Bukefalos 28 år!

Att lagra hö rätt

S

Sessiagh

Hur lagrar ni ert hö som är pressat i småbalar (inte rundbalar)? Jag skulle vilja ha lite tips och även förklaringar om ni orkar på hur ni byggt upp det.
* Vilket utrymme förvarar ni höet i? (Logloft, boxar etc - tätt eller vinddrag etc)
* Hur lagrar ni rent praktiskt (halmar runt om, lägger en bit från ytterväg, har ni luftspalter etc)?
* Använder ni torkhjälp eller frånluftsfläkt? Hur är i så fall det uppbyggt?

Vilket är bästa sättet att lagra hö? Jag skulle själv vilja ha en skulltork men vet inte hur en sådan fungerar. Däremot vet jag att jag är trött på att slänga hö i slutet av säsongen som möglat trots lagring efter alla konstens regler.

Jag förutsätter såklart att höet är helt ok vid lagring (ej för tidigt pressat, torrt och fint).

Är det lönt att salta överhuvudtaget? Enl Cecilia Müller på SLU gör det varken till eller från när höet drar till sig mängder med fukt från den omgivande luften.

Tacksam för svar och lite diskussion kring lagring av hö
/Sessiagh
 
Sv: Att lagra hö rätt

Jag bör kanske också tillägga att jag bor i hörnan av södra Skåne med hög luftfuktighet (vi har alltid fuktiga vintrar - aldrig torra med hög luft) och ständigt dimma eller regn vintertid. I år har vi haft minusgrader (-1 till -5) maximalt 14 dagar under hela vintern.
/Sessiagh
 
Sv: Att lagra hö rätt

Jag gör så här, på oisolerat, dragit loft, med risk för regn skvättar lite här och där :(
Pallar på golvet, luftspalt under över och på sidor, gärna i mitten om utrymmefinns
Om utrymme finns gör jag en tunnel i mitten av halm :)
Annars lavar jag hö på pallarna, halmbalar i det yttersta lagret mot all luft..
Hoppas du förstår.
Så fort det blir "varmt" öppnar jag alla dörrar till loftet så det inte blir bastu.. försöker hålla temperaturen så lik som möjligt. Men nu förtiden blir det små hösilagebalar, som jag lavar som jag vill... du kan ju beställa i behagliga förpackningar. Favoriten är horsehage:banana:
 
Sv: Att lagra hö rätt

Tack för tips! Hur mycket kostar Horsehage? Inklusive frakt? (går det att få levererat?). Vi ger 2 kr/kg för hö så det vore intressant att veta hur stor prisskillnaden blir.
Hösilage är uteslutet eftersom vi bara har två stora hästar i stallet för tillfället. Inte ens småbalar hinner gå åt, tyvärr. Fick sluta med hösilage när hästantalet var nere på tre.
Å andra sidan behöver jag inte ge 8 - 10 kg hö om dagen för näringens skull eftersom hästarna har fri tillgång på gräsfröhalm i hagen (ligger ungefär mitt emellan halm och normalhö i näringsvärde).
Nu satte du griller i skallen på mig!
/Sessiagh
 
Sv: Att lagra hö rätt

I en annan tråd som handlade om fuktiga sadelkammare (täcken på tork)skrev en att skålar med betfor suger upp fukt, men om det fungerar för dig vet jag inte.
Jag får mina småbalar levererade om 8-900 kg i taget så det hinner inte bli dåligt innan vi använt det, det kanske kan vara något om bonden din har bra förvaring.
 
Sv: Att lagra hö rätt

Under höst vinter o vår så har vi hög luftfuktighet här på ön. Det hö som jag köper in till kaninerna (ett stort lass) förvaras på höskullen i stallet. Lägger ett lager med halm runt om och ovanför, då håller det sig riktigt bra. Till hästarna använder jag enbart ensilage.
 
Sv: Att lagra hö rätt

Hej,jag hade problem förut och fick ett tipps på att klä in väggarna med plast.Köpte presseningar och gjorde det och har inte haft en gnutta mögel på mitt hö,har både rundbalar och småbal med vanligt hö.
 
Sv: Att lagra hö rätt

Jag bor längs skånes västkust och vi har aldrig haft problem med att lagra vårt hö. Jo, första året när vi hade det på loftet ovanför stallet gick det inte så bra. Men sen vi flyttade ut höet till logen (oisolerad med träpanelsväggar och eternittak) så var det inga problem. Betonggolv med ett lager lastpallar på och ett lager halmbalar längst ut mot väggarna, sen är det bara att stapla. Brukar även salta mellan lagerna, men vet inte om det spelar nån större roll egentligen. Kan tillägga att vi inte fyller hela ladan, utan bara ena halvan. Höet ligger alltså staplat mot tre ytterväggar (med halm emellan). Brukar få hem 5-6 ton samtidigt, så det tar ju ett tag innan det tar slut.
 
Sv: Att lagra hö rätt

knapplån

Vi bor också i skåne.
Förra året hade vi höet ovanpå stallet. Vi fick massor förstört.
Detta året har vi bytt till ett annat loft. Jag har lagt halm under, vid sidorna och ovanpå. Dessutom har jag saltat (även om det kanske inte spelar ngn roll). Höet har klarat sig bra när jag gräver fram balarna igen. Nu ger vi inte hö hela vintern eftersom det blir för tufft för hosthästen. Men jag har några balar kvar som jag ska spara till våren.
 
Sv: Att lagra hö rätt

Vi förvarar höet ovanpå stallet där det är torrt och dragfritt. Vi har balarna på lastpallar och har halm längs väggarna och mellan pallarna. Funkar väldigt bra, har aldrig varit något problem med mögel eller liknande. Loftet är isolerat tror jag, inte för att det bli särskillt mycket varmare för det men men.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp