Bukefalos 28 år!

Att ha hunden lös eller kopplad

B

beda

För mig, som har min första hund och är relativt ny inom den aktiva hundvärlden (har dock alltid haft jakthund i familjen mm), och som alltid sett det som en självklarhet att ha egen hund, har det absolut viktigaste varit att kunna ha den lös. För mig är det till och med en självklarhet , jag har helt enkelt aldrig tänkt tanken att ha en hund som måste gå kopplad jämt och ständigt.

Jag vill på intet sätt få mig själv att framstå som jätteduktig som tror att jag kan allt, tvärtom vet jag att jag har MASSOR kvar att lära när det gäller mycket.

Men faktum är att jag lagt ner en hel del jobb på att få inkallningen att fungera, och fortfarande får jag "underhålla" den träningen ibland, när det dyker upp en ny situation. Men grunden sitter bergsäkert, och det är jag verkligen nöjd över. Det gör vardagen enklare, roligare och hemskt mycket friare för mig - och framförallt för hunden!

Men ibland stöter man på hundägare som inte alls lägger ner sin tid och energi på detta, utan ser andra saker som viktigare. De har accepterat att hunden måste gå i koppel.

Givetvis finns det gånger då hunden ska ha koppel - på stan, tätbebyggt område, då man möter andra människor/hundar, Brukshundsklubben = av respekt för andra. Och jag talar naturligtvis inte om att släppa hunden vind för våg i samhället eller skogen. Utan jag menar en god lydnad där hunden kommer på min inkallning oavsett vad som händer - omedelbart.

Hur resonerar ni kring det här?
Hur mycket vikt lägger ni vid just inkallningen?
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag tycker också att det är jätteviktigt! Nu hade min familj bara hund när jag var liten pga att min mamma träffade en kille som var allergisk. För tillfället bor jag mer eller mindre hos min pojkvän och hans familj har hund. Hon går jättebra både i och utan koppel, vilket jag tycker är jättebra (jag brukar släppa henne i småskogarna när vi är på promenad) då hon lyssnar på inkallning och kan därför själv välja vart hon vill gå. Tycker alltid att det känns skönt att kunna ta av hunden kopplet och veta att den ändå lyssnar på en.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag har svårt att förstå hur hundägare kan finna sig i ett liv med sin hund i koppel. Jag har mina hundar lösa jämt och ständigt. Undantag för stadspromenad, men det är inte för att hundarna inte skulle klara det utan för att det "ser bättre ut" när man går bland en massa folk.


Personligen ser jag inkallningsträningen som att man "misslyckats" med sin träning av hunden.

En inkallning görs ju bara för att hunden är på väg bort och då är det ju följsamheten som är bristfällig och behöver tränas på.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag har egentligen bara fyra kommandon som jag anser behöver sitta till hundra..
- NEJ!
- LOSS!
- BRA!
- och slutligen HIT! även om jag väldigt sällan har honom lös. Han kan ju faktiskt komma lös av misstag, och då är det skönt att inkallningen fungerar.
Allt annat är bara en trevlig bonus för att underlätta för mig (sitt, ligg, fot, stanna mm).
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Målet är att vi ska kunna ha hunden lös så mycket som möjligt. Men eftersom vi inte har full koll i alla situationer så får han oftast gå i koppel. Tyvärr är det inte så många som tänker så här och släpper hunden vind för våg. DAGLIGEN möter vi lösa hundar som ägaren inte kan kalla in!!

/Timsetim
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Intressant synvinkel, och jag tror att jag förstår vad du menar... Fast menar du att istället för inkallning bör träna följsamhet...?

Jag har min hund sällan lös "bland folk" och där sannolikheten att vi möter andra hundar finns, däremot har jag honom ofta lös på tomten och i skogen eller i sele och lång, lång lina - jag litar inte på att jag har sån kontroll på honom ännu...
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Kalaspinglan skrev:
Intressant synvinkel, och jag tror att jag förstår vad du menar... Fast menar du att istället för inkallning bör träna följsamhet...?

Alltså, jag anser att om man behöver kalla in sin hund, så har ju hunden brustit i sin kontakt/följsamhet med Dig som ägare. En inkallning gör man ju om hunden är på väg för långt bort eller på väg att springa fram till någon/något.

Inkallning är ju ett sätt att avbryta det hunden gör/är på väg att göra. En hund som håller sig vid dig eller som inte springer fram till andra behöver Du ju inte kalla in. Har man en hund som är följsam så behöver Du ju inte ropa på den med jämna mellanrum.

Så om folk tränade minst lika mkt följsamhet som de tränade inkallning, hade de knappt behövt träna inkallning. Tycker jag! :D
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

GaurdianAngel skrev:
En inkallning görs ju bara för att hunden är på väg bort och då är det ju följsamheten som är bristfällig och behöver tränas på.

Det här får du nog förklara för mig. Om jag säger varsågod till min hund och låter honom springa ifrån mig och sedan gör en inkallning så har inte det med bristande följsamhet att göra. Skulle han, som han fortfarande gör ibland, avviker från min sida trots att han är tillsagd att stanna där så är det så klart brist i följsamheten. Men du ser det som samma sak?

/Timsetim
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag brukar ha hunden lös på öppna ängar häromkring och låta henne springa där. Hunden ska inte behöva vara "siamesisk tvilling" med mig och gå precis dit jag går. Därför anser jag följsamhet och inkallning som två helt olika saker. Men om man uppmanat hunden att "gå fot", eller vad man nu kallar det, och inte gör det, DÅ tycker jag att det är brist på följsamhet. Så om hunden inte skulle göra fel någon gång behöver den alltså följa minsta steg man tar. (Tex in på toa mm.) Det är ju stört omöjligt att ha hunden hängande efter sig HELA tiden! Inkallning är ju inte alls onödigt att lära. Tänk om hunden "mot all förmodan" skulle komma lös tex inne i stan, då kan man enkelt bara ropa på hunden och den kommer! Enkelt! ;) Så jag håller alltså med dig Timsetim! Eller hur?? :o
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Lilja_89 skrev:
Jag brukar ha hunden lös på öppna ängar häromkring och låta henne springa där. Hunden ska inte behöva vara "siamesisk tvilling" med mig och gå precis dit jag går. Därför anser jag följsamhet och inkallning som två helt olika saker. Men om man uppmanat hunden att "gå fot", eller vad man nu kallar det, och inte gör det, DÅ tycker jag att det är brist på följsamhet. Så om hunden inte skulle göra fel någon gång behöver den alltså följa minsta steg man tar. (Tex in på toa mm.) Det är ju stört omöjligt att ha hunden hängande efter sig HELA tiden! Inkallning är ju inte alls onödigt att lära. Tänk om hunden "mot all förmodan" skulle komma lös tex inne i stan, då kan man enkelt bara ropa på hunden och den kommer! Enkelt! ;) Så jag håller alltså med dig Timsetim! Eller hur?? :o

Det är så jag också ser på det, som två olika saker! :D

/Timsetim
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Alltså. När jag tex är ute med mina hundar så får de ju ett varsågod. Då får de springa vart de vill, men under vissa regler:

+ De får inte springa för långt bort.
+ De ska hålla mig under uppsikt
+ De får inte springa fram till människor eller andra djur.
+ Får de ett möte eller ser människa, hund eller vilt så ska de genast komma tillbaka till mig.
+ Får de ett bilmöte när vi går på någon grusväg ska de gå ner i diket och sätta sig.

Bortsett från det ovan, är de fria att springa och syssla med vad de vill, vart de vill.

Följsamhet för mig är inte att de går vid min sida. Det innebär att de ska hålla sig så pass nära att de hör vad jag säger eller ser mina handtecken. Ett avstånd, beroende på miljön runt omkring förstås, på allt från 10 m ( i tät skog) till ca 100 m (öppen äng eller likn.)

Att jag säger varsågod betyder inte att de får springa vind för våg tills annat kommando kommer. Det betyder för mina hundar frihet under ansvar. På så sätt kan jag koppla av under mina promenader. Jag vet att de kommer direkt till mig om de ser en människa, annan hund eller vilt. Jag behöver inte hålla koll på omgivningen utan det får mina hundar göra. Det är ju de som ska bli trötta efter en promenad och inte jag. Jag vill inte gå och spana till höger och vänster efter möten, vilt eller faror. De har bättre näsa än mig och då anser jag att de får jobba så kan jag lugnt njuta av naturen.

Men det är så jag håller mina hundar. Säger inte att det är rätt eller fel, men jag anser att inkallning är ett moment som folk lägger väldigt mkt tid och träning på i onödan. Jag tycker det är lättare att lära hunden vad som är ok än att hela tiden tjata om vad som inte är ok.

Förstår Du, hur jag tänker? Känner att jag svammlar just nu. Är för trött och tittar samtidigt på insider. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Tycker att du förklarar jättebra! Och jag instämmer till fullo.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Ja, inkallning bör ju en hund kunna. Men det lär man ju in väldigt snabbt. Men det är inget jag använder mig av förutom under tävling eller vid brist på följsamhet.

Inkallning för mig är som ordet nej. Inget man använder förrän det blir absolut nödvändigt. Det är inget som jag vill ha i min vardag. Det är ju något jag gör för att avbryta det hunden gör.

När kallar Ni in Era hundar under promenad?
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Då förstår jag bättre hur du menar. Men om du skulle behöva kalla in dina hundar, kallar du det för något annat än inkallning då? ;)

/Timsetim
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Ha ha..nä det gör jag ju inte. :D
Det är därför det blir så knäppt att säga att hunden måste kunna det, fast man ska inte träna det. :crazy: :smirk: :angel:

Svårt det där. :D
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

För mig känns det naturligt att ha hunden i koppel, då dom hundar vi haft när jag växte upp alltid gick i koppel. Där jag bor är det fullt med trafik och människor nästan jämt. Jag vet inte om jag skulle kunna lita på att hunden alltid ovillkorligen skulle lyda min inkallning - om det tex sprang upp en hare mitt under nosen på den - för att jag skulle kunna ha den lös här bland alla bilar. Om hunden skulle gå lös och plötsligt få ett ryck och hoppa ut i vägen mitt framför en bil, skulle jag kunna förlåta mgi själv då?

Jag tror inte heller att jag skulle kunna klara av att lära vilken hund som helst en ovillkorlig inkallning. Tex så hade vi en vinthund som bara lyssnade när han kände för det. Vi var alltså inte tillräckligt duktiga för att lyckas få honom att alltid vara uppmärksam på oss och lära honom att alltid lyda våra kommandon. Jag vet att många tycker att man inte bör ha hund om man inte klarar av att lära den sånt, men jag är alltså av annan åsikt och tycker inte det känns konstigt att alltid ha koppel på hunden. Jag vill däremot inte använda kopplet för att "dra runt" på hunden utan vill att det alltid ska vara slakt, och att hunden och jag har kontakt på annat sätt. Jag är till och med en sån 'djurplågare' att jag använder Flexi emellanåt och tycker att det är bra! :p
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag är till och med en sån 'djurplågare' att jag använder Flexi emellanåt och tycker att det är bra!

Tycker även jag att flexi är bra. Det är helt suveränt i rätt händer och för hundar som av olika anledningar inte kan gå lösa. Men visst många kan inte hantera ett flexi och då blir det farligt för både hund och allmänhet.

Brukar använda flexi när jag är hundvakt åt hundar som jag antingen inte känner så väl eller till hundar som jag passar som inte är 100%-iga lösa.
Men att ha en hund kopplad utesluter ju inte att den inte behöver ha lydnad. Det jag tycker ser tråkigt ut är när en hundägare som håller sin hund kopplad, helt slutar att kommunicera med sin hund. De drar i kopplet när de är dags att gå vidare och de drar i kopplet när de ska vända/svänga.

Visst finns det hundar som faktiskt inte går att ha lösa, men många går att lära, det handlar bara om rätt träning.

Själv skulle jag inte "stå ut" med att behöva ha min/mina hundar i koppel hela tiden. Det skulle inte vara samma nöje att ha hund då. Vet inte riktigt varför, men det är sådan fröjd att se sina hundar springa i ren glädje och upptäcka miljön runt omkring.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Nu har jag tänkt efter och antingen så menar vi olika saker eller så håller jag inte med.

Följsamhet är för mig något som en hund föds med. Sen kan man förstärka eller förstöra den. Det finns hundar som inte är avlande med följsamhet ö h t och de har det inte och kommer heller aldrig att få det. Däremot så kan man ära en hund att hålla sig inom vissa gränser, men det kallar jag inte följsamhet, det kallar jag lydnad.

Mina hundars följsamhet är ju medfödd och det är den som gör att de inte går ifrån mig. Det är den som gör hur kul och roligt de tycker det är att göra saker för mig för att jag ska bli glad och hur väl de reagerar på mina känslor. Följsamheten finns ju redan där hos valpen (om den har någon) och det har man ju inte lärt in redan då.

Så följsamhet är för mig det som hunden gör naturligt med sina medfödda egenskaper.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

"Våran" hund har faktiskt blivit utsatt för en sån situation att en hare sprungit förbi och självklart sprang hon efter!! Men jag ropade hennes namn bara och hon avbröt jagandet på en gång. :) Så jag litar på henne att hon kan gå i stan utan koppel, även om jag inte låter henne göra det. (Då menar jag på stan ,torget osv. Hon får gå lös på gångvägar som är inne i stan fast inte på stan, om ni förstår hur jag menar? :o :crazy: )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 223
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 694
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 346
Senast: skiesabove
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp