att man som lekman kan Tycka saker är ngt annat.
Då kan man fråga om tid finnes.

Tänk om du skulle döma....
 
Senast ändrad:
Ok, jag ska läsa ikapp tråden framöver och svara på det som adresserats mig.

Men jag har en fråga. Om nu Sternosephalicus måste aktiveras för att dra in huvudet bakom lod och om den måste aktiveras för att lyfta frambenet: borde inte det synas? Och borde man inte om man lägger handen på den känna att den är spänd? Dvs den borde inte kännas som en bit fläskfile slaktad och slapp..

Sternosephalicus är inte någon "fileig" muskel alls, den är lång och senig och inte som ryggfilen tex, som är mer köttig och bullig. Så det du känner är antingen bara lös överbliven hud och/eller möjigen luftstrupen. Den ligger precis innanför.

Hade veterinären ute för besiktning av föl/unghäst för inte så länge sen, då fick jag känna både luftstrupen och ryggkotpelaren där inne....


Så här ser Sternosephalicus ut framifrån, den delar på sig, för att göra det än mer förvirrat...

http://www.biosphera.com.br/images-...rnocephalicus.jpg&d=Muscles: Sternocephalicus

Kan tänka mig att när den drar sig samman så "drar den sig åt sidan", det du kallar uppsugen.
 
Sternosephalicus är inte någon "fileig" muskel alls, den är lång och senig och inte som ryggfilen tex, som är mer köttig och bullig. Så det du känner är antingen bara lös överbliven hud och/eller möjigen luftstrupen. Den ligger precis innanför.

Hade veterinären ute för besiktning av föl/unghäst för inte så länge sen, då fick jag känna både luftstrupen och ryggkotpelaren där inne....


Så här ser Sternosephalicus ut framifrån, den delar på sig, för att göra det än mer förvirrat...

http://www.biosphera.com.br/images-veterinary-equine-horse-anatomy.asp?i=imagens/equine-anatomy/sternocephalicus.jpg&d=Muscles: Sternocephalicus

Kan tänka mig att när den drar sig samman så "drar den sig åt sidan", det du kallar uppsugen.
Fast seriöst i sammanhanget ? Vad i hela friden postar du detta för ?
 
Det måste finnas en vilja att förstå också.

Man kan inte komma närmare domaren än att sitta bredvid hen och anteckna poäng och de kommenterar hen vill ha till protokollet.
Jo verkligen ?

En xxx kan skriva åt domare ? Krävs inget utom att skriva snabbt och hänga med som sekreterare .
Ju högre program desto mindre tid finns det som sekreterare att öht se ngt av de som rider, man har fullt upp att vara just sekreterare till domaren.
 
Nu har jag försökt rensa upp en bit. Men vill låta en del repliker från alla håll ligga kvar, för att kunna hänvisa till ett klockrent citat... "Att ni ALLA bara orkar"...

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Dristar mig till att kopiera trådskaparen Matildas inlägg, för att kunna styra tillbaka diskussionen på rätt spår och undanber mig fler kontroverser.

Mvh

Moderator

_____________________________________________________________________________________________

Hej alla hästmänniskor! Jag undrar om ni lika ofta som jag tänker på hur många dressyrryttare och andra ryttare påstår sig rida sina hästar med ryggen även trotts de man ser på bilder att de inte gör de, jag brukar aldrig kommentera dessa ryttare ifråga eftersom jag vet att de tar väl han de annars och är väldigt mån om de, ryttarna tävlar hög nivå.

Den här videon tycker jag är väldigt bra.

Så jag rekommenderar att ni tittar på den innan vi diskuterar :)
 
Helt rätt att börja där tycker jag. Jag blir glad när han säger att grunden är att hästen söker bettet/handen. Rörelsen flödar genom kroppen utan att det tar stopp. Jag hävdar många gånger att det inte behöver vara så stor skillnad mellan vanlig dressyr och AR och detta är precis som min AR-tränare jobbar. :)
 
Vad frågar TS om egentligen? Jo om ryttare som rider sina hästar med ryggen.
"... Jag undrar om ni lika ofta som jag tänker på hur många dressyrryttare och andra ryttare påstår sig rida sina hästar med ryggen även trotts de man ser på bilder att de inte gör de, jag brukar aldrig kommentera dessa ryttare ifråga ...".

TS kanske inte alls vill diskutera hur hästen arbetar med ryggen utan hur ryttaren använder sin rygg/sits.
Ca 3:10 in i filmen som TS lagt upp står det "Free Up The Horse's Back By Keeping Your Seat Light".

De flesta elitryttarna i dressyr sitter något bakåtlutade både i ökade gångarter och i mer samlade rörelser.
 
Dristar mig till att kopiera trådskaparen Matildas inlägg, för att kunna styra tillbaka diskussionen på rätt spår och undanber mig fler kontroverser.

Mvh

Moderator

_____________________________________________________________________________________________

Hej alla hästmänniskor! Jag undrar om ni lika ofta som jag tänker på hur många dressyrryttare och andra ryttare påstår sig rida sina hästar med ryggen även trotts de man ser på bilder att de inte gör de, jag brukar aldrig kommentera dessa ryttare ifråga eftersom jag vet att de tar väl han de annars och är väldigt mån om de, ryttarna tävlar hög nivå.

Den här videon tycker jag är väldigt bra.

Så jag rekommenderar att ni tittar på den innan vi diskuterar :)
På filmen krävs då att den arbetar med bak o att RYTTAREN ger den förutsättningar att kunna göra så.
de går inte att rida sakta eller i för högt tempo. Dessa sänker bröstryggen! ryttaren ska också erbjuda stöd/ hjälp från att den ska behöva springa i framvikt i jaga ikapp sin egen näsa. När den inte får hjälp alls o det syns då hästarna kommer upp för att de är på väg att snubbla.
Detta är bara ren avslappning o en början. Den ska söka bettet men det ska inte släppas helt för den får aldrig en jämn kontakt med bettet.
Det märks att denna farbrorn inte har samma kunskap o erfarenhet som britten som förklarar så väl om den runda formen.
Även Kyra var före sin tid o menade samtidigt att vem som helst utan större skicklighet ska inte utföra det då man INTE drar den dit!
Hon jämförde med den ryggliggande valpen där man inte får missbruka förtroendet
 
Vad frågar TS om egentligen? Jo om ryttare som rider sina hästar med ryggen.
"... Jag undrar om ni lika ofta som jag tänker på hur många dressyrryttare och andra ryttare påstår sig rida sina hästar med ryggen även trotts de man ser på bilder att de inte gör de, jag brukar aldrig kommentera dessa ryttare ifråga ...".

TS kanske inte alls vill diskutera hur hästen arbetar med ryggen utan hur ryttaren använder sin rygg/sits.
Ca 3:10 in i filmen som TS lagt upp står det "Free Up The Horse's Back By Keeping Your Seat Light".

Helt rätt! Det kan mycket väl vara så hon menar med tråden. Men det vet vi inte... och oavsett måste vi kunna diskutera på ett moget sätt. Eftersom hon själv inte kommer in och talar om vad hon vill diskutera och vad hon själv anser, för att driva tråden i den riktning som hon har tänkt sig utan bara lagt in en film så måste vi kunna hålla sams och diskutera utan att flyga i luven på varann.

Tävlingsdressyr är si
Klassisk dressyr är så
Akademisk Dressyr är absolut så, det vet alla
och skogsmulleridning är bla ha...

och så är det bara. Det finns inget mellanting, eller ?

Jo, det är just det det gör. Och därför ska man kunna diskutera lugnt och sansat. Utan att gå till personangrepp, eftersom det inte är DET (hur de olika ridstilarna är och vilken som är bäst och vilken som är djurplågeri vilket många trådar rätt som det är mynnar ut i oavsett andemeningen med tråden) som den här tråden handlar om.

Mvh

Moderator
 
Vad frågar TS om egentligen? Jo om ryttare som rider sina hästar med ryggen.
"... Jag undrar om ni lika ofta som jag tänker på hur många dressyrryttare och andra ryttare påstår sig rida sina hästar med ryggen även trotts de man ser på bilder att de inte gör de, jag brukar aldrig kommentera dessa ryttare ifråga ...".

TS kanske inte alls vill diskutera hur hästen arbetar med ryggen utan hur ryttaren använder sin rygg/sits.
Ca 3:10 in i filmen som TS lagt upp står det "Free Up The Horse's Back By Keeping Your Seat Light".

De flesta elitryttarna i dressyr sitter något bakåtlutade både i ökade gångarter och i mer samlade rörelser.
Jag tycker det ändrat sig mycket med sitsen. Titta på Kittel när han ökar, eller Carl Hester för den delen- de lutar sig nästan lite framåt i ökningen.
Mindre tjejer sitter lite mer i bakvikt och det har nog att göra med att de är mindre och lite svagare och behöver stabilisera sin kropp på ett annat sätt.
Det pratas mycket om att man inte ska trycka bort hästens rygg och vara för tung och bakåtlutad i sadeln, bland många dressyrtränare!

Så det är inte lika vanligt med bakåtlutade dressyrryttare idag tycker jag!
 
Jag tycker det ändrat sig mycket med sitsen. Titta på Kittel när han ökar, eller Carl Hester för den delen- de lutar sig nästan lite framåt i ökningen.
Mindre tjejer sitter lite mer i bakvikt och det har nog att göra med att de är mindre och lite svagare och behöver stabilisera sin kropp på ett annat sätt.
Det pratas mycket om att man inte ska trycka bort hästens rygg och vara för tung och bakåtlutad i sadeln, bland många dressyrtränare!

Så det är inte lika vanligt med bakåtlutade dressyrryttare idag tycker jag!
Här ett par filmer med just Kittel, en från i år och en äldre.
Kittel 2014
Kittel 2009

I en annan tråd har nyligen lagts upp en ny film med Valegro och hans ryttare under en clinic i Danmark oktober i år

Det är upp till var och en att bedöma om de sitter tungt i sadeln eller "keeping the seat light" som det står i filmen.
 
Har du synpunkter på alla tre?
Skulle tro det.
Ingen av dem trycker undan ryggen utan för hästarna.
Valegro rids på träns-som alla dessa hästar rids till vardags.
Kandaret kommer nog att försvinna så småningom.

Ett lätt följsamt säte kan man ha, men det räcker inte långt.
 
Har du synpunkter på alla tre?
Skulle tro det.
Ingen av dem trycker undan ryggen utan för hästarna.
Valegro rids på träns-som alla dessa hästar rids till vardags.
Kandaret kommer nog att försvinna så småningom.

Ett lätt följsamt säte kan man ha, men det räcker inte långt.
Ingen av dem sitter speciellt lätt. Det försvårar både för häst eller ryttare om ryttaren inte går med med överlivet när ryttaren driver med skänkeln.

Nej, det behövs en bra metod och en bra hand också.
 
Sätet är det viktigaste redskapet.
Det går inte att ÅKA med om man vill rida med en dansande häst
 
Blue tongue-filmen blev ju en skandal för Kittel, det var många som reagerade i dressyrsammanhang, och knappast något som uppmuntras.

Däremot förstår jag inte vad som kan kritiseras i filmen med Valegro och Charlotte - de två är väl snarare det perfekta exemplet på mjuka fina hjälper och en nöjd avslappnad häst. Dessutom med Hester som speaker... det blir knappast bättre. *love*
 
Ingen av dem sitter speciellt lätt. Det försvårar både för häst eller ryttare om ryttaren inte går med med överlivet när ryttaren driver med skänkeln.

Nej, det behövs en bra metod och en bra hand också.


Så vad är det du vill säga? Annat än att tävlingsdressyr är felaktig vilka som än visas på film? Du svarar ju aldrig på mina frågor men jag undrar likväl? Utifrån din kommentar/er : vad är det du förväntar dig ska diskuteras i denna tråd, inkl inlägg från moderator i samma linje? Du själv diskuterar aldrig, du är bara antagonist i trådar du deltar i, i fråga om kommentarer.

Och nu lägger du in blue tounge debatten i denna tråd som kommentar efter att moderator just kommenterat , i en tråd som handlar om att arbeta hästen med ryggen ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 313
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp