Bukefalos 28 år!

Att arbeta hästen med "ryggen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
En domare bör ha sådan kunskap om rörelsemönstret i trav att hen kan bedöma om rörelsen är korrekt. Om frambenet är högt i luften, bakhoven samtidigt bara någon decimeter från marken och skenorna inte parallella är det osannolikt att hovarna på det diagonala benparet träffar marken samtidigt. Det vet en duktig domare. En duktig domare vet också att utan flashiga framben blir det mindre publik, utan publik blir det inga tävlingar, etc.

Oavsett domarens bedömning måste hästen hantera en icke-diagonal "trav" på ett annat sätt än en korrekt trav. I den för hästen normala traven sätts hovarna på det diagonala benparet i marken samtidigt. Om fotflyttningen i stället är först v.fram, sedan h.bak, diagonalen, h.bak, sväv, h.fram, v.bak, båda, v.bak, sväv är hästen i framvikt och måste använda sina muskler på ett annat sätt för att ta hand om kroppstyngden med bara en fot än med två.[/QUOTE
Fattar noll av den fotförflyttningen ?
V. Bak- båda. V- bak? Hoppar den typ hopsasteg?
 
En häst i frihet är på framdelen just iom att den SKA kunna fly SNABBT. Den lägger vikten fram för att springa ifatt den och skjuta på med bakbenen.
Ska den ändra riktning i flykt görs det snabbt, genom kast hit eller dit där de likt stegring kastar upp framdelen. Det har inget att göra med det sätt de ska bära sig i korrekt samling.

Hästar är ju energisparande djur. Och korre3kt samling är muskelarbete som tar mycket energi. De vill hellre hänga i skelettet. De fattar ju inte att de på sikt mår sämre av dt, även om det nu är skönare för stunden.

Ang LDR så verkar inte du riktigt veta vad LDR är eller hur det funkar. Och att man kan göra det väldigt olika.
Jag tror att du vill prata om rollkur eg och du tror även där att man då bara rider i den djupa formen för att sen plötsligt höja huvudet och så ska det vara allt jobb klart..
Rollkur innehåller ju så många mer saker än en djup form, som man inte rider i konstant.
LDR är något annat.
Båda de här teknikerna har funnit många hundra år. Ingen av dem är något nytt under solen.

Frambensspänning kan du rida fram oavsett om du rider låg eller hög eller bakom eller framför lod. Det handlar bara om att sätta spänning nog i underhalsen, mot handen eller hästen själv.
Då kan man få fina framben utan bakdelens korrekta jobb. Förutsatt att hästen har den fysiken att de KAN lyfta så mkt fram utan att man eleverat bakifrån. Men många moderna halvblod går det på.

Nu handlade det inlägg du svarar på ovan om en hur en häst som står stilla och spanar efter faror fördelar vikten mellan fram och bak, inte om en häst som flyr i galopp eller om samling.

Jag har i massor med inlägg hävdat att det INTE går att bara lyfta huvudet på en häst som ridits i LDR och få en "tävlingsform" som är korrekt enligt TR. Men det finns massor med andra inlägg som påstår att det är möjligt vilket jag således envist hävdar är helt fel. De muskler och rörelsemönster som används för samling tränas inte tillräckligt i LDR. Muskler som inte används utvecklas inte, de tillbakabildas.

LDR fungerar inte utan spänning i underhalsen pga huvudets placering och jordens dragningskraft.
 
En domare bör ha sådan kunskap om rörelsemönstret i trav att hen kan bedöma om rörelsen är korrekt. Om frambenet är högt i luften, bakhoven samtidigt bara någon decimeter från marken och skenorna inte parallella är det osannolikt att hovarna på det diagonala benparet träffar marken samtidigt. Det vet en duktig domare. En duktig domare vet också att utan flashiga framben blir det mindre publik, utan publik blir det inga tävlingar, etc.

Oavsett domarens bedömning måste hästen hantera en icke-diagonal "trav" på ett annat sätt än en korrekt trav. I den för hästen normala traven sätts hovarna på det diagonala benparet i marken samtidigt. Om fotflyttningen i stället är först v.fram, sedan h.bak, diagonalen, h.bak, sväv, h.fram, v.bak, båda, v.bak, sväv är hästen i framvikt och måste använda sina muskler på ett annat sätt för att ta hand om kroppstyngden med bara en fot än med två.

En oren trav upptäcks av domarna och betygsätts därefter. Flashiga framben och svaga bakben betygsätts också därefter. Skalan består av betyg från 0 till 10 och är inte svart eller vit.

Om hästen är så lite "icke-diagonal" att man måste ha kamera och studera stillbilder noggrant (som här på buke) så upptäcker inte det mänskliga ögat det under en uppvisning, och man kan diskutera om det överhuvudtaget är ett fel att räkna med.

Det rörelsemönster du beskriver kommer omedelbart att leda till utblåsning. Har du missat något steg, eller vilken takt skulle det kunna tänkas vara? Ser oerhört märkligt ut, hästen är halt på alla 4?

En duktig domare dömer det som sker inne på banan i stundens ögonblick.
 
Jag har ju ridit en hel del quarters och andra raser som inte är avlade för lyft i gången. Fullblod tex är ju avlade att springa fort. Då kan man inte förlora tid på att vara i luften. Polohästar tex kan inte heller förlora tiden i att vara i luften så som man vill i dressyrhästar.
Alltså avlar man på det man vill ha i dem.
Som du förstår är ju quarters då iom sitt iaf traditionella användningsområde avlat på både snabbhet och förmåga att vända fort, samt att orka arbeta hela dagarna. Utöver annat så klart..
Men man tränar dem ju också enligt det man ska syssla med.
Och de som är bäst inom sina grenar vet vad de bör lägga energi på.
Det finns ingen cowboy i världens som skulle anse att det vore toppen om hans arbetshäst lärde sig luftiga och långsamma steg som drog energi ngt så in i helsikes just för att det är sånt konstant muskeljobb. Och för att det tar sån tid att lära in och kanske även gör hästen mer sårbar i vissa lägen i jobbet om man inte låter den svara med de responser man måste ha för att den ska kunna jobba väl.
De kan inte ha den höga tyngdpunkten i ranchjobb. De kan inte vara så balanskänsliga i ranchjobb.

Ju högre utbildad en dressyrhäst är, desto känsligare blir den i balansen.
Just för att man är så mm-noga med den(linjen och balansen i sidled och balansen fram/bak). Likna det vid den balans som krävs för att gå på lina.
Att få sitta på en sån häst och antingen bara ha för dålig sits eller få order om att göra fel och känna hur hästen reagerar är väldigt intressant.
Vissa blir riktigt förbannade. Andra blir stressade. Andra bara stryper gången och tar över.
Tänk dig en så känslig häst på ranchjobb. Det vore ju ett övergrepp många, många gånger per dag när man i det försvarslösa läget utsatte den för att inte hjälpa den ha så bra balans.
Nu kommer många inte dit, främst för att man inte ens försöker eller har kunskap i hur man når dit.
Men just när man kan påverka hästens balans så kan man ändra deras rörelsemönster och få markbundna bli luftigare.
Men för att nå dit måste de söka kontakt med handen. Och då menar jag kontakt som i sträckt tygel.
Får man dem luftigare får man dem sviktigare. Svikt är viktigt!

Hur ska man få luft i en häst anser du?

Jag tycker absolut vi avlat fram hästar som inte är lika tåliga som tex en del raser med kortare, grövre ben och mindre gång.
Vissa hästar tål mer felridning fysiskt än andra.
Red folk bara ut och var nöjda med det kunde nog fler hålla.
Men nu vill folk göra annat än bara rida offroad i skogen på tåliga hästar.
Och har man köpt en häst rider man oftast den och har inte råd att köpa ett drös och avliva de man inte grejar.

Det mentala är klart underskattat håller jag med om.
Men det blir absolut också svårare då man i dressyr vill ha mycket energi utan att den ska få gå fort fram eller fort åt sidorna.

Det finns mig veterligen inte mycket i western där energin ska vara på max utan att hästen får komma fram/sidan. Det är mer av och på.
Vilket jag håller med om att de flesta dressyrfolk kunde träna mer på. ;)

Quarterhästen är världens största hästras, den finns i alla former och varianter och används till allt möjligt, utom möjligen just tävlingsdessyr, men där är det ju nästan bara halvblod som står sig idag . Inte ens en Lippizaner står sig i den konkurensen trots att dom knappast är avlade med markbundet steg.

Alla raser har problem. En av orsakerna är aveln, att den är för riktad på detaljer, som färg, gång, rumpa, eller allt för ensidigt på vissa populära hingstar. Det gäller för alla populära ridsportsraser.

Andra stora problem är hur vi använder dom och hur dom hålls. Tex ensidig träning och många timmar på stall/box och inte tillräckligt med grovfoder.

Det är därför som boskapshästen håller bättre, den får vara häst på ett mer hästigt sätt i alla avseenden trots att den bär ryttar många timmar per dygn. Många boskapshästar har dessutom inte världens bästa exteriör, dom håller ändå. Men den slipper ju gå 40-60 min per dag i nån slags effektiv träning med fokus på formen och huvudpositionen. Skulle tro att det är största skälet.

Angående energi. En boskapshäst har energin "på" hela tiden som den arbetar/håller en kossa. Det kan ena sekunden gå i rasande fart, för att i nästa vara helt stilla, medans hästen håller sig redo för nästa spurt. Det är den mentala balansen som en sån häst besitter som gör detta möjligt. Den har 100% fokus på kossan och bara väntar, energin finns där "samlad" och redo, hästen kan sitt jobb och känner sig säker på det.

Men sen när arbetet är klart, då kan den slå av energin helt, det vet den också med säkerhet. Det är ju inte bara för att det är just en boskapshäst, eller en quarter, utan för att det är en häst som är tränad så från början.
 
En domare bör ha sådan kunskap om rörelsemönstret i trav att hen kan bedöma om rörelsen är korrekt. Om frambenet är högt i luften, bakhoven samtidigt bara någon decimeter från marken och skenorna inte parallella är det osannolikt att hovarna på det diagonala benparet träffar marken samtidigt. Det vet en duktig domare. En duktig domare vet också att utan flashiga framben blir det mindre publik, utan publik blir det inga tävlingar, etc.

Oavsett domarens bedömning måste hästen hantera en icke-diagonal "trav" på ett annat sätt än en korrekt trav. I den för hästen normala traven sätts hovarna på det diagonala benparet i marken samtidigt. Om fotflyttningen i stället är först v.fram, sedan h.bak, diagonalen, h.bak, sväv, h.fram, v.bak, båda, v.bak, sväv är hästen i framvikt och måste använda sina muskler på ett annat sätt för att ta hand om kroppstyngden med bara en fot än med två.
Det där ses oftast endast på bild/ höghastighetskamera o är normalt under tvåtakt.
en häst som bär sig bak sätter just ner bak en 1/10 dels s. före fram.
Det låter precis som tvåtakt o det är det som räknas.
inte vad du kan se på film/ bild.
 
En oren trav upptäcks av domarna och betygsätts därefter. Flashiga framben och svaga bakben betygsätts också därefter. Skalan består av betyg från 0 till 10 och är inte svart eller vit.

Om hästen är så lite "icke-diagonal" att man måste ha kamera och studera stillbilder noggrant (som här på buke) så upptäcker inte det mänskliga ögat det under en uppvisning, och man kan diskutera om det överhuvudtaget är ett fel att räkna med.

Det rörelsemönster du beskriver kommer omedelbart att leda till utblåsning. Har du missat något steg, eller vilken takt skulle det kunna tänkas vara? Ser oerhört märkligt ut, hästen är halt på alla 4?

En duktig domare dömer det som sker inne på banan i stundens ögonblick.
Eftersom domarna inte ser rörelsemönstret och inte heller av hästens hållning ser att det är felaktigt kommer hästen inte att bli utblåst.

Jag försökte mig på att beskriva stegsekvensen för negativ DAP eller -DAP.

Jag länkar till två sidor med bilder med streck som gör det lättare att se hästens osymmetri i trav. Obs att jag letat efter bild med streck, inte efter bild på någon speciell häst.

Rörelsemönstret på hästen på den länkade sidan är väl så tydligt att domarna borde se att det inte är enligt TR eller FEI
http://thebarebonesofdressage.tumblr.com/post/44289590835/dont-hate-me-but

Den här länken visar en bild på en häst med icke-diagonal trav och en bild med diagonal trav.
http://thebarebonesofdressage.tumblr.com/post/71190467381/otteventer-lusitanolover-dont-get-me-wrong
 
@Aionee Naturligtvis förstod jag att du inte menade skelettet! Mitt svar är som sagt detsamma, det finns inga vetenskapliga bevis på att någon häst har skadats i nacken av att gå bakom lod! Däremot så finns det säkert många hästar som har blivit avskräckta från att söka kontakt med bettet och skador i munhålan har funnits men några nackskador har inte kunnat påvisats och munskadorna kan inte kopplas ihop med ridning bakom lod utan enbart till hårda okänsliga händer och det är inte alltid samma sak!
Du har efterfrågat studier som visar att hästen inte mår bra av att ridas bakom lod. Här är en studie som visar att hästar påverkas negativt av att ridas i rollkur.
http://www.equitationscience.com/do...sensus workshop/UtaVonBorstel_Rollkur2009.pdf

Ingen på buke (eller någonstans heller) har förklarat hur nära kroppen nosen ska vara för att det ska vara rollkur och inte LDR. Men man får anta att ju närmare nosen är kroppen desto större påverkan.
 
Huvudet upp och spänd rygg ger en stor belastning på frambenen. Mjuk rygg, manken upp och avspänd underhals minskar trycket på frambenen. Och givetvis pratar jag ridning och inte hästar i hage. Häst i hage är inte alls detsamma som häst under ryttare. Fortfarande förstår jag inte liknelsen. Eller anser varken du eller Fiador att ryttaren är en variabel att räkna med?

Förespråkar du ridning med hästen över tygeln?

För övrigt så kan jag inte alls hålla med om att domarna dömer på ett sätt som främjar en felaktig form. Vissa domare är säkert ute och seglar, men dessa är inte representativa för en hel domarkår, nationellt eller internationellt,
Du skriver "Huvudet upp och spänd rygg ger en stor belastning på framdelen". Här ett exempel på detta (den nedre bilden) se
http://thebarebonesofdressage.tumblr.com/image/83725834722
 
Nu handlade det inlägg du svarar på ovan om en hur en häst som står stilla och spanar efter faror fördelar vikten mellan fram och bak, inte om en häst som flyr i galopp eller om samling.

Jag har i massor med inlägg hävdat att det INTE går att bara lyfta huvudet på en häst som ridits i LDR och få en "tävlingsform" som är korrekt enligt TR. Men det finns massor med andra inlägg som påstår att det är möjligt vilket jag således envist hävdar är helt fel. De muskler och rörelsemönster som används för samling tränas inte tillräckligt i LDR. Muskler som inte används utvecklas inte, de tillbakabildas.

LDR fungerar inte utan spänning i underhalsen pga huvudets placering och jordens dragningskraft.

Ja, isf läste jag för hastigt. Jag kan dock inte se varför det skulle vara relevant i en diskussion kring hur man ARBETAR en häst bäst ska prata om hur den STÅR i frihet under en kort stund. Men ok..

Ang trav-ökningarna håller jag med dig i att det är en skit man ser mycket. Hästarna är inte bäriga och nacken är inte högst. För mig är det generalfel och bör dömas betydligt lägre än godkänt på GP-nivå.
På Georg nivå kan jag förstå om man inte än riktigt fått nacken högst eller bakbenen i max.
Men i GP ska hästen ha bakbenen i arbete och nacken högst - tycker jag.
Det tycker dock inte alla uppenbarligen.
Och tävlings-eliten kommer rida enligt det som domarna dömer. Så länge som domarna anser att det inte är viktigt kommer tävlings-eliten inte rida annorlunda heller.
Och om inte ens de rider så tror jag få "vanliga dödliga" kommer fatta hur viktigt det är. Tyvärr!

Däremot lägger du in bild på trav som är diagonal som rids av en som iaf då den hästen utbildades inte var blyg att rida bakom lod i att ta igenom eftergift.
Idag har man iaf offentligt slutat lära ut det.
Om det beror på att man paketerat om det mesta som kräver engagemang och kan vara obekvämt eller om man ändrat synsätt helt plötsligt vet inte jag.
Men under iaf de runt 10 år mina tränare ridit för honom så skulle hästen ge efter. Blev det då bakom lod - skit samma!
Inte fasen fick man flöjta runt på en häst i hög form om den inte var 100% eftergiven. Då fick man en utskällning, backa till basics och åka hem och träna på det, oavsett om man red på GP-nivå, red skolsprång eller annat avancerat.

Så om du anser den traven vara bra.. Ja, den lär väl även den ha kommit ur LDR.
Men iom att den ryttaren är jävligt bra på vissa saker, bla att inte ha spänning i hästen, så red man inte ihopdragen, utan just bara bakom lod.

Det du inte verkar fatta är att LDR är inget man gör jämt och sen in på banan och ska tävla GP.
Man måste givetvis ur LDR gradvis ta hästen till GP-utbildning.
LDR är basic, första steget..
Och sen då hästen är skolad: något man checkar av funkar som med annan basics.

De studier jag läst om rollkur har gjorts genom att lägga hästarna i rollkursliknande form utan att ha tagit sig tiden till att utbilda dem dit.
Nu är rollkur mer än den extrema formen också. Det verkar man inte heller tagit med i studierna.
Och med precis alla former kan man rida dem så himla olika.
Ska jag tro på studier vill jag se film på hur hästarna ser ut, läsa dem och se exakt hur ryttarna rider, vilken timeing etc..
 
Du har efterfrågat studier som visar att hästen inte mår bra av att ridas bakom lod. Här är en studie som visar att hästar påverkas negativt av att ridas i rollkur.
http://www.equitationscience.com/documents/Conferences/Consensus workshop/UtaVonBorstel_Rollkur2009.pdf

Ingen på buke (eller någonstans heller) har förklarat hur nära kroppen nosen ska vara för att det ska vara rollkur och inte LDR. Men man får anta att ju närmare nosen är kroppen desto större påverkan.
Nej jag eftersökte studier som visar att hästar skadas av att gå bakom lod! Denna studie visar varken eller! Det enda den lyckas visa på är att hästar blir stressade av att tvingas in i rollkurform. Och det förstår jag för det är ju som att be en vardagsmotionär göra samma som en elitidrottsman/kvinna, vem som helst skulle bli stressad.. Det är knappast ansträngande för en ballerina att gå ner i split men för mig skulle det vara ytterligt plågsamt.. Dom skriver ju till och med som slutsats i studien att vidare studier behövs på hästar som är vana vid rollkur!! Nej bättre får du nog hitta!
 
Eftersom domarna inte ser rörelsemönstret och inte heller av hästens hållning ser att det är felaktigt kommer hästen inte att bli utblåst.

Jag försökte mig på att beskriva stegsekvensen för negativ DAP eller -DAP.

Jag länkar till två sidor med bilder med streck som gör det lättare att se hästens osymmetri i trav. Obs att jag letat efter bild med streck, inte efter bild på någon speciell häst.

Rörelsemönstret på hästen på den länkade sidan är väl så tydligt att domarna borde se att det inte är enligt TR eller FEI
http://thebarebonesofdressage.tumblr.com/post/44289590835/dont-hate-me-but

Den här länken visar en bild på en häst med icke-diagonal trav och en bild med diagonal trav.
http://thebarebonesofdressage.tumblr.com/post/71190467381/otteventer-lusitanolover-dont-get-me-wrong

Om strecken hade satts på rätt del av benen på Totilas så hade man sett att han är lika diagonal som den prickiga hästen. När det gäller den prickiga hästen finns en hel brister som gör att den traven inte hade fått något högre betyg.
(Bör väl också nämna att jag inte är ett fan av Totilas ökningar iom att det är så mycket rörelse fram som inte riktigt motsvaras av bak, tycker man ser samma sak när det gäller t.ex. Don Aurelio)

Topphästarna på VM var Valegro, Damon Hill och Desperados. Samtliga hästar rids mycket väl och är låååångt från din nidbild. Harmoni, mjukhet och samspel utan någon överdriven flashighet.

Den stegsekvens du försökte beskriva saknar isättning av en av hästens fyra hovar. Det ser jättemärkligt ut, tror du har missat något faktiskt. För det finns inte en domare i världen som skulle missa en häst som hoppar omkring på 3 ben....
 
Senast ändrad:
Ang. ökad trav så sas det att den var samlad den gamla med hänget.
Jag tror inte på det o har aldrig trott på det då t o m unga hästar med talang kan slänga sig iväg i den gamla ökade traven.
Om vikten ska vara bak så får den frihet att slänga upp frambenen.
Jag är inte helt hundra på hur man ser på det IDAG. mer än hundra år efter att rörelsen döptes.
På den tiden kunde hästarna backa o visa allmänt obehag under piaffen utan att det sågs som ngt konstigt
 
Nu handlade det inlägg du svarar på ovan om en hur en häst som står stilla och spanar efter faror fördelar vikten mellan fram och bak, inte om en häst som flyr i galopp eller om samling.

Jag har i massor med inlägg hävdat att det INTE går att bara lyfta huvudet på en häst som ridits i LDR och få en "tävlingsform" som är korrekt enligt TR. Men det finns massor med andra inlägg som påstår att det är möjligt vilket jag således envist hävdar är helt fel. De muskler och rörelsemönster som används för samling tränas inte tillräckligt i LDR. Muskler som inte används utvecklas inte, de tillbakabildas.

LDR fungerar inte utan spänning i underhalsen pga huvudets placering och jordens dragningskraft.
Till skillnad från din metod finner man det inte ergonomiskt att lyfta upp huvudet då den går av på mitten.
Dessa hästar Välver upp sin hals med början från manken o håller då ihop.

Man rider numera inte bara med tanken var Nosen är utan att den jobbar rätt genom kroppen o framförallt över ryggen.

Du har aldrig nämnt ngn del av ryggen, länd eller kors eller bakbensaktiviteten.

domarna dömer HELheten o drar av det som felar. De är inte alls så inkompetenta som du vill göra gällande.
att de inte SER
 
Till skillnad från din metod finner man det inte ergonomiskt att lyfta upp huvudet då den går av på mitten.
Dessa hästar Välver upp sin hals med början från manken o håller då ihop.

Man rider numera inte bara med tanken var Nosen är utan att den jobbar rätt genom kroppen o framförallt över ryggen.

Du har aldrig nämnt ngn del av ryggen, länd eller kors eller bakbensaktiviteten.

domarna dömer HELheten o drar av det som felar. De är inte alls så inkompetenta som du vill göra gällande.
att de inte SER
Tycker du att det ser ut som att den svarta hästen på bilderna som länkats "håller ihop" ? Den är väl av på mitten om någon.

Helheten, borde inte det vara formen i stort? Ryggen "upp" (inte ner), nacken "upp" (inte ner) och rena gångarter? Om dom tre kriterierna falerar, i stort sett i alla moment, hur kan man då få nästan full pott? Vad är det för helhet som domarna är kompetenta på då?
 
Ja, isf läste jag för hastigt. Jag kan dock inte se varför det skulle vara relevant i en diskussion kring hur man ARBETAR en häst bäst ska prata om hur den STÅR i frihet under en kort stund. Men ok..

Ang trav-ökningarna håller jag med dig i att det är en skit man ser mycket. Hästarna är inte bäriga och nacken är inte högst. För mig är det generalfel och bör dömas betydligt lägre än godkänt på GP-nivå.
På Georg nivå kan jag förstå om man inte än riktigt fått nacken högst eller bakbenen i max.
Men i GP ska hästen ha bakbenen i arbete och nacken högst - tycker jag.
Det tycker dock inte alla uppenbarligen.
Och tävlings-eliten kommer rida enligt det som domarna dömer. Så länge som domarna anser att det inte är viktigt kommer tävlings-eliten inte rida annorlunda heller.
Och om inte ens de rider så tror jag få "vanliga dödliga" kommer fatta hur viktigt det är. Tyvärr!

Däremot lägger du in bild på trav som är diagonal som rids av en som iaf då den hästen utbildades inte var blyg att rida bakom lod i att ta igenom eftergift.
Idag har man iaf offentligt slutat lära ut det.
Om det beror på att man paketerat om det mesta som kräver engagemang och kan vara obekvämt eller om man ändrat synsätt helt plötsligt vet inte jag.
Men under iaf de runt 10 år mina tränare ridit för honom så skulle hästen ge efter. Blev det då bakom lod - skit samma!
Inte fasen fick man flöjta runt på en häst i hög form om den inte var 100% eftergiven. Då fick man en utskällning, backa till basics och åka hem och träna på det, oavsett om man red på GP-nivå, red skolsprång eller annat avancerat.

Så om du anser den traven vara bra.. Ja, den lär väl även den ha kommit ur LDR.
Men iom att den ryttaren är jävligt bra på vissa saker, bla att inte ha spänning i hästen, så red man inte ihopdragen, utan just bara bakom lod.

Det du inte verkar fatta är att LDR är inget man gör jämt och sen in på banan och ska tävla GP.
Man måste givetvis ur LDR gradvis ta hästen till GP-utbildning.
LDR är basic, första steget..
Och sen då hästen är skolad: något man checkar av funkar som med annan basics.

De studier jag läst om rollkur har gjorts genom att lägga hästarna i rollkursliknande form utan att ha tagit sig tiden till att utbilda dem dit.
Nu är rollkur mer än den extrema formen också. Det verkar man inte heller tagit med i studierna.
Och med precis alla former kan man rida dem så himla olika.
Ska jag tro på studier vill jag se film på hur hästarna ser ut, läsa dem och se exakt hur ryttarna rider, vilken timeing etc..

En häst som "spanar", flyttar tyngpunkten bakåt och sträcker upp sig fram, gör sig redo för "arbete" som i det fria är att fly. Hästen är inte på framdelen i det skedet, den är redo för "spurten" och/eller att ha möjlighet att fly i vilken riktning som helst. Det är det som är relevant för hur vi tränar hästen sen i människans arbete. Det är den biomekaniken hästen är skapt med. Den fungerar inte med nosen in, varken i hög eller låg form.

Att använda överdriven flex ner och in på en häst som är riden med överdriven flex upp och bak är väl en sak, det kanske man måste för att återfå balans. Men på en ung häst utan tidigare erfarenheter i någon flexposistion alls finns det ingen biomekanisk anledning alls. Möjligen att man kommer åt avslappningen snabbare med nosen in, men i min värld finns det inga genvägar för sånt.

Den mentala kraften i avslappning med nosen fram är enorm, medans med nosen in är det kanske bara en illussion.
 
Ja, isf läste jag för hastigt. Jag kan dock inte se varför det skulle vara relevant i en diskussion kring hur man ARBETAR en häst bäst ska prata om hur den STÅR i frihet under en kort stund. Men ok..

Ang trav-ökningarna håller jag med dig i att det är en skit man ser mycket. Hästarna är inte bäriga och nacken är inte högst. För mig är det generalfel och bör dömas betydligt lägre än godkänt på GP-nivå.
På Georg nivå kan jag förstå om man inte än riktigt fått nacken högst eller bakbenen i max.
Men i GP ska hästen ha bakbenen i arbete och nacken högst - tycker jag.
Det tycker dock inte alla uppenbarligen.
Och tävlings-eliten kommer rida enligt det som domarna dömer. Så länge som domarna anser att det inte är viktigt kommer tävlings-eliten inte rida annorlunda heller.
Och om inte ens de rider så tror jag få "vanliga dödliga" kommer fatta hur viktigt det är. Tyvärr!

Däremot lägger du in bild på trav som är diagonal som rids av en som iaf då den hästen utbildades inte var blyg att rida bakom lod i att ta igenom eftergift.
Idag har man iaf offentligt slutat lära ut det.
Om det beror på att man paketerat om det mesta som kräver engagemang och kan vara obekvämt eller om man ändrat synsätt helt plötsligt vet inte jag.
Men under iaf de runt 10 år mina tränare ridit för honom så skulle hästen ge efter. Blev det då bakom lod - skit samma!
Inte fasen fick man flöjta runt på en häst i hög form om den inte var 100% eftergiven. Då fick man en utskällning, backa till basics och åka hem och träna på det, oavsett om man red på GP-nivå, red skolsprång eller annat avancerat.

Så om du anser den traven vara bra.. Ja, den lär väl även den ha kommit ur LDR.
Men iom att den ryttaren är jävligt bra på vissa saker, bla att inte ha spänning i hästen, så red man inte ihopdragen, utan just bara bakom lod.

Det du inte verkar fatta är att LDR är inget man gör jämt och sen in på banan och ska tävla GP.
Man måste givetvis ur LDR gradvis ta hästen till GP-utbildning.
LDR är basic, första steget..
Och sen då hästen är skolad: något man checkar av funkar som med annan basics.

De studier jag läst om rollkur har gjorts genom att lägga hästarna i rollkursliknande form utan att ha tagit sig tiden till att utbilda dem dit.
Nu är rollkur mer än den extrema formen också. Det verkar man inte heller tagit med i studierna.
Och med precis alla former kan man rida dem så himla olika.
Ska jag tro på studier vill jag se film på hur hästarna ser ut, läsa dem och se exakt hur ryttarna rider, vilken timeing etc..

- Jag har fattat att LDR är något som bör undvikas ur hästens perspektiv. Det behövs inte mer än vanligt bondförstånd för att förstå. Dessutom berättar hästen det på många olika sätt, t.ex stress, ögonen, spänningar, rörelsemönster som inte är normalt, ovilja.
- Jag har fattat att LDR är ett sidospår. Med LDR utvecklas inte de muskler som behövs senare, t.ex. för piaff. Med LDR utvecklas oönskade muskler, t.ex. i halsenes undersida för att hålla huvudet bakom lod. LDR är onaturligt för hästen och medför spänningar som inte är önskvärda.
- Jag har fattat att LDR är något som bör undvikas även ur ryttarens perspektiv. Ryttaren har inte samma möjligheter till inverkan i LDR som med hästens nos framför lod. Det tar längre tid att först lära in ett rörelsemönster för att sedan lära om till det önskade. Det gäller för både hästens och ryttarens rörelsemönster. Tid kan vara detsamma som pengar/kostnad.
 
Nej jag eftersökte studier som visar att hästar skadas av att gå bakom lod! Denna studie visar varken eller! Det enda den lyckas visa på är att hästar blir stressade av att tvingas in i rollkurform. Och det förstår jag för det är ju som att be en vardagsmotionär göra samma som en elitidrottsman/kvinna, vem som helst skulle bli stressad.. Det är knappast ansträngande för en ballerina att gå ner i split men för mig skulle det vara ytterligt plågsamt.. Dom skriver ju till och med som slutsats i studien att vidare studier behövs på hästar som är vana vid rollkur!! Nej bättre får du nog hitta!
Du visar med ditt resonemang att du tycker det är helt ok att tvinga hästen till rollkurform under så lång tid det tar för den att bli van vid rollkurformen och slutar reagera.
 
Om strecken hade satts på rätt del av benen på Totilas så hade man sett att han är lika diagonal som den prickiga hästen. När det gäller den prickiga hästen finns en hel brister som gör att den traven inte hade fått något högre betyg.
(Bör väl också nämna att jag inte är ett fan av Totilas ökningar iom att det är så mycket rörelse fram som inte riktigt motsvaras av bak, tycker man ser samma sak när det gäller t.ex. Don Aurelio)

Topphästarna på VM var Valegro, Damon Hill och Desperados. Samtliga hästar rids mycket väl och är låååångt från din nidbild. Harmoni, mjukhet och samspel utan någon överdriven flashighet.

Den stegsekvens du försökte beskriva saknar isättning av en av hästens fyra hovar. Det ser jättemärkligt ut, tror du har missat något faktiskt. För det finns inte en domare i världen som skulle missa en häst som hoppar omkring på 3 ben....
Håller med om att man ska jämföra äpplen med äpplen. Det är felritat på den svarta hästen i jmförelsen med den prickiga.

Vad ser du för brister i den prickiga hästens trav?

Jag gör ett nytt försök med stegsekvensen för negativ DAP
Först sätts v.fram,
sedan h.bak i marken,
då är diagonalen=2 i marken,
(lyfter v.fram=) bara h.bak i marken,
(lyfter h.bak=) sväv=4 i luften,
sen sätts h.fram i marken,
sen v.bak,
då är diagonalen=2 i marken,
(Lyfter h.fram=) bara v.bak i marken,
(lyfter v.bak=) sväv=4 ben i luften.
 
Nja. Med den moderna ökningen o även annan samlad trav så lyfter den fram före bak o sen sätter ner den efter eftersom frambenen är så höga- den bär sig bak. En framtung häst sätter ner fram före bak o har INGET svävmoment.
Nu finns det ingen anledning att dissekera på detta vis då annan bedömningsport inte heller går att bedöma endast via film. dans, konståkning m. fl.

du prisar den prickiga hästen tack vare formen, men i allt övrigt travarbete går den o lufsar- markbunden o framtung.
Helt ok för den rasen.
 
Håller med om att man ska jämföra äpplen med äpplen. Det är felritat på den svarta hästen i jmförelsen med den prickiga.

Vad ser du för brister i den prickiga hästens trav?

Jag gör ett nytt försök med stegsekvensen för negativ DAP
Först sätts v.fram,
sedan h.bak i marken,
då är diagonalen=2 i marken,
(lyfter v.fram=) bara h.bak i marken,
(lyfter h.bak=) sväv=4 i luften,
sen sätts h.fram i marken,
sen v.bak,
då är diagonalen=2 i marken,
(Lyfter h.fram=) bara v.bak i marken,
(lyfter v.bak=) sväv=4 ben i luften.

Du beskriver fortfarande en helt omöjlig stegsekvens. Vad är det du försöker få fram?

Återigen, en oren trav upptäcks och ekipaget blir uteslutet. En oregelbunden trav upptäcks också och betygsätts därefter. En trav som för det mänskliga ögat är 2-taktig betygsätts utefter det.
Det går inte att bedöma något alls utifrån stillbilder egentligen. Men om man nu ska göra det så, den prickiga hästen är på bilden för öppen i formen, bakbenen skjuter på för långt bakom, den bär sig inte tillräckligt bak och är inte alls ihopkopplad. Utifrån vad som syns på bilden kommer framhoven att nå backen först. Hästen är framtung.

Jag gissar att du anser det vara en bra bild enbart pga att nosen är framför lod. Eller?

Ärligt talat så förstår jag inte vad du predikar om? Försöker du omvända oss andra förtappade själar som inte insett att vi ingenting vet och kan? Ingen har överhuvudtaget förespråkat rollkur (även om jag ser att du anklagar en användare för det). Och ingen har påstått att det skulle vara idealt och eftersträvansvärt att alltid ha nosen lite bakom lod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 258
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 390
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 000
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 601
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp