Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

mino

Trådstartare
Jag ville inte använda syskonvagn till barnen utan räknade med att jag skulle kunna bära minstingen. Det gick, ett tag. Nu är lillkillen snart 8 månader och det är för jobbigt att bära honom när man går till dagis med stora och ska av och på med hennes overall etc. Ståbräda funkar också korta sträckor men dt är inte pålitligt om man vill ta någon längre promenad. När jag skulle ut och resa ensam med barnen för nån månad sen köpte jag en enkel tvillingsulky, typ paraplyvagn och den har förvisso en hel del fördelar (liten och lätt) men det är jobbigt att skjuta sammanlagt 25 kg barn med en så klen vagn.
Nu funderar jag på att köpa en cykelvagn av kombimodell typ Kidz Cab som också går att använda som barnvagn. Men jag undrar lite hur mycket man använder en cykelvagn och om cykelvagnar är för klumpiga för att funka i vardagen som vanlig vagn (just Kidz Cab väger 11,5 kg så den är ju inte så tung). Sen funderar jag på om det är nån mening att köpa ytterligare en ny vagn nu när stora tjejen snart fyller 3. Jag vet inte heller om man uppskattar cykelvagnar i längden, det kanske bara känns tugnt och klumpigt? Det känns ju väldigt smidigt att kunna ta med sig barnen och cykla till stranden men hur ofta gör man det egentligen?

Jag velar - vad tänker ni som har varit eller är i samma situation?
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Min kusin och hennes man har varit flitiga användare av cykelkärra!
Då de bara hade en bil hade hon den till jobbet och han cyklade med barnen till skola/dagis. De hade dock ingen sådan vagn-modell utan en ren cykelkärra.
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Jag har också funderat fram och tillbaka då vi nu har en nyfödd och en 2.5åring. Ville helst slippa syskonvagn av olika anledningar. Än så länge kan jag ju antingen bära den lille (och ha storebror i sin sulky) eller köra lillebror i sin vagn och storebror får åka på brädan. Men som du säger är det ju inte helt pålitligt längre sträckor. Idag ska jag testa att gå och hämta storebror på dagis och så får han gå/åka på brädan hela vägen hem. Vi har väl ca 3 km till dagis skulle jag tro. Han brukar vilja gå rätt mkt och hittills har det funkat kanon med brädan. Hihi, fast det slutar kanske med att jag får bära honom idag...

Med tiden tänkte vi skaffa oss någon form av cykelvagn som storebror kan åka i så får lillebror sitta i sitsen på cykeln men det är ju ett tag tills dess.

Jag har väl inte mycket att komma med egentligen, hoppas du får fler bättre svar med tips som kanske även jag kan använda mig av.
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Jag bar min lilla länge. Köpte en bärjacka och bar på ryggen, då behövdes heller ingen tjock overall. Supersmidigt! Cykelkärra har jag också men bara när vi cyklade. Otymplig att dra med händerna.

Hade också 3 km till dagis, suverän motion jag önskar jag hade tid med idag...
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Jag kanske var otydlig i detta med bärandet. Jag menade alltså att det är svårt att ta på/av overall och skor på *stora* barnet när man har lilla barnet på magen. Lilla barnet är alltså i vägen och det blir för tungt när man ska fixa med stora barnet (tex lyfta i henne i sulkyn, gunga med stora barnet i lekparken, etc). Vill man att lilla barnet ska sova så är det också osmidigt att bära det om man håller på att göra diverse rörelser för att hjälpa eller leka med det stora barnet.

Har du en cykelkärra som är kombinerad barnvagn? På vilket sätt är den otymplig att dra?
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

8-månaders på magen förstår jag är otympligt! Upp med ungen på ryggen! ;)
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Nej, bara vanlig cykelkärra. Tittade på en som var sån där som gick att ändra, såg verkligen smidig ut, men DYR!

Och bär du på magen förstår jag att det blir jobbigt. Nu är det väl läge att flytta upp barnet på ryggen!
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

jag bär på ryggen också (har en ergo) men jag tycker ändå att det är jobbigt att bära ett barn när man har ett annat som man måste hjälpa och fixa med, särskilt nu med tjocka jackor etc. Jag har burit mycket, men nu tycker jag inte att det funkar med de förutsättningar jag har, jag vill kunna förflytta dem på något smidigt sätt ändå, därav frågan. ;)
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

En del änvänder cykelkärran länge. Vi har 5-åringar som åker till och från förskolan. Måste vara mysigt regniga dagar att få sitta där inne!

Vet dock inget om dessa kombinerade vagnar, men jag möter folk med sådana då och då. De brukar ha två svängbara hjul fram och det ser onekligen smidigt ut!
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Kom på att jag nog borde skriva här så andra får ta del, upprepning för mino.

Jag har en sits som skruvas fast på vagnens handtag och får på så sätt med mig två i vagnen. Det enda problemet är att man inte kan släppa vagnen eftersom den lätt tippar om barnen rör på sig.
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Nu har jag ju lite andra förutsättningar än dig eftersom jag har två jämngamla barn (drygt 3,5 år). Men jag skulle vilja slå ett slag både för cykelvagn och tvillingsulky.
Vi använder cykelvagnen dagligen på sommaren på olika utflykter men den är inte ett fullgott alternativ för en tvillingvagn.
Vi har dessutom en en Emmaljunga sulky (framåtvänd med 4 lika stora hjul) och jag tycker att den är både lätt och smidig.
Nu åker inte mina så mycket längre men den möjliggör att vi kan gå på så långa promenader som vi önskar och det är fantastiskt skönt att kunna sätta ryggsäck, väskor och annan packning i vagnen även om vi alla går.

Nu är ju jag van att köra tvillingvagn redan från början men den här är både lätt och smidig samtidigt som den är rejäl (ta inget med pyttehjul, det fungerar bara på helt slätt underlag) och lättskjuten.
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Ja, alltså jag funderade ju på att köpa en riktigt tvilling/syskonvagn när jag köpte paraplysulkyn men jag tyckte samtidigt att det kändes för dyrt att köpa tex en urban jungle dubbelvagn för en så pass kort tid då båda behöver åka i vagn. Jag var också lite inne på en dubbel brio sitty som jag gillar väldigt mycket som enkelvagn men det föll på att lillen sover mer än stortjejen och jag därför ville ha separata fällbara ryggstöd. Och andrahandsmarknaden här i sthlm på syskonvagnar verkar vara helt hysterisk och folk säljer sina vagnar för marginellt mindre än vad de köpte för, så det var inte heller nåt riktigt bra alternativ.

Använder ni er cykelvagn som barnvagn något överhuvudtaget? På vilket sätt är den inte ett fullgott alternativ (jag försöker förstå för att kunna göra mig en uppfattning om den ändå kan vara good enough för våra behov)?
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Vi har precis köpt en syskonvagn och den är ju helt kanon! Jag gillar att gå långpromenader och sist var vi ute 1 1/2 timme och promenerade på olika underlag. Helt klart ett av de bästa köp jag gjort :)

Köpte den begagnad, Mikado heter märket. Stora hjul som rullar väldigt lätt, insats till den lilla bebisen att ligga nerstoppad i och gossen som snart är tre år, låg bredvid henne och sov nästan hela rundan. Imorgon ska vi ge oss ut igen på en långpromenad.
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Men varför satsa på en så dyr vagn som en Urban Jungle?
Jag tror du kan få en beg. vagn av annat märke betydligt billigare utan att för den delen förlora funktion. Vi har inte delat ryggstycke (vilket säkert är att föredra med olika gamla syskon) men det finns säkert att tillgå.
Att det finns fotstöd på ev. sulky tycker jag är viktigt, har sett vagnar där detta saknas.

Vi har överhuvudtaget inte använt cykelvagnen som barnvagn. Har faktiskt inte ens tänkt tanken men det har antagligen med att jag inte vill dra barnen, jag vill skjuta på! Jag tror också att du skulle behöva gå väldigt nedböjd (eller vara begåvad med aparmar:p) för att få lutningen på cykelvagnen korrekt om du ska dra den.


Ja, alltså jag funderade ju på att köpa en riktigt tvilling/syskonvagn när jag köpte paraplysulkyn men jag tyckte samtidigt att det kändes för dyrt att köpa tex en urban jungle dubbelvagn för en så pass kort tid då båda behöver åka i vagn. Jag var också lite inne på en dubbel brio sitty som jag gillar väldigt mycket som enkelvagn men det föll på att lillen sover mer än stortjejen och jag därför ville ha separata fällbara ryggstöd. Och andrahandsmarknaden här i sthlm på syskonvagnar verkar vara helt hysterisk och folk säljer sina vagnar för marginellt mindre än vad de köpte för, så det var inte heller nåt riktigt bra alternativ.

Använder ni er cykelvagn som barnvagn något överhuvudtaget? På vilket sätt är den inte ett fullgott alternativ (jag försöker förstå för att kunna göra mig en uppfattning om den ändå kan vara good enough för våra behov)?
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Och andrahandsmarknaden här i sthlm på syskonvagnar verkar vara helt hysterisk och folk säljer sina vagnar för marginellt mindre än vad de köpte för, så det var inte heller nåt riktigt bra alternativ.
Titta litegrann utanför stockholmstrakten då... :idea: Frakt ordnar sig alltid.
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

aha, vi pratar nog om olika saker. ;) Jag menar en sån typ av cykelvagn som har barnvagnsfunktion (antingen viker man ner framhjulet eller snabbkopplar på det när man har cyklat färdigt beroende på modell):
croozer535green.jpg

jag tänker mig nämligen att en cykelvagnsfunktion ska ha längre livslängd än en renodlad dubbelvagn som vi kanske bara behöver ett drygt halvår till.
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

En Phil & Ted-vagn kanske kunde vara något? Liten som en enkelvagn men kan funka för två. :)
philandtedtoddler_large.jpg
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Kolla bara vad cykelvagnen är byggd för för storlekar på barnen.
Vi kikade lite på en cykelkärra när våra barn var mindre och konstaterade snabbt att den var gjord för så himla små barn att det inte var lönt att tänka tanken ens. De hade i princip vuxit ur den på längden redan då och vikten var också i underkant.
 
Sv: Att frakta två - funderingar (cykelvagn?)

Ok, en sådan har jag aldrig ens sett!:idea:

I mina ögon ser den dock lite "racklig" ut, speciellt med det lilla hjulet fram. Sedan är en trehjuling inget jag skulle satsa på om jag ville röra mig någonstans annan än i stadsmiljö.

Hoppas att du hittar vad du söker!

aha, vi pratar nog om olika saker. ;) Jag menar en sån typ av cykelvagn som har barnvagnsfunktion (antingen viker man ner framhjulet eller snabbkopplar på det när man har cyklat färdigt beroende på modell):
croozer535green.jpg

jag tänker mig nämligen att en cykelvagnsfunktion ska ha längre livslängd än en renodlad dubbelvagn som vi kanske bara behöver ett drygt halvår till.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À...
Svar
17
· Visningar
2 352
Senast: Brandgul
·
Gravid - 1år Jag börjar tycka allt mindre om våran syskonvagn och frågan är hur mycket vi kommer använda den sen när Emilia börjar på förskolan. Som...
Svar
9
· Visningar
2 196
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp