Bukefalos 28 år!

Att ha hunden lös eller kopplad

Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Visst är det så. Många faktorer ska stämma för att man ska nå målet, som i allt annat. Och allt fungerar inte för alla.
 
Sv: Att ha hunden lös eller kopplad

Tråden handlar fortfarande inte om att släppa hundar vind för våg i skogen, utan att låta den röra sig fritt, men under sträng kontroll, under promenaden.

Jag kan inte tänka mig att hålla en hund kopplad jämt, det känns onaturligt. Min hund vill inte röra sig i promenadtakt hela tiden, han vill springa och sträcka ut sig, utan att kopplet tar emot.

Man ska visa respekt till naturen, naturligtvis! Men vi måste ju också få röra oss, eller ska vi hundägare förpassas till gångvägarna i stan?

Sunt bondförnuft räcker långt i många situationer, även här tycker jag. Med andra ord, försök att inte störa skogens alla djur genom att hålla koll på hunden och inte göra annan inverkan som verkar negativt på naturen. Någon nollvision kanske man inte ska räkna med (när kan man göra det?) men man kan ha det i åtanke.
 
Så vi övriga skulle inte värna om naturen då?
I min familj är vi stora djurvänner, vare sig det är småkryp, gnagare, fåglar (vilda sådana) eller tama små djur, hundar, hästar osv.

Jag tycker det verkar som du har en förutfattad mening om att jag (vet inte hur de andra har ju :crazy: ) låter mina hundar springa vind för våg.
När mina får springa lösa och leka är det på ett stort fält, där gräset klipps med jämna mellanrum (av kommunen). Det finns ca 5 träd mitt på (och dungar på sidorna och där bor det bla. fåglar och harar).
Jag anser att de inte kan göra nån skada mot djurlivet där de får springa och leka!
Sen brukar vi även gå i hagarna vid en 4H-gård i närheten (ja, vi får det - men såklart helst inte när där är djur, vilket vi heller inte gör). Där är som dungar och såklart bor här bla. fåglar och ekorrar. Dock anser jag att mina hundar inte stör dessa på annat sätt en tex. fåren och getterna (som gnager på träden) som går här på somrarna.

I övrigt när jag går med hundarna och har labben lös behöver hon inte gå fot eller tätt intill mig. Men hon håller sig på gångvägen, max 3-5 meter bakom och jag tror inte hon stör mer där för djuren än om det vore en annan människa som går där bakom.

Och jag förstår fortfarande inte varför du inte har hundarna i koppel när de ändå måste gå fot eller bakom.........
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 915
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 227
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 134
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 694
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp