Bukefalos 28 år!

Att hata någon...

Sv: Att hata någon...

ja, så patetiskt att det finns sådana människor, och hur kan dem äns tänka tanken?! :confused:
Att folk inte har bättre saker i sitt huvud än att hålla på såhär är helt jävla sjukt och jag hoppas värkligen att han får ett stort straff när dem får tag på människan ! :devil:
 
Sv: Att hata någon...

...Herre gud! :eek:
Du menar alltså att han kan vara hemma hos sin bror i grannhuset nu?
Ska ni o framförallt kanske er stackars dotter behöva vara nervös över att han ska dyka upp nånstans? Har han inte fått nåt som helst besöksförbud eller ngt liknande??
Ja, det är precis den verkligheten vi lever i och du har uppfattat situationen rätt. När min dotter fick höra att han har överklagat så var hon först oerhört besviken och ledsen, för hon insåg att han inte skulle spärras in nu, utan det kan ta lång, lång tid. Vi har pratat och diskuterat och hon förstår givetvis situationen, men det är så himla tufft för henne. Besöksförbud? Näää, det är ju en "sak" som han haft sönder (enl rätten), inte en familjevän som blivit mördad vilket är så som vi upplever det.
 
Sv: Att hata någon...

Det här står på min dotters bbd och det skrev hon igår när han överklagade domen:
normal_Svardsjo7.jpg


Den totala lyckan jag kände då, den kmr aldrig tillbaka,
Den känslan av trygghet jag hade då, den kmr aldrig tillbaka,
Överhuvudtaget den livsglädjen vi båda två hade, den kmr aldrig tillbaka,
Den underbara ponnyn på bilden, nej, inte heller hon kmr tillbaka,
Hennes sätt att alltid vara positiv, kmr aldrig tillbaka,
Hennes mjuka man och lena mule... borta...
Fattar han inte?!

Fattar han inte vad han har gjort? Är det så svårt?? Han tog min bästa vän ifrån mig! Det sista jag såg av henne var när hon stod o led!! Är det så man ska ta farväl av sina vänner??? Se dom stå skakande och livrädda?! Är det det...?

Det absolut sista jag kommer ihåg av henne är att hon står halvt nerdrogad, skakande för att hålla sig på benen, hennes ögon vädjande... det är det sista farvälet av henne...! Ni kan inte tänka er, ni kan försöka, men de går helt enkelt inte att leva sig in i det o känna som jag gjorde.

Det enda jag har kvar är en fläta... EN FLÄTA ÄR DET ENDA SOM ÄR KVAR AV MIN ABSOLUT BÄSTA VÄNN!!

Jag hatar honom så mycket... Han ska inte dö för någons händer utom mina...!!
 
Senast ändrad:
Sv: Att hata någon...

Delvis knapp
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50963&a=Överklagar%20tingsrättens%20dom%20om%20djursex

Om någon vill läsa.


Men vid ett överklagande behöver det inte vara givet att straffet blir sänkt, även om jag förstår att det är det överklagandet för hans del går ut på, finns andra domar där den dömde vid överklagandet har fått sitt straff skärpt, kan du inte få en åklagare med lite mer krut i ?, finns det möjlighet för er att få ett eget överklagande i hans? skulle ju vara trevligt om det gick att ordna till hans överklagande så hans straff blev förlängt.:devil:
 
Sv: Att hata någon...

Men herregud så hemskt!!! :cry: Å man blir så ARG!
Om det hände nått av mina djur så skulle det vara farligt om jag fick tag på den skyldige!

Förstår hur du tänker det här med att HATA, det är ett stort ord men i detta fall är det lätt att hata den mannen!!

Det som är mest skrämmande är att det fortfarande är lagligt att våldta djur!!!! Och att djur fortfarande inte är värda något, det är som du sa "en sak". Hur svårt ska det vara att fatta att denna "saken" HAR känslor precis som vi! De kan vara glada, ledsna, ha ont, känna lycka, sorg etc etc PRECIS som vi människor, men ändå behandlas de så olika! Nej det är helt ofattbart att det är 2000 talet och det är på detta sättet!
Man blir rädd bara man tänker på det!

Är ni alla med i djurskyddet och djurens rätt?? För närvarande är det så vi djurälskare kan hjälpa till...
 
Sv: Att hata någon...

Nej visst det är inte olagligt att sätta på sin egen häst så länge inte våld är inblandat.
Den här tråden handlar dock inte om att sätta på utan om våld o här är det skrämmande rättssystemets oförmåga att utnyttja av riksdagen beslutad lagstiftning.
PL
 
Sv: Att hata någon...

Det här står på min dotters bbd och det skrev hon igår när han överklagade domen:

Den totala lyckan jag kände då, den kmr aldrig tillbaka,
Den känslan av trygghet jag hade då, den kmr aldrig tillbaka,
Överhuvudtaget den livsglädjen vi båda två hade, den kmr aldrig tillbaka,
Den underbara ponnyn på bilden, nej, inte heller hon kmr tillbaka,
Hennes sätt att alltid vara positiv, kmr aldrig tillbaka,
Hennes mjuka man och lena mule... borta...
Fattar han inte?!

Fattar han inte vad han har gjort? Är det så svårt?? Han tog min bästa vän ifrån mig! Det sista jag såg av henne var när hon stod o led!! Är det så man ska ta farväl av sina vänner??? Se dom stå skakande och livrädda?! Är det det...?

Det absolut sista jag kommer ihåg av henne är att hon står halvt nerdrogad, skakande för att hålla sig på benen, hennes ögon vädjande... det är det sista farvälet av henne...! Ni kan inte tänka er, ni kan försöka, men de går helt enkelt inte att leva sig in i det o känna som jag gjorde.

Det enda jag har kvar är en fläta... EN FLÄTA ÄR DET ENDA SOM ÄR KVAR AV MIN ABSOLUT BÄSTA VÄNN!!

Jag hatar honom så mycket... Han ska inte dö för någons händer utom mina...!!


Hjälp...

Tårarna rinner på mig nu...

Har inte följt tråden tidigare, men läste som så många andra om dådet i tidningarna när det hade hänt.

Inga ord i världen kan trösta eller lindra, så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.
Önskar bara allt gott och jag hoppas verkligen att din dotter så småningom kan fokusera på allt det positiva hon hade med sin häst, istället för det fruktansvärda slutet.

Precis som för alla andra är det vansinnigt upprörande att djur betraktas med så lite värde i den svenska lagstiftningen.
Såg att någon annan skrev att hon skulle skriva till regeringen, och jag kommer definitivt göra detsamma!
Vet att det inte hjälper i erat fall, men förhoppningsvis kan man få till stånd en ändring för framtiden. I så fall kanske något gott kan komma ur den här fruktansvärda historien.

Känner med er och håller tummarna för att det går till HD med en straffhöjning som följd!

KRAM
 
Sv: Att hata någon...

Nej djur har inte så lågt värde i des svenska lagstiftningen bara bland de svenska rättsjuristerna som inte ta åt sig av ny lagstiftning!
PL
 
Sv: Att hata någon...

Lagstiftning eller tillämpning av den, oavsett så anser jag att brutala dåd gentemot både djur och människor värderas lättvindigt inom rättssystemet.
 
Sv: Att hata någon...

Men nog måste man skilja mellan lagstiftning o rättssystem! Att domen är ett hån är jag den första att hålla med om men om vi vill påverka är det viktigt att kasta skiten åt rätt håll.
PL
 
Sv: Att hata någon...

Fast jag vill kasta skiten åt båda håll!

Jag tycker att det är fel på lagstiftningen också!

Att mannen i det här målet hade fått ett längre straff om han hade stulit hästen istället för att "bara skada den" är förkastligt.
Grov stöld, som det hade rört sig om i det här fallet, ger minst 6 månader och max 6 år.
Och sett till sammanhanget värderas alltså levande varelser lägre än egendom, och det tycker jag är fel, punkt slut.
Så jag fortsätter att kasta skiten åt båda håll.
 
Sv: Att hata någon...

42-åringen hörs om fler hästattacker
DALARNA
Den 42-årige man som dömdes till sex månaders fängelse för att ha sargat ponnyn Silver till döds kommer att förhöras om liknande attacker i Finspång. Han förekommer också i utredningen om attacken mot hästen Gilda i Vikarbyn.


http://www.dt.se/brottsplats/article390099.ece

Bra, hoppas de kan binda honom till fler fall, för då är han en återfallsförbrytare och häktas i väntan på domstol.
Han bor ju bara några mil från Finspång...
 
Sv: Att hata någon...

42-åringen hörs om fler hästattacker
DALARNA
Den 42-årige man som dömdes till sex månaders fängelse för att ha sargat ponnyn Silver till döds kommer att förhöras om liknande attacker i Finspång. Han förekommer också i utredningen om attacken mot hästen Gilda i Vikarbyn.


http://www.dt.se/brottsplats/article390099.ece

Bra, hoppas de kan binda honom till fler fall, för då är han en återfallsförbrytare och häktas i väntan på domstol.
Han bor ju bara några mil från Finspång...

Hoppas ,hoppas , hoppas!
 
Sv: Att hata någon...

Nej visst det är inte olagligt att sätta på sin egen häst så länge inte våld är inblandat.
Den här tråden handlar dock inte om att sätta på utan om våld o här är det skrämmande rättssystemets oförmåga att utnyttja av riksdagen beslutad lagstiftning.
PL

Att ha sex med djur är det samma som att våldta ett djur!. Ett djur kan inte prata för sig själv och kan därmed inte säga ifrån.

Ta en handikappad vuxen som inte kan kommunicera, om någon har sex med denne så är det att våldta! I mina ögon är det samma sak med djur!
 
Sv: Att hata någon...

Detta kunde pga hästens relativt låga ekonomiska värde inte klassas som grov skadegörelse vilket gör det mindre troligt att det kunnat klassas som grov stöld.
Men visst håller jag med, att plåga en häst till döds bör dömas hårdare än att stjäla en häst.
PL
 
Sv: Att hata någon...

När det gäller djur är kriteriet lidande o inte upplevelser. Vilket är en förutsättning för att vi skall kunna undersöka o behandla en häst rektalt el vaginalt.
Om någon stoppar snoppen i sin häst kan jag överhuvudtaget inte seb hur det skulle kunna skada el orsaka lidande.
PL
 
Sv: Att hata någon...

Detta kunde pga hästens relativt låga ekonomiska värde inte klassas som grov skadegörelse vilket gör det mindre troligt att det kunnat klassas som grov stöld.
Men visst håller jag med, att plåga en häst till döds bör dömas hårdare än att stjäla en häst.
PL


Grov stöld har inte enbart med värdet att göra, utan även om man tillgriper saken ifråga på privat egendom.
Finns ett otal fall där lagöverträdarna inte stulit för mer än hälften av vad hästen i det här fallet var värd, men då man som sagt gjort intrång i privata bostäder anses det ändå som grov stöld.
Nog OT, ville bara klargöra mina argument.
 
Sv: Att hata någon...

42-åringen hörs om fler hästattacker
DALARNA
Den 42-årige man som dömdes till sex månaders fängelse för att ha sargat ponnyn Silver till döds kommer att förhöras om liknande attacker i Finspång. Han förekommer också i utredningen om attacken mot hästen Gilda i Vikarbyn.


http://www.dt.se/brottsplats/article390099.ece

Bra, hoppas de kan binda honom till fler fall, för då är han en återfallsförbrytare och häktas i väntan på domstol.
Han bor ju bara några mil från Finspång...


Håller tummarna, både för er skull och också för de som äger hästarna till de ouppklarade brotten!

Kanske har missat det tidigare i tråden, men har ni fått datum för nästa rättegång ännu?
 
Sv: Att hata någon...

Nej jag tycker inte att straffjämförelser är OT utan de är väldigt viktiga i sammanhanget.
Straffskalans relativa trovärdighet eller hur man nu skall uttrycka det är viktig men kommer aldrig att bli perfekt.
PL
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 645
Övr. Barn Jag älskar mina egna barn, men jag gillar faktiskt inte andras! Jag är en hemsk människa, men så är det! Visst, jag gillar vissa...
2
Svar
25
· Visningar
2 553
Senast: mian1
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 871
Senast: Disen
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 674
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp