Att försöka återuppliva legalt aborterade foster

En vän som födde för ett tag sen fick ingen bedövning förutom lustgas som hon spydde av pga att det inte fanns någon som hann hjälpa henne med epidural förens det var för sent.. :rage:
Från 1177.se
När barnets huvud passerar spinalutskotten mitt i bäckenkanalen kan man ibland känna ett tryck mot bäckenbenen, både under och mellan värkarna. Man kan bli illamående och kräkas i samband med detta, men det är också ett tecken på att förlossningen går framåt. Om värkarbetet är intensivt kan kroppen enstaka gånger reagera genom att man får frossa.
 
Jo det är det. Men du vill inte att det ska vara en myt och det ärväl helt okej att du inte vill snitta pga det. Ingen kommer tvinga dig att snitta eller snitta dig i smyg liksom.
Nej det är ingen myt som sagt. Jag läste på massor innan. Det finns ett samband. Men du får gärna tror att det hela är en konspirationsteori om du tycker det känns bättre med snitt då.
 
En vän som födde för ett tag sen fick ingen bedövning förutom lustgas som hon spydde av pga att det inte fanns någon som hann hjälpa henne med epidural förens det var för sent.. :rage:

Det händer ibland att förlossningen går fram lite snabbare än beräknat och att den nästan är klar och därför ingen ide, det händer också att andra förlossningar får allvarliga komplikationer så läkaren måste rädda liv ist och inte hinner.
 
Det händer ibland att förlossningen går fram lite snabbare än beräknat och att den nästan är klar och därför ingen ide, det händer också att andra förlossningar får allvarliga komplikationer så läkaren måste rädda liv ist och inte hinner.
Det är väl inget att försvara? Kvinnovården är väldigt dålig/pressad i sverige. Men det här har en annan tråd redan tagit upp för inte länge sedan.
 
Ja om dom hinner vara på plats ja!
Just i detta nu har varje barnmorska ca 4 aktivt födande kvinnor att "ta hand om" samtidigt och förlossningskador på både kvinnor och barn ökar.

En vän som födde för ett tag sen fick ingen bedövning förutom lustgas som hon spydde av pga att det inte fanns någon som hann hjälpa henne med epidural förens det var för sent.. :rage:

Jag fick inte heller någon epidural. Gick från smärtfri - TENS - lustgas på ca 45min och 15min efter jag fått lustgas var han ute.

De kan ju inte gärna ha en narkosläkare som står beredd i rummet varje sekund.
 

Lagen som definierar vad som är ett barn (Svensk Författningssamling, SFS 2008:207) säger inget om läkares skyldighet att påbörja eller avstå från återupplivningsåtgärder...

I det här fallet definierar lagen barnet som ett barn. Deras resonemang blir alltså detsamma som "Brottsbalken definierar vad som enligt lag är en misshandel. Det står dock inte specifikt att det är olagligt att slå en annan människa om hon eller han är riktigt irriterande". Lagar gäller normalt sett utan undantag och inte tvärtom. Samma skyldigheter till barnet i det aktuella fallet bör alltså gälla som för andra barn så länge det inte finns ett specifikt undantag, vilket de inte presenterar.
 
Det är det dock inte, det är en ekonomisk fråga och de motarbetar absolut snitt i vissa landsting (inkluderat mitt som haft som mål att ligga lägst i Sverige).

Där ser du @Milosari

Och jag behöver ingen motivering till att snitt för att det ska kännas "bättre". Jag är skitglad över att aldrig behöva föda vaginalt! När de bestämde att jag skulle akutsnittas ville jag skrika av glädje men vågade inte ifall de skulle ändra sig (haha jag vet att de inte skulle det).

Sen förstår jag inte hur snitt skulle ge allergi? Menar du att barnet ska komma i kontakt med mammans avföring så blir det inga allergier? Det kräver alltså att mamman skiter ner sig? Det gör ju inte alla så blir de barnen också allergiska? Om mammans bajs var så viktigt skulle väl sjukvården se till att även snitt-barnen kommer i kontakt med lite skit.
 
Men det var ju en laglig abort, vilket betyder att fostret är medicinskt avfall inte ett barn.

Just för att lagen är så infernaliskt luddig just här behöver de gå in och justera utan att varken sänka eller höja när det blir ett barn.

Jag håller med om att de behöver ändra lagen men om vi håller oss till det strikt juridiska så vill jag gärna ha en källa på att barnet/fostret i det här fallet är ett medicinskt avfall snarare än en människa. För mig är det inte ens klart att en abort betyder något mer än en avbruten graviditet. Hur en abort är definierad i svensk lagstiftning vet jag inte. Om det står "foster" i abortlagstiftningen så borde läkarna i debattartikeln ha fel då det var ett barn och inte ett foster.
 
Nej det är det inte. Ett snitt kostar mellan 20-40 tkr pga läkare, narkosläkare, barnmorska, narkossjuksköterskor osv osv..
En vaginal förlossning kan kosta 0kr.

Vad tror du regeringen som sitter nu väljer? Med tanke på hur fint sjukvården utvecklas i detta nu.. :turd:
En förlossningsläkare sade en gång att om snitt vore det bästa för mor och barn så skulle alla kvinnor snittas.
Det är ju så praktiskt för sjukvården med något som man kan planera i tid.
Alla skulle kunna jobba vardagar 08 - 17 och någon jour dygnet runt skulle inte behövas.
Men nu så är inte snitt det bästa utan en vaginal förlossning som fungerar som den skall är det bästa ur ett långsiktigt hälsoperspektiv.

Det är märkligt att snittfanatikerna så ofta är kvinnor som inte har barn medan de som anser att vaginal förlossning är att föredra så påfallande ofta har fött barn just vaginalt.
Jag har fött 3 barn vaginalt utan epidural, jag vill inte bli stucken i ryggen fler gånger då jag tidigare har mått oerhört dåligt efter cerebrospinalvätskeprov.
 
Just för att lagen är så infernaliskt luddig just här behöver de gå in och justera utan att varken sänka eller höja när det blir ett barn.
Lagen är inte det minsta luddig utan klar och tydlig.
Däremot så är den inte som du vill ha den så du vrider runt i detta och skyller på luddighet.
Skriv som det är i stället - du tycker att lagen suger.
Och det kan man ju tycka, men den är som den är och gäller ändå.
Du får ta och arbeta politiskt för att ändra den om du vill ha en ändring.
 
Jag håller med om att de behöver ändra lagen men om vi håller oss till det strikt juridiska så vill jag gärna ha en källa på att barnet/fostret i det här fallet är ett medicinskt avfall snarare än en människa. För mig är det inte ens klart att en abort betyder något mer än en avbruten graviditet. Hur en abort är definierad i svensk lagstiftning vet jag inte. Om det står "foster" i abortlagstiftningen så borde läkarna i debattartikeln ha fel då det var ett barn och inte ett foster.
Det är just det här som ingen egentligen vet. Abort, forstret räknas som avfall. Men det var över v22 = ett barn med egna rättigheter.

Jag ställer mig dock till avfalls ''sidan'' då det var en abort som gick fel och tyvärr dog inte fostret innan det kom ut. Det var ju inte en tidig förlossning utan ''bara'' en abort som gick snett.

Lagligt var det ju beviljat och eftersom det var över v18 så beslutade socialstyrelsen att abort är ok = troligtvis missbildning hos fostret så det inte är livsdugligt, eller sjukdom hos kvinnan.

Men om det varit sjukdom hos kvinnan och kvinnan ville ha barnet varför tog de inte ut barnet levande och ''koppades på det bästa'' runt överlevnads chansen, då barn kan överleva utanför livmodern i v22.
 
Lagen är inte det minsta luddig utan klar och tydlig.
Däremot så är den inte som du vill ha den så du vrider runt i detta och skyller på luddighet.
Skriv som det är i stället - du tycker att lagen suger.
Och det kan man ju tycka, men den är som den är och gäller ändå.
Du får ta och arbeta politiskt för att ändra den om du vill ha en ändring.
Sluta lägga ord i munnen på mig.
Jag läste igenom hela abortlagen då detta intresserar mig.

Var har jag försökt vrida lagen? Experterna är ju ense om att barnläkaren agerade fel.
 
En förlossningsläkare sade en gång att om snitt vore det bästa för mor och barn så skulle alla kvinnor snittas.
Det är ju så praktiskt för sjukvården med något som man kan planera i tid.
Alla skulle kunna jobba vardagar 08 - 17 och någon jour dygnet runt skulle inte behövas.
Men nu så är inte snitt det bästa utan en vaginal förlossning som fungerar som den skall är det bästa ur ett långsiktigt hälsoperspektiv.

Det är märkligt att snittfanatikerna så ofta är kvinnor som inte har barn medan de som anser att vaginal förlossning är att föredra så påfallande ofta har fött barn just vaginalt.
Jag har fött 3 barn vaginalt utan epidural, jag vill inte bli stucken i ryggen fler gånger då jag tidigare har mått oerhört dåligt efter cerebrospinalvätskeprov.

Dit når vi aldrig oavsett eftersom många drar igång innan inplanerad tid. Så att ha bara jobb vardagar vore omöjligt även i detta teoretiska exempel.

Jag är för övrigt positiv till snitt under rätt omständigheter, och är snittad själv.
 
Jag är för övrigt positiv till snitt under rätt omständigheter, och är snittad själv.
Jag har mycket svårt att se någon fördel med en stor buköppning och att skära hål på livmodern jämfört med en okomplicerad vaginal förlossning.
Snitt är bra då det behövs.
Snitt räddar liv och minskar lidande när det är motiverat.
Men det är inte motiverat som rutin vid förlossningar då det medför risker för trista komplikationer.
Den komplikation som jag tycker verkar tristast är sammanväxningar och endometrios.
 
Var har jag försökt vrida lagen? Experterna är ju ense om att barnläkaren agerade fel.
Nej det är de inte.
Var har du läst det?

Du försöker vrida frågan där barnets egen rätt till vård och liv går vid V22 och född till att vara luddig.
Det är inte det minsta luddigt.
Det är plågsamt exakt på dagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp