Bukefalos 28 år!

Att bli medryttare (2)

P

Ponnytokig

Kommer att bli medryttare åt en häst 2ggr/v. Ska 1 gång i månaden hjälpa till med utsläpp. Är det "normalt" att man betalar ca. 500 kr i månaden då? Stallet ligger i västra götaland. Varför betalar man ägaren egentligen? Man avlastar ju denne genom att mocka och motionera dennes häst?

Är det alltså standard att man betalar ägaren även om hjälper till med utsläpp 1 g/mån? Är det standard att man betalar även om man inte hjälper till med utsläpp? Man ska fodra och släppa ut 10 hästar.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

ja, det är helt normalt (dessutom är 500 bara en bråkdel av vad hästen faktiskt kostar i mån). man betalar ägaren därför att ägaren betalar för alla dagar, då är det ju högst rimmligt att den som regelbundet nyttjar och sliter på hästen betalar vad hästen kostar dom dagarna, det är dyrt att ha häst.

varför ska ägaren sponsra ridningen för någon annan ?

det där med "avlastning" förstår jag inte resonemanget om.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Tycker du på fullaste allvar att det skulle vara så fruktansvärt jobbigt att släppa ut hästarna EN gång i månaden och vill därför slippa 500 kr/månad? En gång är ju ingenting. Du skulle se i mitt förra inhyrningstall, där fick jag släppa ut alla stallets hästar VARJE morgon, plus ta in dom varje dag! jag hade 2 mil till stallet.
min medryttare gjorde sällan morgonutsläpp, men så här i efterhand så tycker jag nog att jag va för snäll med den punkten. Jag fick aldrig sovmorgon. Jag blev totalt utbränd. (och hästen kostar ju lika mkt ändå...dom måste ju ut o in från hagen oavsett)
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Att hjälpa till EN gång i månaden är nog en bråkdel av vad hästägaren gör, och 500 kr är garanterat en bråkdel av kostnaden också. Skulle man slå ut arbete och kostnader skulle två dagar i veckan antagligen bli mer i allt; pengar/utsläpp/mockning/fodring. Får du tillgång till en bra häst/ponny flera ggr i veckan för den summan tycker jag att du ska vara glad. Det hade jag garanterat varit.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

ja, det är helt normalt (dessutom är 500 bara en bråkdel av vad hästen faktiskt kostar i mån). man betalar ägaren därför att ägaren betalar för alla dagar, då är det ju högst rimmligt att den som regelbundet nyttjar och sliter på hästen betalar vad hästen kostar dom dagarna, det är dyrt att ha häst.

varför ska ägaren sponsra ridningen för någon annan ?

det där med "avlastning" förstår jag inte resonemanget om.

Ägaren söker en medryttare pga. att denne vill få avlastning. Alltså hjälper man ägaren samtidigt som man hjälper sig själv. Win and win situation.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Tycker du på fullaste allvar att det skulle vara så fruktansvärt jobbigt att släppa ut hästarna EN gång i månaden och vill därför slippa 500 kr/månad? En gång är ju ingenting. Du skulle se i mitt förra inhyrningstall, där fick jag släppa ut alla stallets hästar VARJE morgon, plus ta in dom varje dag! jag hade 2 mil till stallet.
min medryttare gjorde sällan morgonutsläpp, men så här i efterhand så tycker jag nog att jag va för snäll med den punkten. Jag fick aldrig sovmorgon. Jag blev totalt utbränd. (och hästen kostar ju lika mkt ändå...dom måste ju ut o in från hagen oavsett)

Du missförstod mitt inlägg. Jag är grön på att vara medryttare och ville höra mig för om vad som var rimligt om man gör detta.

Ta det lugnt.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Hjälper man till med mockning och allt utöver det tycker jag inte man ska betala.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Att hjälpa till EN gång i månaden är nog en bråkdel av vad hästägaren gör, och 500 kr är garanterat en bråkdel av kostnaden också. Skulle man slå ut arbete och kostnader skulle två dagar i veckan antagligen bli mer i allt; pengar/utsläpp/mockning/fodring. Får du tillgång till en bra häst/ponny flera ggr i veckan för den summan tycker jag att du ska vara glad. Det hade jag garanterat varit.

Hästägaren hjälper också till endast en gång i månaden då jag hjälper henne med hennes andra gång. Hennes häst blir fodrad av en annan person i stallet 30 dagar av 31. Men tack för bra svar.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Hjälper man till med mockning och allt utöver det tycker jag inte man ska betala.

Jag kommer att mocka 2ggr/v. Alltså de gånger jag är där och motionerar hästen. Ok, så du tycker inte att man ska betala då?
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Ja, absolut!!

När jag var medryttare betalade jag 300 kr i månaden och så tog jag de av hennes utsläpp/insläpp som inföll på mina dagar. Jag ville göra så mycket som möjligt som hästägarna gjorde för att bli så delaktig som möjligt i stallet. Älskar allt som har med stalljobb och hästar att göra och jag tänker inte på att det är jobb på det viset och känner att jag skulle vilja slippa... Det är ju sånt som hör till och är självklart!!

Däremot tog inte min medryttare några in/utsläpp för hon var bara 15när hon började och då kändes det inte ok för mig som hästägare om nåt skulle hända henne. Plus att det inte kändes helt ok med de andra hästägarna, eftersom vi bestämt att nån vuxen alltid skulle ta fodringarna och in/utsläppen. Hon betalade inget heller för hon var så duktig och gav både mig och hästen massor utbildningsmässigt!! hon hoppade i stort sett in henne under förra året och har peppat mig nåt otroligt att börja hoppa själv!! Och faktiskt lyckats!!:D

Men skaffar jag nån annan som jag inte känner ger lika mycket kunskapsmässigt tar jag absolut betalt!!
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Jag tycker lite tvärtemot alla andra här.

När man är medryttare hjälper man en ägare med stallsysslorna och motionera hästen, det ska man inte betala för, snarare få betalt för eller alt. göra det gratis.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Hjälper man till med mockning och allt utöver det tycker jag inte man ska betala.

Vad har det med saken att göra? Så bara för att man mockar i kanske 20 min varje gång man är där så ska man inte behöva betala nåt?:confused: Jag betalar fullt ut för min häst (egen) även om jag mockar åt den varje dag. Är man medryttare vill man väl ha lite av egen-häst-känslan!? Eller är det jag som är konstig? Se mitt inlägg ovan med!!
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Jag tycker lite tvärtemot alla andra här.

När man är medryttare hjälper man en ägare med stallsysslorna och motionera hästen, det ska man inte betala för, snarare få betalt för eller alt. göra det gratis.

Om man tillför hästen nåt utbildningsmässigt håller jag helt med dig!! Inte annars!!
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Vad har det med saken att göra? Så bara för att man mockar i kanske 20 min varje gång man är där så ska man inte behöva betala nåt?:confused: Jag betalar fullt ut för min häst (egen) även om jag mockar åt den varje dag. Är man medryttare vill man väl ha lite av egen-häst-känslan!? Eller är det jag som är konstig? Se mitt inlägg ovan med!!


Det handlar väl mer om det att man avlastar ägaren totalt två dagar.
Jag är fortfarande lite splittrad ang. betalningen men normen i denna tråd verkar vara att man betalar. Som sagt är helt grön på detta och vill fråga så att jag inte gör något onödigt. Jag har absolut ingen emot att mocka. Jag tycker att det är terapi :love:.

Det är ägaren som sätter ut en annons om att denne vill ha en medryttare. Denne vill alltså ha en tjänst av någon annan.
Medryttaren tvingar inte ägaren att låna ut dennes häst. Ägaren sätter ut denna annons för att denne känner att han/hon inte
orkar att ta hand om hästen 7dag/vecka. Alltså blir denne ledig två gånger i veckan och kan ta det lugnt, spendera mer
tid med sambo o.s.v. Allt är alltså positivt för ägaren. Dessutom slipper ägaren utsläpp kl. 7.00 en lördag och kan ta sovmorgon.
Allt är till fördel för ägaren. Dessutom ska denne ha betalt? Förstår någon mitt resonemang? Jag vill absolut inte ha en aggressiv
disskusion i denna tråd. Vill bara föra fram mitt resonemang.

Summa sumarum: Ägaren får avlastning, medryttaren får en trevlig stund med hästen. Allt går jämt ut därav ingen betalning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att bli medryttare (2)

Men var du än rider så kostar det ju!! Varför skulle det inte kosta bara för att ägaren kan göra nåt annat? Det blir ju inte gratis att rida på ridskolan för att ridlärarna inte hinner rida alla hästar själva? Knäppt exempel kanske....:angel: Men jag är lite trött...
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Menar att måste man hjälpa till med fodringar och ut/insläpp av hela stallet bör man få rida gratis.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Men var du än rider så kostar det ju!! Varför skulle det inte kosta bara för att ägaren kan göra nåt annat? Det blir ju inte gratis att rida på ridskolan för att ridlärarna inte hinner rida alla hästar själva? Knäppt exempel kanske....:angel: Men jag är lite trött...


Det kostar men då hjälper man inte till med mockning och diverse stallsysslor.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

*kl*

Jag kna tycka att om det är en välutbildad häst som man kan få träna och tävla på så ska man betala för sig. Är det däremot en skogsmulle häst som ägaren inte hinner rida o som behöver komma ut lite så e det en annan grej.. eller?
 
Sv: Att bli medryttare (2)

kl

Ska skaffa medryttare nu till hösten,2 dar i veckan samt kanske varannan fredag. den kommer få göra alla stallsysslor som behöver göras(mocka,göra iordning mat m.m) när den är där.

Tycker ni att 6-700/mån är ett rimligt pris?
 
Sv: Att bli medryttare (2)

jag tycker det är upp till var och en. när jag blev medryttare, så handlade det om en häst som gick o "drällde", när man rider ska han vara skodd runt om annars ömmar han. skulle jag inte rida skulle ägaren inte haft skor på o han hade gått i hagen o drällt. så jag betalade skoningen för honom, esom ! bara jag slet på dom, och 2 en kostnad hon annars sluppit. hon hade visserligen inte ens velat ha det, utan föreslog själv bara halva skoningen...sen FICK jag honom av henne, för att jag blev förälskad i honom och hon hade andra hästar hon tyckte bättre om och säkert för att hon som ägare har en underbar snll personlighet... så nu är han min!
men när jag annonserade att jag ville bli medryttare, tänkte jag nog att en fyra femhundra i månaden kan jag betala, om jag får rida. Jag skulle mot den kostnaden sköta just DEN hästen, inte fodra o mocka åt tio st typ... som jag såg det, så hade jag inte råd att köpa en häst, betala stallhyra, köpa ridsaker till den foder strö försäkring, utan ville helt enkelt bara komma ut o rida när det passade. då är en femhundring inte så mkt. men å ANDRA sidan, i det stall min står i dvs förra ägaren då:-) kostar min häst i snitt MED skoning och hö oförsäkring o annat, 566kr per månad, ja det är en fjord som blir tjock av att se eller tänka på mat så han är billig i drift, men ändå, då har jag en EGEN häst för samma summa som du ger för en medryttarhäst.
så ma nfår väga det, en stor ridhäst kommer man nog inte under två tusen i månaden ens tror jag inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 530
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 116
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 268
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 414
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp