Bukefalos 28 år!

Att duscha på badhuset (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 33)

När jag och min syster simmade i Skåne såg vi många som duschade med badkläder på, väldigt många barn faktiskt. Och många som bara sköljde av sig snabbt och inte tvättade någon del av kroppen alls. Flera gick rakt förbi duscharna och ut torra till bassängen, vi simmade regelbundet och tyckte att det verkade överlag äldre gubbar som gjorde så.

När jag de två gångerna här har duschat med baddräkten på har jag tvålat in mig runt om och under, men också tvättat håret, för jag har fett hår, så även om det precis är tvättat är det ändå aldrig så rent som när jag går ur duschen ändå...
Hade ni blandade duschrum?

Jag tycker inte det spelar någon roll att man anser sig vara ren utan att duscha naken, när reglerna säger att man ska tvätta sig och duscha naken före badet så finns det två alternativ, följa reglerna eller avstå från bad.
 
Jag hade absolut föredragit det framför obligatorisk hårtvätt. Mitt hår tål inte att tvättas hur ofta som helst, och om jag ska tvätta det krävs betydligt bättre duschmunstycke och tryck än jag någonsin varit med om i offentliga duschar. Standardvarianten har inte ens tryck nog för att få vatten ner till hårbotten.

Det brukar dessutom inte vara så poppis att blockera en dusch i de 20 min det tar att tvätta mitt hår.

(Och då har jag det ändå axellångt, med undercut. När jag har "hela" mitt hår är det mer än en timme i tvättid...)

Nu simmar jag ju inte, utan badar i så fall kallpool i samband med bastu, och har i så fall håret i en tight knut mitt på huvudet så att jag inte fäller ett enda hårstrå.

På det badhuset där vi oftats badar finns gratis engångsbadmössor/hårskydd för de som inte vill duscha håret.

Tänker att man kan skaffa sådana själv om man nu inte kan/vill tvätta håret innan bad och badar i badhus där de inte tillhandahåller sådana.
 
Hade ni blandade duschrum?

Jag tycker inte det spelar någon roll att man anser sig vara ren utan att duscha naken, när reglerna säger att man ska tvätta sig och duscha naken före badet så finns det två alternativ, följa reglerna eller avstå från bad.
Nej det hade vi inte. Men man blir blöt av att duscha. Även om man torkar sig är man ju blöt i håret tex. Som man ju bör tvätta.

Jag tänker inte ta en diskussion om duscha naken med dig eftersom jag redan skrivit att jag ska göra det. Så här slår du in en redan öppen dörr. Jag svarade bara på ett inlägg där det nämndes att många inte verkar tvätta håret och många duschar med badkläderna på, jag har noterat samma sak tex med hårtvätt och nämnde att jag alltid har tvättat håret. Inget mer avancerat än så.
 
Jag har inget emot om folk som känner att de behöver det duschar med badkläder på. Hur ren man blir torde vara en funktion av hur länge och hur noggrant man tvättar sig, snarare än om man har bh:n på tuttarna eller i handen. Hellre att folk är bekväma med att vara i duschen och tvättar sig ordentligt, än att de nätt och jämnt blöter ner sig innan de flyr från duschen.
 
Den här tråden får mig att tänka på när jag gick på babysim och alla där var nyblivna, ängsliga mammor som tyckte att babysim var ett logistiskt helvete. Då var vi många som duschade med baddräkt på, vissa tog till och med på den redan hemma för att de inte visste hur de skulle få på sig baddräkten med bebis i famnen eller var man skulle lägga ifrån sig den 😂 Förlåt för att jag skrattar åt det men det är bara ett varmt minne. Jag packade redan kvällen innan för att jag inte lyckades packa på morgonen när maken stuckit till jobbet och jag var ensam med dottern. Haha. Alltså jag minns det som igår, och stressnivåerna var ju i taket. När läraren sa ”..och nu kan ni doppa barnets huvud” och alla bara WHAT ÄR DU GALEN TÄNK OM HEN DRUNKNAR!!

Tips till nyblivna mammor som ska gå på babysim: skölj inte ur balsam ur håret om du är naken och håller i naken bebis, den blir hal som fan.

(Ja, man ska givetvis duscha naken osv)
 
jag har ju funderat på att eventuellt prova bada någon gång i framtiden för att se om det går, och jag måste absolut ha badmössa! Kan annars se framför mig hur mitt hår lämnar efter sig en ringlande regnbåge i det kristallklara vattnet. :D Eller hur gör folk med hår som släpper mycket färg?
 
jag har ju funderat på att eventuellt prova bada någon gång i framtiden för att se om det går, och jag måste absolut ha badmössa! Kan annars se framför mig hur mitt hår lämnar efter sig en ringlande regnbåge i det kristallklara vattnet. :D Eller hur gör folk med hår som släpper mycket färg?

Ska jag doppa håret har jag absolut badmössa :)
 
jag har ju funderat på att eventuellt prova bada någon gång i framtiden för att se om det går, och jag måste absolut ha badmössa! Kan annars se framför mig hur mitt hår lämnar efter sig en ringlande regnbåge i det kristallklara vattnet. :D Eller hur gör folk med hår som släpper mycket färg?

Nä, jag blöter aldrig håret när jag badar. Det förstör färgen fullständigt, om inte annat. :D

Skulle jag någonsin få för mig att simma i bassäng så skulle jag ha badmössa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Den här tråden får mig att tänka på när jag gick på babysim och alla där var nyblivna, ängsliga mammor som tyckte att babysim var ett logistiskt helvete. Då var vi många som duschade med baddräkt på, vissa tog till och med på den redan hemma för att de inte visste hur de skulle få på sig baddräkten med bebis i famnen eller var man skulle lägga ifrån sig den 😂 Förlåt för att jag skrattar åt det men det är bara ett varmt minne. Jag packade redan kvällen innan för att jag inte lyckades packa på morgonen när maken stuckit till jobbet och jag var ensam med dottern. Haha. Alltså jag minns det som igår, och stressnivåerna var ju i taket. När läraren sa ”..och nu kan ni doppa barnets huvud” och alla bara WHAT ÄR DU GALEN TÄNK OM HEN DRUNKNAR!!

Tips till nyblivna mammor som ska gå på babysim: skölj inte ur balsam ur håret om du är naken och håller i naken bebis, den blir hal som fan.

(Ja, man ska givetvis duscha naken osv)
I "mitt" badhus finns barnstolar där man kan parkera avkomman. Vanliga vita IKEA-varianen helt i plast.

Förstås inte tilräcklilgt många för att klara ett helt babysim, men för enstaka besökare.
 
I "mitt" badhus finns barnstolar där man kan parkera avkomman. Vanliga vita IKEA-varianen helt i plast.

Förstås inte tilräcklilgt många för att klara ett helt babysim, men för enstaka besökare.

Finns hos oss också! Förutsätter dock att barnet kan sitta någorlunda, vi började bada när barnen var 3 månader så då hade de bara säckat ihop 😄 Med sonen bullade jag upp med handdukar runtom, när jag fått in lite rutin.
 
Här så hittade jag en bra förklaring på hur det fungerar med klor och hygien.
Det är föroreningar i vattnet som orsakar att det blir lukt och farlig gas.

https://kristinedal.nu/varfor-duscha-fore-bad

Och en till

https://malmo.se/Uppleva-och-gora/B...et/Besoka-Hylliebadet/Duscha-innan-badet.html
Precis. Moderna simbassänger mäter själva smutshalten i vattnet och korrigerar genom att öka klorhalten. Det märks dagar med mycket folk i poolerna, att det luktar starkare av klor.

Själv tycker jag det är obehagligt när folk luktar jättestarkt av shampo och balsam - en våg av deras doft slår emot en när man passerar dem i poolen.

Det finns fö massor av märkliga beteenden - t.ex. de som kliver ur bastun, jättevarma, går till sitt skåp ... och häller en flaska kallt vatten över sig. Så golvet vid skåpet blir plaskvått. Gå till duschen istället, TACK! (Ja, detta händer ofta, i herrarnas, enligt min man som simmar flera gånger i veckan.)

Liksom de som klipper tånaglarna i duschen.

Värst (enligt mig) var ändå utomhus - en dag stod en kvinna vid bryggan på vår lilla fina badplats ... och rakade benen precis där vi skulle hoppa i. Vattenytan (på en mycket ren, fin insjö) fick ett täcke av raklödder och HÅR! Nog bland det mest respektlösa jag mött. Idag hade jag sagt till - då blev jag för paff för att tänka redigt, och hoppade i på andra sidan istället.
 
Precis. Moderna simbassänger mäter själva smutshalten i vattnet och korrigerar genom att öka klorhalten. Det märks dagar med mycket folk i poolerna, att det luktar starkare av klor.

Själv tycker jag det är obehagligt när folk luktar jättestarkt av shampo och balsam - en våg av deras doft slår emot en när man passerar dem i poolen.

Det finns fö massor av märkliga beteenden - t.ex. de som kliver ur bastun, jättevarma, går till sitt skåp ... och häller en flaska kallt vatten över sig. Så golvet vid skåpet blir plaskvått. Gå till duschen istället, TACK! (Ja, detta händer ofta, i herrarnas, enligt min man som simmar flera gånger i veckan.)

Liksom de som klipper tånaglarna i duschen.

Värst (enligt mig) var ändå utomhus - en dag stod en kvinna vid bryggan på vår lilla fina badplats ... och rakade benen precis där vi skulle hoppa i. Vattenytan (på en mycket ren, fin insjö) fick ett täcke av raklödder och HÅR! Nog bland det mest respektlösa jag mött. Idag hade jag sagt till - då blev jag för paff för att tänka redigt, och hoppade i på andra sidan istället.
på förra stället jag simmade står en skylt med information att "om du luktar klor när du har simmat har du tvättat dig dåligt eftersom smutsen gör att du luktar klor", typ något sådant. Jag har aldrig luktat speciellt klor. Min baddräkt jag hade då luktade däremot en gång väldigt starkt av klor. Jag använder inte sköljmedel när jag tvättar, men av någon anledning hade jag gjort det den gången när jag tvättade och då baddräkten tvättas med vanliga kläder så hade den tvättats med sköljmedel. Jag gissar att det inte var jättepositivt för den.

En fördel som jag ser i badhuset här borde vara att vattnet i duscharna faktiskt är varmt, vilket också märks tror jag i antalet som duschar. I förra badhuset var det på sin höjd ljummet, man frös! Och sedan in i bassängen där det också var kallt. Ingen trevlig upplevelse, vi tänkte att vi skulle vänja oss, man brukar ju göra det efter ett tag, men det var svårt. Sedan stängde de badhusets bubbelpool pga elpriset, vilket var vår belöning efter simningen och ett sätt att värma oss på en stund, och då slutade vi gå dit helt. Duscha (bara snabbt spola av det värsta från kroppen gjorde vi där) gjorde vi hemma efteråt i lugn och ro- och varmt.
 
Grejen med att tvätta håret före badet är också att man slipper klorlukt i håret om det är rent och nytvättat. :)

Finns inte en chans att jag badar i offentlig bassäng utan att tvätta håret efteråt! Där för är jag itne så förtjust i att tvätta håret innan. Det tar tid, duscharna har alltid på tok för dåligt tryck (plus att de stängs av efter 1 min så man måste hålla på att trycka på knappen stup i kvarten. Så det skulle ta rejält med tid att först få håret blött, skölja av schampoo och balsam. Och sen göra det en gång till efter badet.
 
Finns inte en chans att jag badar i offentlig bassäng utan att tvätta håret efteråt! Där för är jag itne så förtjust i att tvätta håret innan. Det tar tid, duscharna har alltid på tok för dåligt tryck (plus att de stängs av efter 1 min så man måste hålla på att trycka på knappen stup i kvarten. Så det skulle ta rejält med tid att först få håret blött, skölja av schampoo och balsam. Och sen göra det en gång till efter badet.
Alternativt använda badmössa så slipper andra ditt smutsiga hår. Enklast är att schamponera före, ha i balsam efteråt. Hur kan det vara enklare efter badet om det är så krångligt före?
 
Alternativt använda badmössa så slipper andra ditt smutsiga hår. Enklast är att schamponera före, ha i balsam efteråt. Hur kan det vara enklare efter badet om det är så krångligt före?

Det är lika jobbigt efter badet men då är det iaf bara en gång. Inte först innan och sen efter. Jag har sällan produkter i håret. Då hade jag definitivt tvättat det hemma innan.
 
Det är lika jobbigt efter badet men då är det iaf bara en gång. Inte först innan och sen efter. Jag har sällan produkter i håret. Då hade jag definitivt tvättat det hemma innan.
Det handlar inte om att ha produkter i håret, det handlar om hudflagnor, svett, hårstrån, fett och annat som finns helt naturligt i ditt hår men som ställer till det vid klorsammansättningen i offentliga bad.
Det är liksom samma sak som att duscha utan kläder, det handlar om att försöka minska klor användningen och alla som utnyttjar offentliga bad behöver göra det som går att göra, inte gnälla på att det är jobbigt och sen klaga på att det luktar klor. 🙄
 
Det finns fö massor av märkliga beteenden - t.ex. de som kliver ur bastun, jättevarma, går till sitt skåp ... och häller en flaska kallt vatten över sig. Så golvet vid skåpet blir plaskvått. Gå till duschen istället, TACK! (Ja, detta händer ofta, i herrarnas, enligt min man som simmar flera gånger i veckan.)

Liksom de som klipper tånaglarna i duschen.

Eller filar fötterna... :wtf:
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 545
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 528
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 311
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 090
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp