Bukefalos 28 år!

Att ha hunden lös eller kopplad

Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Det som är bra med "bra" är att man kan säga bra och så få hundens 100% uppmärksamhet om man ska passera någon annan jobbig hund. Men jag kör med fot istället. Det har bara blivit så. Ingen tanke med det.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Pangare skrev:
Det är tydligt att ni skiter i gällande lag. Skrämmande. :mad:
Gällande lag är till för att skydda allt vilt under häckningsperioden, alltså inte bara harar och rådjur utan även alla andra djur. Det är lika illa om hunden skrämmer en lärka som ligger på ägg och får sin kull spolierad som något annat vilt. Det är av den orsaken som lagen finns.

Skrämmande också att det finns de som håller kurser här på forumet som anser att det är ok att släppa hund. Helt oförklarligt.

Läs denna länk:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Eftersom min hund har intresse för vilt så får han inte vara lös under den allra känsligaste perioden. Jag har honom i koppel eftersom jag inte kan lite på att han inte får nys på något.

Men det innebär inte att jag är en moralisk väktare i alla sammanhang. Den hund jag har som har noll intresse för vilt har jag emellanåt lös, trots denna lag som ju i sig är mycket bra.

Jag kan både sova gott om natten och acceptera att jag inte alltid följer alla lagar.

Jag är inte mer än människa och ibland fattar jag beslut som innebär att jag begår lagbrott. Lika lite som jag alltid följer hastighetsbegränsningarna (om mitt omdöme säger mig att jag vågar chansa på att köra för fort) lika lite följer jag alla andra lagar till punkt och pricka.

Allmänt gott omdöme är många gånger underskattat.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag skrev. Vad jag menar är att dessa ord ska han förstå väldigt bra. Bra är inte ett kommando, men han ska verkligen förstå innebörden i beröm.. :-)
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Lånar en knapp!
Har gjort en del klipp i denna tråd

Citat: "jag har helt enkelt aldrig tänkt tanken att ha en hund som måste gå kopplad jämt och ständigt.

(jag brukar släppa henne i småskogarna när vi är på promenad)

Jag brukar ha hunden lös på öppna ängar häromkring och låta henne springa där.

Själv skulle jag inte "stå ut" med att behöva ha min/mina hundar i koppel hela tiden.
"Våran" hund har faktiskt blivit utsatt för en sån situation att en hare sprungit förbi och självklart sprang hon efter!!

På mina grundkurser har vi "koppel"träning med sytråd.

Kommer hon för långt efter ropar jag "nu går vi" och lyssnar hon inte springer jag iväg eller ställer mig så jag inte syns. Då får hon eld i baken

För någon månad sedan drog han sonika ett par hundra meter rakt ut över fälten när sambon hade honom lös o en hare dök upp...

Själv anser jag att hundar självklart måste få springa i skogen året runt, men dock utan att jaga. Att de sedan råkar skrämma något djur är naturens verklighet.

Jag tycker inte det är hemskt att ha hunden lös i skogen på sommaren.

Personligen tycker jag hundar behöver få röra sig utan koppel (och då inte bara på tex. träningar) - de har ett behov av att vara hundar!! Få springa lite fritt och leka och nosa." slut citat


Jag tycker att det är skrämmande hur ni resonerar. Jag förstår att ni totalt saknar begrepp om naturen och dess skydd. Det innebär ju att om alla resonerar som ni gör så har vi nästan en miljon hundar drällande lösa under yngeltiden. För det kan väl aldrig vara så att ni prioriterats på något sätt.

Vilka andra lagar är det tillåtet att bryta mot?

Jo Hemlig: Jag har hund. Jag har hunden i stort sett ständigt lös, i skogen gående bakom och på vägar och gator gående fot. Däremot får han aldrig springa lös utom på tomten när han rastar sig. Jag kör avstressning konstant hela tiden vi är ute i stället för stressövningar med lös hund. Jag vill inte ha en hund som ständigt stressar och piper och gnäller och ska iväg, vilket blir följden när man släpper hunden och den får springa för sig själv utan uppgift. Hunden skall följa med helt lugnt till dess den får lov att jaga.
Jag lägger dessutom mycket tid på konditionsträning (cykling och simning med hunden) samt spår och apport.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Pangare skrev:
Kommer hon för långt efter ropar jag "nu går vi" och lyssnar hon inte springer jag iväg eller ställer mig så jag inte syns. Då får hon eld i baken

Du tycker inte det spelar någon roll hur det ser ut där jag har henne lös? Eller hur långt jag låter henne halka efter innan jag ropar?
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Intressant synvinkel! Jag förstår inte fullt ut vad du menar, men på ett ungefär. ;)

När det gäller min hund håller han alltid koll på mig, särskilt när vi är själva. I skogen tillåts han ha en ganska stor räckvidd, och han rör sig ständigt i cirklar/halvmånar framför mig.
Nu skulle jag däremot inte kalla det för följsamhet - snarare feghet. Han har nämligen, allt sedan valptiden, hållit sig nära mig. :angel:

Jag har inte behövt jobba så mycket med inkallningen utanför hemmet , där han alltid naturligt "visar" mig om det kommer någon (är det någon vi känner visar han enorm glädje, är det en okänd blir han glad men "avvaktande") - även det ser jag som lite feghet...

Men i övriga situationer, där störningen blir stor, i form av barn/personer vi känner/hundar/övriga djur, sådant som gör honom överlycklig och fruktansvärt ivrig - där har vi kämpat och åter kämpat. Jag kräver att han ska lyssna även om grannens barn spelar fotboll eller våra bästa vänner kommer och hälsar på.
Imorse tex, då min kompis kom med två av sina hundar (varav en valp), då platsade jag Boris mitt på gårdsplanen, och där fick han ligga tills de hunnit ut ur bilen mm. Kan säga att det krävs en hel del viljestyrka av honom för att klara av det, men det är lika roligt varje gång!

Alltså, förstår du hur jag menar?
Av det jag har berättat - uppfattar du att min hund "brister i följsamheten"?
Är olydig och icke följsam samma sak?
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Pangare skrev:
Jo Hemlig: Jag har hund. Jag har hunden i stort sett ständigt lös, i skogen gående bakom och på vägar och gator gående fot. Däremot får han aldrig springa lös utom på tomten när han rastar sig. Jag kör avstressning konstant hela tiden vi är ute i stället för stressövningar med lös hund. Jag vill inte ha en hund som ständigt stressar och piper och gnäller och ska iväg, vilket blir följden när man släpper hunden och den får springa för sig själv utan uppgift. Hunden skall följa med helt lugnt till dess den får lov att jaga.
Jag lägger dessutom mycket tid på konditionsträning (cykling och simning med hunden) samt spår och apport.
Om nu hunden går fot eller bara bakom, varför inte lika bra ha koppel på den då?
I och med att mina får springa lösa får de frihet på det sättet. De går inte under kommando hela tiden. Däremot inte sagt att de får springa iväg hur som helst heller.
Har inte upplevt ett dugg att mina blir stressade av att få gå lösa (ja, det gäller väl mest labben, lagotton är ju inte så duktig att hon får gå lös än för det mesta), men det kanske bara är mina hundar....
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag tycker ändå att hundarna måste få vara lösa nån gång. Håller med den som sa att det spelar ingen roll om det är en människa eller hund som skrämmer lärken. Visst ska man inte ha hunden lös om den inte kan vara lös, men har man hund som lyssnar på inkallning så tycker jag att det funkar alldeles utmärkt. Förresten har jag inte hört om så många fall där det hänt olyckor med naturen och djuren i den när hundar har vart lösa. Kan du berätta om någon.?
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Pangare skrev:
Det innebär ju att om alla resonerar som ni gör så har vi nästan en miljon hundar drällande lösa under yngeltiden. För det kan väl aldrig vara så att ni prioriterats på något sätt.

Om alla har uppsikt över sina lydiga hundar och hindrar dem från att störa andra människor/djur - vad är problemet?

Jag har hund. Jag har hunden i stort sett ständigt lös, i skogen gående bakom och på vägar och gator gående fot. Däremot får han aldrig springa lös utom på tomten när han rastar sig.

Går din hund aldrig lös och ledig och springer/busar/strosar fritt?
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

INTE till dig Beda utan till Pangare:

Jag tycker det är synd att du inte har din hund lös någon gång. Går din hund bara "fint" i koppel eller? Jag har gått med "min" hund lös MÅNGA gånger och träffat poliser utan att de har sagt något... är det det du är rädd för eller värnar du verligen om miljön och dess djur så mycket att du inte kan låta din hund vara en del av den??
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Ja, vill jag att hundarna ska komma in av någon anledning så självklart ropar jag. Men det sker väldigt sällan. De tänker själva när vi är ute. Kommer de möte så kommer de automatiskt in till min sida, kommer det en bil så sätter de sig vid sidan av vägen. Kommer vi till ett villaområde så kommer de upp vid min sida, går vi vidare in i skogen så går de ut och nosar runt igen.
Jag använder väldigt lite kommandon när jag är ute.

Absolut ska hunden kunna inkallaning, men istället för att sitta och nöta, nöta och nöta på att få det att fungera, så anser jag att man måste träna mer följsamhet.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

På mina grundkurser har vi "koppel"träning med sytråd.

Kan säga att det aldrig tränas med lös hund på mina kurser. Så länge risken finns att något kan hända så har jag valt att inte göra det. Har varken råd eller lust att stå för kostnader som hundarna eller hunden kan råka ut för om de kommer lösa under kurs.

Jag har alltid långlina eller koppel på hundarna när vi tränar "lösträning" eller sytrådsträning.

Skrev inte det då jag antog det som självklart.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

"Misslyckats" är väl kanske fel ord, men jag vet inte annars hur jag ska förklara det. Jag menar inte att någon misslyckats med sin träning om de måste kalla in sin hund, men de behöver träna mer följsamhet. Vissa raser har inte den följsamheten och då är det inte så mkt att göra. Men jag anser att man ska sträva efter att inte behöva kalla in sin hund vid varje möte, rådjursretning m.m m.m


Självklart är alla hundar olika som individer. En del är lättare och en del är svårare. Mina schäfrar är lättare, då de har följsamheten och viljan att vara till lags gratis. Man behöver inte vara särskilt kunnig för att lyckas med deras vardagsträning.

Sedan har vi grannens stövare, han fick jobba massor för att kunna ha hunden lös och att den skulle hålla sig någorlunda följsam. Ägaren behövde ha mkt mkt kunskap för att de skulle fungera och det tog tid. I det läget är ju den ägaren mkt bättre än mig på att träna hund, trots att hans hund inte är lika färdig eller 100% som mina.

Men de allra flesta hundar går faktiskt att träna så pass att de skulle gå att ha lösa utan att behöva ha ständig koll, men visst krävs det träning. Har tränat många hundar (lättare och svårare raser) i skvallerträning och de lär sig oerhört fort.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Hoppas Du inte tog illa upp när jag skrev mina inlägg. I så fall ber jag om ursäkt!

Det var inte riktat till Dig personligen. Jag ville bara ge min syn på det hela.

Självklart har man inte misslyckats i sin träning, det är ju jättebra om hunden kan vara lös och lyda varje inkallning vid behov.

Men jag har som mål med mina hundar och de jag tränar att man ska slippa hålla på och kalla in hundarna jämt och ständigt. Jag vill kunna gå och njuta av naturen och låta hundarna jobba (=hålla koll på vilt, möten och annat) Då får de en uppgift i flocken, som de och jag anser som viktig. De växer av uppgiften och själv tycker de att jag är rolig då jag belönar dem med olika saker när de kommit och "skvallrat". De blir alltifrån en godis, godisregn, sök, mys, uppletande eller någon annan rolig uppgift. Går vi vid en sjö så kan vi stanna och bada som belöning. De vet att de alltid alltid lönar sig att skvallra till matte.

Är olydig och icke följsam samma sak?
Nej, det tycker jag väl inte. Vara olydig är ju att göra något man vet att man inte får eller att man helt enkelt skiter i vad matte sagt. Att inte vara följsam handlar ju mkt om hur individen är även genetiskt. En schäfer tex är ju väldigt följsam i sin natur om man jämför med tex en jakthund som ska jobba mkt självständigt och fatta egna beslut.

Äsch, känns som om jag inte riktigt kan förklar det via tangentbordet.
-----------------------------------------------------


All heder åt Beda som kämpar på!

Absolut!! Håller med.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

GaurdianAngel skrev:
Hoppas Du inte tog illa upp när jag skrev mina inlägg. I så fall ber jag om ursäkt!

Gud, nej! Så känslig är jag inte :D

All heder åt Beda som kämpar på!

Tack ska ni ha, det var snällt sagt :bow:
(Jag har mer och mer börjat förstå att det kanske kommer en dag då jag tänker "hur orkade jag" när jag skaffar en ny ras. :rofl: )

Det är alltid lika roligt att ta del av en annans tankar, när man känner att man börjar förstå det och får en liten "aha-upplevelse". Inte för att jag förstår EXAKT vad du menar men på ett ungefär... ;)
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Det är alltid lika roligt att ta del av en annans tankar, när man känner att man börjar förstå det och får en liten "aha-upplevelse". Inte för att jag förstår EXAKT vad du menar men på ett ungefär...

Ja och jag kan tyvärr inte förklara annorlunda. Det är svårare att försöka få till det i skrift.

Jag har mer och mer börjat förstå att det kanske kommer en dag då jag tänker "hur orkade jag" när jag skaffar en ny ras.

Ja, och det är det jag försöker förklara för vissa hundägare som går kurs. De som går tex grundkurs. Man har 6-8 ägare med 6-8 olika hundraser, de har alla olika förutsättningar för hur deras hundägande kommer att bli. Några har väldigt "lätta" följsamma hundar och några andra har väldigt egna hundar "som-kan-bäst-själv". De kan jobba hur bra som helst med sina hundar, de kommer ändå ha kommit olika långt när kursen är slut.
Tycker det är viktigt att i början på kursen tala om att hundarna har olika förutsättningar, och ägarna är medvetna om det. Ingen ska känna sig bättre/sämre än den andra när kursen är slut.

En kompis till mig sliter håret av sig för att få sin hund att göra det mina gjort sedan valp. Att vara följsam och intresserad av sin matte. Det kommer inte gratis till alla, men man kan alltid jobba på det. Jag har valt hundar efter att slippa lägga ned massa tid och träning på något som jag kan få gratis. Jag vill klättra i klasserna och varför ska jag då lägga tid på något så "onödigt"

Men detta är mina personliga åsikter och tycker någon annorlunda så är det helt ok.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag har alltid mina hundar i koppel. Enda gångerna de är lösa är när de rusar av sig. Eftersom det är 2 vinthundar jag har så litar jag inte på att de stannar när jag säger till, och jag vill inte stå där och se ut som en fågelholk medan mina hundar rusar iväg...
Dessutom ser jag inte riktigt någon anledning till att mina hundar ska vara lösa på promenaderna.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Att kunna ha en hund okopplad visar att hunden litar på sin ledare. Mer okopplade hundar!!!! (som lyder förstås)
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Jag svarar på ditt inlägg, men även övriga.

Ja det är faktiskt så att jag värnar om djurlivet. Jag har i mer än sextio år tillbringat all min fritid i naturen. Jag har byggt holkar gjort toppröjningar för att ge viltet skydd och fällning av asp och liknande för att viltet ska komma åt mat. Jag har sett väldigt mycket både roligt och tragiskt i naturen.

Det tragiska har i de allra flesta fallen orsakats av okunniga människor, som klampat in i naturen utan att begripa vad de hållit på med.

Jag har sett otaliga rester av förstörda bon och häckningar, där kråkfåglar plundrar bon sedan föräldrafåglarna skrämts bort. Ni tycker tydligen inte att det spelar någon roll, men för mig är det för Dj....igt.
I TV visades i veckan ett program där man var på en typisk "släppa hunden backe". Där visste man av över 20 fågelbon, men menade att det kunde vara upp till femtio bon där. OBS! man såg inga djur utan allt verkade tomt.

Visst skrämmer en människa upp fåglar, men en människa skrämmer bara i en smal korridor där den går fram. Med hund i koppel ökar bredden med säkert tio meter. Är hunden lös, även under uppsikt ökar säkert bredden till tjugofem meter på var sida om föraren. Föraren klarar dessutom aldrig att alltid titta på hunden när man går i terräng, då slår ni ihjäl er, och tittar ni bort i ett par sekunder då har ni garanterat inte haft den uppsikt som krävs. Därför går mina hundar benhårt bakom när jag går i terräng. De får inte avvika en meter.

Jag vet att många av de som skriver i detta och andra fora, har lydiga hundar. Jag vet också att de flesta som skriver har problem med lydnaden på sina hundar. Det finns skribenter här som skriver glatt och villigt i varje tråd, dessa debattörer anses då som kunniga och blir då lätt en förebild för övriga. Dessa som jobbar/at med många hundar/hundägare bör också vara helt klara över hur det är med lydnaden på hundbeståndet i allmänhet. Går ni som förebilder och släpper hundar (även om ni klarar det), så kommer lilla XY och alla andra okunniga hundägare att göra likadant, och det kan gå mycket illa.

Vad kan hända?
I Västerbotten sköts en hund tio minuter efter den hade smitit från ägaren. Den hade då hunnit störa en renhjord så att tre renar trampats ihjäl.
Det förekommer i nästan varje jakttidning exempel på djur som skadats/störts/rivits av lösa hundar.

Titta även på dessa länkar.

http://www.tfk.no/nytt/2001/samarbeid_eller_konflikt/konflikt2.shtml
http://www.tronderavisa.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050423/NYHETER/104230080
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 928
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 232
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 154
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp