Bukefalos 28 år!

Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Tack, vad gullig du är! Jag fattar precis vad du menar, o när jag läser om språkresor o utlandssemestrar så blir jag bara..:confused: Har aldrig varit på.. Fick dock åka med min kusins familj två gånger utomlands på bilsemester när jag var liten, det kostade ju varken mej eller mamma något (de var snälla o hade ganska gott om pengar).

I år var jag iväg på EM igen, jag hade egentligen inte råd men jag valde att bo i hästdelen i hästbussen på en madrass- så det var gratis boende för min del. Mat tog jag med o lagade i bodelen - gröt o pasta o sånt billigt. Fick lite sponsring som räkte till box o resa o så (samåkte).. o så vann jag lite pengar! (ställde upp i två grenar av ekonomiska skäl- hoppades vinna den ena med tanke på pengar..).

Hit där jag är idag kan man i alla fall bevisligen ta sig utan pengar.. ;) Eller rättare sagt- de pengar man har lägger man på hästen. o så är jag evigt tacksam för Tradera o Blocket där man både kan fynda o dryga ut ekonomin!!
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag vill inte på något sätt förringa dina resultat, jag tycker att du är duktig - men att komma till din nivå på ponny eller varmblod kräver betydligt större resurser.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Fast L***a tävlar så vitt jag vet oftast i storhästklasser, det är ju just EM osv som hon har varit med i för just arabhästar.

Varför skulle hennes nivå vara mindre värd? EM är ju något de flesta bara drömmer om och att då ha en av Europas bästa dressyraraber är väl knappast att inte ha resurser?
Det finns trots allt ganska många araber...
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Underbar historia :bow: :bow:

Tänk om Ridsport skulle göra en artikel om DIG i stället, det är mycket mer inspirerande med någon som har tagit sig fram genom eget slit i st f att man har en farsa som kan sälja båten.

Är det du som har Chocco? Jag har också arab och brukar läsa om er i SAHF tidningen.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Ps) min mamma tror fortfarande att mitt hästintresse är något övergående.. :D Hon har aldrig fattat det där o är livrädd för hästar.. (o farsan har jag ingen kontakt med.. bäst så)


Jag läste en liknande historia om Bruce Springsteen, han stod på nåt konsert för många år sedan med typ 10 000 pers i publiken och berättade att hans mamma väntade forftarande på att han skulle släppa detta musikintresse och börja på college i stället :rofl:

Han fick publiken att vända sig till morsan (som satt i publiken) och ropa unisont "men lägg av nu mamma" eller något sånt. Du kanske skulle försöka med det på någon dressyrtävling :idea:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

kl

Men måste fattiga hålla på med hästar då? De kan väl välja en annan sport? Typ bandy.
Hästsport är dyrt och kommer alltid vara.
Klart man inte måste vara miljardär för att lyckas, men har man inga miljoner i ryggen så får man ju vara beredd på att ha ett vanligt heltidsjobb och ha minst 3-4 hästar vid sidan om jobbet som man rider och utbildar och säljer och undan för undan får ihop till bättre hästar, eller får låna bättre hästar.

Måste fattiga typ röka då?

Att röka en ask cigaretter om dagen är ungefär vad min pålla kostar per månad.

Men inte hör jag någon ifrågasätta hur rökare har råd att röka (eller snusa för den delen heller), vilket låginkomsttagare gör i rätt stor utsträckning. Jag blir däremot ofta ifrågasatt hur jag kan lägga ner så mycket pengar på en så dyr hobby som hästeriet. Inte helt sällan från just storrökare :grin:

/Lizzie
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

KL

När jag lyckats ska jag berätta för er hur det är att lyckas utan pengar.

Utan pengar menar jag utan pengar, dvs uppväxt i ett fattigt hem utan julklappar/presenter, inga semestrar eller månadspeng. Inga farmor/mormor/whatever som betalat ett öre. Ibland en apelsin till middag för pengar fanns inte. Inga bilar eller motsv, skulle man ngnstans, oavsett ålder och hur långt det var, cykel (vi cyklade redan när jag bara var några år). Cyklar fick vi av en cykelhandlare som skulle skrota dem.

Ingen i min familj har/har haft intresse för hästar. Alls. Ngnsin. Inget förstående "åh vill du börja rida, klart du ska få det" när vi inte ens kunde äta middag hemma.

Jag återkommer i denna fråga.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag vill inte på något sätt förringa dina resultat, jag tycker att du är duktig - men att komma till din nivå på ponny eller varmblod kräver betydligt större resurser.

Jag tror du missförstod mej lite, menade inte att jag rider på EM nivå, det är min nivå bland hästar jag menar.. Intermediare/ SB. Det är dit jag menar man kan komma utan några direkta resurser, inte att jämföra med världseliten direkt men ändå, att rida ”lilla rundan” är ju trotts allt snäppet rakt under GP..
Sen att han dessutom är ponny, fel ras o ser ut som en damcyckel gör ju inte saken enklare..

Lady Vip - tack så mkt! Jag är ju så klart väldigt glad o stolt över att ha en av europas bästa arabhästar men det är vår prestation bland vanliga hästar jag dock är stoltast över- och hänvisar till i mitt inlägg 

Men visst, att rida GP o komma bland de sista är väl knappast att påstå att man rider på elitnivå.. eller är det det?? Var går gränsen liksom? Rider man GP så tävlar man ju elit, oavsett resultat.

Jag tror nog jag kommer att rida GP så småningom med min, för att få starta måste jag ha minst 62 % i Int I eller SB1 men det borde inte vara omöjligt, red Int I i början på året på en klubbtävling med 64 % så det ska nog gå..
Sen är han inte startklar GP än, är väl mest ettorna som saknas. Kan göra 5 bra dagar men det är långt ifrån befäst, o inte heller något vi tränat så mkt på.
Kanske inte känns helt friskt att tro att man ska rida GP på en arabisk ponny.. Men å andra sidan.. hur realistiskt är det att tro att man ska placera sig i Msv B med densamma? Eller vinna Msv A? Så tja.. jag är nog snarare naivt optimistisk än realistisk.. ;)

Ps) O jo, Ulla H har MASSOR av pengar (äger bla både Cloetta o Fazer), Brink har inte haft det för knapert……… däremot så finns det ju hon med fuxen – Maria o Galliano – den köpte hon ju för 25 000 o hon jobbar som lärare, DET är väl ganska coolt ELLER HUR!!!
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

nej, hon äger inget, hon är som många andra, aktieägare.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Att du har placering och vinst i msv för häst på en arab med ponnymått är ju ingenting annat än fantastiskt! :)

Härlig historia ni har för övrigt också,lycka till på vägen till GP!
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jo, kanske det.. Men det är inte omöjligt att det blir något reportage kanske.. :angel:
Och jo, det är jag som har Chocco! :laugh:

Mja, min mamma har bara varit med på en tävling en gång, det var något år som jag lyckades få med henne till SM - annars hade jag fått köra själv o det tyckte hon inte om.. Det är faktiskt första o enda gången hon sett mej tävla, men händer det igen så ska jag säga till publiken! :devil:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Såna som dina historier får mitt hopp att spira.

Då är jag nog också naivt optimistisk som du ;)
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Håller tummarna för att du kommer till GP-nivå! :bow: Och tänk vilken frisk fläkt det skulle vara med en arab bland alla halvblod!
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Tack alla, vad gulliga ni är, o ni ska veta att det värmer att läsa det ni skriver!! :love:

Men visst, jag vill ju rida GP med placeringar, internationellt, o det känns som att jag är LJUSÅR därifrån.. :grin:
Och hur optimistisk jag än är så inser jag att jag inte lär bli aktuell att representera Sverige på något OS med min lille arab.. :grin: (undrar hur andra nationer hade reagerat då.. typ.. står det SÅÅ illa till med sveriges tillväxt inom dressyren.. :D )
Hm.. min älskade häst lär jag aldrig klara av att sälja så vad återstår.. byta land? :D Jag kanske kan få representera förenade arabemiraten i VM! :idea: Hmm.. undra om jag måste rida med sånt hyckle då.. verkar varmt.. :cool:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Vad kul om dom skriver om dig, och om dom i och med det lyfter fram en arab i dressyrsammanhang! Inget ont om alla underbara distans/galopp araber men det vore roligt om en stjärna som Chocco fick göra reklam för duktiga dressyraraber! :bump:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

nej, hon äger inget, hon är som många andra, aktieägare.

Hon är majoritetsägare och har mer än 50% av rösterna, det innebär att hon kontrollerar bolaget. I dessa samanhang är det att äga ett bolag. Eftersom aktieägarna per lag definition äger bolaget (aktiebolagslagen).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 437
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 203
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 733
Senast: Maoam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp