Bukefalos 28 år!

Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

"Det går även utan rika föräldrar"

För att analysera denna artikel måste vi först definiera vad som är "rika föräldrar".

Om båda föräldrarna jobbar heltid med normallön är de inte rika. 10 % av befolkningen i Sverige är överklass. Tjejen i artikeln tillhör inte den gruppen. Alltså är familjen inte rik.

Dock kan vi diskutera om det går att lyckas inom ridsporten utan pengar. Där de flesta svarar nej. Jag tycker att det går att lyckas med lite pengar eftersom jag sett det med egna ögon men det går inte att lyckas helt utan pengar. Men ingenting går helt utan pengar. Mat för dagen kostar också, så diskussionen känns lite överdriven.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Helt klart att hästsporten är en matrialsport !! Det talas ju om att hästen är väl 60% o sedan ryttaren de resterande som gör resultatet.
Många gånger tänker jag på alla bortskämda ungar med egna ponnys, (min egen dotter hade en egen häst) som inte kanske uppskattar eller rent av förstår hur mycket föräldrarnar lägger i pengar på deras sport.
Som tur är finns det ju kopier på alla de fina hjälmar som kostar skjortan o.s.v.
Det är kanske lite om att det är en "rikemanssport" Jag får alltid höra det ialla fall.:confused:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag hör hela tiden att det är rikemanssport. Det stämmer också tycker jag. MEN man behöver inte vara rik för att lyckas :)
Jag har inte lyxmärken och vill jag ha något får jag spara länge för att få det jag vill ha. Det jag har idag är pengar från när jag jobbat med målet att få råd till sakerna. Lädervaror är jag inte så kräsen med, utom sadeln då. Bara lädret är av bra kvalitet och det ser snyggt ut så är jag nöjd. Mina ridbyxor är inköpta hos Gekås (kollar man bara på kvalitet så finns det fynd. Mina ridbyxor är skitsnygga enligt mig) och hästens vardagsbenskydd också. Man kan fynda mycket på Gekås :D Kommer handla vardagsaker där så länge jag vet att kvalitéten är bra.

Fast sen kan man ju fråga sig själv, behöver man så mycket saker? Oftast behövs det inte.

Det enklaste är ju att göra prioriteringar på vad man behöver och så. Sen behöver man ofta inte allt på en gång utan kan ta lite saker allteftersom, då blir engångskostnaden inte så stor.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Rikemanssport och rikemanssport.. Det beror väl på var man bor och vad man har för kontakter.
*resten är inte direkt riktat till dig, kan vara bra att klargöra* ;)

Min ponny kostar mig absolut max 400 i månaden, och det är bensin+betfor. Sen tillkommer försäkring på 1700/år.
Box+strö+foder får jag gratis mot stalljobb, skulle det skita sig så har farfar en gård dit jag skulle kunna flytta henne (backup är alltid bra, man vet ju aldrig vad som händer). Verkar gör min sambo, under överseende av lärare på hovslagarskolan.
Hon kostade 3000 i inköp, då helt ohanterad 4åring. Idag, lite mer än ett halvår senare, är hon under inridning (än så länge bara skritt) och visar kapacitet för att minst placera sig i lätta klasser i dressyr, hon använder rygg och magmuskler under ryttare redan nu - trots att ingen bett henne göra annat än att skritta framåt på långa tyglar och när hon släpps lös på banan så finns det stunder då hon går så klockrent att jag sett ytterst få hästar slå det. Kommer löshoppningshindren fram så spetsas öronen och hon hoppar kanonbra när det blir lite höjd. Förhoppningsvis kan jag plocka fram detta under ryttare.
Jag har inga pengar direkt, får in runt 3000 per månad. Men jag prioriterar min häst, eftersom hon ger mig så mycket tillbaka. Med henne har jag mål att uppnå.

Ska passa på att klargöra att detta inte tillhör debatten om att komma till toppen utan pengar, utan frågan om ifall ridsport är en rikemanssport.
Givetvis är det få som får tag i en så billig häst utan kroniska fel (felet på min var att hon var vanvårdad), men jag står ändå fast vid att ridning inte är någon rikemanssport, man behöver ju inte ha egen häst för att rida :)
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

*kl*

Jag förstår inte riktigt problemet. Jag har en häst som har kapacitet för vad som helst som jag köpt för nästan inga pengar alls. Problemet är väl att det saknas öga för vad som finns i hästarna. Visst det är kanske inte nån svårighet att se en lovande häst som haft rätt förutsättningar. Men när de inte har det blir det svårare. Jag skulle om jag verkligen velat (ty jag är en rätt medioker ryttare) antagligen kunnat rida svår klass på de hästarna jag har, kapacitetmässigt lyckligtvis är piloten numera en mes och inte så intresserad av att tävla så att jag behöver bevisa det :D

När jag tävlade (då mina hästar vad unghästar) sponsrade mina föräldrar mig genom att jag bodde hemma gratis samt att de körde mig. De ställde även upp på lån av två av mina dåvarande hästar (som jag betalade av) Själv jobbade jag heltid på ett mc donalds för att betala hästarna. Så vi är rätt svensson.
 
Senast ändrad:
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jo men det handlar inte bara om det. Jag hade en kusin som var superduktig på 80-talet, försökte sig på en satsning med en duktig svårklasshäst men det blev för mycket i längden rent ekonomiskt. Hon hamnade i den sitsen att hon var inte vinstrik/synlig nog att få sponsorer och utan sponsorer hade hon inte råd att satsa och få rutin och bli vinstrik/synlig. Moment 22. Och den familjen hade pengar kan jag lova.

Hon sålde senare hästen och den hade en fin tävlingskarriär med någon som hade råd att kånka runt halva europa för att tävla den.

Min poäng är att det räcker inte med en bra häst eller bra hästar för att "lyckas". Det är så mycket annat som kostar också.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Men alltså... Man kan ändå tävla svårklass i Sverige, man behöver inte tävla internationellt.
Själv skulle jag bli glad att rida någon SM. Det beror ju på vart man vill komma. Jag vill bara rida 150, då är jag nöjd. Men din kusin kanske ville mer? Det beror också på hur många tävlingar man ville vara med, jag skulle nöja mig med 1-2 ggr i månaden vilket blir ca 12-24 tävlingar om året, mer eller mindre. Men de större stjärnorna som Linda Heed, Malin Baryard och de tävlar ju ca 40 helger om året vilket är bra mkt mer än vad jag nöjer mig med och de reser överallt också. Det blir ju dyrt då, speciellt om man ska rida mycket internationellt. Då kan jag tänka mig att det är främst resekostnaderna som blir hutlöst dyra.

Sen är det ju bra om man har kontakter så man kan få liten sponsring på sikt. Inte någon på 1,5 miljon om året som Malin Baryard men så det ger mig en knuff i en rätt riktning. T.ex 200 kr per tävling. Då betalar man ca 50-100% av startavgifterna åt ryttaren.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

*kl*

Jag förstår inte riktigt problemet. Jag har en häst som har kapacitet för vad som helst som jag köpt för nästan inga pengar alls. Problemet är väl att det saknas öga för vad som finns i hästarna. Visst det är kanske inte nån svårighet att se en lovande häst som haft rätt förutsättningar. Men när de inte har det blir det svårare. Jag skulle om jag verkligen velat (ty jag är en rätt medioker ryttare) antagligen kunnat rida svår klass på de hästarna jag har, kapacitetmässigt lyckligtvis är piloten numera en mes och inte så intresserad av att tävla så att jag behöver bevisa det :D

När jag tävlade (då mina hästar vad unghästar) sponsrade mina föräldrar mig genom att jag bodde hemma gratis samt att de körde mig. De ställde även upp på lån av två av mina dåvarande hästar (som jag betalade av) Själv jobbade jag heltid på ett mc donalds för att betala hästarna. Så vi är rätt svensson.


Problemet är kanske att alla inte kan se om det ska bli en duktig häst eller om den har potential att bli något. Du har den gåva eller så är det bara tur :D nä men faktum är att många köper nog dyra hästar o köper sig framgång på detta sätt, de har kanske inte tid att avla själv , osv !
Vill man upp i de högre klassor så måste man ha en bra häst , o hur det än är så brukar de kosta !
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Vill bara börja med att säga att den är tråden är grymt intressant och det kommer fram många intressanta vinklingar.:)

Vill bara berätta om en liten solskenshistoria.
Under Ponny EM för några år sen när Sverige gjorde bedriften att ta lagbrons i fälttävlan( bästa lag resultatet på 11 år) innehöll laget 4 ponnier som faktiskt inte tillhör "rikemanskategorin".

Den ena var inköpt som 1-åring och utbildad av ryttaren.
Nr 2: inköpt som 4-åring och matchad av ryttaren.
Nr 3: var en ganska "alldaglig ponny" utan meriter som köptes in för en billig peng. också utbildad av ryttaren.
Nr 4: En ponny som varvade lb hoppning med "ridskoletjänst" innan den köptes av dåvarande ryttaren. Matchad av ryttaren.

Iförsig kan tillläggas att två av ryttarna har "hästfamiljer" bakom sig. Den tredje ryttaren har en fd. tävlingsryttare som mamma men nr 4 kommer från en helt "hästfri" familj.

Detta är bevis för mig att man kan komma långt med "mindre korrekt" hästmaterial också. Men tyvärr krävs det ändå pengar, inga fantasisummor i det här nämnda fallet. Men bristen på ekonomiska medel kanske kompenseras upp med hängivna föräldrar och envisa ryttare?

Men ur en ekonomiskt vinkling är hästsporten på elitnivå tyvärr utesluten för de utan finansiering från familjen el liknande.
Majoriteten av de som rider elit på ponny/junior/ YR har finansiell hjälp hemifrån av förmögna föräldrar, föräldrarnas företag eller något åt det hållet.
Det jag alltid undrat i detta fallet är hur länge kommer föräldarna vilja "sponsra" sitt barns fritidsaktiviteter? Tills 18-årsdagen eller för evig framtid?

Läste ett annat inlägg här, att man kan komma långt med bara talang också, genom t.ex att rida andras hästar. Hur många uppfödare/hästägare tror ni släpper lovande hästar till en "duktig ryttare" utan meriter när det finns flertalet etablerade ryttare med dokumenterade resultat på den nivån som uppfödaren anser att hästen bör matchas till? Det finns säkert några fall, och det är väl toppen om någon kan få den chansen, men hur ofta händer det?

Även om de finns de som tävlar på hög nivå som inte lever några extravaganta liv kostar det ändå fruktansvärt mycket pengar. Ridsporten är ju inte den enda sporten som lider av detta fenomen, men det som saknas är perspektiv på saker och ting.
Det är inte normalt att köpa en frack för 14 000 kr. Eller att köpa en ponny för 400 000 till en 15-åring. Eller dessa hjälmar i 5000 krs klassen...
Det är som sagt mer pengar än de flesta familjer någonsin kommer innehava under en hel livstid. Än mindre avsätta till sina barns intressen.

Och jag vet när jag beklagade mig inför pojkvännen när en kompis skulle åka och tävla i Tyskland med två hästar: Tänk om jag hade råd med det där...
Så fick jag svaret: Älskling. Livet är jävligt orättvist.

Jag vet att jag är lyckligt lottad för att jag har möjlighet att göra det jag älskar mest varje dag. Åka till stallet till min egen häst.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

KL*

En sådan här tråd får mig att fundera lite... Artikeln handlar om en tjej som verkligen vill satsa och komma någon stans. Hennes föräldrar vill och försöker hjälpa henne så mycket de kan.. Men eftersom hennes pappa sålde sin båt så är hon en rikemansunge? Vad vet ni om hur länge han har sparat till hans båt? 10,20 eller kanske tom 30 år! Hon har jobbat för det hon har sen att hon inte kommer från en familj som har haft 10 barn och levt på soc så är man ju inte automatiskt rik för det?

Jag tycker att det är jobbigt att höra alla som gnäller på alla om att de är rikemans och de är rikemans innan de liksom vet bakgrunden.

Jag är själv inte född i någon rik familj. Min mamma har ridit förr, vi hade häst på gården när vi var små, jag o min syster ja. Men första ponnyn fick min syster själv utbilda, min syster var 6, ponnyn 4:a... Sen tog jag över den.

Min första egna ponny köpt vi 1km hemifrån för 7400:- hingts ohanterad osv.. Jag var 12 år då.. Hon utbildade jag och red tre SM på ( två silvermedaljer) Nordiska Mästerskapen osv... Sålde sedan han..

Nästa ponny köpte jag för 8000:- från samma ställe. Sålde den när jag ridit in och tävlat den lite.

Köpte min nästa ponny för 35000:- Pengarna från ponnyn ovan. Han blev sedan en av sveriges absolut mest lovande ponnyer.

Sålde sedan han också.

Under tiden köpte jag ett storhäst för 20 000:- ( pengar som mina föräldrar gick in och la på henne :bow: red henne, utbildade henne från inget till MSVA, sålde henne

Köpte en unghäst - inget bra köp- såldes igen..

Fick sedan ett fantastiskt bra erbjudande att köpa en storhäst med placeringar upp tom Msvb i holland av en hästhandlaren, hästhandlaren ville så gärna att jag skulle ha denna häst så han äger nu hälften av honom och min pappa hälften...

Sen kunde jag då gå och köpa en unghäst som nu hade allt efter att ja sålt ett stort antal hästar/ponnyer. Så kunde jag köpa hästen med tre bra gångarter, temperament osv,osv...

Det som inte ska glömmas är att de flesta av de hästarna jag har köpt för billiga pengar är hästar som ingen annan skulle vilja röra. Min tävlingshäst nu som vi äger med hästhandlaren är ökänd på sina ställen.. Fina hästar som behövt massor med jobb....( därför har jag också varit med om två riktiga ridolycker...)

Sen var det så bra att de som jag sålde både min c-ponny och min d-ponny till äger ett stort hästföretag i sverige och har nu gått in som min sponsor..

Jag vet hur det är att leva på fattigdommens tröskel ( jag har varit där) nu har jag två friska :bow: föräldrar som ställer upp för mig och som hjälper mig, så mycket det bara går.

För mina mål är färdiga- jag ska bli internationell proffsryttare..

Men vet ni vad? Jag är också beredd på slitgöra! Jag har hästar på utbildning/tillridning, jag håller träningar. Har tre olika jobb där jag jobbar extra.

Det finns olika perspektiv på rik och fattig- det finns också olika vägar att gå, men man måste räkna med att det är mycket slit!
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Ingen har väl använt orden "rikemansunge" i den här tråden? Dom flesta här har tydligt utryckt att tjejen i artikeln är väl värd sin framgång, hon har säkert slitit för den, men man ska inte sätta den rubriken som man valt att göra. Hade man valt att sätta en annan rubrik på artikeln så hade det vart en trevlig artikel om en ung lovande ryttare.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Ingen har väl använt orden "rikemansunge" i den här tråden? Dom flesta här har tydligt utryckt att tjejen i artikeln är väl värd sin framgång, hon har säkert slitit för den, men man ska inte sätta den rubriken som man valt att göra. Hade man valt att sätta en annan rubrik på artikeln så hade det vart en trevlig artikel om en ung lovande ryttare.


:bow::bow::bow:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Ingen har väl använt orden "rikemansunge" i den här tråden? Dom flesta här har tydligt utryckt att tjejen i artikeln är väl värd sin framgång, hon har säkert slitit för den, men man ska inte sätta den rubriken som man valt att göra. Hade man valt att sätta en annan rubrik på artikeln så hade det vart en trevlig artikel om en ung lovande ryttare.

Antagligen är det också så att den som satt rubriken inte heller är samma person som har skrivit artikeln...

/Lizzie
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Denna tråden var väldigt intressant tycker jag!

Jag tror absolut att man kan nå toppen på låg/normal-ekonomi bara man har talang och kan få fram det bästa ur sina hästar. Det gäller bara att man får kämpa dubbelt så hårt och hålla sig framme för att synas för allmänheten, det är vad jag tror :)

Jag vet en jätteduktig ryttare som minnsann inte har jättemycket med pengar, h*n håller sig ändå på 140-150-nivå genom att köpa hem billiga och oridna hästar som h*n sen utbildar själv och tävlar (Sedan säljer). Det är ett riktigt hundgöra, men denna person är ett levande bevis på att det går! Även om h*n kanske inte riktigt är på toppen ännu så är det bara en tidsfråga enligt mig :laugh:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

kl
Ridning är en dyr sport, face it. Man kommer inte långt om man inte har pengar.
Nu är ju "pengar" en tolkningsfråga. En människa som har lite pengar i mina ögon har inte råd med att ha häst. Det kostar att hålla häst och köpa häst, och har du lite pengar så räcker det inte. Det är inte bara för ryttarens/ägarens skull, utan hästens skull. Har man lite pengar tycker inte jag att man ska ha häst. Man kan aldrig veta om hästen kommer att behöva vård och det vet alla hästägare, att det är dyrt. Då är det hästen som får lida i slutändan på grund av ansvarslösa ägare.
Jag själv har okej med pengar, inte jättemycket och inte jättelite. Skulle aldrig få för mig att säga att jag har lite pengar, tänk på alla hemlösa familjer i Afrika osv. dom har lite pengar enligt mig.
Min familj består av jag (13), min bror (17) och min mamma (51). Min pappa gick bort för ett par år sen. Min mamma tjänar 25.000 före skatt.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Den här artikeln om Maria Eriksson hittar jag inte alls i länken?? Skulle gärna vilja se den.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag håller delvis med dej. ;)

Men om dom skriver att alla har råd med hästar så är ju svaret nej. Hästarna an ju fara illa av det. Om man skaffar häst så att man har pengar så att det hänger på håret Då kanske man inte har råd med skoning,mineraler,foder, sadlar som ligger bra. Men ridsport är en liten överklasssport. Man måste ha mycket pengar för att kunna ha häst. För hästens bästa. :D
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag håller delvis med dej. ;)

Men om dom skriver att alla har råd med hästar så är ju svaret nej. Hästarna an ju fara illa av det. Om man skaffar häst så att man har pengar så att det hänger på håret Då kanske man inte har råd med skoning,mineraler,foder, sadlar som ligger bra. Men ridsport är en liten överklasssport. Man måste ha mycket pengar för att kunna ha häst. För hästens bästa. :D

Begreppet "inga pengar" i ridsportstermer verkar betyda att man ändå har egen gård, har råd att lösa en svårklasshäst och en påläggskalv, en liten lastbil och att kunna tävla var du vill i hela europa, kunna träna för någon av världens bästa tränare men kanske inte så jättemkt mer.....

I "vanliga livet" termer så innebär det att man har en jäkla massa pengar.


Jag håller med TS att begreppen i artiklarna är väldigt provocerande eftersom det är en hel del "vanliga" människor som köper och läser dessa tidningar och det kan ju döda vilken dröm som helst när den "unga och fattiga" tjejen på ridskolan slår upp artikeln och läser vad inga pengar innebär i ridsportstermer :grin:

Livet är hårt helt enkelt!
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Lollipop: Alla har inte råd till hästar nej. Men jag tror inte heller att det är så många "satsande" som skaffar häst om de varken har råd till foder, utrustning som behövs etc. ;)

fio: Jag håller delvis med i det du skriver. Det finns de rika hästmänniskor som tycker att allt det du räknade upp (gård, flera svårklasshästar, lastbil, tävla var de vill, riktigt duktiga tränare) tillhör det "normala", något som alla har råd till. Men det är ju bara lögn. Sen finns det ju vi som verkligen har "normalt med pengar", dvs kanske egen gård/inackorderad någonstans, vanliga hästar (Dock inte sagt att de inte kan vara duktiga och gå upp i svår klass ändå!), vanlig hästtransport, tävlingar främst inom distriktet (Kanske tävlar i ett annat distrikt om det är någon viktig tävling) och tja, man tränar kanske inte för världens bästa tränare heller?... DET är "vanligt hästfolk" för mig. Begreppet "inga pengar" är väl något man bara säger för att visa större skillnad mellan "vanligt, normalinkomst, hästfolk" och "det stenrika hästfolket", det är i alla fall vad jag menar när jag säger så :)

Men det är samma, tycker jag, som när alla dessa superrika ryttarna tjatar om hur otroligt mycket de har fått kämpa och slita för att nå dit de är idag! Det är klart att man måste kämpa, även om man har råd att köpa sig en färdig svårklasshäst så kan man inte bara sitta och åka. Men, det finns olika betoning på kämpa och kämpa! Har man alla de förutsättningarna som fio räknade upp så behöver man inte kämpa på samma sätt som någon som verkligen har en vanlig normal inkomst.

Men som fio sa; Livet är hårt! Men det blir vad man gör det till ;)
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

KL.

Det här tycker jag är mycket intressant! Måste man vara rik för att lyckas och jag tror att man nog måste det. Eller åtminstonde ha tillräckligt med pengar eller sponsorer, så att det hela går runt.

Själv är jag inte rik. Men har en häst och rider även lektioner regelbundet. Men om jag vill nå högre klasser, ja då måste jag även börja tjäna mer pengar. Köpa mig en till häst. Men jag är rätt nöjd med att gnata på i liten takt, sakta men säkert utvecklas man tillsammans med hästen. Kanske kommer jag till Sm eller Vm nån gång, det är faktiskt en dröm jag har som jag inte tror är helt omöjlig. Men inte i dagens läge; det är lätt nivå som gäller.

I dressyren skulle det vara roligt att tävla i högre nivåer än Lätt A, kommer jag till medelsvår skulle jag vara nöjd, st. george vore inte heller så dumt. Men allt över det tror jag aldrig att jag kommer att nå, men man ska aldrig säga aldrig, men lite realistisk måste jag ändå vara. För att nå detta mål måste jag skaffa mig ytteliggare en häst (lite svårt att komma nån vart med en islandshäst i dressyrtävlingar ;))

I hoppning VET jag att jag aldrig kommer att komma någon vart eftersom allt över en meter gör mig knäsvag. Men under det är det okej och kul. Jag "hoppade" 50 cm med min häst igår och var så stolt över honom :banana:.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 437
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 203
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 733
Senast: Maoam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp