Bukefalos 28 år!

Problem med seminstationen

LMCarlsson

Trådstartare
Jag har försökt få mitt sto dräktigt i år, utan resultat. Detta var jag inställd på att det kunde hända eftersom hon är 13 år och aldrig haft föl, så det är egentligen inte det som är problemet (även om det är förbaskat tråkigt). Problemet är bemötandet som jag har fått på seminstationen. Jag har aldrig lagt ut så mycket pengar och blivit så oproffsigt bemött.

Jag kan dra ett exempel så ni förstår på vilken nivå det ligger (dagis?); I början av maj åkte jag in med mitt sto och skulle kontrollera henne då hon var brunstig och då hon är lite speciell (stor integritet och mycket misstänksam) så sa jag att jag vill vara med när ni ska undersöka henne och när ni ska inseminera henne. Detta för att det skulle gå så smärtfritt som möjligt för både dem och min häst. Det svar jag fick då var Jaha, ska du undersöka hästen själv också, eftersom ingenannan får ta i henne? (följt av hånskratt) Och på den vägen har det varit hela säsongen.. Jag vill tillägga att detta är en stor och mkt erkänd seminstation. Så jag svalde och tänkte att så länge de hanterar min häst på ett bra sätt så kan jag stå ut.

Men nästa problem kom när vi skulle tillbaka för 16 dagars kontroll, de visste inte om min häst var dräktig då hon har cystor och detta har jag förstått att det kan vara svårt att se skillnad på, MEN detta upprepde sig efter andra brunsten/semineringen vid denna 16 dagars kontroll och efter tredje... Hur svårt kan det vara att rita av hur min häst ser ut så att detta inte skulle behöva hända tre gånger? Jag har nu varit inne två gånger efter sista insemineringen (tredje brunsten), och det svar jag får är att hon antagligen inte är dräktig, men borde kollas en gång till för säkerhets skull.

Går det till på det här sättet, ska det vara så här svårt? Har ni haft likande problem?

Jag är vid det här laget rejält förbannad men har svårt att avgöra om detta är hur det brukar gå till, då detta är mina första erfarenheter av seminering och betäckning.

Till problemet hör att mitt sto under säsongens gång blivit halt och jag skulle vilja åka in med henne på klinik och kontrollera vad som är fel men vågar inte göra detta förän jag vet om hon är dräktig eller ej. Så jag har inte lust att vänta till oktober för att kolla min häst en tredje gång, jag vill ha besked så att jag kan hjälpa min häst på bästa sätt.
 
Sv: Problem med seminstationen

Att hånskratta åt en kund låter inte särskilt smart!

Kan du inte ta ut en veterinär till hennes stall för att kolla om hon är dräktig?

Jag har bara varit på seminstation en gång med mitt sto, det var i år, och jag delar tack och lov inte alls dina erfarenheter! Dessutom är hon dräktig :)
 
Sv: Problem med seminstationen

Att konstaterad dräktighet på en häst med cystor ÄR mycket svårt.
Det bästa är ju att lämna henne på seminstationen, så får hon kollas ofta, utan nåt åkande fram och tillbaka.

De flesta seminstationer är faktiskt proffs på hästar, och klarar även av svåra ston...
 
Sv: Problem med seminstationen

Ja hånskratta är väl inte snällt att göra åt en kund.Bemötandet kunde ju vara bättre.

Dock är de flesta staioner mkt proffsiga på det de gör...de är ju lika måna om god dräktighet, som ägaren själv.Goda dräktighetssiffror ger ett gott rykte.

Det där med cystor är både knepigt och svårt...

Jag förstår faktiskt en del seminstationer som uttrycker viss besvikelse att de gjort vad de kan, men ändå får skit för det...de är ju inte mer än människor som gör så gott de kan...men en del tycks förvänta sej mirakel.
 
Sv: Problem med seminstationen

CK skrev:
Att konstaterad dräktighet på en häst med cystor ÄR mycket svårt.
Det bästa är ju att lämna henne på seminstationen, så får hon kollas ofta, utan nåt åkande fram och tillbaka.

De flesta seminstationer är faktiskt proffs på hästar, och klarar även av svåra ston...

Jag inser att det är svårt, men det jag har reagerat på är att det inte har gjorts något för att försöka dokumentera hur många cystor som hon har, var de ligger osv. Brukar man inte göra detta för att underlätta?
Och att utan att ha träffat min häst så kan du inte förstå hur komplicerat det kan bli om det inte görs på för henne rätt sätt redan från början. Jag skulle inte ha åkt till en seminstation utan att tro att de var proffs, detta har dock inte hjälpt tidigare i hennes 13 åriga liv, så av erfarenhet vet jag att det går smidigast när jag är med... Jag kan säkert räkna upp ett tjugotal proffesionella människor inom hästbranschen som alla har sagt att "Jag har aldrig gått bet på en häst förut så det ska nog gå bra lilla gumman..." och sedan har fått givit upp och erkännt att min häst är undantaget bara för att de inte lyssnat på mig från början. Så den delen att jag ville vara med beror inte på att jag är en hysterisk hästägare! Men detta var alltså inte problemet.

Jag kan dra ett till exempel på varför jag inte tycker jag blivit bra bemött; Efter två brunster och ingen dräktighet så frågade jag om det kanske var så att jag skulle byta hingst då jag har hört att vissa individer kanske inte passar varandra så bra och det kanske var det som var problemet. Svaret jag fick var att då att detta inte var sant och så länge sperman var bra så berode det inte på det. Senare efter tredje brunsten så frågade veterinären mig varför jag inte bytt hingst efter andra brunsten...
 
Sv: Problem med seminstationen

Javisst, du kan säkert ha rätt om DITT sto, men ungefär en fjärde del av de stoägare som lämnar ston här varnar för allt möjligt, och då är det ändå travhästaägare vi pratar om.... :D
Frågan jag brukar ställa mig är att om hästen bara kan hanteras av en enda person, vad gör hon då i aveln...

Cystor...
Vi brukar dels skriva upp dom, typ: 1 cm cysta i höger horn. Grupp cystor centralt, 1½-2 cm.
I år hade ena veterinären nytt ultraljud, i den sparade vi bilder på cystorna, så det gick att jämföra.
Men, jag skulle aldrig vid en enda dr-koll lova att ett cyst-sto är dräktigt. (om hon inte redan är brunstig igen, förståss)
Jag vill se den en eller två gånger till med ett par dagars mellanrum, för att se att den misstänkta blåsan växer.
 
Sv: Problem med seminstationen

LMCarlsson skrev:
Jag kan dra ett exempel så ni förstår på vilken nivå det ligger (dagis?); I början av maj åkte jag in med mitt sto och skulle kontrollera henne då hon var brunstig och då hon är lite speciell (stor integritet och mycket misstänksam) så sa jag att jag vill vara med när ni ska undersöka henne och när ni ska inseminera henne. Detta för att det skulle gå så smärtfritt som möjligt för både dem och min häst.

Hur skulle det kunna lösas praktiskt :confused:

(om man har ett tveksamt fall så kollas ju hon igen och igen. Detta måste en fölmärr tåla annars har hon inget att göra i avelsboxen)

Ston semineras och undersöks alla möjliga tider på dygnet.
Tänkte du bo på stationen?? :confused:

Håller med CK här.
Parkera märra på stationen och låt dom göra det arbetet som dom ändå är proffs på.
Litar du inte på dom så byt station i så fall.

AM
 
Sv: Problem med seminstationen

CK skrev:
Javisst, du kan säkert ha rätt om DITT sto, men ungefär en fjärde del av de stoägare som lämnar ston här varnar för allt möjligt, och då är det ändå travhästaägare vi pratar om.... :D
Frågan jag brukar ställa mig är att om hästen bara kan hanteras av en enda person, vad gör hon då i aveln...

Cystor...
Vi brukar dels skriva upp dom, typ: 1 cm cysta i höger horn. Grupp cystor centralt, 1½-2 cm.
I år hade ena veterinären nytt ultraljud, i den sparade vi bilder på cystorna, så det gick att jämföra.
Men, jag skulle aldrig vid en enda dr-koll lova att ett cyst-sto är dräktigt. (om hon inte redan är brunstig igen, förståss)
Jag vill se den en eller två gånger till med ett par dagars mellanrum, för att se att den misstänkta blåsan växer.


Tack för svaret med cystorna, det var det jag var intresserad av.

Dina högst personliga åskiter om min hästs läplighet i aveln kan jag vara utan. Jag sa aldrig att hon bara kan hanteras av en enda person, det var de som har seminstationen som sa detta i ett försök att driva med mig. Jag ville bara underlätta för min häst och personalen och detta har fungerat utmärkt (ja jag var där vid alla kontroller o.s.v.). Förövrigt är hon diplomsto m. 41p. segrar upp till St George dressyr, lastas av en person, lättaste häst min hovslagre skor o.s.v. Problemen handlar om nya situationer inget annat. Om hon blivit dräktig så hade fölet dessutom varit avsett till mig ingen annan...
 
Sv: Problem med seminstationen

CK skrev:
Javisst, du kan säkert ha rätt om DITT sto, men ungefär en fjärde del av de stoägare som lämnar ston här varnar för allt möjligt, och då är det ändå travhästaägare vi pratar om.... :D
Frågan jag brukar ställa mig är att om hästen bara kan hanteras av en enda person, vad gör hon då i aveln...
Jag måste bara få kapa tråden lite och ställa lite frågor för att stilla nyfikenheten :o ;)
Om jag lämnar mitt sto till er, föredrar ni då att jag berättar så mycket om stoet som möjligt eller fnissar ni då bakom ryggen på mig för att jag talar om hur stoet är, om det är ett "besvärligt" sto?
Tar ni inte varningar på allvar? :crazy:
Säg att jag lämnar min "Humlan" en mycket speciell dam och berättar för er hur hon lättast hanteras för allas säkerhet, följer ni då mina "råd" eller kör ni på lite som ni vill och som passar er? Och jag som ägare får hoppas på att det funkar fint och bra och att hästen trivs och sköter sig, trots att ni gör som ni vill...

Inget ont mot dig nu CK som jag vet är seriös och duktig... utan mest kanske i allmänhet, hur man bemöter sto ägare på seminstation..
 
Sv: Problem med seminstationen

LMCarlsson skrev:
Problemen handlar om nya situationer inget annat. ...
Men då borde det allra bästa väl varit att lämna henne på stationen och låta henne få vänja sig vid miljön där?? Då blir det ju inga nya problem fyllda situationer? :idea:
 
Sv: Problem med seminstationen

Även jag tycker att ni går rätt hårt åt LMCarlsson.
Håller faktiskt med Humelibumlan.
För den enskilde hästägaren med kanske bara en häst är den mkt värdefull.
Seminstationer kanske ser och hanterar många hästar och har stor erfarenhet.
Men att förlöjliga en kund är inte seriöst.

Nafayette: Kommentaren om 42 p är också onödig. :o

Vi är väl vuxna människor som kan konversera med fakta? ;)
 
Sv: Problem med seminstationen

Jodå, jag tar varningar på allvar, till jag ser att dom var högst obefogade, då fnissar jag lite, ibland.
Oftast är det ju " mitt sto är väldigt vasst, ni får gärna släppa henne med andra ston, men skyll inte på ig när de andra är söndersparkade."
Jag tror just aldrig det hänt att ett sto som kommit hit har varit onödigt kaxig.
Hagarna är STORA, och stona ser ingen anledning att bråka.

Det jag ofta retar mig mest över är alla de ston som är lättfångade. (Det frågar jag alltid om...)
Jodå, de är SÅ snälla så, kommer när man visslar..

Kanske hemma hos ägarna, i en liten gruspaddock.
I våra hagar som är ca 5 ha/styck så är det inte lika intressant att komma till människorna. :smirk:

Jag hanterar ston på ett sätt från början, dvs mitt sätt. Men märker jag att det inte funkar, funderar jag på vad ägaren sagt, och gör så istället. Inte säkert att det heller funkar, men ibland så :D
 
Sv: Problem med seminstationen

Men då skrev ju själv i frågan att du tyckte det var jobbigt att de ville kolla henne så ofta, så "så utmärkt" har det väl inte fungerat.
Tyckte det lät som att du tyckte det var jobbigt att åka fram och tillbaka.

Sen en personlig åsikt till.
Bara för att ett sto har höga poäng så betyder det ju inte automatiskt att psyket är i topp.

*springer och hukar mig.... :cool: *
 
Sv: Problem med seminstationen

CK skrev:
Jodå, jag tar varningar på allvar, till jag ser att dom var högst obefogade, då fnissar jag lite, ibland.
Oftast är det ju " mitt sto är väldigt vasst, ni får gärna släppa henne med andra ston, men skyll inte på ig när de andra är söndersparkade."
Jag tror just aldrig det hänt att ett sto som kommit hit har varit onödigt kaxig.
Hagarna är STORA, och stona ser ingen anledning att bråka.

Det jag ofta retar mig mest över är alla de ston som är lättfångade. (Det frågar jag alltid om...)
Jodå, de är SÅ snälla så, kommer när man visslar..

Kanske hemma hos ägarna, i en liten gruspaddock.
I våra hagar som är ca 5 ha/styck så är det inte lika intressant att komma till människorna. :smirk:

Jag hanterar ston på ett sätt från början, dvs mitt sätt. Men märker jag att det inte funkar, funderar jag på vad ägaren sagt, och gör så istället. Inte säkert att det heller funkar, men ibland så :D
Ok, ditt svar är ju egentligen helt realistiskt :D
Var mest inne på, som i mitt fall, där man verkligen har ett sto som kan vara "farligt" i fel situation och man då inte lyssnar på varningar... utan bara avfärdar ägaren med ett flin... :smirk:

Fast jag kan ju tänka mig att det är som att få en ny häst i träning... :angel:
 
Sv: Problem med seminstationen

CK skrev:
Sen en personlig åsikt till.
Bara för att ett sto har höga poäng så betyder det ju inte automatiskt att psyket är i topp.

*springer och hukar mig.... :cool: *
Jag är lite nyfiken på hur man kan tävla så höga klasser med ett sto som har problem med "nya" situationer o miljöer? :eek:
 
Sv: Problem med seminstationen

Jag känner med dig...Har själv råkat ut för tråkigheter på seminstation så ni ska inte komma o säga att alla är proffsiga o gör ett bra jobb för oss stoägare!!
Ibland måste man väl iallafall se lite till individen o lyssna på oss stoägare som faktiskt känner våra ston bäst??
Jag kallar det service...vi stoägare är faktiskt kunder o det är oss dom tjänar pengar på och då tycker inte jag det är för mycket begärt att få ett proffsigt o trevligt bemötande-NÖJDA KUNDER KOMMER TILLBAKA!! (missnöjda kunder är inte BRA REKLAM för stationen)!!
 
Sv: Problem med seminstationen

Det står inget om att hon var tävlad. Däremot hade hon fått höga poäng exteriört på utställning/visning.

CK: Jag kan förstå att Ni blir irriterade på vissa hästägare som säger att min häst är si och min häst är så.
Men ha i eftertanke att om Ni frågar hästägaren om hästen är lättfångad svarar väl denne efter hur det är hemma. Kanske hästen kommer där om man visslar på den. Det är ju inte säkert att hästen uppför sig så i främmande miljö och främmande människor.

Dessutom hästar som sparkar m.m. Det där har jag råkat ut för. Hästarna skulle gå 2 och 2. Min skulle gå med en som enl. rykte sparkades och på tidigare stall inte fått gå ihop med andra. Jag protesterade varpå stallägaren tyckte jag var just "schåpig" och viftade bort det. Hästarna släpptes och det gick bra. Efter 30 min åkte jag hem. Efter ytterligare 40 min ringde dom. Då var min sparkad. Rejält skadad.
Hon var då 5 år. Går aldrig mer att rida.
Jag önskar att jag hade stått på mig mer gentemot den stallägaren, men man vill ju inte bli klassad som schåpig och krånglig! :crazy:
Stallägaren kunde inte se mig i ögonen efter det och någon ursäkt fick jag inte. :(
 
Sv: Problem med seminstationen

Oj hoppsan förlåt. Jag tänkte på de 42 p.

Men jag förstår fortfarande inte varför Ni rackar ner så på LMCarlsson.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 164
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 102
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 288
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp