Bukefalos 28 år!

Att ha varg på gården....

Sv: Att ha varg på gården....

Farligt är det väl inte, jag tror inte att den ska äta upp mig för att den följer en bit. :D Men jag tycker fortfarande att det är lite läskigt om jag är själv ute i skogen.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Åh, jag avundas honom. Önskade jag också fick se en vild varg.

Man får helt enkelt ha koll på sina djur. Man kan inte skjuta djur (som jag nu tror många tycker är denna vargens öde)bara för sina egna djur ska kunna gå lösa/själva ute på gården.



Exakt! Ofta tycker jag att om samma varg har setts vid ett par tillfällen, så börjar det genast skrivas i tidningarna om att den måste skjutas. Och så brukar de också stå att den har ett onormalt beteende för att den inte verkar vara skygg. Men att en ung varg som är ute på vandring ensam inte är nyfiken på det den ser, tycker inte jag är konstigt.

Vi har varg och vi måste lära oss leva med varandra. Man kan ju t ex skydda betesdjuren med bra stängsel och jägarna brukar vilja skjuta vargen för att de är rädda om sina jakthundar, men hur många fler dödas inte i trafiken under jakt?
 
Sv: Att ha varg på gården....

*lån*

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6044457.ab

Tydligen är vargar "farligare" söderöver, eftersom allmänheten varnas :confused:

Detta har jag noterat är mkt vanligt, så fort något av de större rovdjuren kommer till södra sverige, men det är väl egentligen bara bra om de (varg, björn etc.) fördelar sig jämnare över landet.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Ja herregud, kommer ihåg när vi hade en bjön i smålandsskogarna där jag bodde. Himla liv var det ett tag. Dock så TROR vi att den var och skrämde hästarna (läs lufsade förbi, hästarna blev rädda), så att de gick igenom elstängsel + ett taggtrådsstaket där de knäckte fyra tryckimpregnerade 15 cm tjocka stolpar. Nåt skrämde dom ordentligt iaf:crazy:

Men jag kan inte minnas att jag var rädd för att rida/gå i skogen. Var mer rädd för jägare om jag ska vara ärlig. Fick lära oss att sjunga om vi var ute och red i jakttider. (Nu vet jag inte om det är någon risk att bli skjuten, var nog i 10-12års åldern då och lyssnade ju på andra)

Speciellt kul när man ridit en lång runda, och sedan på hemvägen kommer till en kedja över skogsvägen med en skylt där det står typ "avstängt pga jakt" eller nåt, var många år sedan. (gällande området jag kom ifrån)



Nu när jag är äldre och klokare förutstätter jag mer eller mindre att man tittar ordentligt och är säker på att de är en älg man skjuter på och inte en häst med ev tillhörande ryttare? :D
 
Sv: Att ha varg på gården....

*lån*

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6044457.ab

Tydligen är vargar "farligare" söderöver, eftersom allmänheten varnas :confused:

Detta har jag noterat är mkt vanligt, så fort något av de större rovdjuren kommer till södra sverige, men det är väl egentligen bara bra om de (varg, björn etc.) fördelar sig jämnare över landet.

Kanske är det lite samma fenomen som "snökaosen" som varnas för hela tiden. Är de dock norr om Gävle är det ingen som varnar för nåt snökaos inte trots att snömängden per nederbörd och år ofta är större ju längre norrut man kommer. Ett mysterium ;) :confused: :D
 
Sv: Att ha varg på gården....

Åh, jag avundas honom. Önskade jag också fick se en vild varg.

Man får helt enkelt ha koll på sina djur. Man kan inte skjuta djur (som jag nu tror många tycker är denna vargens öde)bara för sina egna djur ska kunna gå lösa/själva ute på gården.

:bow::bow:

Gnist: Låter otroligt häftigt! Jag skulle inte vilja bo alltför långt uppe i norr (även om väldigt lösa planer på att flytta lite norrut så småningom finns), men sådana upplevelser skulle jag gärna vara med om!
 
Sv: Att ha varg på gården....

Åhh inte långt i från mig! Ballt!

Han kan få komma hit till skogen bakom mitt hus, underbart vacker bokskog, full med fjäderfä, tror att det är fasan.
Hundarna blir som tokiga när jag släpper ut dem på morgonen då hela trädgården kryllar av dem. :angel:
Det får gärna försvinna ett gäng. :D
 
Sv: Att ha varg på gården....

Åh, jag avundas honom. Önskade jag också fick se en vild varg.

Man får helt enkelt ha koll på sina djur. Man kan inte skjuta djur (som jag nu tror många tycker är denna vargens öde)bara för sina egna djur ska kunna gå lösa/själva ute på gården.

:bow:
Det skriver jag helt under på!
 
Sv: Att ha varg på gården....

*lån*

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6044457.ab

Tydligen är vargar "farligare" söderöver, eftersom allmänheten varnas :confused:

Detta har jag noterat är mkt vanligt, så fort något av de större rovdjuren kommer till södra sverige, men det är väl egentligen bara bra om de (varg, björn etc.) fördelar sig jämnare över landet.

Dels läser folk det, och dels så börjar folk ha mer koll på sina djur på ett sätt som kanske inte behövdes innan? Vi har ju väldigt sällan varg här, men det pratas nästan lika mycket om vildsvinen som funnits här länge.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Nån kompis till pappan till en av mina kompisar var ute och jagade med sin Stövare då han ser hunden komma springande med något efter sig, då han kollar så visar det sig vara en varg, och tydligen såg Stövaren ut som en Beagle i jämförelse, dom är ju inte små!
 
Sv: Att ha varg på gården....

Jomen det är ju samma för oss människor. Det trafikdödas ju ungefär dubbelt så många människor som det mördas människor- ändå vill vi ju straffa mördarna inte trafiken....
 
Sv: Att ha varg på gården....

Jomen det är ju samma för oss människor. Det trafikdödas ju ungefär dubbelt så många människor som det mördas människor- ändå vill vi ju straffa mördarna inte trafiken....

Och det var relevant här för att?
Vargar som dödar hundar är inte psykiskt sjuka, inte rattfulla heller för den delen.
 
Sv: Att ha varg på gården....

*kl*
Vi har varg här i Bäckefors. Sambon såg 2 st häromdan när han cykla till jobbet. För 1½ år sen såg jag, mamma och bror 3 st bakom skolan i Bäckefors när vi var ute och gick. Sen var jag och sambon ute och red på en varsin häst. De beteede sig konstigt och titta upp på bergskammen bredvid oss. Såg nått skymta bakom nån sten men var inte säker. Så här är det gott om dom. Kroppefjällsreviret har ca 6-8 vargar iår.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Bara att vi människor har lättare att förlåta olyckor än medvetna handlingar. Klart är det inget fel på vargarna som tar hundar men vi har inte kommit dit än att vi ser det som olyckor som händer.

När vi kommit så långt att vi ser och känner det som olycksfall i arbetet när en jakthund blir vargriven eller när får, getter, föl osv blir vargrivna. Då kommer vi att ha accepterat vargen fullt ut.

Man kan aldrig lasta en varg för den dödar ett lätt byte. Det är djur som är fantstiska jägare och lär sig rutiner och har tålamod om det kan löna sig... Men det kommer att kräva att vi tänker om med frigående djur.

Jag tror att det är därifrån varghatet har kommit. Tidigare kunde det ju medföra döden för familjemedlemmar om en get blev riven för att inte tala om om en ko blev tagen. Vargen var ju faktiskt livsfarlig för människan även fast den inte dödade människor.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Jag har faktiskt haft äran av att blivit besökt på gården av en varg :bow:, i en hel vecka uppehöll den sig hos oss...varken hundar, katter eller hästar blev mördade :D
 
Sv: Att ha varg på gården....

Kanske är det lite samma fenomen som "snökaosen" som varnas för hela tiden. Är de dock norr om Gävle är det ingen som varnar för nåt snökaos inte trots att snömängden per nederbörd och år ofta är större ju längre norrut man kommer. Ett mysterium ;) :confused: :D

Måste bara fråga - har du upplevt en skånsk snöstorm? Om inte - välkommen när nästa kommer. Må vara att mängden är mindre men den är också selektiv. Barmark på åkern och 3 meter driva på vägen och bötsnö på ledningarna så strömmen går. Det är inte riktigt så som snöstormar norr om Gävle beter sig eller? Hade den legat snyggt och fint fördelad över ytan så hade det nog inte varnats för snökaoset i söder. Sedan medför detta att det bara är ibland som vi har snö också att många saknar vana att köra bil i vinterväglag så även om jag också tycker att det ibland är överdrivet så finns det också tillfällen när varningen behövs.;)
 
Sv: Att ha varg på gården....

Man kan aldrig lasta en varg för den dödar ett lätt byte. Det är djur som är fantstiska jägare och lär sig rutiner och har tålamod om det kan löna sig... Men det kommer att kräva att vi tänker om med frigående djur.


Ja det är det vi måste kunna göra, tänka om när det gäller våra betesdjur och jakthundar. Det forskas en del runt det här med fungerande stängsel som verkligen kan hålla rovdjur utanför hagarna och olika halsband t ex på jakthundar. Vi har vargen här och vi ska lära oss leva efter det.
 
Sv: Att ha varg på gården....

Måste bara fråga - har du upplevt en skånsk snöstorm?

Nej, men jag har bott kring Gävlebukten där snöstormarna och skitväder liksom fastnar (om det nu var i slutet på 90- eller början på 00-talet som det var den här snöstormen så hela samhället i princip lamslogs). Nu bor jag i mälardalen och ja, det är ett helvete när vinden pinar på över åkrarna om höst och vinter. Jag är inte alls frälst vid vädret här faktiskt och jag skulle INTE kunna tänka mig att bo i skåne :o
Jag föredrar 30 minusgrader alla gånger framför detta. Lera och snöglopp och hästar med lera upp till knäna självklart i kombination med att det ändå är tillräckligt kallt för att avlopp ska frysa så man inte kan spola av dem... fy sjutton.

Om inte - välkommen när nästa kommer. Må vara att mängden är mindre men den är också selektiv. Barmark på åkern och 3 meter driva på vägen och bötsnö på ledningarna så strömmen går. Det är inte riktigt så som snöstormar norr om Gävle beter sig eller?

Förutom barmarken på åkern så förekommer det både blötsnö, drivsnö och snöbrott på både skog och ledningar. ;)

I malmfälten och fjällen där det inte finns någon direkt skog som tar emot är det också ett helsike när snön yr. Vägar stängs av för lavinfaran och skyltarna anger LÄGSTA tillåtna hastighet av samma anledning... nej, det är heller inte roligt och jag undviker att åka upp under smällvintern om jag slipper.
Inlandet is the place to be ;)


Sedan medför detta att det bara är ibland som vi har snö också att många saknar vana att köra bil i vinterväglag så även om jag också tycker att det ibland är överdrivet så finns det också tillfällen när varningen behövs.;)

Det har jag förstått men ändå inte. Man måste väl anpassa bilkörningen efter väder och vind även om det blir sällan. Kan man bara köra 30 så kan man bara köra 30 eller så ger man sig inte ut i onödan... konstigt att folk inte förstår sånt. Oavsett vart i landet man bor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 342
Senast: geting
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp