Att köpa sin första paint eller quarter

Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Det där var väl att generalisera å det grövsta? Väldigt många quarters är dessutom inte födda i Sverige. Kanske luften här "förstör" dom? ;)
Skämt åsido, ex. Svenska Halvblod har en hel del defekter. Jag har ägt ett par stycken, men inte på många år visserligen. (Och kommer aldrig någonsin att skaffa en igen. Inget slår en quarter. :D) En fick tas bort pga svår odefinierad hälta och en annan, ett föl, hade tillbakabildad synnerv.

Alla raser har problem, men som Wrangler skriver, ingen annan ras har sina problem så väl dokumenterade.

Det är valdig få import nu för tiden, dom flesta är svensk föd av import från ett par generation bakåt, och dom som importeras var inte av den bäste kvalletit, det var mycket av inavel på vissa linja som kom in, mycket skräpp som american uppföder vill bli av med.

Våra svenska varmblod/halvblod (vad du nu vill kalla dom) har inte vissit mycket till arvs fel, förslitning och för hård träning vid tidig åldern, att starta en två åring oavsätt rasen...den kom att har svårt att hålla, mest Quarter/Paints som ofte har klenar ben än dom andra häster.

Du kan tro på din quarter, du kan tro på tomte, jag tro på fakta:
En häst på 400-500kg med 2x0 och 3x0 foter komma inte att håla.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

TS, lycka till med ditt letande om du nu ändå inte väljer någon "svensk" ras som fjording eller annat. :angel:

Vissa är bara här för att förpesta forumet med negativitet, fördomar och för att flasha med sin okunskap eller försöka trycka ner folk men det är bara att ignorera! ;)
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Som utomstående "opartisk" person som funderar på rasen tycker jag det är intressant att höra åsikter från alla parter, både negativa och positiva..
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Som vid alla hästköp så får man väl (precis som Wrangler TYDLIGT redan skrivit) titta på individens exteriör och byggnad. Jag menar en extremt överbyggd, rakhasd häst med minihovar döljer sig knappast i en perfekt kostym som ramlar av när köpet är klart. Man måste alltid ha öga och huvud med sig som hästspekulant. Även när man tittar på "Svenska" raser som fjordin och finnhäst....:cool:
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

På något sätt känns det ju som mer trovärdigt att få både negativa och positiva FAKTA än att lyssna på "åsikter" som alldeles uppenbart inte är opartiska eller grundade på fakta om man vill bilda sig en uppfattning. :grin:

Någon som brinner för rasen kommer tala om både det negativa och det positiva och uppenbarligen är det tillräckligt med människor i världen som tycker att det positiva överväger.
Om jag verkligen var intresserad av en ras så hade jag knappast frågat någon som uppenbarligen hatar den, och alla som någonsin har dristat sig till att ens ta i en quarterhäst. :cool:

*kl*

Quarter/paint har klenare ben än andra raser? Jaså minsann, undrar vad den "åsikten" grundas på...
Få/färre importer? Nej knappast. Inte så bra koll där kanske...
Dyrare i drift och dåligt sadelläge. Orkar inte ens kommentera på den.

En snabb bildgoogling på quarter horse + jumping/dressage/driving/eller vad man nu vill se kan säkert inspirera lite. Självklart går det att hoppa och rida dressyr med en quarter. Alla quartrar är som sagt inte ranch hästar, vilket verkar vara den enda typ av quarter vissa har sett. :angel:

Men alla är vi olika.
Det är knappast något raskrig, det finns hästar av alla möjliga olika typer så det räcker till alla.

Men ännu en gång känner jag ytterligare en tråd byggd på en enkel fråga spåra ur i lågstadienivå...
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Återigen, TACK Wrangler som skriver så bra! :D

Det där med importerade quarters... Bara i vårt stall har vi 6 quarters. Av dom är 1 svenskfödd, 1 moderlivsimport och resten import.
Visst drabbas quarters av skador mm. Hästarna i vårt stall tävlas ganska flitigt på bl a internationell nivå. Då kan saker och ting hända, men att kalla rasen för dålig pga det...?
Och att säga att "skiten" hamnar här för att ex. amerikanerna inte vill ha just de individerna etc... Money rules. Alla hästar är till salu till rätt pris. Det finns svenskar som har extremt gott om pengar och inte tvekar inför att bjuda tills just den individ de vill ha säljs.

Det är tråkigt att läsa så extremt negativa åsikter om en ras som grundar sig just på *åsikter* och inte fakta. Som redan påpekats tidigare i tråden, quartern är väl dokumenterad. Det är bara att läsa på. :p

Vilken häst nu än TS väljer att köpa så hoppas jag att han/hon kommer bli nöjd och får just den individ som passar just denne. Må så vara en "svensk" fjording, en "argentinsk" waler eller vad som. ;)
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Fätta inte vittsen med ditt tråd? Det verka du har betsämt dig, köp en quarter och se hur det går.
Non dressyr - hoppning - serious trail tro jag inte på.

Om du inte förstår vitsen med min tråd, varför överhuvudtaget ens svara i den? Var har jag skrivit att jag SKA ha en quarter?
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

TS frågade ju inte efter rastips, utan vad man ska tänka på när man letar paint eller quarter så att hon har bestämt sig är väl rätt klart redan i första inlägget?

TS - håll vad Wrangler skriver i minnet, hon är väldigt klok och har superkoll på rasen. Jag tror hon har övernaturliga krafter gällande hästar :bow:
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

:):):)Tänkte skriva något om den fantastiska quarterhästen men sedan läste jag vad wrangler har skrivit och hon har ju redan sagt det som finns att säga
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Som utomstående "opartisk" person som funderar på rasen tycker jag det är intressant att höra åsikter från alla parter, både negativa och positiva..

Helt klart!! Det gjorde jag också när jag funderade på min första paint - trots att hon var ett "räddningsobjekt". Däremot måste man sålla lite och lyssna på de som kommer med fakta och inte bara fördomar och åsikter. Som wrangler skriver så talar en seriös uppfödare/försäljare om både positiva och negativa sidor med rasen och individen.

Att köpa en qh/paint med små pyttehovar är väl knappast att rekommendera precis som man inte köper en annan häst med pyttehovar? Eller dålig rygg osv.

På rasklubbarnas hemsidor finns bra information - om både bra och dåliga sidor, vad man ska tänka på, vad som är rasens fördelar och vad man bör se upp med.

www.aqha.com (www.sqha.com för den svenska avdelningen)
www.apha.com (www.spha.se för den svenska avdelningen)
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Kl

Jag har läst igenom tråden och vad mycket läsvärt det fanns :)

Jag kapar tråden lite och ställer en fråga
Jag har börjat intressera mig för rasen och har börjat fundera på vad som kan vara min nv hästs efterträdare den dagen han väljer att dra till grönare ängar.

Är rasen mångsidig, altså en bra allroundhäst? Helst letar jag efter något med stabilt huvud då jag har (onda :D) planer på att börja involvera karln men min nv hästtyp har alldeles för mycket nerver i sig samt är ofta lite svåra för nybörjare (väldigt mycket spring i och är lite för vakna på allt).
De få jag hittills träffat har haft ett väldigt trevligt huvud, sådär lugn som jag vill ha en häst men de har ändå haft mycket power i när man behöver så att säga. En äkta flermanna häst har de verkat vara.
Är det rastypiskt eller inviduellt?

Jag vill kunna göra lite vad jag känner för, som jag gör med min häst nu. Jag är en alltiallo som rider ut, tar ett dressyrpass, hoppar ibland och så skulle jag gärna vilja köra..Jag vill ha en hästtyp där jag kan göra så mycket som möjligt med på alla plan och den ska gärna kunna utföra det mesta med lätthet, på en grundläggande nivå då för jag har inga planer på tävling alls.

Sen finns det kanske planer på att konvertera till westernridning också, och helst på en läromästare då eftersom att det finns planer på att karln här hemma ska få lära sig rida på riktigt då :) (all ridning förutom western verkar tråkigt tycker han..) Är såna lätta att få tag på, eller är risken stor att de är mycket utslitna av en tävlingskarriär tex? Vad ligger de i för ungefär prisklass? Helst bör den ju inte vara allt för gammal heller.

Ja, mycket funderingar..från en som inte har bestämt sig än men är väldigt nyfiken ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Alla hästar är ju individer (nähä), men min erfarenhet av QH's är att de har lätt för att ställa om. De går från att sova, till att explodera (när man vill det alltså..) och sedan tillbaka till att sova igen. Sen har jag även sett QH's som aldrig kan ta det lugnt, men det är ju som sagt upp till individen.

Min paint är väldigt allround. Hon tävlar Working Cowhorse, reining och ranch trail, på "högre" nivå, och går alla grenar på lite lägre nivå. Vi har nyligen börjat hoppa, hon är en klippa i skogen (min oerfarne pojkvän kan rida ut henne ena dagen, och nästa dag kör jag race på samma stig), blev så gott som inkörd innan jag tappade intresset för det... Ja, det går att göra det mesta med henne.

Så det finns absolut individer som passar till allt :)
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Jag kikar runt lite försiktigt efter min nästa häst och har fallit för dessa vackra paint och quarterhästarna. Jag tycker att dom verkar helt underbara när man läser om dom och jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan.

Jag är ute efter en som jag kan ha som allround, en riktig kompis att åka ut i skogen med, en som jag kan rida dressyr på, kanske hoppa några skutt i skogen på, lösträna tillsammans med. En allt i allo häst helt enkelt. Kanske som jag kan prova på western med också?

Finns det något sådant där ute som kan passa mig tror Ni? Jag är helt grön på dessa raser men väldigt nyfiken och intresserad. Finns det tränare i skåne som förstår sig på dessa raser eller är det svårt?

Jag har funderat på att åka till Bökeberg när dom ska ha Harvest Western Festival och kika och förhoppningsvis se mer av dessa fantastiska djur. Någon som ska dit kanske?

Iallfall, är det svårt att hitta bra hästar, friska och sunda individer? Ni som kan detta kanske vill berätta vad man bör tänka på osv.

Har stå det! vet du inte ens vad du har skrivet?

Du är helt grön...joo det kan jag förstå, är du verkligen intresserad i quartern/paint för du sätta dig in i dessa raser och uttviga ditt kundskap längre än några buka experterna så du vet vad du ger dig in på:
www.wikipedia.org/wiki/American_Quarter:Horse Genetic Disease....Hyperkalemic Periodic Paralysis (HYPP) kommer från hingsten Impressive...The most famous Quarter Horse that ever lived:
www.youtube.com/watch?v=6ezG2OU4UmI
Right....Famous inom att föra genetic defekt;
En till är Poco Bueno fader till Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA disease)
www.youtube.com/watch?v=ur6ZHUBvdLE&feature=related
I vissa kretser är dessa linja stark reklamerad trötts kännadom om dessa sjukdom!
För att gardera sig måsta man kosta på en del DNA test för att uttasluta dessa och en del andra defekter som finns hos quarter häster som AQHA tog inte kontrol over när sjukdomerna först börja att dycka upp på 70talet, bara 30 år efter rasen föränning startedes 1944, "ett dålig avels arbetet från borjan!)
Det finns bra quarter häster i America /Canada och kan gjöra ett god arbetet på rancherna (Bewildered kan intygga det)....tyvär såna har vi inte här i Sweden och för dom syfftet du säjer du är utt efter....dressyr-hoppning-skogs turer....bättre häster finns.
Är du inn i Show häster som ska inte brukes sen för all del.....Wrangler och dom andra har säkert nåt som kan passa....bara kola att DNA papperna är i ördning.

PS:
En riktig kompis?
Vad har det med häst ras att gjöra?
Har haft Quarters-Morgans-Walkers-Hot bloods and Fjords....alla har varit kompiser...mer så an dom homo sapians jag har känt.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Det låter som de jag träffat på de har haft en på och av knapp :)

Och det är ju vad jag önskar även om jag också förstår att de är individer, men är det mer vanligt inom en ras så är det bara till en fördel då jag ska leta häst nästa vända eftersom att jag letar efter en liten prick som ska vara allsidig och passa många inte bara en ryttare
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Lugna ner dig två hekto! Med den attityden du sitter inne med är jag beredd att ignorera dig. Har du inget vettigt att komma med? Du är ju störtlöjlig!

Jag vet vad jag har skrivit, men jag undrar om du har problem att läsa? Att man är nyfiken och intresserad betyder inte att man SKA köpa eller har bestämt sig.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Har stå det! vet du inte ens vad du har skrivet?

Du är helt grön...joo det kan jag förstå, är du verkligen intresserad i quartern/paint för du sätta dig in i dessa raser och uttviga ditt kundskap längre än några buka experterna så du vet vad du ger dig in på:
www.wikipedia.org/wiki/American_Quarter:Horse Genetic Disease....Hyperkalemic Periodic Paralysis (HYPP) kommer från hingsten Impressive...The most famous Quarter Horse that ever lived:
www.youtube.com/watch?v=6ezG2OU4UmI
Right....Famous inom att föra genetic defekt;
En till är Poco Bueno fader till Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA disease)
www.youtube.com/watch?v=ur6ZHUBvdLE&feature=related
I vissa kretser är dessa linja stark reklamerad trötts kännadom om dessa sjukdom!
För att gardera sig måsta man kosta på en del DNA test för att uttasluta dessa och en del andra defekter som finns hos quarter häster som AQHA tog inte kontrol over när sjukdomerna först börja att dycka upp på 70talet, bara 30 år efter rasen föränning startedes 1944, "ett dålig avels arbetet från borjan!)
Det finns bra quarter häster i America /Canada och kan gjöra ett god arbetet på rancherna (Bewildered kan intygga det)....tyvär såna har vi inte här i Sweden och för dom syfftet du säjer du är utt efter....dressyr-hoppning-skogs turer....bättre häster finns.
Är du inn i Show häster som ska inte brukes sen för all del.....Wrangler och dom andra har säkert nåt som kan passa....bara kola att DNA papperna är i ördning.

PS:
En riktig kompis?
Vad har det med häst ras att gjöra?
Har haft Quarters-Morgans-Walkers-Hot bloods and Fjords....alla har varit kompiser...mer så an dom homo sapians jag har känt.

Wikipedia och youtube... är det dina källor? Ang HYPP och HERDA har wrangler redan kommit med adekvat information (och man kan läsa mer på rasföreningarnas hemsidor samt hänvisningar till forskning därifrån). Nu glömde du dessutom gapa och skrika om OLWS, GBED och PSSM när du ändå är igång (igen...). Det man dessutom ska veta är att några av de här sjukdomarna inte på något sätt är unika för qh och paint (även om det ser ut att vara vanligast hos dem) men det är tack vare framförallt forskningen på qh som kunskapen om dem och möjligheten till DNA-test finns.

DNA-testerna kostar inte mycket. Alla hästar med Impressive i linjerna ska testas för HYPP. (Sedan är det ju så att Impressive är den som är känd, men sjukdomen fanns även innan den konstaterades hos honom.)
Panel test (HYPP, GBED, HERDA, PSSM1, MH)....................................$85
Dvs 550 kr...

Vad gäller HERDA så krävs det två positiva föräldrar för att avkomman ska drabbas - vilket inte är tillåtet - precis som Wrangler har skrivit. Åter igen handlar det om att göra sin läxa som hästköpare - precis som när man köper vilken häst som helst.

Ur Jordbruksverkets föreskrifter om avelsarbete:
3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. En förteckning över sådana letalanlag, defekter och ärftliga egenskaper finns i bilagan till dessa föreskrifter. Förbudet gäller dock även andra ärftliga egenskaper än de i bilagan upptagna om de medför lidande eller onaturligt beteende hos avkomman.

Ur förteckningen:
Hud
Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA)
Rörelseapparat
Hyperkalaemic Periodic Paralysis (HYYP)
Polygen Saccharide Storage Myopathy (PSSM)
Glycogen Branching Enzyme Deficiency (GBED)

Hela skriften finns här:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/2009-028.pdf

Intressant sida om HYPP och Impressive http://www.bringinglighttohypp.org/9-uncategorised/8-impressive-aqha-halter-champion
(Vet dock inte hur aktuell den är längre... )

Det är lite trist att du verkar se det som ditt mission att hacka ner på de amerikanska raserna och att försöka övertala folk till något annat när de letar allround-häst. Varför i hela friden skulle inte en qh eller paint duga till vad t.ex. TS vill ha? Visst - en quarter räcker nog inte till om man satsar på en tävlingskarriär i svår dressyr i Sverige (precis som en varmblodstravare eller fjording inte gör) - men som hobbyhäst och till lättare klasser duger den fint och hävdar sig bra. Är man dressyrintresserad så letar man efter en häst med bra gång. (Min paint har fått mycket beröm för sina gångarter av både exteriör- och gångartsdomare på halvblod och andra branchmänniskor).

Man ska absolut vara medveten om de problem som raserna dras med, men som med allt annat måste man se båda sidor.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Apropå fjordingar förresten så ska man tänka på att kallbloden generellt är predisponerade för mugg, rasp och fotskabb. Fjordingar har inte sällan exem och/eller en fånghistorik och i alla fall tidigare hade rasen problem med slinger. Hur det är med just den biten i dag vet jag inte, då jag övergav drömmen om en mysig och frisk fjording för länge sedan.
 
Sv: Att köpa sin första paint eller quarter

Det är ingen idé att ge sig in i en diskussion.
Det slutar alltid på samma sätt, i takt med att det blir mer och mer frustrerat och konstiga åsikter som framförs som fakta utan grund blir inläggen bara svårare och svårare att läsa.
Till slut, när det börjar närma sig en hjärnblödning pga upprördheten där på andra sidan motsatta datorn får du ett nasty pm med nåt förtäckt hot. :grin:

*kl*
Såååå vi kan fortsätta hålla oss till fakta!
Så, till skillnad mot ytterligare en ogrundad åsikt som framförst -Vad gäller AQHA så har dom engagerat sig i forskning sedan 60-talet och då i mycket större omfattning än någon annan rasförening i världen vad jag vet.
Denna forskning har riktat in sig på en rad olika problem, inte endast rasrelaterat men naturligtvis även på det!


*Immunizations of horses
*Advancements in controlling and treating laminitis
*Validated the diagnosis of equine infectious anemia (EIA)
*Studies of musculoskeletal injuries in performance and racehorses
*The effects of strenuous exercise on navicular bones of young horses
*Anatomical and functional consequences of tail alterations
*Discovery of the cause of hyperkalemic periodic paralysis (HYPP), development of a specific DNA test for HYPP and recommendations for management of horses afflicted with HYPP
*The role of progesterone in equine pregnancy
*Established the feasibility of using DNA markers for routine parentage verification
*Use of cloned gene products in diagnosis and vaccination of “Potomac Horse Fever”
*Discovery of the cause of hereditary regional dermal asthenia (HERDA), also known as hyperelastosis cutis (HC), and development of a DNA test for HERDA
*Development of a model to study uterine infections
*Pulmonary and respirator studies
*Discovery of the cause of polysaccharide storage myopathy (PSSM) and glycogen branching storage deficiency (GBED), development of a diet to manage tying up and creation of a DNA test for both GBED and PSSM

Det är så fantastiskt lätt att hitta denna FAKTA/information. :grin:
http://aqha.com/Foundation/Content-Pages/Equine-Research/Impact-on-the-Industry.aspx
Självklart går det att söka vidare till de olika forskningsinstituten och leta reda på det man vill läsa om.

Klicka tex på länken i slutet av denna text så får du upp en pdf med AQHA's samarbetspartners och olika projekt!
http://aqha.com/Foundation/Content-Pages/Equine-Research/Research-Spotlight.aspx


Många MKT framstående forskare har kunnat jobba tack vare AQHAs pengar, tex Stephanie Valberg DVM, en enormt kunnig och hjälpsam person som är ledande i sitt fält!


Vad gäller avel så har vi mycket att göra. Vi måste komma bort från en hel del linjeavel och "poppis avel" och det gör vi genom att uppfödare helt enkelt lär sig mer om vad dom håller på med!
Det gäller främst i länder med liten quarter population, tex Sverige. Vissa uppfödare tar sitt ansvar och är på god väg, vissa uppfödare är helt ignoranta. Jag -som uppfödare- tycker trådar/frågor som dessa är kanonbra för ju mer kunskap köpare och spekulanter har om rasen desto svårare blir det för okunniga och/eller oseriösa uppfödare att fortsätta med sin linje! Det är en win-win för både köparen, hästen och den seriöse uppfödaren/säljaren.

En spekulant bör veta vilka frågor man ska ställa och vad man ska titta efter. Och en uppfödare/säljare bör välkomna dessa och ha ett hållbart resonemang runt din avel!
Och det finns bra uppfödare som har det och som definitivt kan lika mycket som uppfödare i USA och som inte blir lurade på några skräphästar! Det finns också seriöst folk i USA (tänka sig! trots att det sitter en "amerikan" här och vill diskreditera alla sina landsmän) som faktiskt vill rasens bästa och därmed se riktigt bra hästar till Europa. USA är inte månen. Många svenskar har utvecklat bra kontakter och vänskaper i USA och har god hjälp om de vill investera sina pengar där! Detta välkomnas naturligtvis och ingen av dessa kontakter vill förstöra all framtida business genom att göra en dålig affär. (detta gäller naturligtvis även andra länder som Tyskland, Frankrike osv).
Alla importhästar köps knappast via craigslist (amerikanska blocket) :grin:
För att inte tala om att en europé/svensk likväl som en amerikan kunnat köpa någon av alla de topphästar som de senaste åren sålts på auktion pga att ekonomin har kraschat i USA.

Men likväl som det finns bra och kunniga uppfödare/säljare finns det mindre bra uppfödare/säljare. Men detta är knappast unikt för quarterhästen :angel:

En av de absolut mest skrupellösa uppfödare jag någonsin mött var för övrigt en väldigt känd/stor fjorduppfödare.... :cool:

Tråden får för min del gärna återgå till den ursprungliga enkla frågan, men jag kommer som en envis igel hålla koll på alla galna åsikter och slå hål på dom med min faktaklubba. :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 429
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 196
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 798
Senast: Fetaost
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 829
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp