Att försöka återuppliva legalt aborterade foster

Fast det är fortfarande för ungt för att man ska de allt som behövs. Annars skulle RUL inte vara de veckorna som det är.
Vad jag har förstått så är RUL att föredra då det inte medför de risker som ett fostervattenprov eller moderkakeprov medför.
Men då för 15 år sedan så ansågs inte RUL säkert nog som diagnostik.
Det är NUPP och KUB och allt vad det heter nu för tiden.
 
Jag har mycket svårt att se någon fördel med en stor buköppning och att skära hål på livmodern jämfört med en okomplicerad vaginal förlossning.
Snitt är bra då det behövs.
Snitt räddar liv och minskar lidande när det är motiverat.
Men det är inte motiverat som rutin vid förlossningar då det medför risker för trista komplikationer.
Den komplikation som jag tycker verkar tristast är sammanväxningar och endometrios.
Hur skulle ett kejsarsnitt kunna ge endometrios?
 
Där ser du @Milosari

Och jag behöver ingen motivering till att snitt för att det ska kännas "bättre". Jag är skitglad över att aldrig behöva föda vaginalt! När de bestämde att jag skulle akutsnittas ville jag skrika av glädje men vågade inte ifall de skulle ändra sig (haha jag vet att de inte skulle det).

Sen förstår jag inte hur snitt skulle ge allergi? Menar du att barnet ska komma i kontakt med mammans avföring så blir det inga allergier? Det kräver alltså att mamman skiter ner sig? Det gör ju inte alla så blir de barnen också allergiska? Om mammans bajs var så viktigt skulle väl sjukvården se till att även snitt-barnen kommer i kontakt med lite skit.

Man vet idag att tarmfloran är extremt viktig för immunförsvaret. Barn som föds vaginalt utsätts för kvinnans bakterieflora (bla. via avföring) vilket ger barnet en kickstart på sin egen tarmflora. Om barnen senare utsätts för utomhusbakterier stärks immunförsvaret ytterligare och risken för allergier minskar.
 
Vad jag har förstått så är RUL att föredra då det inte medför de risker som ett fostervattenprov eller moderkakeprov medför.
Men då för 15 år sedan så ansågs inte RUL säkert nog som diagnostik.
Det är NUPP och KUB och allt vad det heter nu för tiden.

Om KUB räckte verkar det ju samhällsekonomiskt rätt slösaktigt att erbjuda RUL till alla.
 
Nej det är de inte.
Var har du läst det?

Du försöker vrida frågan där barnets egen rätt till vård och liv går vid V22 och född till att vara luddig.
Det är inte det minsta luddigt.
Det är plågsamt exakt på dagen.

Du läser ju in helt fel saker, kommer inte lägga energi på dig när du lägger ord i munnen på mig och vrider det jag skriver.
Tack och hej! :)
 
Vad jag har förstått så är RUL att föredra då det inte medför de risker som ett fostervattenprov eller moderkakeprov medför.
Men då för 15 år sedan så ansågs inte RUL säkert nog som diagnostik.
Det är NUPP och KUB och allt vad det heter nu för tiden.
Man tittar ju inte på exakt samma saker vid KUB och RUL. KUB erbjuds dessutom inte ens till alla, det beror på ålder och var i vårt avlånga land man bor. RUL erbjuds däremot alla gravida.
 
Om KUB räckte verkar det ju samhällsekonomiskt rätt slösaktigt att erbjuda RUL till alla.
Det jag menade var att det är alla de saker som görs nu.
Då så togs fostervattenprov eller moderkakeprov samt gjordes ett ultraljud för att avgöra ålder på fostret och kolla att det i alla fall såg tämligen korrekt ut.
 
Man tittar ju inte på exakt samma saker vid KUB och RUL. KUB erbjuds dessutom inte ens till alla, det beror på ålder och var i vårt avlånga land man bor. RUL erbjuds däremot alla gravida.
Nej men det görs inte en massa fostervattenprov längre utan dessa andra tester erbjuds i stället.
 
Fostervattenprov görs om man upptäcker något misstänkt på KUB som man vill gå vidare med. Men inte som rutin, nej.
Då så var det den rutin som fanns och det erbjöds alla kvinnor över 35.
Jag valde moderkakeprov i stället då det gick att göra tidigare.
 
Jag har mycket svårt att se någon fördel med en stor buköppning och att skära hål på livmodern jämfört med en okomplicerad vaginal förlossning.
Snitt är bra då det behövs.
Snitt räddar liv och minskar lidande när det är motiverat.
Men det är inte motiverat som rutin vid förlossningar då det medför risker för trista komplikationer.
Den komplikation som jag tycker verkar tristast är sammanväxningar och endometrios.

Jämfört med en okomplicerad ja. Eller jo, vissa fördelar finns. Sedan hur man väger dem mot nackdelarna är individuellt. Det finns gott om evidens för att kvinnor som tror att förlossningen kommer gå skit (förlossningsrädsla etc) betydligt oftare får just problem, så det blir mer sällan okomplicerade förlossningar för just dem. Det i sig är ett argument för snitt om modern är extremt emot vaginal förlossning. Det blir liksom en självuppfyllande profetia det där. (Själv blev jag akutsnittad för att vi skulle överleva och har haft det allt annat än lätt efter snittet, men upplevelserna dessförinnan gör att jag mycket väl förstår de som försöker vaginalt och sedan på kommande förlossningar kräver snitt. Jag hade barnmorskan från helvetet och föder man vaginalt är man helt i den människans våld. Men det är en annan historia och hör inte hit..)

Sedan, varför i hela friden tror du att man får endometrios av snitt???
 
Visst men då så kan man väl fixa typ bajstransplantation på de snittade barnen.
En vaginal förlossning är ju inte det enda sättet att komma i kontakt med bajs.

Nu är det väl iofs inte bara tarmbakterier barnet utsätts, men absolut. Det skulle man kunna göra. Jag är inte heller någon motståndare till kejsarsnitt, jag tycker att sjukvården borde vara lite mer generös med att lova t.ex. förlossningsrädda kvinnor kejsarsnitt i ett tidigt skede så att de slipper oroa sig och må dåligt över detta under graviditeten.

Men det finns belägg för att vaginal förlossning har en skyddande effekt mot allergier (som mycket annat) så det är inte helt rättvist att kalla det för en myt. I det enskilda fallet bör man dock inte lägga så stor vikt vid det utan se till kvinnans behov.
 
Då så var det den rutin som fanns och det erbjöds alla kvinnor över 35.
Jag valde moderkakeprov i stället då det gick att göra tidigare.

Eftersom fostervattenprov/moderkakrprov innebär missfallsrisk erbjuds nu istället KUB till alla över 35 (i vissa landsting även yngre) och sen går man vidare med fvp, mkp eller nipt för de som fått en högre risk.

RUL är inte ett alternativ till något av det jag nämnt ovan utan något helt annat. Man mäter olika saker och den organkontroll som numera görs på RUL går inte att göra så tidigt som vid KUB eftersom de inte är så utvecklade då.
 
Vem har sagt att det är enkelt. Är man gravid och det upptäcks för sent så får man leva med de val som lett till graviditeten, exempelvis att ha haft sex (eller inte gjort graviditetstest om man haft oönskad sex/blivit våldtagen). Det är väl ingen som vill hamna i situationen att inse att man är i vecka 22+ och inte vilja ha barn. Är man i den situationen så behöver man mycket hjälp för att hantera det, men barnet existerar och abort är inte tillåten då barnet räknas som en individ. Livet är inte rättvist eller lätt alla gånger.

Många fall av sena aborter betor ju på missbruk, psykisk sjukdom, hemlöshet, våld. Gärna i kombination.
Det är försvinnande få personer med jobb, bostad och ordnat liv som beslutar sig för sena aborter.
En ändring skulle slå mot de redan mest utsatta.
Det finns även en del väldigt svåra sjukdomar (genetiska) man inte kan upptäcka i tidigare skeden av graviditeten, sjukdomar som medför svåra plågor och tidig död.
 
Nej. Endometrios är en sjukdom. Man kan inte få endometrios av ett snitt. Endometrios är så mycket mer än livmoderslemhinna i buken.
Det stod för några år sedan uppräknat som en komplikation man kunde få vid snitt.
Och då det är en riktigt otrevlig sjukdom så vill man ju undvika den risken.
Men slutsatsen då kanske var fel?
 
Det stod för några år sedan uppräknat som en komplikation man kunde få vid snitt.
Och då det är en riktigt otrevlig sjukdom så vill man ju undvika den risken.
Men slutsatsen då kanske var fel?
Ja den lär vara fel. Om man skulle få diagnosen endometrios efter ett snitt beror det snarare på att sjukdomen upptäcks i samband med snittet eller att kvinnan får vård för endometriosen först efter snittet, inte att snittet har gett endometrios. Alla som har endometrios får inte samma besvär och de flesta får höra att mensvärk är normalt och att de ständiga magsmärtorna och tröttheten beror på annat (som ingen bryr sig om att identifiera) och då tror många att det helvete som endometrios kan ge är det normala vilket det såklart inte är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp