Att komma i säng…

Diamonian

Trådstartare
Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan trötthet. För att bli fungerande och utsövd behöver jag nu sova minst 9 h.

Men nu till mitt problem :banghead:, jag kommer inte i säng. När klockan är 22-23 så tycker jag varje dag att det är en bra idé att vara uppe lite till. Somnar kanske lite i soffan och fortsätter sen vara uppe. Sen upp vid 6 eller helst ännu tidigare när jag inte är sjukskriven.

Jag hade dessutom tyckt det var härligt att vara ute i gryning och soluppgångar samt att få mycket gjort på morgonen.

Jag måste förändra mitt beteende men jag är snart 50 så det har inte gått hittills 😏.

Har nån haft samma beteende och lyckats förändra? Hur gjorde ni?
 
Jag är kvällsmänniska och min naturliga dygnsrytm är att sova ca midnatt till åtta/halv nio. Men när jag jobbar måste jag upp absolut senast halv sju. Och jag är en snoozare så klockan ringer kl 6. Jag kan fungera på jobbet utan problem på sex timmars sömn men det blir då ofta att jag skippar kvällsaktiviteter, främst motion, vilket ju inte är bra.

Så sedan nyår siktar jag på att i alla fall få sju timmars sömn vardagar och har som mål att släcka lampan senast 22.45. Det enda som funkat för mig är att vara stenhård mot mig själv med detta. Även om jag inte är trött ska jag ligga i sängen med släckt lampa då.

Och nu blir jag faktiskt spontant trött runt kl 22 varje kväll och går oftast och lägger mig kring 22.30 även om jag inte jobbar dagen efter, men släcker senare än vardagskvällar. Jag ställer inte klockan lediga dagar och sover då runt 8-9 timmar.

Jag är 45, så låt inte åldern vara ett hinder.
 
Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan trötthet. För att bli fungerande och utsövd behöver jag nu sova minst 9 h.

Men nu till mitt problem :banghead:, jag kommer inte i säng. När klockan är 22-23 så tycker jag varje dag att det är en bra idé att vara uppe lite till. Somnar kanske lite i soffan och fortsätter sen vara uppe. Sen upp vid 6 eller helst ännu tidigare när jag inte är sjukskriven.

Jag hade dessutom tyckt det var härligt att vara ute i gryning och soluppgångar samt att få mycket gjort på morgonen.

Jag måste förändra mitt beteende men jag är snart 50 så det har inte gått hittills 😏.

Har nån haft samma beteende och lyckats förändra? Hur gjorde ni?
Jag är en utpräglad kvällsmänniska, om jag bara följer "eget huvud" så sover jag 01-09 ca.

Jag började jobba som avlösare på mjölkgård för några år sedan, vilket innebar att klockan ringer 04 på morgonen. Sen dess har jag vackert fått lära mig att vara i säng senast 21, annars fungerar jag inte... och det har gått bra! Numera blir jag trött vid halv nio, och vaknar av mig själv senast 06 även är det är sovmorgon. Rutin, rutin, rutin och disciplin - senast 21 ska jag vara i säng om det inte är något exceptionellt.
 
För att komma igång är det oftast lättare att börja i andra änden, dvs kliva upp tidigare, än att tvinga sig själv att lägga sig tidigare. Tröttheten hjälper en att komma i säng. Sen får man tvinga sig bara.

Jag är tydligen född med den fina perken att jag både är nattuggla och morgonpigg. Jag har svårt att sova om jag stannar uppe för länge och jag har märkt att det absolut är en slippery slope om jag börjar skjuta på sänggåendet.

Jag kliver upp 05:50 och siktar på att vara i säng vid 22, senast 22.30. Sen brukar jag läsa 15-30 minuter om jag inte är för trött.

Just nu är det sisådär. För ett par veckor sedan lade jag mig lite senare några dagar då jag var tvungen, nu har mitt läggdags tydligen magiskt flyttats fram till runt 23-tiden. Märker att jag är tröttare på dagarna och började justera igår då jag lade mig vid strax innan 22.

På helgerna är det fritt. Pga jag antar ålder är jag numera så trött på fredagskvällar efter en hel vecka att jag sällan lägger mig efter 23 oavsett men lördagar är jag oftast uppe till kanske 1-2 på natten. Jag brukar vakna och gå upp naturligt runt 7-8 tiden men har ett "nödlarm" vid 09.00 för längre än så får jag inte sova om jag vill kunna somna på kvällen sen.
 
Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan trötthet. För att bli fungerande och utsövd behöver jag nu sova minst 9 h.

Men nu till mitt problem :banghead:, jag kommer inte i säng. När klockan är 22-23 så tycker jag varje dag att det är en bra idé att vara uppe lite till. Somnar kanske lite i soffan och fortsätter sen vara uppe. Sen upp vid 6 eller helst ännu tidigare när jag inte är sjukskriven.

Jag hade dessutom tyckt det var härligt att vara ute i gryning och soluppgångar samt att få mycket gjort på morgonen.

Jag måste förändra mitt beteende men jag är snart 50 så det har inte gått hittills 😏.

Har nån haft samma beteende och lyckats förändra? Hur gjorde ni?

Jag började ha fast läggningstid och ser till att allt är gjort och fixat så att jag släcker lampan senast kl. 22:00 och sover till 06:00. Nu går det på rutin.
 
Jag har som regel att försöka vara i säng vid 22 sen m jga somnar eller inte är en annan femma. Blir lättare och lättare

Nu har jag en nattmaskin för dialys som gör att jag måste vara i säng senast 22 för att hinna köra dialys i 8h

Den har faktiskt hjälpt mig hålla rutinerna lite
 
Jag bor ensam och behöver inte ta hänsyn till nån annan.

Jag går upp till sovrummet en stund före 21. Sedan läser jag på internet, spelar spel och annat tills jag känner att jag slapnat av. Somnar oftast efter ett par timmar.

Har en klockradio med P1 som jag ställer på 60 minuter. Har jag inte somnat då lägger jag till 30 min.
Är det helt tyst snurrar tankarna för mycket, behöver distraktion, nåt som stör min hjärna.
 
Jag lägger mig utan problem tidigt så länge dottern samarbetar (jag sover i eget rum om jag ska upp tidigt och maken är ledig eller börjar sent, då lägger han då hon fortfarande sover i vårt sovrum), får jag välja är jag gärna i säng innan 21 - men har väldigt svårt att sluta läsa, spela spel, lösa korsord på mobilen eller vad jag nu sysslar med. Det är så sällan tyst, mjukt och mörkt omkring mig att jag verkligen njuter av den stunden. Sedan jag började med antidepp somnar jag rätt lätt och sover hyfsat bra, men jag vill gärna ha mina åtta timmar. Det blir sällan mer än 7-7,5 vilket funkar men mindre än så det är ingen höjdare. Måste bli bättre på det här med disciplinen.
 
Jag är en utpräglad kvällsmänniska, om jag bara följer "eget huvud" så sover jag 01-09 ca.

Jag började jobba som avlösare på mjölkgård för några år sedan, vilket innebar att klockan ringer 04 på morgonen. Sen dess har jag vackert fått lära mig att vara i säng senast 21, annars fungerar jag inte... och det har gått bra! Numera blir jag trött vid halv nio, och vaknar av mig själv senast 06 även är det är sovmorgon. Rutin, rutin, rutin och disciplin - senast 21 ska jag vara i säng om det inte är något exceptionellt.

Låter som jag också måste tvinga mig mer än jag gjort! Får ta tag i det ordentligt!
 
Jag är en utpräglad kvällsmänniska, om jag bara följer "eget huvud" så sover jag 01-09 ca.

Jag började jobba som avlösare på mjölkgård för några år sedan, vilket innebar att klockan ringer 04 på morgonen. Sen dess har jag vackert fått lära mig att vara i säng senast 21, annars fungerar jag inte... och det har gått bra! Numera blir jag trött vid halv nio, och vaknar av mig själv senast 06 även är det är sovmorgon. Rutin, rutin, rutin och disciplin - senast 21 ska jag vara i säng om det inte är något exceptionellt.
Jag har ungefär samma naturliga cykel (läkare har diagnoserat det) och jag har gått upp 06.15 De flesta dagar i veckan sedan 2012 och jag kämpar fortfarande...
 
Jag är helt hopplös och kan inte lägga mig i tid. Jag tittar på klockan runt elva och tänker att "nu ska jag nog börja tänka på att gå och lägga mig...", nästa gång jag tittar är den förbi midnatt, ofta runt ett.
Lyckas jag någon gång lägga mig innan midnatt kan man ge sig fan på att jag vaknar mellan fyra och fem istället som om något inte riktigt stämmer. Visserligen kan jag somna om efter ett tag, men när larmet då ringer runt halv sju är jag stendöd.

När jag hade som rutin att kliva upp runt fyra brukade jag sova när jag kom hem från jobbet istället, vakna runt tiosnåret och vara vaken tills det var dags att jobba igen. Hej onlinespel! :D
 
Rutin, rutin, rutin. Och för allt i världen, låt bli att somna på soffan när eftermiddagströttheten slår till. Särskilt de dagar när man inte fått sina timmar föregående natt och det enda man vill är att "vila en stund".

En annan fälla är att börja engagera sig i något nytt för sent på kvällen. Som kvällsmänniska har jag väldigt mycket "jag ska bara" sådär klockan nio på kvällen. Not good. Försöker nu lösa det genom att faktiskt gå och lägga mig i de lägena. Göra sänggåendet till en aktivitet i sig själv och så får jag belöningen av att känna mig duktig och kunna, utan samvetskval, fippla med telefonen i en timma.
 
Går i princip alltid på vardagar och lägger mig och läser en bok runt klockan 22. Oftast stänger jag av mobilen för natten då också. Oftast försöker jag undvika att använda skärmar efter 22 men det är olika olika dagar såklart.
 
Rutin, rutin, rutin. Och för allt i världen, låt bli att somna på soffan när eftermiddagströttheten slår till. Särskilt de dagar när man inte fått sina timmar föregående natt och det enda man vill är att "vila en stund".

En annan fälla är att börja engagera sig i något nytt för sent på kvällen. Som kvällsmänniska har jag väldigt mycket "jag ska bara" sådär klockan nio på kvällen. Not good. Försöker nu lösa det genom att faktiskt gå och lägga mig i de lägena. Göra sänggåendet till en aktivitet i sig själv och så får jag belöningen av att känna mig duktig och kunna, utan samvetskval, fippla med telefonen i en timma.

Det där är vad som verkar funka bäst för mig. Ju sämre jag mår, desto senare kommer jag i säng. Så jag började istället leta upp vad som får mig i rätt sinnesstämning för att kunna ta beslutet om att faktiskt sova (somnar gör jag oftast lätt, problemet är att jag kan hålla mig själv vaken HUR länge som helst).

Bestämma vad som behöver vara klart innan sovrum och vad som blir näst dags uppgift, lyssna på ljudbok istället för podd, inte vara på internet/sociala medier utan ett simpelt mobilspel.

Och när jag kände att jag var igång och börjat hitta en bra känsla kring sovrutiner och en gynnsam plan så skrev jag faktiskt ut ett år med en enkel plan över läggdags och uppgång och fyller i avklarat eller inte avklarat. Nu med kontorstider är det uppe före 9 och sovdags före 00. Inte som att det SKA ske alltid utan som en morot att hitta en rimlig rutin över tid. Viktigt för mig att samma regler ska kunna gälla alla dagar. Så när jag jobbade skift så var det tex efter nattpassen sova inom 1 h och gå upp inom 1 h från att jag vaknat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 488
Senast: ameo
·
Hundhälsa Hej, jag försöker skriva här för att få lite vägledning. Det känns som det finns många kloka hundägare på dessa sidor. Vi har en hund...
Svar
12
· Visningar
1 836
Senast: Husse
·
Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 124
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Har senaste veckorna funderat lite över vår hunds mat- och sömnklocka. Hon blev 10 månader häromdagen (vallhundsras) och har sedan...
Svar
7
· Visningar
3 449
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp