Att bestrida räkning från seminstation

Neko

Trådstartare
Vet inte om tråden blev placerad rätt!

Jag var med min häst på en station för att kolla brunsten i början på maj. Första gången visste inte veterinären om hon var på väg i eller ur brunst. Två dagar senare åkte vi tillbaka och vetten sa att det var ett jätteägg och hon skulle insemineras ASAP. Problemet var dock att det var fredag, hingsten står i Tyskland = 8000kr för att få sperman till lördag... Alternativt åka till flyinge och få inseminera fryst utan extra kostnad. Sagt och gjort, lastade kusen och körde ner henne (5h enkel väg), väl framme gjorde de ett ultraljud och :cool:
HON VAR INTE BRUNSTIG! Den första veterinären hade sett en cysta :devil:

Hästen är kvar på flyinge då jag förlorade all tilltro till första stationen. Problemet nu är att jag inte tycker att den faktura jag fick förra veckan är ok. Stationsavgift och vetavgift för 3300 kr, för den "service" ovanför (2 UL och ett telefonsamtal). Har ringt och pratat med stationen utan resultat; "det är en abonnemangsavgift". + de vet att jag har bytt station

Vad ska jag göra? betala och känna mig lurad eller kan man gå till ARN?

En intressant bihistoria är att jag fick höra att jag inte är ensam med denna veterinärs felbedömningar....
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Vet inte om tråden blev placerad rätt!

Jag var med min häst på en station för att kolla brunsten i början på maj. Första gången visste inte veterinären om hon var på väg i eller ur brunst. Två dagar senare åkte vi tillbaka och vetten sa att det var ett jätteägg och hon skulle insemineras ASAP. Problemet var dock att det var fredag, hingsten står i Tyskland = 8000kr för att få sperman till lördag... Alternativt åka till flyinge och få inseminera fryst utan extra kostnad. Sagt och gjort, lastade kusen och körde ner henne (5h enkel väg), väl framme gjorde de ett ultraljud och :cool:
HON VAR INTE BRUNSTIG! Den första veterinären hade sett en cysta :devil:

Hästen är kvar på flyinge då jag förlorade all tilltro till första stationen. Problemet nu är att jag inte tycker att den faktura jag fick förra veckan är ok. Stationsavgift och vetavgift för 3300 kr, för den "service" ovanför (2 UL och ett telefonsamtal). Har ringt och pratat med stationen utan resultat; "det är en abonnemangsavgift". + de vet att jag har bytt station

Vad ska jag göra? betala och känna mig lurad eller kan man gå till ARN?

En intressant bihistoria är att jag fick höra att jag inte är ensam med denna veterinärs felbedömningar....

Är du inte nöjd med stationens service, så ringer du först dit och säger det, och sedan bestrider du räkningen.
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Namnge inte stationer ni är missnöjda med, det bryter mot forumreglerna och då kommer tråden att tas bort.

Görel - moderator
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Jag har ringt dom, men de verkade inte tycka att jag hade nått att komma med... "om vi inte hör av oss så vet du vad vi tycker":devil:

Jag vill ju betala, men det ska vara rätt belopp! Har inte lust att fortsätta anlita en veterinär som INTE vet vad han sysslar med...

När tycker ni att stationsavgiften ska betalas? Första gången man kliver in i seminstation eller efter inseminering?
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Jag betalade stationsavgiften samma dag jag lämnade stoet. Hade fått faktura om jag ville, men för mig kändes det skönare att betala direkt, så nu är det dygnsavgiften och ev behandling som är kvar.
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Bestrid fakturan skriftligen (återsänd fakturan tillsammans med ett brev) och förklara varför du inte anser dig betalningsskyldig.

Då hamnar problemet hos dem istället, om de sedan vill ta det vidare till KFM.
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Jag anser att man ingått ett avtal med seminstationen när man lastar av sitt sto där och har fyllt i och undertecknat de blanketter som ska fyllas i. Sen betalar man stationsavgiften när man får fakturan. Själv har jag alltid fått dem hemskickade.
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Kan du inte be om en faktura för endast 2 ultraljud då?

Jag har seminstation, och visst, alla veterinärer kan göra missbedömning. Det är inte helt lätt att på bara 1-2 ultraljud helt veta vad som är vad. Folk tror ibland att veterinärer genom att ta ett enda ultraljud kan säga "brunstig om 8 dagar" och såna saker. Det krävs lite mer för att konstatera och utesluta vissa saker.

Men i ditt fall hade jag inte fakturerat stationsavgift alls, och bett veterinären bara fakturera de två ultraljuden, och då vara billig.
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Det man alltid bör göra är att betala det belopp man anser vara rätt och sedan bestrida resterande.
Eftersom jag förstår att du vill betala men inte hela beloppet?
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Jag har seminstation, och visst, alla veterinärer kan göra missbedömning. Det är inte helt lätt att på bara 1-2 ultraljud helt veta vad som är vad. Folk tror ibland att veterinärer genom att ta ett enda ultraljud kan säga "brunstig om 8 dagar" och såna saker. Det krävs lite mer för att konstatera och utesluta vissa saker.

Men i ditt fall hade jag inte fakturerat stationsavgift alls, och bett veterinären bara fakturera de två ultraljuden, och då vara billig.

Fast att på två UL med två dagars mellanrum först inte se någon brunst alls, och sedan ta fel på ett semineringsfärdigt ägg och en cysta.... :cool: Den veterinären skulle jag inte heller anlita i fortsättningen.
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Men, ägg KAN växa till fort, och detta ägg kanske VAR "semineringsbart", men att utvecklingen avstannade, och det är det Flyinge kallar cysta. Vi kallar dom "prickägg", och då brukar det vara andra ägg på gång efter några dagar.

Själv har jag aldrig sett nåt vi kallar cystor på äggstockarna, om det inte rör sig om granulosacelltumör, och de ser lite speciella ut.
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Namnge inte stationer ni är missnöjda med, det bryter mot forumreglerna och då kommer tråden att tas bort.

Görel - moderator
Och vari har jag namngivit någon i mitt inlägg?:confused: eftersom mitt inlägg är borttaget? Inte undra på att detta forum håller på att dö, när man väl skriver något så tas det bort??!!
 
Sv: Att bestrida räkning från seminstation

Du svarade på ett borttaget inlägg, därför togs ditt också bort.

Jag tar bort en 2-3 inlägg i veckan så att påstå att allt som skrivs tas bort är en rejäl överdrift.

Görel - moderator
 

Liknande trådar

Avel Jag har försökt få mitt sto dräktigt i år, utan resultat. Detta var jag inställd på att det kunde hända eftersom hon är 13 år och aldrig...
2
Svar
32
· Visningar
2 278
Senast: Thildha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp