Bukefalos 28 år!

Att hata någon...

Sv: Att hata någon...

Enl informationen som jag har fått så måste alltså åklagaren yrka på ett straff och jämföra det med en prejudicerande dom och kan alltså inte välja själv var på straffskalan han ska lägga sitt yrkande. Däremot så ser det annorlunda ut i HD.

Jag förstår inte det du skriver. Jag har fått lära mig att i svensk rättsordning är prejudikat icke bindande exempel som ger vägledning om hur lagen skall tillämpas. Varje fall är ju unikt och förutsättningarna är aldrig helt lika. Dessutom hur gör man då i TR när det inte finns en tillämpbar prejudicerande dom? Jag tycker det verkar orimligt att åklagaren måste jämföra med prejudicerande domar även om det i praktiken inte har mer än symbolisk betydelse att lägga sig högre om det finns bra prejudikat. Kanske någon jurist på forumet kan klargöra detta?

Jag är visserligen inte heller jurist, men jag tror att det är ren feghet från åklagaren sida att han inte försökte gå högre.

Fan, jag blir så ledsen varenda gång jag tänker på detta. Ett sådant grymt brott och sedan bara sex månaders straff det är ett rent hån mot de drabbade och allt vad som heter rättsmedvetande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att hata någon...

*knapplån*
Det som stör mig är att man inte tar hänsyn till ägarens lidande, det skadestånd som de har fått rätt till är ett hån. Att de inte kunna få ut för sveda och värk eller psykiskt lidande tycker jag är helt ofattbart.
Jag förstår att det kanske inte hjälper så mycket, men det kanske skulle kunna hjälpa familjen till att ha råd att ta finansiera det som skulle kunna hjälpa dem till att en dag känna sig trygga. Vad det nu kan vara.
Och att djuret inte har något värde (inte ens inköpspris) i rättsväsendets ögon måste ju också ses/kännas som ett slag i ansiktet!
Att denna person uppenbart är sjuk, vad jag förstår så har han flera våldsdomar mot sig, gör ju att man ledsnar på den svenska lamheten. Bygg på brotten på varann och ge honom det straff/vård han förtjänar.
Vårda honom tills han förstår och känner ånger inför det han har gjort, sedan kan han sitta av sitt straff!
 
Bland det hemskaste jag sett....

Igår gick jag ner till stallet sent för att mata hästarna som jag alltid gör. Jag larmade av innan jag gick in och dörren "pling-plongade" (som i en butik ungefär) som den alltid gör när man öppnar den.

Jag gick förbi boxen där våran älskade Silver bodde och den boxen står tom. Jag gick förbi våran lilla B-ponny Tommy och hämtade hans höpåse som står runt hörnet i spolspiltan. Jag tog kassen och vände den uppochner över boxdörren för att ge honom sitt hö...då hände det!

Tommy, som är en 16 årig tävlingsponny, totalt "exploderade". Han kastade sig raklång in i väggen med huvudet före, ramlade ner i golvet med ögon som bara rullade runt i huvudet på honom, tillbaka med huvudet före in i väggen igen, ramlade omkull, igen och igen och igen... Han ramlade omkull säkert 6-7 gånger medans jag desperat försökte lugna honom! Saltstenen som väger 10 kg och saltstenhållaren for som projektiler genom luften! Jag fick panik, jag trodde att han hade fått ett epileptiskt anfall och höll på att dö - hans ben spretade åt alla håll!.... För en gångs skulls så hade jag inte min mobil i fickan utan sprang som en tok till huset, hämtade mobilen och sprang tillbaka... Jag tänkte att jag måste ringa till en veterinär! När jag kom tillbaka så hade han fastnat i boxen! Han "satt" bakåtlutat och fastkilad i hörnet av boxen, lite som om han satt i en fåtölj bakåtlutad, med frambenen i luften. Jag pratade med honom och gick försiktigt in i boxen och tog tag i hanns pannlugg och drog fram honom så att framfötterna tog mark. Han ställde sig genast upp och stog och skakade i hörnet och visade ögonvitorna. Totalt chockad! Jag tror att han trodde att gärningsmannen som attackerade Silver i boxen intill honom, var tillbaka!

Trots att Tommy har bott hos oss i 6 år så såg jag på honom att jag inte skulle gå in till honom igen, paniken var så nära ytan...

Det här är ANDRA gången det har hänt något liknande med Tommy efter det att Silver blev attackerad. Första gången var mindre än en vecka efter att han var vittne till de fruktansvärda saker som skedde i boxen brevid. Nu har det gått 1 1/2 år och han mår fortfarande så dåligt utan att vi ens visste om det....

Nu har Tommy äntligen bytt box och står intill stallets största häst, och dessutom den som är högst i rang. Han verkar må bra och känna sig lugn.

Jag hoppas från djupet av mitt hjärta att han känner sig lite tryggare nu!:(

Fy f****n vad dåligt jag mår! :cry:
 
Sv: Att hata någon...

Oooh..min jisses riktigt otäckt var det att läsa. :cry:
Jag beklagar sorgen och mitt hjärta går ut till dig och din familj.
Många kramar Xoya.
 
Sv: Att hata någon...

Stackars Tommy hoppas att han blir tryggare i nya boxen...

Kram till er båda....
 
Sv: Att hata någon...

Hmm, det där låter inte helt trevligt. :(
Har du konsulterat veterinär för att utesluta någon fysisk orsak, kanske kan vara epilepsi? Låter nästan som det.
 
Sv: Att hata någon...

Ush vad hemskt, det borde vara ett smärtsammare straff än vad de får idag.
Måste fråga, var det han som var på tv för ett tag sedan mmmm...... insider??

För några år sen var det ett flertal hästar här nere som blev knivskurna.
På ridskolan tog dom sig in och knivskar ett antal hästar i ansiktet och på andra delar av kroppen.
Efter det blev min kompis hästar knivskurna.
Det är så sjukt att människor kan gå på hjälplösa djur måste jag säga, SJUKT.
En person som gör så måste vara sjuk på något sätt, det kan inte stå rätt till i alla fall.

Om ni inte redan gjort det, sätt upp övervakningskameror..
Förstår att du är orolig, det hade jag också varit,tyvärr..
 
Sv: Bland det hemskaste jag sett....

*mår illa* Jag har läst delar av tråden förut men idag läste jag allt... Och det gör så ont! Jag hoppas att ni orkar fortsätta kämpa, för Silver och för ALLA hästar i vårt land! Det här är en så otroligt vidrig händelse som fått mycket uppmärksamhet i media och det kanske kan göra skillnad fler människor får upp ögonen för det vidriga som pågår och att det MÅSTE till en ändring för att skydda våra djur! :mad:
Det är inte okej att lagen blundar när våra vänner plågas!

Jag är arg, ledsen och upprörd så jag vet inte vad jag skriver ens!

Stooora styrkekramar till hela din familj!
 
Sv: Att hata någon...

Vårat stall är nog bland de mest välbevakade numera, med både inbrottslarm, övervakningskamera, överfallslarm mm och allt kopplat direkt till Securitas.

För övrigt så kan jag berätta att hovrätten kommer ta upp fallet med Silver den 10e november - exakt 11 månader på dagen efter att jag mötte gärningsmannen i tingsrätten! Varför ska det ta så lång tid? Vi, och särskilt min dotter givetvis, behöver få ett avslut och se gärningsmannen spärras in bakom lås och bom!

Jag såg idag att det skett ett nytt vansinnesdåd och denna gång utanför Norrköping. Ett welshponnysto har blivit skuret! http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5348964 Norrköping/Linköping... bara 5 mil däremellan! :mad:
 
Sv: Att hata någon...

hoppas verkligen de sätter fast idioten, fyfan vad arg ja blir!


finns inga ord på vad ja känner för de jag läst! och ni är grymt starka människor vill bara säga det
 
Sv: Att hata någon...

jag vet hur det känns att känna sig otrygg i sitt eget stall.Inte ett djur som blivit skadat dock utan en tjej som blev våldtagen hemma i mitt stall..Men i detta fallet finns ingen gärningsman fast,utan han går fortfarande lös därute någonstans..Lycka till och hoppas ni får ett avslut snart så ni kan sova tryggt på nätterna igen..
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 645
Övr. Barn Jag älskar mina egna barn, men jag gillar faktiskt inte andras! Jag är en hemsk människa, men så är det! Visst, jag gillar vissa...
2
Svar
25
· Visningar
2 553
Senast: mian1
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 871
Senast: Disen
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 674
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp