Inget stall kontrakt

Ja absolut, menade om inte passet existerar.
Sen ska ju passet gå att få tag på vid kontroll av lst.
Fast det går det att få uppskov från om nu länsstyrelsen skulle komma just under tiden passet är borta eller man ordnar pass. Vi har haft en del hästar som inte har pass, alla importer blir ju till exempel av med passet medan de svenskregistreras vilket kan ta olika lång tid, det är inget konstigt och det tycker nog inte länsstyrelsen om man förklarar det för dem heller. Det är egentligen konstigare om länsstyrelsen lyckas komma just när man håller på med passet, det är ju liksom inte så att de åker ut på dagliga kontroller för att kontrollera alla hästars pass...
 
Ja absolut, menade om inte passet existerar.
Sen ska ju passet gå att få tag på vid kontroll av lst.

Om det inte finns något pass, så lär ju inte stallägaren ha anmält de hästar som den har på sin anläggning i alla fall. Så om ägaren nu flyttar hästen så spelar det ju ingen roll.

/Lizzie
 
Varför skulle det vara svårt? Hästar som har pass idag är chipmärkta eller ID-märkta på annat sätt. När man gör ett nytt pass läser ID-kontrollanten av chipet i samband med att en ny signalementsbeskrivning görs. Och då ser man att det är samma häst. Vid tveksamheter används det tagelprov som tagits och arkiverats när hästen chipmärktes (alternativt den DNA-analys som gjordes) för att kontrollera att det är rätt häst.
Det man missar med nytt pass är införda vaccinationer. Och att hästen tas ur livsmedelskedjan, dvs inte kan slaktas för att bli livsmedel. (vilket somliga tycker är bra och andra tycker är dumt)
Därför skrev jag kan kanske ;)
 
Om det inte finns något pass, så lär ju inte stallägaren ha anmält de hästar som den har på sin anläggning i alla fall. Så om ägaren nu flyttar hästen så spelar det ju ingen roll.

/Lizzie
Menar att nya stallägaren kanske inte är jättepigg på o ha en passlös häst på sin gård, eftersom hen då inte kan följa lagen.
 
Menar att nya stallägaren kanske inte är jättepigg på o ha en passlös häst på sin gård, eftersom hen då inte kan följa lagen.
Jo, men man kan ju visa att man skickat in en passansökan och då är det ju bara en tidsfråga innan passet kommer. Det borde väl alla stallägare ha förståelse för. Det är ju skillnad om hästägare vägrar skaffa pass, vilket inte verkar vara ett problem i detta fallet.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 699
Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
3 821
Senast: fio
·
Hästmänniskan i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Svamlan
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp