Bukefalos 28 år!

Problem med seminstationen

Sv: Problem med seminstationen

kima skrev:
Oj hoppsan förlåt. Jag tänkte på de 42 p.

Men jag förstår fortfarande inte varför Ni rackar ner så på LMCarlsson.
Jag har inte rackat ner på någon? :smirk: jag frågade hur man kunde tävla så höga klasser med en häst som trådskaparen beskriver har problem med nya situationer... och det gjorde jag av nyfikenhet.
 
Sv: Problem med seminstationen

kima skrev:
CK: Men ha i eftertanke att om Ni frågar hästägaren om hästen är lättfångad svarar väl denne efter hur det är hemma. Kanske hästen kommer där om man visslar på den. Det är ju inte säkert att hästen uppför sig så i främmande miljö och främmande människor.

(

Jodå, givetvis svarar ägaren så som hästen beter sig.
Det jag retar mig på är ju inte det, direkt, utan att jag varje gång svär en förbannelse över mig själv, att jag aldrig lär mig.
Inte så kul att veta att veterinären kommer om 20 minuter, och de 15 "lättfångade" stona springer runt i glada volter och skrattar åt mig, när jag visslar och går runt med en havrehink.
 
Sv: Problem med seminstationen

Förresten, för ett par år sen hade jag ett av nafayettes inhyrda ston här.
Skulle vara lättfångad...
Dock blev hon vettskrämd när jag försökte ta henne, och hade en (ve och fasa) BLÅ havrehink med mig.
Bara jag kom på det, och böt ut den till en vit, fungerade det utmärkt. ;)
 
Sv: Problem med seminstationen

CK skrev:
Förresten, för ett par år sen hade jag ett av nafayettes inhyrda ston här.
Skulle vara lättfångad...
Dock blev hon vettskrämd när jag försökte ta henne, och hade en (ve och fasa) BLÅ havrehink med mig.
Bara jag kom på det, och böt ut den till en vit, fungerade det utmärkt. ;)
Tänk vad lätt det varit om Naffa talat om för dig att hästen var rädd för blå hinkar... Slarvigt av henne ;) :p
 
Sv: Problem med seminstationen

Jag tror inte ens hon visste om att hästen tyckte blå hinkar var läbbigt. :(

:rofl: :rofl:
 
Sv: Problem med seminstationen

CK skrev:
Jag tror inte ens hon visste om att hästen tyckte blå hinkar var läbbigt. :(

:rofl: :rofl:
Klart hon gjorde, lämnade hästen och satt sen hemma och mös med godis påsen i soffan och tog tid på att du skulle klura ut vad problemet var... Typiskt elaka Naffa :angel: ;)
 
Sv: Problem med seminstationen

CK skrev:
Jodå, givetvis svarar ägaren så som hästen beter sig.
Det jag retar mig på är ju inte det, direkt, utan att jag varje gång svär en förbannelse över mig själv, att jag aldrig lär mig.
Inte så kul att veta att veterinären kommer om 20 minuter, och de 15 "lättfångade" stona springer runt i glada volter och skrattar åt mig, när jag visslar och går runt med en havrehink.

Lite framförhållning får du ju ha iallafall. :smirk:
 
Sv: Problem med seminstationen

Kanske är pga bristen på framförhållning hon svär på sig själv!? ;)

Värst vad alla var bitska i den här tråden...

O dålig koll har ni också rent generellt. HUR kan man få för sig att servera havre i BLÅ hink?

En del är ju inte riktigt kloka...

/C :D
 
Sv: Problem med seminstationen

Givetvis BÖRJAR jag ju inte plocka in hästarna 20 minuter innan. :mad:
När jag kommit till det tillståndet att jag svär förbannelse över mig själv, har jag ju redan försökt ta in stona i flera timmar...
 
Sv: Problem med seminstationen

Törs jag säga att den blå hinken är avsedd för att ge kalvar mjölk i? :o
Givetvis går det ju bara att använda saker som kostar 5 gånger så mycket och är avsedda för hästar.
Dumma mig... :crazy:
 
Sv: Problem med seminstationen

CK skrev:
Törs jag säga att den blå hinken är avsedd för att ge kalvar mjölk i? :o
Givetvis går det ju bara att använda saker som kostar 5 gånger så mycket och är avsedda för hästar.
Dumma mig... :crazy:

Naffa har inhandlat idag en blå hink så jag kan träna fölmärrarna till nästa år. :D

För övrigt så var det ju en "mu"hink du använde.
Inte bra.. Fast när märrarna bara springer iväg så har det nog hänt att man har kallat dom för j***a kossor. ;)

AM
 
Sv: Problem med seminstationen

Humelibumlan skrev:
Klart hon gjorde, lämnade hästen och satt sen hemma och mös med godis påsen i soffan och tog tid på att du skulle klura ut vad problemet var... Typiskt elaka Naffa :angel: ;)

Gjorde jag inte alls.
Utan jag ringde CK 2 gånger om dagen och frågade om märra var dräktig. ;)

AM
 
Sv: Problem med seminstationen

Diskussionen är väl nästan över, men jag måste bara säga att jag tycker det är bra mycket värre med dem som lämnar sina ston vind för våg på stationen och inte varnar för dysfunktionella beteenden!
Hjälpte i somras till på min station att ta ett par ston från hagen till boxen som enligt ägaren var "underbara söta individer", som lastats ur och sätts in i box och ägaren åkte hem igen. De gick inte att ta varken in eller ut utan att man satte livhanken till.. :mad:
Hellre då en "sjåpig" ägare, än en som inte varnar för livsfarliga, ohanterade stora j**la halvblod! :devil:

Själv så har jag ett sto som stod på Flyinge förra året. Hon har en bakgrund med några oturliga ägarbyten, varför hon är direkt otrevlig att hantera de första dagarna vid stallbyte, stressar upp sig oerhört. Väl medveten om detta, och att hon uppför sig bra om jag (=tryggheten) är med, så berättade jag detta för Flyinge, som gärna såg att jag var med första gången hon skulle undersökas. Inget problem, jag var med, och stoet uppförde sig bra, även om hon var ganska spänd.
Tyvärr kom hon inte i brunst (antagligen pga att hon var så orolig) som hon borde, och det hela drog ut på tiden. Jag kunde till slut inte vara med en av dagarna, men de sa att det inte var några problem - hon hade ju lugnat sig, så det skulle nog gå bra...
När jag kom dit på eftermiddagen så berättade de att hon stått på bakbenen, slitit sig och skrämt slag på ledaren - allt helt utan "provokation". En av tjejerna hade fått ordentliga brännsår i handen :(
Inte roligt att vara stoägare då, men hade inte jag varnat för hennes eventuella beteende, så hade jag haft det tusen resor värre - nu visste de ju vad som kunde hända, och hade själva värderat att de nog skulle klara det.

Ingen rolig situation, men hellre säga för mycket än för lite är vad jag vill komma fram till .
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 164
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 102
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 295
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp