Bukefalos 28 år!

Att ha varg på gården....

Sv: Att ha varg på gården....

Häftig upplevelse! Men visst, jobbigt med småhundarna. Man får hålla ett extra öga på dom små.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Åh, jag avundas honom. Önskade jag också fick se en vild varg.

Man får helt enkelt ha koll på sina djur. Man kan inte skjuta djur (som jag nu tror många tycker är denna vargens öde)bara för sina egna djur ska kunna gå lösa/själva ute på gården.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Åh, jag avundas honom. Önskade jag också fick se en vild varg.

Man får helt enkelt ha koll på sina djur. Man kan inte skjuta djur (som jag nu tror många tycker är denna vargens öde)bara för sina egna djur ska kunna gå lösa/själva ute på gården.

Amen på det!
 
Sv: Att ha varg på gården....

Vi har sett vandringsvargar här också och visst är det en häftig upplevelse :laugh:

Jag tycker dock det är i princip lika häftigt att ligga och kika på 2 stora älgtjurar som betar på 15 meters håll, eller att studera ett björnide under utgrävning. För att inte tala om att gå i skogen och veta att du har en björn som håller koll på dig från mkt nära håll. Den känslan om något får livsandarna att sprätta omkring och vara på helspänn ;)
 
Sv: Att ha varg på gården....

Vi har sett vandringsvargar här också och visst är det en häftig upplevelse :laugh:

Jag tycker dock det är i princip lika häftigt att ligga och kika på 2 stora älgtjurar som betar på 15 meters håll, eller att studera ett björnide under utgrävning.

Det hade jag gärna sett! Men..

För att inte tala om att gå i skogen och veta att du har en björn som håller koll på dig från mkt nära håll. Den känslan om något får livsandarna att sprätta omkring och vara på helspänn ;)

Det här!? Hujeda mig :eek:
 
Sv: Att ha varg på gården....

Häftigt kan tyckas. Vi har varg runt knuten vid vår sommarstuga där vi ofta är, och alla gånger är det inte så kul. Som när jag för något år sedan skulle ut och jogga en sväng och helt plötsligt känner mig iakttagen. Jag stannar upp och tittar mig omkring men ser ingenting. Obehagskänslan är däremot stor och nackhåren reste sig. Låter konstigt men det var precis så det var. Jag springer vidare och intalar mig själv att jag har tittat på för mycket skräckfilmer :angel: Kommer ungefär hundra meter där jag hittar ett får som har fått strupen uppriven/biten. Den lever fortfarande.

Det konstaterades vara varg som hade tagit sig in i fårhagen och på något sätt drivit ut, tror det var sex får. Fem hittades, det sjätte försvann. Med detta sagt, jag har absolut inget emot varg, men tycker det är oerhört läskigt. Är också någon ensamvarg som har tagit sig in mot byn och blir mer och mer närgången. Jag accepterar att vargen har etablerat sig i vår skog, därför rör jag mig inte lika mycket i den. Fånigt av mig kanske, men efter den där obehagskänslan (och ha sett en varg springa på vår gård förra hösten) så vågar jag inte riktigt. :o
 
Sv: Att ha varg på gården....

Det här!? Hujeda mig :eek:

Björnar är faktiskt rätt nyfikna av sig och följer gärna efter en bit på lagom avstånd och spanar ett tag innan de avviker om de får korn på en i skogen och trots att jag vet att risken att den faktiskt attackerar i ett sådant läge är mikroskopiskt liten, så var det en aning spännande. Speciellt med tanke på att det var så tät snårskog att sikten bara var några meter åt vardera håll i kombination med att jag var helt ensam och hade resten av laget en bra bit bort..

Dock avslöjade sig ju nalle med sina ljud. I detta fall när den ruskade av sig regnvatten + att den "visslade". Vi gick sedan tillbaka och kikade in spåren också + att när vi väntade in hundarna uppe där vi skjutit älg, så var nalle på väg dit för att äta lite av det som var urtaget från älgen = utstötte en del vrål när den kom och fick vittring av både oss människor och hundar.

Nu gick det ju bra och vi stötte inte på den, utan drog oss bort därifrån efter att ha kopplat upp hundarna (björnkvoten var redan full det året) men spännande var det :laugh:

Denne krabat huserar rätt nära:

Nalle-091005-1.jpg


Nalle-091005-2.jpg


Inte så bra bildkvalitet, men det är ju ändock bilder ;)
 
Sv: Att ha varg på gården....

Åh vad häftigt! :laugh:

Den här tråden får mig verkligen att längta bort från staden och ut på landet igen! (Även om jag dock aldrig har bott i björn- eller vargland.) Nog för att kaniner, kajor och duvor är fascinerande djur, men en stor älg är liksom lite mäktigare. ;)
 
Sv: Att ha varg på gården....

Gud sa haftigt!
Hade jag fatt onska nagonting sa hade det varit att fa se en varg i skogen.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Häftigt kan tyckas. Vi har varg runt knuten vid vår sommarstuga där vi ofta är, och alla gånger är det inte så kul. Som när jag för något år sedan skulle ut och jogga en sväng och helt plötsligt känner mig iakttagen. Jag stannar upp och tittar mig omkring men ser ingenting. Obehagskänslan är däremot stor och nackhåren reste sig. Låter konstigt men det var precis så det var. Jag springer vidare och intalar mig själv att jag har tittat på för mycket skräckfilmer :angel: Kommer ungefär hundra meter där jag hittar ett får som har fått strupen uppriven/biten. Den lever fortfarande.

Det konstaterades vara varg som hade tagit sig in i fårhagen och på något sätt drivit ut, tror det var sex får. Fem hittades, det sjätte försvann. Med detta sagt, jag har absolut inget emot varg, men tycker det är oerhört läskigt. Är också någon ensamvarg som har tagit sig in mot byn och blir mer och mer närgången. Jag accepterar att vargen har etablerat sig i vår skog, därför rör jag mig inte lika mycket i den. Fånigt av mig kanske, men efter den där obehagskänslan (och ha sett en varg springa på vår gård förra hösten) så vågar jag inte riktigt. :o



Vad är det för farligt att vara iakttagen?
Vargar fungerar så. Är någon på deras revir, så kan de följa tex den människan bara för kolla läget. Och direkt ska vi människor säga att den förföljer osv.. Vilket inte är fallet.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Fast om en varg foljer efter en sa kan man val saga att den forfoljer en?
Sedan att den kanske inte planer ett bakhall bakom busken ar val en annan femma..
 
Sv: Att ha varg på gården....

Fast om en varg foljer efter en sa kan man val saga att den forfoljer en?
Sedan att den kanske inte planer ett bakhall bakom busken ar val en annan femma..

Jo, men de förföljer inte för döda som många tror, eller för anfalla. De vill bara kolla läget..
 
Sv: Att ha varg på gården....

Kolla läget vill nog många djur. Jag har haft älg efter mig några gånger. Oftast nyfikna fjolårskalvar.

Går en ensam varg på häst, är det någon som vet? Hundägaren i artikeln är mig veterligt även hästägare.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Jo, men det ar inte sakert att det ar mindre laskigt for det.
Hade jag hamnat for en nyfiken bjorn (sa som Gnist gjorde) hade jag nog kissat pa mig.
Men annars ar jag pa samma spar (tror jag) den ska inte bli varggryta bara for att den rakar pa runt knuten!
 
Sv: Att ha varg på gården....

Häftigt, men björnen kan jag vara utan. Är så otroligt rädd att stöta på björn när jag är ute i skogen :crazy:. Där vi brukar göra tävlingsspåren finns björn och den dag jag ser skymten av björn så slutar jag gå ut spåren åt dem.
För några veckor sedan när jag lade ett spår så gick jag förbi en stor hög med bajs och massor av lingon i, det spåret blev automatiskt tillbaka mot vägen och längs vägen istället :o

När jag släppte på hunden så var det ganska häftigt att se reaktionen, stor spåridiot nosade på högen och farten bromsades till smyg och hunden gick i björnens spår en bra bit, sakta sakta, han tom. missade första apporten. Jag vet vad jag hade gjort vinkeln och hunden gick ca 10 meter ut i snår, jag stannade vid vinkeln och när jag kallade tillbaka hunden som kom han och gick på mitt spår direkt och fortsatte på mitt spår som allt vore som vanligt.

Huh, vill aldrig stöta på en björn.
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha varg på gården....

Häftig upplevelse! Men jag tror nog han önskar att han kunde sett den en bra bit från tomten istället.
Jag älskar att se vilda djur, i somras såg jag ett par vildsvin och hörde dem böka runt och grymta högt jag promenerade i skymningen. Fast så var det också den där räven som nosade runt väldigt obrydd på tomten där vi har våra katter lösa, den var jättevacker men det var tyvärr till att springa ut och gorma på den så den förhoppningsvis tar det lite försiktigt runt människohus hädanefter, så slipper katterna blir rävmat. Konstigt att den ens ville krypa in under vildsvinsstängslet till en tomt där det luktar färskt av både människor och hund.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Häftigt kan tyckas. Vi har varg runt knuten vid vår sommarstuga där vi ofta är, och alla gånger är det inte så kul. Som när jag för något år sedan skulle ut och jogga en sväng och helt plötsligt känner mig iakttagen. Jag stannar upp och tittar mig omkring men ser ingenting. Obehagskänslan är däremot stor och nackhåren reste sig. Låter konstigt men det var precis så det var. Jag springer vidare och intalar mig själv att jag har tittat på för mycket skräckfilmer

Det där har jag också varit med om i mörkret när jag var ut med hunden - fast då hittade jag till slut en schäfer som satt under en gran och iakttog oss.
Skönt att få bekräftelse på att nackhåren hade rätt och att jag inte inbillade mig att vi var iakttagna.
Skulle nog inte ha känt så stor obehag om det inte var för att jag två dagar tidigare vid samma tidiga tidpunkt hittat en död människa 50 meter längre bort. Så jag var lite spänd.


Jag har haft en naturupplevelse när jag i fjol våras fick syn på en vacker räv precis utanför stalldörren som stod öppen. Så det är troligt att han varit in och kikat i stallet. Han travade fort iväg runt knuten men fanns kvar länge på näthinnan.
 
Sv: Att ha varg på gården....

*kl

Man har sett vargspår på familjens jaktmarker utanför Boden så antagligen är det samma. Vi är ju inte precis vana vid just varg, iaf inte jag, så nu undrar jag om det är nån fara för att den ensam går på tamdjur? :o (alltså hundar på promenad med matte i skogen :angel:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 641
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 357
Senast: geting
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp