Att köpa sin första paint eller quarter

linafina

Trådstartare
Jag kikar runt lite försiktigt efter min nästa häst och har fallit för dessa vackra paint och quarterhästarna. Jag tycker att dom verkar helt underbara när man läser om dom och jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan.

Jag är ute efter en som jag kan ha som allround, en riktig kompis att åka ut i skogen med, en som jag kan rida dressyr på, kanske hoppa några skutt i skogen på, lösträna tillsammans med. En allt i allo häst helt enkelt. Kanske som jag kan prova på western med också?

Finns det något sådant där ute som kan passa mig tror Ni? Jag är helt grön på dessa raser men väldigt nyfiken och intresserad. Finns det tränare i skåne som förstår sig på dessa raser eller är det svårt?

Jag har funderat på att åka till Bökeberg när dom ska ha Harvest Western Festival och kika och förhoppningsvis se mer av dessa fantastiska djur. Någon som ska dit kanske?

Iallfall, är det svårt att hitta bra hästar, friska och sunda individer? Ni som kan detta kanske vill berätta vad man bör tänka på osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Det klart det finns en quarter eller paint som passar dig!

Det låter som du vill ha en riktig allroundhäst, och då är tipset att inte titta på de mest spetsavlade, dvs de som avlas för elittävling (eller hur man ska uttrycka det) -alltså inte någon renavlad cutting/reining/pleasure/hunter/etc -typ. Det finns en hel del linjer inom quarter/paint som är framtagna för att vara mer allround, och samtidigt om man inte har för höga krav på kapacitét så finns det en hel del trevliga allroundhästar med lite random linjer som egentligen inte är avlade för något särkskilt och bland dessa kan man hitta lämpliga individer.

Det finns flera tränare i Skåne som tränar och tävlar quarter/paint.
Börja med att gå med i WRIS tex. Nu är inte det någon quarter/paintförening men där får du kontakt med många som har dessa raser och kan lära dig mer om både raserna och tränare. Du har också dom svenska underföreningarna till rasföreningarna för quarter och paint, SQHA och SPHA.

Mitt tips är att du tittar och hälsar på så många quarter och paint du någonsin kan, läs på om raserna och alla dess typer och får så mycket kött på benen du kan innan du köper häst. Åk på träningar och tävlingar, prata med folk, fråga 1000 frågor. Dessa raser är så breda att det är viktigt att försöka skaffa sig en uppfattning om alla typer och veta vad man letar efter.

Det går absolut att hitta friska sunda individer.
Det finns flera genetiska sjukdomar som man bör passa sig för. HYPP, MH och PSSM till exempel är det bra att veta att föräldradjuren är testade negativt för, alternativt att hästen man köper är testad. Dessa gener är dominanta och således kan hästen bli sjuk enbart genom att vara positiv. Framförallt MH och PSSM är det fortfarande många som inte känner till (eller vill känna till :grin:) och många testar inte sina hästar. Så om du hör något om muskelproblem, stelhet, skumma diffusa hältor, darrningar/skakningar, korsförlamning -kolla upp om hästarna är testade!

HERDA och GBED är andra sjukdomar, men vad gäller HERDA måste hästen fått genen från båda sina föräldrar för att vara drabbad.
GBED likaså men hästar som är dubbelpositiva för GBED överlever inte fölstadiet så det är egentligen bara intressant att testa för om man ska avla så att man inte korsar två bärare.
OLWS är en annan sjukdom som måste testas för om man ska avla, den finns främst hos paint men även hos quarter. Samma här, bärare är inte sjuka men man får inte korsa två bärare med varandra.

Hovar! Hovarna är ofta dessa rasers stötesten. Ibland är det kass kvalitét men det kan också "bara" handla om att hovarna är för små för resten av kroppen som ofta är mycket muskulös med problem som tex strålbenshälta som följd. Så är det en vuxen häst du tittar på, kolla hovarna! Och är det en unghäst så kolla även föräldradjurens hovstatus.

Exteriör -som med alla hästar måste man kolla. En del avel har dragit iväg mot spikraka hasor, raka korta kotor, överbyggda hästar osv. Men det är inte så krångligt, god exteriör är alltid god exteriör och en hållbarare häst.
Uppfödning har ju mycket med hållbarheten och sundheten att göra också, men det är heller inte annorlunda mot vilken annan häst/ras som helst så sunt förnuft helt enkelt.

Med importer kan det vara lurigt om man inte vet hur den är uppfödd och tränad. I USA framförallt hos performance och halter uppfödare är det vanligt att man driver på fölets och unghästens tillväxt med tillväxtstörningar som följd (tex OCD). Detsamma gäller träning om det är ett tävlingsprospekt. Dessa rids gärna väldigt tidigt och väldigt hårt vilket kan ge skador och rubbningar. Detta gäller absolut inte alla (!), men det kan vara bra att veta mycket om hästens bakgrund vid import samt skicka röntgenplåtar etc till sin svenska veterinär.

Att veta mycket om hästens bakgrund är aldrig fel, det gäller såklart här i Sverige också!
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Bra inlägg från wrangler!

Jag har köpt på mig en solid paint (renrasig men enfärgad paint) som enligt de som kände hingsten, va en bra allrounder men kan va något sega. Skulle passa många grenar, klasser osv, eventuellt inte hoppning. Har haft honom sen 2,5 år, köpte som 3 åring. Nu 4 år.

Nu föll det sig så att han är en underbar skogsmulle med lite hetta, är otroligt nyfiken på andra djursorter och fullständigt älskar att hoppa och gör det finemang för att bara va hoppad två gånger. Vet inte om det är fullblodsinslaget som gjorde susen men han är helt klart min drömmis (även om han har smeknamnet ADHD-barn). Vad det är för westerngrenar han gör bäst ifrån sig i återstår att se! Vet att fler avkommor från samma hingst är bra allrounders, fanns två stycken avkommor på min första ridskola, tyvärr inte renrasiga. Jag är rätt mycket nybörjare men ville åtminstone berätta om min grabb.

Så ut och träffa olika individer, läs på och fråga folk, så som Wrangler säger.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Wrangler: Tack så mycket för ett bra svar. Jag ska läsa vidare och ta mig ut och kika närmare på hästarna och träffa människorna bakom dom :). Jag upplever det som svårt att hitta uppfödare/folk som har sådana här hästar häromkring? Hur är det på andra sidan sundet, om man skulle hitta något intressant där? Är det bökigt att importera från (danmark)?

Det är ju som när man tittar på häst i allmänhet, men det kan vara bra att veta det här som är mer rasbetingat också tycker jag.

cahs: Kul att höra om din häst :). Hoppas att fler vill berätta om sina. Jag ser det som en del av lärandet om rasen :).
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Nej det är inte bökigt att importera från Danmark :)

Vi har inte så många stora uppfödare i Sverige men det finns en hel del i Skåne. Ett tips är att söka dig till sidor på facebook med westernfolk, hästar köpes och säljes och liknande. Det finns massor av såna sidor!!! Där kan du också få kontakt med folk och kanske se vad det finns för hästar/uppfödare i Skåne.

Det finns mycket quarter/paint/westernfolk i Skåne. Det anorndnas ofta clinics där med olika tränare. Så bara du "hittar folket och får kontakt" löser sig resten.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Med alla defekter du rabblar upp- hur sjutton törs man köpa en renrasig quarter :o. Min man vill ha en men jag är tveksam, varför köpa på sig problem för dyra pengar (rider idag western på två korsningar)...
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Med alla defekter du rabblar upp- hur sjutton törs man köpa en renrasig quarter :o. Min man vill ha en men jag är tveksam, varför köpa på sig problem för dyra pengar (rider idag western på två korsningar)...

Tja för det första ska man köpa sig en quarter för att man tycker det är en trevlig ras, som passar ens syfte. Inte för att man ska ha en quarter eller att det är status eller något annat. Vill man hellre ha en korsning eller annan ras så ska man ha det.

Quartern har förmodligen INTE fler defekter än andra raser. Men AQHA är världens största rasorganisation, förmodligen världens rikaste och definitivt en av de mest framåtsträvande när det gäller genetisk forskning. AQHA har länge lagt MYCKET pengar på att idnetifiera olika defekta gener och ta fram tester för dessa.

De flesta av dessa gener finns hos en massa andra raser! PSSM heter EPSM hos kallblod, RER hos fullblod och finns i olika kända former hos araber, halvblod, morgan och en rad andra raser. Samt naturligtvis alla korsningar med dessa raser i!

GBED finns säkert os andra raser också. Hur många ston kastar inte sent eller fölet föds svagt och dör inom några dagar utan att man vet varför även om man obducerar. Det är väldigt vanligt, inom alla raser. Inom quarter har man hittat en anledning till många av dessa fall, man har identifierat genen. Bara för att AQHA har rotat i problemet betyder ju knappast det att det inte förmodligen finns hos alla andra raser också!
Det är knappast så att quartern kastar eller får svaga föl oftare än andra raser!

OLWS (LWO, LWOS) är en färgrelaterade sjukdom som är vanligast hos paint men finns hos fullblod, korsningar, alla fläckiga/färgade raser.
Det finns en liknande defekt hos konstantskimlar och även andra färgvarianter, med största säkerhet lika vanliga men andra raser som ofta avlar på konstantskimlar har inte AQHA i ryggen och/eller väljer att sopa sina problem under mattan istället!

Detsamma gäller en hel massa andra defekter -ocd, cystor, ögonsproblem/blindhet, spatt, osv som andra raser är predisponerade för men som ingen lägger tillnärmelsevis lika mycket krut och forskning på som AQHA gör på sin ras och dess problem (både vanliga och ovanliga)

Nej quartern har inte fler problem än många andra raser. De är bara ute i ljuset!
Och vill man verkligen ha en quarter är det inte alls svårt att testa för alla dessa genetiska sjukdomar. Det handlar om några manstrån och ett par hundralappar. Och flera av dom har ingen betydelse för individen utan bara vid avel.
Vad gäller andra problem som små hovar, exteriöra problem osv - snälla nån, det finns också i alla raser! Det är väl bättre med uppfödare som inser vart det har gått snett i vissa fall och är medvetna om det? Knappast ALLA quarterhästar har dessa problem, utan vissa uppfödare som drar vissa saker för långt.

Personligen ser jag det som en STOR fördel för rasen att vi har en rasförening som jobbar på detta sätt och som tar fram test på test för oss som ägare, köpare och uppfödare att använda oss av!

Jag famlar så mycket mindre i mörkret än om jag hade pysslat med en ras där problemet sopades under mattan, där forskningen inte gick framåt och där okunnigheten var stor och man inte visste varför vissa hästar blev sjuka, vissa föl aldrig föddes eller vissa hingstar och ston inte funkade ihop i avel osv.
Detsamma gäller en korsning. Om det är 4 raser i korsningen så borde man ju för att vara säker kolla upp alla dessa raser och deras rasrelaterade problem!
Säg att du har en korsning med appaloosa, connemara, kallblod -i den kan du om du har otur ha en A4-lång sida enbart med KÄNDA genetiska defekter!!!

En korsning är inte längre per automatik friskare och bättre. Det syns klart och tydligt i försökringsbolagens riskkategorier och statistik.
Skillnaden är att i en korsning vet man inte vad man har att vänta sig och kolla efter på samma sätt som med en quarter.

Vill du ha en quarter häst så råder jag dig att gå till en seriös uppfödare och betala de dyra pengarna. Det finns givetvis anledning till att den väluppfödda quartern är dyrare än en korsning. Och jämfört med tex halvblod är det inte särskilt dyrt och i båda fallen har du faktiskt mer koll på allt detta med defekter (utan för den delen att den har MER defekter, bara just -kända och testningsbara!)
Om du inte tycker att det är värt de pengarna, och hellre fortsätter rida korsningar så för all del gör det! Det är helt upp till dig, inget är bättre eller sämre. Man ska ha den häst man VILL.

Men om du endast tänker avstå quarter pga "alla defekter" så bör du tänka om ca 180% av de anledningar jag radat upp ovan.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

hur vet du att korsningarna är friskare?
Nej jag menar inte att renrasigt alltid är bäst och friskast, men med renras finns tester att gå efter, man man titta på stammen och eventuella ärtfliga problem osv. Ungefär som blandis-diskussionen på hundsidan med andra ord. Allra oftast går det bra med korsningarna också, precis som det gör med de renrasiga.

Quartern är världens vanligaste hästras (om nu ingen annan ras har gått förbi?). Dessutom forskas det mycket på dem, och det handlar om ganska stora pengar i ras-showerna på andra sidan pölen. Inte helt konstigt att det finns mycket fel och mycket genetiska sjukdomar som man kan (och bör) kolla upp. Har man en frisk individ som är negativ för de ärftliga sjukdomarna samt har bra hovar - då har man allra oftast en mycket hållbar häst!

(Sen kan man ju jämföra med andra renraser som SWB, varmblodstravare, islänningar osv.. )


edit: Wrangler skrev så mycket bättre än vad jag gjorde! :bow: Läs hennes inlägg istället ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Quartern är världens vanligaste hästras (om nu ingen annan ras har gått förbi?).

Jag tror inte någon ras är i närheten att gå förbi.... Det finns mer än 5 miljoner registrerade quarterhästar i världen. Utöver det en hel massa raser som använder quartern, korsningar och icke registrerade quarterhästar.

AQHA är den största register/hästorgansiationen i världen.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Fantastiskt bra svar och jag har inget att tillägga. :) Det är underbart med människor som kan sin sak och får ner det svart på vitt på ett så bra sätt. :bow:
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Tack, då fick jag svar på min fråga. Jag är hunduppfödare och inom hundavel finns det friska och mindre friska raser. Den ras jag föder upp har inga rassjukdomar alls och lever OFTAST ett problemfritt liv fram till 13-14 års ålder medan andra raser har en massa allvarliga problem. Antog det var så inom hästavel också och att sundhet varierade mellan raser.. Quarten såg ut att ha lika diger lista som schäfer :angel:.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

För det första anser jag inte att man kan jämföra hund och hästavel. Hundavel går snabbare och det finns både fler varianter och fler defekter.

Som sagt, ska man kolla på kända/identifierade defekter så kanske quartern ligger i framkant. Det är något positivt och inte likställt med att det är mer defekter inom quarter än andra raser. Som jag skrev tidigare.

Quartern är inte som någon annan hästras. Det är en sådan bredd i typerna och variationer inom rasen. Vissa linjer är mer predisponerade än andra för vissa saker. Vissa linjer producerar konstant långlivade, friska, starka hästar. Det är nästan som flera olika raser i en fast med en stängd och stenhård stambok -vilket funkar pga det stora antalet hästar och alla de olika anvädningsområden de används till.
Det går defintivit inte att jämföra med någon existerande hundras.

Välj gärna en annan ras om du vill.
Men var inte så blåögd att tro att bara för att det inte finns några kända/identifierade defekter eller att man inte diskuterar/forskar på olika sjukdomar inom rasen -att dom inte finns där ändå.

Quartern som ras är heller inte särskilt gammal. Tror du alla dessa defekter poppade upp på 40-talet efter att rasstandarden och registraturen fastställdes?

Eller tror du kanske dom kan ha funnits i några av quarterns ursprungliga raser? Tex spanska hästar, fullblod, mustanger, draft horses....
Och tror du då att det är högst möjligt att dessa defekter i olika former kan finnas hos alla andra raser som kan härledas till dessa?
Typ merparten av de raser som existerar idag... Även om dom har indentifierats eller testas för.

Visst finns det problem inom quarter! Det är jag den första att skriva under på, och därför tog jag inte bara upp det positiva utan valde att svara på frågan på ett ärligt sätt. Rasen tjänar inte på att dessa problem sopas under mattan. Men kunskap är makt och det är iom detta idag mycket lätt att välja sig en frisk, långlivad och bra quarterhäst! Quarterhästar blir dessutom gärna mycket gamla, om ingen rider skiten ur dom.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Nu blev jag nyfiken på vilken hundras du föder upp?

Tack Wrangler för all information du delar med dig utav.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Jag kikar runt lite försiktigt efter min nästa häst och har fallit för dessa vackra paint och quarterhästarna. Jag tycker att dom verkar helt underbara när man läser om dom och jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan.

Jag är ute efter en som jag kan ha som allround, en riktig kompis att åka ut i skogen med, en som jag kan rida dressyr på, kanske hoppa några skutt i skogen på, lösträna tillsammans med. En allt i allo häst helt enkelt. Kanske som jag kan prova på western med också?

Finns det något sådant där ute som kan passa mig tror Ni? Jag är helt grön på dessa raser men väldigt nyfiken och intresserad. Finns det tränare i skåne som förstår sig på dessa raser eller är det svårt?

Jag har funderat på att åka till Bökeberg när dom ska ha Harvest Western Festival och kika och förhoppningsvis se mer av dessa fantastiska djur. Någon som ska dit kanske?

Iallfall, är det svårt att hitta bra hästar, friska och sunda individer? Ni som kan detta kanske vill berätta vad man bör tänka på osv.

Då ska du hålla dig till dom svenska häster, varmblod - fjord - nåt som har ett bra sadel lägget och billig i drift.
tyvär är dom flesta svenska quarter/paint inte mycket att hänge i jul gran,
Som påpeket är dom valdig arvs belästet.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Det där var väl att generalisera å det grövsta? Väldigt många quarters är dessutom inte födda i Sverige. Kanske luften här "förstör" dom? ;)
Skämt åsido, ex. Svenska Halvblod har en hel del defekter. Jag har ägt ett par stycken, men inte på många år visserligen. (Och kommer aldrig någonsin att skaffa en igen. Inget slår en quarter. :D) En fick tas bort pga svår odefinierad hälta och en annan, ett föl, hade tillbakabildad synnerv.

Alla raser har problem, men som Wrangler skriver, ingen annan ras har sina problem så väl dokumenterade.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Då ska du hålla dig till dom svenska häster, varmblod - fjord - nåt som har ett bra sadel lägget och billig i drift.
tyvär är dom flesta svenska quarter/paint inte mycket att hänge i jul gran,
Som påpeket är dom valdig arvs belästet.

Bah, vilket trams. Skulle varmbloden vara mer hållbara med alla lösa benbitar, haser, blåsljud osv? Andra raser med OCD, hovbroskförbening, exem, spatt... need I say more? Jag rider dressyr på min paint och är i alla fall halvvägs i inkörningen. Hoppar gör han inte iofs eftersom mina knän inte håller för det. Och jodå - vi rider lite western också. Paint och quarter är överlägsna allroundhästar.

Och ja - han är svenskfödd och helt utan ärftliga sjukdomar och defekter. (Det är även den andra painter och quartern. Fölet på en månad är förstås inte testat än men med tanke på att föräldrarna är fria så... )
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Vilket skitsnack! Tur att man inte lyssnar till sådant.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Fätta inte vittsen med ditt tråd? Det verka du har betsämt dig, köp en quarter och se hur det går.
Non dressyr - hoppning - serious trail tro jag inte på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 429
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 196
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 798
Senast: Fetaost
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 829
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp