Att avliva dräktigt sto

Sv: Att avliva dräktigt sto

Vad då hur man avlivar dom? Hos oss på slakteriet bultas kossor, lammen elchokas hjärnan och grisarna sövs. 3 olika sätt och ändå kan fostret leva i över 30 min.

Foster är ju känsligar men det finns kultingar som haft hjärtslag efter 30min trots att mamma gris sövts så djupt att andningen näst intill stannat och hjärtat precis orkar pumpa.
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

:eek: SÅ länge?! Vi pratade om det idag och en sa att han väntade tills allt blod hade runnit ur hästen (typ 15 min) och att fölet då borde dött eftersom det inte fanns något blod att syresätta med.

Kan fölet alltså ha levt när de slängde upp henne på bilen?
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Japp, de som tar ur "mammorna" brukar känna de sista hjärtslagen, om de inte är väldigt kort gånget och man får slakta.

Ja fölet kan mkt troligt ha levt när de lasta henne på bilen och ett bra tag efter det.

Hörde ni inte om kon i norge som hoppade ner från ett berg ner på vägen?? Hennes kalv överlevde och de födde de med kejsarsnitt för hon var så pass långt gånget..
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Men fy så hemskt! :cry:
Men det fanns ju som du säger, inga alternativ.

Men ett foster vet ju ingen hur mkt de kan "tänka" och hur de känner smärta. Så vare sig det är människofoster eller djurfoster som dör, så är det ju inte alls säkert de lider som en född varelse gör om de kvävs.
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Nafayette skrev:
Men det går fort..

AM

När man bultar kor så sparkar kalven flera minuter efter att hon hängts upp. så fort vet jag inte..

Det finns en slaktgräns på däktiga kor, men ibland händer det att de inte vet/skiter i att hon är högdräktig. Har själv sett en ko med kalv i magen..har även sett en hel tank full av döda kalvar..Scan och slakterinäringen i ett nötskal
/veg som tur är
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

snigelfarmor skrev:
När man bultar kor så sparkar kalven flera minuter efter att hon hängts upp. så fort vet jag inte..

Det finns en slaktgräns på däktiga kor, men ibland händer det att de inte vet/skiter i att hon är högdräktig. Har själv sett en ko med kalv i magen..har även sett en hel tank full av döda kalvar..Scan och slakterinäringen i ett nötskal
/veg som tur är

Nu ska du inte snacka skit om vet på slakterierna, djur som kommit in på slaktområdet får inte lämna området levande p.ga smittogrejjer, dvs högdräcktiga djur måste slaktas. Och när de kommer dräktiga djur som gått över gränsen anmäls det av vet. direkt.
F.ö så anmäls även blödningar o.s.v som kan ha bildast pga slag från bonden.

En kompis till mig som slaktar kor tog ut en högdräcktig ko som hängt i ca 40 min, när han tog ur livmoder osv och vet öppnade "påsen" levde kalven och börja skrika efter mamma.

Det är inte scan och slakterinäringen i ett nötskal, det är bönderna som inte har koll på vilka djur som är dräcktiga eller inte! :mad:
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Men ibland måste man, som bonde, välja mellan att slakta en högdräktig ko eller låta henne leva och gå mot en säker död under förlossningen (och då brukar kalven också stryka med). Vi hade en ko en gång som gick från kärnfrisk till vrak på två dagar när hon var i tionde månaden, vi hade inget annat val än att slakta henne - hon hade inte överlevt för egen maskin många dagar (massvis av prover togs men vi listade aldrig ut vad det var).

Det kostar att seminera kor, kor som är dräktiga står och kostar pengar utan att ge så mycket tillbaka, så jag tror knappast att bönder skickar dräktiga djur på pin kiv - för det är verkligen att kasta pengar i sjön (och pengar har bönder inte gott om idag...).
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

jaja, har inte sagt nåt om vet! Jag säger bara vad chefen på scan säger...i Kävlinge för det är bara där jag varit o kollat.
Dessutom jobbar morsan där och hon sitter bredvid de tre veterinärerna som bara sitter i dricker kaffe hela dagarna..
Vad menar du med anmäls?
Det enda jag vet som scan anmäler är prisavdrag för smutsiga /misshandlade djur eftersom de inte kan använda hudarna ordentligt. Veterinären kan ju inte anmäla bonden, för vilka bevis har man? INGA, han kan ju säga att någon annan slagit korna eller att de trillat i transporten dit...
När jag var på slakteriet fick jag lämna området levande, och de tar även dit djur som ska säljas/gödas upp innan slakt.
Någon sa att man inte fick ha med moraliskt stöd till sin häst, det måste ju vara bullshit. INte kan de slakta en frisk häst om han följt med sin lillebror som stöd i transporten? Då vill jag ha 50.000 åtminstone för det är vad han är värd. (hypotetisk frågeställning)
Det finns ju folk som köpt hästar på slaktplatsen oxå, hur gick det till? Eller är det en skröna?

Bönder ingår i slakterinäringen. De äger ju scan delvis.

och, varför gör man inte ett kejsarsnitt på kon? Det är ju förbjudet enligt lag att skicka en dräktig ko/häst? DET borde veterinären anmäla. Eller du.

/jenny
 
Senast ändrad:
Sv: Att avliva dräktigt sto

Det är förbjudet att skicka levande djur de sista tre veckorna av dräktigheten. Min erfarenhet av arbete på slakteri är att det var väldigt få fall där man kunde anta att djuren var så högdräktiga om det skall anmälas måste man dessutom kunna säga säkert. De flesta bönder har väldigt svårt att skicka även lågdräktiga kor. Om man plockar ut levande kalvar på slakteriet var skall man sen göra av dem?
Att påstå att besiktingsveterinärer bara sitter o fika är en ganska grov beskyllning, det gick kanske för 20-30 år sen men inte nu längre.
PL
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

kejsarsnittet skulle ju göras hemma såklart. Lite ansvar får man ju ta även som bonde.
Och kalvkött är ju eftertraktat så kalven slaktas väl den med om det är lönt. Annars hamnar de i kontainern, som jag såg.
ang veterinärerna på scan i k-e, så kan jag inte ta tillbaka det eftersom det är vad min mor sagt. Hon sitter i deras korridor, och är det inte kaffe, så är det nåt möte eller konferans nånstans. Jag tror ju inte man jobbar på ett slakteri för att man älskar djur, utan för att man vill ha lön. De har ju ett fast antal djur de ska kontrollera varje vecka och de sköter ju säkert jobbet, men inte mer. otrevliga är de oxå säger hon, hälsar knappt. Inte dina vänner va?

/jenny
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

snigelfarmor skrev:
jaja, har inte sagt nåt om vet! Jag säger bara vad chefen på scan säger...i Kävlinge för det är bara där jag varit o kollat.
Dessutom jobbar morsan där och hon sitter bredvid de tre veterinärerna som bara sitter i dricker kaffe hela dagarna..
Vad menar du med anmäls?
Det enda jag vet som scan anmäler är prisavdrag för smutsiga /misshandlade djur eftersom de inte kan använda hudarna ordentligt. Veterinären kan ju inte anmäla bonden, för vilka bevis har man? INGA, han kan ju säga att någon annan slagit korna eller att de trillat i transporten dit...
När jag var på slakteriet fick jag lämna området levande, och de tar även dit djur som ska säljas/gödas upp innan slakt.
Någon sa att man inte fick ha med moraliskt stöd till sin häst, det måste ju vara bullshit. INte kan de slakta en frisk häst om han följt med sin lillebror som stöd i transporten? Då vill jag ha 50.000 åtminstone för det är vad han är värd. (hypotetisk frågeställning)
Det finns ju folk som köpt hästar på slaktplatsen oxå, hur gick det till? Eller är det en skröna?

Bönder ingår i slakterinäringen. De äger ju scan delvis.

och, varför gör man inte ett kejsarsnitt på kon? Det är ju förbjudet enligt lag att skicka en dräktig ko/häst? DET borde veterinären anmäla. Eller du.

/jenny
På Skövde slakteri så får ing djur lämna området levande. Dom säljer heller inga djur som har kommit in. Det råder ett förbud mot detta.
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

djur som sålts till slakteriet ska sluta sitt liv där, säljs djuret vidare är det en brottslig handling efterosm att det alltid är Ägaren som bestämmer vad som ska hända med djuret och fy så fly förbannad jag skulle vara om man såg någon gammal ridskolehäst som sålts till slakt ute på annons eller gående längs vägen med ryttare.. ett djur som säljs till slakt ska slaktas, det är svensk lag!
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

ang brutna ben (under knä/has) borde man juh kunna amputera och sätta gåbygel på tills fölet är fött.. visserligen en del smärtstillande men är fölet värdefullt så bör det fungera, ja menar men sätter juh gåbygel på föl som mamman råkat trampa av benet på, dock har dom väldigt god läkeförmåga då dom växer så det knakar, men att ge smärtstillande och ha på gåbygel bör juh fungera på stoet om fölet är såpass värdefullt dvs..
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

svensk lag? Är det verkligen det?

Jag vet att scan säljer hästar, men då är det tvångsomhändertagna hästar i kasst skick.

Vad grundar sig denna regel på, om att djur som kommer in aldrig ska komma ut?
Det kan ju inte röra sig om smitta..Man blandar ju inte levande djur med styckat kött överhuvudtaget.
Scan har varje år en djurutställning i sina stallar, och har dessutom ett judasfår gående in och ut ur slaktstallet. Han betar hela sommaren när han inte gör sitt jobb.
Äh.. när jag slaktade min häst i helsingborg hade jag fått åka därifrån med hur många hästar jag vill, om de är mina alltså.
Är det nån som vet om det har förekommit uppköp på slakterier av hästar?

/jenny
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Vet inte vilka som jobbar där.
OK din morsa är sur för att dom inte hälsar ordentligt på henne!
Lite skillnad på att fika hela dagarna o att vara på en massa möten o konferenser de senare tar numera upp en rejäl del av mångas yrkesliv. Jag tvivlar på att din morsa har en susning om vad veterinärena egentligen håller på med.
Det där med kejsarsnitt är ju lite orimligt! Skulle man utsätta kon för ett kejsarsnitt för att ta ut en kalv som oftast inte är fullgången?
Om bonden vet att kon har mindre än 3v kvar så får han ju inte skicka kon, dessutom tar det 3-4 v innan såret läks så att kon kan skickas till normalslakt.
Jag skulle aldrig ställa upp o göra ett kejsarsnitt för att ta ut en kalv i förtid på en ko som skulle gå till slakt.
PL
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Anledningen att levande djur inte får lämna slakteriet är givetvis smittskyddsskäl. Det handlar inte om att man blandar djur med kött utanm att man blandar djur från olika stälklen med varandra vilket ger en utmärkt miljö för att sprida sjukdomar om djuren efter detta transporteras vidare.

Vidare handlar en besiktningsveterinärs arbete inte främst om att titta på djur utan att se till så att slakterierna följer livsmedelslagen och dess föreskrifter samt att dokumentera den kontrollen, dvs ffa pappersarbete och inte gå i stallet och hänga. Jag skulle kunna tänka mig att Livsmedelsverket skulle bli mäkta upprörda om deras anställda inte gjorde det de var anstälda för precis som min chef skulle...
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

nej, min mor (inte morsa) tillhör inte den typen som surar. Det är bara ett konstaterande, de hälsar inte på nån tydligen.
Men ett kejsarsnitt för att avliva kalven på ett vettigt sätt och sen nödslakta kon, eller låta henne somna in under narkos på plats, istället för att skicka till slakt för att tjäna pengar.
I slutänden ingår ju kon i årslönen och årslönen måste ju in. =skicka på slakt för att få ut några tusen.. usch
Inget skiljer en ko från en häst egentligen, men ingen skulle väl ens komma på tanken att skicka in ett sto med 4 veckor kvar bara för att man inte vill förlora pengar? Ge kon ett namn och rosa grimma så kanske nån bryr sig lite mera..

/jenny
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Det finns ingen som skickar en högdräktig ko i onödan, det innebär en häftig produktionsförlust. Att på den förlusten dessutom lägga det vansinniga förfarandet som du föreslår ökar på den förlusten med bra många tusen. Förutom den ekonomiska biten så ser de flesta bönder dessutom det som oetiskt att skicka en ko till destruktion i onödan o detta gäller minst lika mycket i småbesättningarna som i de större.
Det har i tusentals år varit viktigt i jordbruk o liknande näringar att man tar tillvara det som går, det är inget nytt utan snarare en kvarleva från gamla tider.
Är det inte du som läser till miljöinspektör. Jag hoppas i så fall att du skaffar dig lite koll på hur det fungerar i jordbruket innan du kommer ut.
PL
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

Menar du på fullt allvar att en bonde som har en ko som har brytit benet eller liknande ska genogå kejsarsnitt för att få ut en kalv som inte klarar sig själv bara för att man ska avliva kalven "på rätt sätt"? Det tycker jag nästan är löjligt, för om kalven inte överlever av sig själv så utsätter man kon för onödigt lidande. Jagförstår inte hur du menar, tror jag. På en högdräktig ko som ska kalva inom en eller två dagar så tycker jag att manb kan ta ut kalven ( som man gör ändå på slakteri när kon är död?) för att skicka hem den, samma sak med häst, men inte med foster som inte har en chans att överleva för egen maskin.

Kan man inte avliva dräktiga djur med spruta så att även fostret tar del av sprutan och somnar in? Någon som vet?
 
Sv: Att avliva dräktigt sto

jag är uppväxt på gård tack. och vet därför hur lite en bonde bryr sig om det inkräktar på det ekonomiska. Tror du min släkt är glad över att jag ska kontrollera gårdar sen eller?

alltså: om en häst i 11 månaden blir sjuk, så att döden är oundviklig, så gör man väl sitt allra bästa för att fölet inte ska sparka i magen 20 minuter efter att mamman är död? Man skickar heller inte iväg henne 10 mil till ett slakteri. Vad gör man??
Sätt nu in ko istället för häst o kalv istället för föl. Ser ni någon empatiskillnad? Bonden gör iallafall det.

Kejsarsnitt är väldigt vanligt på vissa raser bara för att kött ska produceras. Vissa kor kan genomgå 10 kejsarsnitt under sina produktionsår. Varför inte söva kon för gott istället på plats och plocka ut kalven? Allt är ju bättre än att frakta levande ko och sen låta kalven kvävas till döds, eller är det bara jag som tycker det här? Är alla här vinstinkammande bönder/sadister?
Antagligen har man dessutom fullt av andra mjölkande kor som man kan ta mjölk ifrån eller rent utav hitta en fostermamma.
Vill man tvunget använda kon så kan man ju ta med den död till slakteriet. Det kan man ju med hästar.

Förstår inte var du ligger i det här peter. Trodde du skulle värna om djur och inte utsätta dem för onödig smärta? Vad hade du gjort?

/jenny
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 074
Senast: BornAgain
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp