Att avliva dräktigt sto

Sv: Att avliva dräktigt sto

Hödräktiga kor som har kalvar som klarar sig får inte skickas in till slakteriet, om det ändå sker o man kan säga säkert så skall det anmälas. Kor som av akuta skäl måste tas bort just innan kalvning avlivas eller slaktas på gården o om kalven är fullgången o slaktaren ställer upp på det tas kalven ut direkt efter skottet. Det har inte ansetts att foster plågas när de blir kvar i magen efter avlivning men det kan ju vara fel. På folk som dör under graviditet plockar man ju inte ut o avlivar foster som inte kan klara sig. Skall man göra ngt så skall man inte krångla till det med kejsarsnitt utan så snabbt som möjligt efter avlivn plocka ut kalven o avliva den på ett snyggt sett. Men som sagt det är inte många riktigt högdräktiga djur som slaktas. När det gör så beror det vanligtvis på att ngn (seminör el vet) missat en dräktighet eller att en ko blivit dräktig på en tidigare seminering.
Köttraser som behöver kejsarsnitt i normalfallet är inget jag stöder men heller inte så vanligt i sverige. Jag tror knappast det går att hitta en ko i det här landet som är snittad 10 ggr.
Jag hoppas du håller dig ifrån jordbruket för med din insträllning skulle du garanterat göra mer skada än nytta. Alla bönder är inte profithungriga djurplågare, der försöker överleva o sköta sina djur så gått de förmår.
PL
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

det är enbart djurskydd jag vill jobba med, och jag är inte alls avigt inställd till jordbruk, snarare realist.
Vet veterinärer som inte vet hur en utgödsling går till eller som tror att kultingen har ont när man lyfter den.. ska de oxå hålla sig ifrån jordbruket? Kan ju fundera på varför man var tvungen att införa anmälningsplikt hos veterinärer..de är oxå företagare ju.

Så sluta döma ut mig, jag vet hur ett jordbruk går till och hur det sköts. Säkert bättre än dig i vissa avseenden. Hur många grisar har du somnat hos i din barndom :)

Jag har inte sagt att alla bönder är profithungriga djurplågare. De är företagare = profithungriga, men inte djurplågare.

/jenny
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Är alla här vinstinkammande bönder/sadister?
Du dömer dig själv genom dina påståenden o okunniga förslag.
Sen likställer jag inte att försöka få det att gå ihop med profithunger.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Att avliva dräktigt sto

nu drar du ju ut saker ur dess sammanhang eller så fattar du bara inte vad jag menade.

Jag likställde inte bönder med sadister :) men att acceptera att man tar ut en kalv ur en hängande slaktad ko är sadism och det är bonden som har makten att avstyra det. Ser man inte att kon är högdräktig har man rätt dålig koll, även om det finns undantag.
Och saken ska väl alltid anmälas, och utredning ska göras. även i tvivelaktiga fall.
Veterinären är inte lagen, det är polisen.

/jenny
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Snarare: VET man inte att kon är dräktig så går man snart omkull som lantbrukare. (om man har så dålig koll på vilka som är seminerade och även dräktighetsundersökta).

En solskenshistoria: Jag jobbade på en gård tidigare, en högdräktig ko bröt benet olyckligt. Hon avlivades på plats, kalven togs ur, bodde i en liten fålla i deras kök(!) tills den klarade sig själv. detta var den minsta och sötaste kalv jag sett. (är idag en riktigt stor tjur)
/Avbytaren.
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Tänk dig för hur du uttrycker dig, det du skrev kan jag bara tolkas på ett sätt o skulle definitivt inte passa i ditt påtänkta jobb. Nog har veterinären rätt att göra en bedömning av vad som skall anmälas, om veterinären inte säkert kan säga åldern på fostret så lär ju knappast polisen kunna göra det, sen finns det veterinärer som anmäler för lite o de som anmäler för mkt.
Hur skulle det göra skillnad om man tar ut kalven ur en hängade ko eller ur en stående/liggande, det viktigaste måste ju vara att det går fort. Skall du kräva att alla foster skall avlivas direkt får du på den politiska vägen, idag har det inget stöd i författningarna. Om vi pratar om riktigt fullgångna kalvar så är det garanterat fler som kvävs i samband med förlossningen än vid slakt.
PL
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Jag måste ju också tolka ditt inlägg som att du kallar mig sadist eftersom jag inte håller med mig o inte heller är bonde.
PL
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: BornAgain
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp