Bukefalos 28 år!

Att dumpa en katt!

ylvaaskersund

Trådstartare
Vi bor på en hästgård med våra hästar, hundar och två stallkatter! För en dryg månad sedan dök det upp en tredje katt, jag lyckades bara se rumpan på den när den flydde ur stallet!

Den är väldigt skygg och jag har bara lyckats se den tre gånger under denna månad. Trots lappar om upphittad katt hör ingen av sej:confused:

Så jag antar att den är dumpad hos oss och här lär den få bo kvar, men! Hur kan jag närma mej den? Jag måste ju se till den, se hur den mår och om den har skador etc!

Hur närmar jag mej en skygg katt utomhus? Finns det något knep eller ska jag bara vänta tills den har vant sej vid mej och kommer fram själv?

Mina två egna katter verkar tycka att det är helt ok med en tredje katt!
 
Sv: Att dumpa en katt!

Du får hoppas att den blir modigare i och med att han får mat och med tiden och söker sig till dig.

Vi hade en förvildad katt i ett stall, den åt och sov där, men var snabbt ur synhåll när människor befann sig i närheten.
Han var där i flera år, och vi lyckades aldrig ta i honom, men han SÅG frisk ut.
 
Sv: Att dumpa en katt!

Om katten är dumpad borde den vara van med människor.Även tama katter som släpps ut i en ny omgivning kan vara rädda och skygga för människor de inte känner.Men efter ett tag brukar de närma sig de nya människorna.
Är de andra stallkatterna tama och keliga?Det är lättare om man har tama katter ute, då kan den skygga katten ta efter och komma fram lättare.
Matas katten brukar den ändå bli modigare med tiden, men det vore ju bra att kunna kastrera katten innan det blir kattungar .Om det nu är en hona.
 
Sv: Att dumpa en katt!

Mina stallkatter är väldigt keliga och tama, tror du att den tredje kan uppfatta att jag är en ganska trevlig person och därför så småningom komma fram?
 
Sv: Att dumpa en katt!

Med lite mat och tålamod brukar det alltid funka att närma sig katten.
Börja mata den regelbundet, eller varje gång du ser den, och sen håll dig lite i närheten medan den äter så kommer den vänja sig snart. Klappa gärna mkt på de andra katterna när vildkissen ser på.

De flesta katter går att närma sig och klappa på, men om den har blivit mkt förvildad kan det ta lång tid och det är ju inte säkert att den någonsin kommer bli helt tam.
 
Sv: Att dumpa en katt!

Mina stallkatter är väldigt keliga och tama, tror du att den tredje kan uppfatta att jag är en ganska trevlig person och därför så småningom komma fram?
De tama katterna kan visa att du inte är farlig .Sen beror det på hur skygg den är men den kan uppfatta att du är ok i alla fall.
Behöver man ta en skygg katt till veterinären kan det också underlätta om man har en tam katt som gärna går in i en transportbur och lägger sig.
Sen är det ju inte säkert att även om skyggisen gärna ligger i transportburen att den är där när det är dags för veterinärbesök.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 640
Senast: Krålus
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 844
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
78 408
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp