Bukefalos 28 år!

Att ha häst

Jag håller med övriga om att det är jätteviktigt att dels ta reda på om man är tillräckligt intresserad, och dels skaffa sig kunskap innan man köper häst.

Låt dig inte heller luras att det är lättare att ha en liten ponny eller en gammal häst. Små ponnyer kräver speciell skötsel för att inte bli för feta eller få fång (en mycket plågsam sjukdom) och gamla hästar kräver mycket goda kunskaper i utfodring och skötsel för att må bra.
 
Ok vi få mängd rabatt med 8 hästar plus att våra hästar gå utan skor.

Jag får också rabatt... men hovslagare kostar ändå runt en tusing per häst för skoning. Knappt en tusing för verkning och omläggning av återanvända skor.

Enbart verkning tror jag är vanligt med ca 500kr plus moms, lite beroende på var man bor förstås, men många oskodda hästar kan ju verkas lite glesare än de skodda eftersom de sliter ner själva (så länge de inte sliter galet, förstås, och därmed behöver tätare hovvård).
 
Jag får också rabatt... men hovslagare kostar ändå runt en tusing per häst för skoning. Knappt en tusing för verkning och omläggning av återanvända skor.

Enbart verkning tror jag är vanligt med ca 500kr plus moms, lite beroende på var man bor förstås, men många oskodda hästar kan ju verkas lite glesare än de skodda eftersom de sliter ner själva (så länge de inte sliter galet, förstås, och därmed behöver tätare hovvård).

Sedan tänker jag att de allra flesta hästar ändå går med skor och att inte specificera att man har barfotahästar och stor rabatt när man kommenterar blir ordentligt missvisande, om inte annat.
 
Det jag skulle vilja tillägga, är att det finns andra sätt att "hålla på med häst" än att rida på det sätt som är mest vanligt på ridskola.

Man kan ägna sig åt en lite annan form av ridning som t.ex. western, bruksridning eller WE.

Även vuxna människor kan välja att ha t.ex. shettisar och träna trick, eller agility med dem eller köra.

Man kan ha travhäst som hobbyhäst, ha körhäst och träna skolkörning eller ha brukshästar som hjälper till i gårdsarbetet och i skogen.

Och så kan man avla häst, och bara rida eller köra lite grann.

Så vill man börja intressera sig för häst, och lära sig mera (en förutsättning för att ha häst hemma), så finns det en karta med olika sorters "hästeri" man kan undersöka för att se vilket man själv vill satsa på.

Att ta kontakt med någon närboende, som har hästar, läsa böcker, och webbsidor om olika sorters hästar, hästgrenar och hästfolk, är bra början.

Och så ska man gå kurser, prova på turridning, och besöka olika sorters hästevenemang.
Allt möjligt, både dressyr- eller hoppningstävling på "hobbynivå", brukshästföreningens skogsdag, islandshästtävling, sommarpremiering...

Och låta det ta tid, innan man verkligen skaffar egen häst.

Men en "vuxen" med erfarenhet från djurhållning inom lantbruket, kan mycket väl vara mer framkörd i att ha häst gården, än vad en person som gått på ridskola i många år är.
 
ett ex på kostnad, har 2 hästar, nu under vintern med halm, höselage och mineraler så kostar de mig ca 2000 i månaden (inte räknat in försäkring, vet vård, hovslagare, utrustning osv) , och hade jag inte haft egen lastare för hantering av balar, utrymme för att förvara ett års förbrukning av halm och höselage och släp och bil för att transportera hem allt, så hade det kostat i alla fall en tusenlapp till i månaden.

och det är ändå att ha hästarna billigt.
 
ett ex på kostnad, har 2 hästar, nu under vintern med halm, höselage och mineraler så kostar de mig ca 2000 i månaden (inte räknat in försäkring, vet vård, hovslagare, utrustning osv) , och hade jag inte haft egen lastare för hantering av balar, utrymme för att förvara ett års förbrukning av halm och höselage och släp och bil för att transportera hem allt, så hade det kostat i alla fall en tusenlapp till i månaden.

och det är ändå att ha hästarna billigt.

Och för mig med dyrt hö men hästarna hemma så blir kostnaden för allt ca 4000:- för två hästar.
Hade jag varit inackorderad hade det nog legat på det dubbla för två.
 
Sedan tänker jag att de allra flesta hästar ändå går med skor och att inte specificera att man har barfotahästar och stor rabatt när man kommenterar blir ordentligt missvisande, om inte annat.

Min Hovis kostar i snitt 1500kr var sjunde vecka. En helskodd, två oskodda. Lite mer på vintern och lite mindre på sommaren.

Ett fynd och det är vitt!

(Till TS, att ha häst för att man kan är ingen bra start :) ).
 
Innan man skaffat häst så förstår man inte hur det slukar hela ens liv att ha häst. Att ha häst är en livsstil, och det som du ska fundera över är om du vill byta livsstil på det sättet o bli hästmänniska. Hästar är fina att se på och gosa med, ja. MEN det är stora, omvårdnadskrävande djur som ska tas om hand varje dag, året runt, även om man åker bort o även om det är skitväder. Dom lortar ner som fan. Dom tuggar hagstolpar o ibland river dom ner staketet. Det är en massa skit som ska tas om hand. Dom ska ha utrustning. Dom ska ha rent vatten, varje dag, året runt. Deras hovar ska skötas, helst av utbildade personer. Dom ska ha rätt mat i rätt mängd, annars blir dom sjuka. Dom *slukar* pengar, speciellt om någon plötsligt blir sjuk.

Och sist men inte minst, det är som sagt stora djur som kan vara farliga om dom hanteras av folk som inte vet vad dom gör - inte utav illvilja från hästens sida, utan bara för att det kan fort bli fel och för att man måste hela tiden tänka efter före, läsa av, vara beredd, samt fungera som trygghet för hästen. Det har totalt oerfarna personer svårt för att klara av. Om man ska ha häst ensam, som du verkar planera, ska man också ha kunskap att se om hästen börjar må dåligt, ta hand om skador mm o bedöma om det är något man klarar själv eller om veterinär ska tillkallas.

Om jag vore du skulle jag absolut inte hoppa in med 0 erfarenhet och inget egentligt tidigare intresse och bli hästägare. Om det finns en massa folk i din omgivning som har häst, börja med att fråga om du kan vara med o hjälpa till i stallet lite så får du lära dig om du trivs med arbetet o ffa om du trivs med att umgås med hästar.
 
Även om får också givetvis också kräver kunskap genom erfarenhet eller påläsning känns det som billigare per capita och "lättare" att ha. Eller getter?
 
Även om får också givetvis också kräver kunskap genom erfarenhet eller påläsning känns det som billigare per capita och "lättare" att ha. Eller getter?
Visst är det på många sätt enklare med får (eller getter) än med hästar.
Har man ingen, eller liten djurvana, så är det vettiga nybörjardjur, även om man även där behöver "läsa på" för att det ska bli rätt.

Enklare byggnader, inget större behov av stimulans och träning (lite grann ändå, de ska vara lagom tama), mindre i storlek (=liten skaderisk) m.m.
Att få dem att överleva är rätt enkelt, att få dem att må riktigt bra och trivas riktigt väl, är ett uns krångligare.
Men både får och getter kan hållas som trevliga betesdjur, man måste inte ta lamm. Och de blir gosiga de med om man vill.

Får och getter har betydligt högre krav på stängslingen än hästar.
De små idisslarna ska ju både hållas innanför stängslet, och skyddas mot både rovdjur och förlupna hundar.
 
Även om får också givetvis också kräver kunskap genom erfarenhet eller påläsning känns det som billigare per capita och "lättare" att ha. Eller getter?

Såg ett program på tv här om dagen och tänkte att det måste vara en hel vetenskap med får, klippningar osv. :) Men självklart, att skaffa häst utan någon kunskap hade jag ju inte gjort.
 
Att skaffa häst utan kunskap är ingen bra idé. Jag skaffar inga djur alls utan att sätta mig in i det först.

Om ni köper till 4,2ha räcker marken absolut till några hästar, men man ska inte ha en häst ensam, de är flockdjur och behöver ha minst en kompis.

Börja med att läsa böcker om hästar, besök någon som har häst och en ridskola. Oavsett vilken sorts ridning/körning eller annat man vill ägna sig åt så måste man fortfarande kunna mycket teori och praktiska saker som att kunna känna och titta igenom hästen, mocka, stängsla och massor av annat. Du behöver kunna en del om foder och sjukdomar.

Man behöver inte "kunna allt", men det är otroligt mycket som bara är grundläggande innan man ens funderar på att köpa häst.
 
Visst är det på många sätt enklare med får (eller getter) än med hästar.
Har man ingen, eller liten djurvana, så är det vettiga nybörjardjur, även om man även där behöver "läsa på" för att det ska bli rätt.

Enklare byggnader, inget större behov av stimulans och träning (lite grann ändå, de ska vara lagom tama), mindre i storlek (=liten skaderisk) m.m.
Att få dem att överleva är rätt enkelt, att få dem att må riktigt bra och trivas riktigt väl, är ett uns krångligare.
Men både får och getter kan hållas som trevliga betesdjur, man måste inte ta lamm. Och de blir gosiga de med om man vill.

Får och getter har betydligt högre krav på stängslingen än hästar.
De små idisslarna ska ju både hållas innanför stängslet, och skyddas mot både rovdjur och förlupna hundar.

Getter är fantastiska djur! Men ett problem för en "nybörjargetägare" är att det inte finns så mycket kunskap att hämta in enkelt. Till exempel finns det ingen svensk litteratur som är modern och lättillgänglig. Och många veterinärer kan inte get särskilt bra. Vi har haft ut distriktarna vid två tillfällen, och båda gångerna har det kommit veterinärer som inte haft geterfarenhet.
Jag har haft mycket lättare att få tag på kunnig hjälp när jag haft frågor kring hästarna, än när det gäller getterna. Med det sagt menar förstås inte att det är lämpligt att skaffa häst utan att ha koll på läget, utan att det samma gäller även för andra djur och inte minst getter som jag inte klassar som nybörjardjur.
 
Getter är fantastiska djur! Men ett problem för en "nybörjargetägare" är att det inte finns så mycket kunskap att hämta in enkelt. Till exempel finns det ingen svensk litteratur som är modern och lättillgänglig. Och många veterinärer kan inte get särskilt bra. Vi har haft ut distriktarna vid två tillfällen, och båda gångerna har det kommit veterinärer som inte haft geterfarenhet.
Jag har haft mycket lättare att få tag på kunnig hjälp när jag haft frågor kring hästarna, än när det gäller getterna. Med det sagt menar förstås inte att det är lämpligt att skaffa häst utan att ha koll på läget, utan att det samma gäller även för andra djur och inte minst getter som jag inte klassar som nybörjardjur.
Men det är samma sak med får, det finns alldeles för få veterinärer med gedigen fårkunskap, och det finns en enda seriös bok om fårskötsel...
Den enda boken handlar om får som produktionsdjur, så för den som vill ha hobbyfår, så fungerar den inte lika bra.

Vare sig får eller getter är kor i miniformat.

Men det är ändå, färre kunskaper som behövs för att hålla får (eller getter) jämfört med hästar.

Man behöver inte kunna uppfostra/träna fåren, de behöver inte motioneras, de funkar alltid i flocken, blir de halta på ett bakben och har lamm, så är det oftast juverinflammation, och inte en komplicerad hältutredning på klinik, man tar dem inte till tandläkaren, de ska inte ha en massa dyr och anpassad utrustning (sadel)...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 335
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 944
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Bee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 033
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp