Bukefalos 28 år!

Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Att påstå att "folk" kan lagra mat för tre månader blir fullständigt absurt, alltså. Vi kanske kan lämna det i tråden, alternativt ta det i prepper-tråden som jag vill minnas fanns för ett tag sen.
 
Jag skulle inte vilja lägga upp något lager i ett sådant utrymme. Sådana utrymmen är ofta utsatta för inbrott, i tider av oro lär det inte bli bättre, miljön är inte den bästa och sen får vi inte. Det har varit problem med råttor.
Alltså alla gör som de vill. Det finns bra sätt att undkomma skadedjur. Men om något skulle hända så tänker jag absolut inte dela med mig av vårt förråd pga att andra inte orkat fixa för sig själva eller ens tyckte det varit lönt.
Jag vet precis hur det skulle ha blivit i en samhällskollaps när samhället inte funkar längre.

Lyckans står den förberedde bi.
 
Varför? O_o låter ju inte så bra :idea:
Nä. Vet. 😐 Har både nässpraysorsakad nästäppa och mediciner som orsakar nästäppa.
Provat nasonex, hjälpte inget, provat rhinocort aqua, hjälpte inte heller. Har nu rhinocort näspulver som hjälper lite men brukar bli uppsvälld i näsan efter att jag tagit den. :confused:
 
Nä. Vet. 😐 Har både nässpraysorsakad nästäppa och mediciner som orsakar nästäppa.
Provat nasonex, hjälpte inget, provat rhinocort aqua, hjälpte inte heller. Har nu rhinocort näspulver som hjälper lite men brukar bli uppsvälld i näsan efter att jag tagit den. :confused:
Provat sån där sköljblåsa som är vanlig bland "yogafolk" den har man vanligt koksalt i och skall vara bra. Känns som det vore bra för din näsa att bli av med nässprayknarkandet :D
 
Provat sån där sköljblåsa som är vanlig bland "yogafolk" den har man vanligt koksalt i och skall vara bra. Känns som det vore bra för din näsa att bli av med nässprayknarkandet :D
@Rosett på apoteket kan du köpa en stor nässpruta, typ 50 ml, hade en sådan för nässköljningar efter att jag fått bihålorna i pannan tömda under operation, bökigt, men så värt det!
För svullnad i näsan kan du få Rinomar/Rinexin utskrivet.
 
Alltså alla gör som de vill. Det finns bra sätt att undkomma skadedjur. Men om något skulle hända så tänker jag absolut inte dela med mig av vårt förråd pga att andra inte orkat fixa för sig själva eller ens tyckte det varit lönt.
Jag vet precis hur det skulle ha blivit i en samhällskollaps när samhället inte funkar längre.

Lyckans står den förberedde bi.
Hur undviker du reglerna i bostadsrättsföreningen?
Och inbrott i utrymmen man kommer åt lätt med hönsnättsväggar?
Du vill inte dela med dig,, det hade du absolut sluppit när det gäller många källar/vindsförråd. Du hade inte haft något att dela med dig av om du förvarat en massa mat där.
 
Men bunkra hit o bunkra dit. Hur blir det med jobbet? Jag har en timanställd kollega som är i Asien. Hoppas ledningen inte ringer in honom när hen kommer hem...Och våra klienter ska till vårdinrättningar på besök över halva landet. Så även om jag försöker hålla mig undan uppenbara smittor så känns det ju sådär. Min gubbe är världsbäst på att få influensa med komplikationer.
 
Hur undviker du reglerna i bostadsrättsföreningen?
Och inbrott i utrymmen man kommer åt lätt med hönsnättsväggar?
Du vill inte dela med dig,, det hade du absolut sluppit när det gäller många källar/vindsförråd. Du hade inte haft något att dela med dig av om du förvarat en massa mat där.
Alltså. Jag kanske är ovanligt trög, men... Om man bor så med nät emellan (jag gör också så) så bunkrar man väl inte mat öppet synligt för alla? Vore det inte en idé att lägga det i plast- eller metallbox/ar modell lite större som man kan dels låsa och dels är råttsäkra och på plussidan så syns det ju inte vad man har i dem? Man kan ju låta grannarna tro att det är sittdynorna till utemöblerna typ?
Nej jag har inte mat för tre månader, men vi skulle helt klart klara oss en månad! Knapert, javisst, till och med trist och enformigt den sista veckan, men har man anledning att vara kräsen vid en kris?
Ja, jag har mediciner så att jag klarar mig också, jag gillar att bunkra mediciner så hämtar mer än gärna ut så fort jag kan enligt receptet så att mitt högkostnadskort används till fyllo, det är lång hållbarhet på mina mediciner så inget slängs, men med tanke på att jag alltid får beställa på apoteken så är det bra med ett litet lager medan jag väntar.
 
Alltså. Jag kanske är ovanligt trög, men... Om man bor så med nät emellan (jag gör också så) så bunkrar man väl inte mat öppet synligt för alla? Vore det inte en idé att lägga det i plast- eller metallbox/ar modell lite större som man kan dels låsa och dels är råttsäkra och på plussidan så syns det ju inte vad man har i dem? Man kan ju låta grannarna tro att det är sittdynorna till utemöblerna typ?
Nej jag har inte mat för tre månader, men vi skulle helt klart klara oss en månad! Knapert, javisst, till och med trist och enformigt den sista veckan, men har man anledning att vara kräsen vid en kris?

Ska du förvara mat åt en familj på 4 för 100 dagar så rör det sig om typ 3- 400 kg mat Det är inget du förvarar i en liten låda ingen uppmärksammar. Bara lådorna i sig skulle locka till inbrott och att dölja något lockar till inbrott dessutom. Jag förvarar av erfarenhet inget av ekonomiskt värde i mitt källarförråd och jag bor knappast i ett område med problem.

Jag skulle klara mig en månad, kanske med konstig mat, utan problem, men överleva skulle jag göra så länge jag har ström eller bränsle till mitt spritkök.

Och sen har vi den lilla detaljen du glömde, jag får inte förvara mat i källaren.
 
Ska du förvara mat åt en familj på 4 för 100 dagar så rör det sig om typ 3- 400 kg mat Det är inget du förvarar i en liten låda ingen uppmärksammar. Bara lådorna i sig skulle locka till inbrott och att dölja något lockar till inbrott dessutom. Jag förvarar av erfarenhet inget av ekonomiskt värde i mitt källarförråd och jag bor knappast i ett område med problem.

Jag skulle klara mig en månad, kanske med konstig mat, utan problem, men överleva skulle jag göra så länge jag har ström eller bränsle till mitt spritkök.

Och sen har vi den lilla detaljen du glömde, jag får inte förvara mat i källaren.
Nej, du får inte.
Och det går inte heller pga bl a inbrottsrisken.
Då vet jag.
 
Nej, du får inte.
Och det går inte heller pga bl a inbrottsrisken.
Då vet jag.
Jag har ju skrivit det ett antal gånger, bra du greppet det äntligen.

Angående källar och vindsförråd finns det områden där de inte alls använd pga inbrottsrisken och försäkringsbolagen är restriktiva med ersättning vid inbrott.
 
Hur undviker du reglerna i bostadsrättsföreningen?
Och inbrott i utrymmen man kommer åt lätt med hönsnättsväggar?
Du vill inte dela med dig,, det hade du absolut sluppit när det gäller många källar/vindsförråd. Du hade inte haft något att dela med dig av om du förvarat en massa mat där.
Allt går om man vill. Vill man bara se problem så blir det bara problem.
 
, . ..
Allt går om man vill. Vill man bara se problem så blir det bara problem.
Nej allt går inte om man vill om man talar om så begränsadesaker som att lägga upp förråd i källare/vindsförråd. Om man nu inte får till en ombyggnad. Det handlar om utrymmen som är känt osäkra att förvara något alls i. Klart att man kan hyra andra förråd eller minska ytorna i lägenheter man lever i och använda dem för att lägga upp förråd, men envisheten i argumenten för att jag skulle förvara mat just i källaren där jag inte får det var lätt patetiskt.

För en barn familj handlar det dessutom kanske om att lägga upp 3 månaders förråd av blöjor till kanske 2 barn. Då talar vi om mycket utrymme.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 787
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 473
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 011
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp