Bukefalos 28 år!

Att lyckas i ridsporten utan pengar.

NilaD

Trådstartare
Titt som tätt dyker det upp artiklar o.d som handar om att det visst minsann är möjligt att lyckas i sporten utan pengar :rofl::rofl:.
Är det bara jag som blir upprörd och provocerad utav dessa exempel som oftast dras fram? Nu senast i ridsport.

Den ryttare som denna gång dras fram som exempel hör ju säkert inte till dom mest bemedlade inom sporten. Men har ändå haft tillgång till egen häst/ponny, kunnat träna och tävla, och när egna hästen inte längre räckte till, ja då fick pappa sälja båten (å jag misstänker starkt att det inte var ngn gammal eka vi pratar om).
Säg det till en ensamstående fyrbansmamma ute i förorten, som kanske inte ens har råd att låta sina ungar rida på ridskola en gång i veckan....
Har själv under mina år som ridlärare sett många ungar med talang som inte haft en chans eftersom deras föräldrar inte ens hade råd att låta dom rida och en egen ponny ligger ungefär lika nära som en tur till månen....
Minns bla en oerhört talangfull ryttare som fick hjälpa till att leda ponnyryttare (efter ett antal ggr fick man en gratis ridlektion) för att överhuvudtaget kunna rida.

Visst är det så att man kanske inte nödvändigtvis måste vara upptagen i adelskalendern och heta Nathorst eller Wachtmeister eller tillhöra gänget med ponnyryttare som åker runt på tävlingsplatserna med en lastbil full med hundratusenkronorsponnysar. Men jag blir ändå :devil:-ligt provocerad när man drar fram ryttare som Malin Baryard o.s.v

Snarare kan man väl säga att artiklar som den i ridsport verkligen belyser att man MÅSTE ha pengar fär att lyckas, för om Malin och den här senaste tjejen är dom bästa exemplen på folk utan pengar som lyckats, så kan man ju bara tänka sig hur majoriteten utav dom i toppen har det ekonomiskt :angel:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag håller med dig, det blir nästan på lite hånfullt mot de som VERKLIGEN inte har mer än låg - normalinkomster - just det där med att pappsen fick sälja båten gjorde ju att artikeln kom i ett helt annat ljus...

Jag kan inte komma på en enda ryttare i toppskiktet, i synnerhet inte på dressyrsidan, som inte antingen är ngn von Knopp eller von Tott, kommer från bättre bemedlad familj eller har synnerligen väl förspänt med sponsorer/kontakter.
På hoppsidan är det möjligen ngt bättre, åtminstone upp till det allra översta toppskiktet.

Sen vet jag inte om det är så mycket att göra åt tyvärr:( Det man kan göra är kanske att försöka uppmuntra dagens ungar att värdesätta själva hästen och hästlivet, inte bara tävlingsresultat. Jag blir själaglad de få gånger jag ser ngn liten tjej/kille som verkligen tycker om att pyssla med hästen, tycker det är kul att rida ut och tycker det är skoj med träning - alltför många försöker härma efter "de stora" och tjatar till sig dyr utrustning (som självklart måste matcha ), inte bryr sig ett dyft om ponnyn samt slutligen bär sig lika illa åt på lokala tävlingen som deras gastande föräldrar gör:angel:

Hästar är en dyr sport och sponsorerna är väl inte alltför många och stora så tyvärr lämnar det allt utrymme åt de som har pengar, inte alltid åt de som kanske har den bästa förmågan/största talangen.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag håller också med! Man läser aldrig någon artikel om någon som har gått på ridskola en gång/vecka, haft någon sköthäst och sedan, i mer vuxen ålder kunnat köpt en egen häst och lyckats. Håller med Jeeves att det blir smått hånfullt mot dem som blir glada och vill få inspiration av artikeln för att kämpa vidare - så kommer det fram att det fanns en båt som var dyr och fin nog att inbringa tillräckligt med pengar och dessutom var familjen villig att göra sig av med den för att köpa en häst. För det är en annan aspekt, för att "lyckas" iaf i yngre år, så krävs det att föräldrarna ställer upp både med kapital och med oceaner av tid till träningar, tävlingar, skötsel osv.

Spinnoff: "måste" man ha gått igenom ponnyåren med tävlingar och träningar för allehanda meriterade tränare för att lyckas bra som tävlingsryttare på stor häst i vuxen ålder? När är det försent att börja satsa för att lyckas nå ex svår klass?
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Tack för detta! Jag reagerade precis som du gjorde när jag läste atrikeln. Jag blev skitförbannad rent ut sagt. Inte nog med att pappa sålde båten, mamma "råkar" känna en lärare på Strömsholm (om jag inte minns fel) och där fick hon rida dennes hästar och träna för henne. Det är ett hån att skriva att det inte behövs förmögna föräldrar. Jag har även skrivit till Ridsport för att föra fram dessa tankar men de har inte ens bemödat sig med att tala om att de inte vill ta debatten.
Sedan vill jag poäntera att jag inte på något sätt missunnar tjejen vad hon har och att hon säkert är duktig, men det ska inte skrivas under dessa rubrikerna.
Jag glömmer aldrig det samtalet jag hörde mellan två dressyrdomare på en lokal ponny tävling. Det var nog inte meningen att någon skulle höra men...
Domare 1: -Hon rider bra. Domare 2: -Ja, men hon kan aldrig ta placeringen med den ponnyn. Den har inget steg. Domare 1: Nej. :devil::eek:
Hur ska denna ryttarinna lyckas om inte pappa har en båt?
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag flikar in lite!
Jag hållermed, till större delen, det är jättejätte svårt att lycka i hästvärlden utan pengar, dels är det ett eventuellt inköp av hästen (bra hästar att låna ha på foder växeinte på träd) och sedan driften av den. Sen är det träningar och transportkostnader. Sedan när man kommer upp i klasserna räcker det inte med en häst, utan då ska man ha kanske 3-4 hästar minst, varav iallafall 2 av dem måste vara riktigt bra. En riktigt bra häst är INTE billigt! Sedan ska man ha någon sors försäkring på denna! Oh sen är det all urustning! Logi på tävlingar när det krävs övernattning! Pengarna rycker fort!

Jagar en nära vän som tillhör svensktoppen. Han har fått jobba upp sig mycketsjälv med hjälp av två ridande föräldrar. Det som imponerat på mig äratt dessa är relativt vanliga människor med Normal inkomst. Det som gör att de har råd att ligga på toppen är dels att de har letat riket runt efter sponsorer och att killen fått in mängd stipendium.
Hästarna är av bra stam men alla (utom en) har köpts in unga (och relativt billigt) och sedan har grabben fått rida in och utbilda hästarna själv! Men det har självklart lagts pengar på allt runt omkring!
Men det är ingen kille som får allt han pekar på, och hela familjen jobbar otroligt mycket för att just ha råd, och ALLA deras penga läggs pådetta!

Men Jag håller med, jag som har två syskon (som inte är hästintresserade) men ändå har föräldrar som tjänar bra skulle ldrig ha råd att ligga på toppen! Dels har vi int kunskapen i familjen och dels kan vi inte lägga alla våra pengar på hästar för mina syskon är ju inte intresseade.

Vi hade ridning påschemat i skolan när jag var yngre, något jag tycker de flesta skolorna skulle jobba vidare på, på sådant sätt får de flesta mjlighet att iallafall prova på sporten
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Viktigt att poängtera är att, precis som Leteng skrev, jag inte på ngt vis är ute efter att misskreditera tjejen i artikeln. Mer bara en stilla undran hur man har tänkt som journalist eller för den delen hela redaktionen eftersom man valt att lägga denna rubrik på löpet. Är det ingen på redaktionen som reagerar över detta? Vad har man för kontakt med verkligheten? Vet dessutom att tidningen tidigare om åren haft liknande artiklar.

Kanske dags för Tidningen Ridsports redaktion för ett litet studiebesök i ngn av våra förorter för att se hur folk utan pengar faktiskt har det. (Dom kan ju alltid kolla hur många båtar och andra LYX-artiklar som folk har utanför dörren :grin:)
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

I början är det absolut viktigaste att ha föräldrar som har tid och intresse av att engagera sig. Det finns många jätteduktiga ponnyryttare som inte har möjlighet att komma ut och tävla eftersom de helt enkelt inte har "chaufför". Pengar kanske finns - men inte tiden.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

I början är det absolut viktigaste att ha föräldrar som har tid och intresse av att engagera sig. Det finns många jätteduktiga ponnyryttare som inte har möjlighet att komma ut och tävla eftersom de helt enkelt inte har "chaufför". Pengar kanske finns - men inte tiden.

Exakt. (10)
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Spinnoff: "måste" man ha gått igenom ponnyåren med tävlingar och träningar för allehanda meriterade tränare för att lyckas bra som tävlingsryttare på stor häst i vuxen ålder? När är det försent att börja satsa för att lyckas nå ex svår klass?

Jag började rida med mamma på en ridskola där man kunde hyra en ponny. Sen började jag rida på ridskolan "på riktigt" vid 6-7 års ålder. Sen när jag var 14 blev jag istället medryttare och red några dagar i veckan. Vid 16 sökte jag till Strömsholms Ridsportgymnasiet, red på lektioner där i ett år. Andra året hade jag blivit 18 och fick då foderhästen. Ett år senare köpte jag mitt sto, eller ja, min mamma. Och 1,5 månad senare avlivade jag foderhästen på grund av skada som inte ville läka.
Min mamma var ensamstående och la ut massor av summor. Och idag är jag skyldig henne sexsiffrigt belopp. Alltså har jag lånat pengar via min mamma. Jag ska betala av de pengarna när jag hittat jobb.
Jag har nått 120 med mitt sto, tyvärr utan vidare resultat pga press från skolan.
Jag planerar att sätta igång och träna och tävla till våren igen nu när suget verkligen finns där. Pengar finns för träning. Kanske någon tävling per månad, vi får allt se.

Och har jag tappat hoppet om svår hoppning trots jag är ganska feg inför höga hinder? Har jag tappat hoppet för jag inte har rika föräldrar?
Svaret är nej. Mitt sto kommer inte nå 150 klasser. 140 kanske med tur. Hon har segrar tom 130 och jag siktar på 130 med henne och håller tummarna för att hon ska räcka till 140. Men svår hoppning hoppas jag nå när jag väl blivit gammal :D Alltså tänkte jag ha hennes avkomma som svårklasshäst, förhoppningsvis väljer jag rätt hingst till henne.

Så jag tycker att bara för man inte varit med på ponnytiden och har rika föräldrar kan man som självförsörjande nå svår klass.
För en häst tar det ca 5 år (eller minst iallafall, från 3 år till 8 års ålder) innan den kan gå 150 klasser. Jag skulle för hela världen aldrig tro att det ska ta längre tid för en ryttare om man nu inte är alltför feg.

Hur det ligger med dressyren är ju givetvis svårt, men har man en fin häst med fina gångarter kan man lätt nå MSV på kort tid om man rider bra. Har man fina pengar från jobbet så kan man köpa sig bättre häst, byta upp sig alltså.

Det finns olika sätt att nå svåra klasser, det handlar bara om hur man ser på saken. Min häst kan gå MSV dressyr enligt mig. Men inte med godkänt resultat pga hennes gångarter. Men vi kan åtminstone starta någon MSV klass eftersom hon kan de rörelserna på den nivån. Och jag kan rida på den nivån också anser jag.

Så det är ens hela inställning som gör det hela. Kolla på Maria Gretzer, över 50 år och hon hoppar fortfarande!!! Jag är 20 år, jag kan ta mig 30 år på att nå dit :D

Sorry för långt och babblande inlägg, jag ville bara visa att det går att nå svåra klasser även i vuxen ålder om man verkligen vill! Men det innebär inte att man har 10 hästar att rida varje dag och flänger runt på tävlingar 40 helger om året.
Vet t.ex en karl som har en 9 åring, den tävlar bara 3 ggr om året och den debuterade 150 när den var 8 år. Så det är inte bara tävlingar som behövs för att nå svår klass utan det är TRÄNING. Tävlingar kostar ju mer än träningar om man ska jämföra det rakt av. Startavgift (x2 om man rider 2 klasser), veterinäravgift och så får man rida alldeles själv i totalt ca 4 minuter inne på banan. Inte alltid får man hjälp på framhoppningen heller.

Visst behöver man rika föräldrar om man ska vara en unge och tävla framgångsrikt. Men man kan ta det lugnt och nå toppen vid vuxen ålder när man själv har ett arbete och kan försörja sig själv samt välja vad pengarna går till.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Hela poängen är kanske att man inte måste vara rik för att kunna bli nåt, men man måste kunna lägga X antal lusentappar i månaden på träning och tävling och det är det inte så många som kan. Och när man väl börjar komma någonstans och börjar tävla utomlands så är det ju inte vem som helst som har råd att fortsätta på den nivån. Men nej, man måste inte vara stormrik från början, det är helt sant. :crazy:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Precis, se bara på mig, ett praktexempel på en utfattig tjej som ändå tar sig nånvart och har hoppet kvar om att bli någonting :D

Niklas Jonsson tävlar inte mycket internationellt för han har inte råd. Men han är otroligt duktig och satsar sina pengar på det viktigaste. Och han tävlar ju runtom i Sverige.
Någon skulle nog ta o intervjua honom, han slog ju igenom först vid vuxen ålder med sin häst Amorina.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag har också hopp kvar! :bump: Men jag är i dagsläget inte intresserad av Grand Prix och OS m.m. utan vill bara komma upp i kanske 120-130 och tävla sporadiskt för att det är kul. Samt att jag vill bli bättre på dressyr så jag kan börja med fälttävlan. :grin: Vet inte alls om mina pengar och talang räcker, men hoppet finns.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Nä, jag har drömmål att rida SM. Har jag uppnått det så är jag nöjd, vill inte flänga runt o tävla internationellt för mycket. Så jävla dyrt att resa med HÄST också :eek:

Jag sätter träningen i första hand, hoppar jag 150 på träning får jag ändå eufori så det räcker läääänge :D Tävlar gör jag om pengar finns, känns inte så viktigt med tävling just nu, bara jag får upp självförtroendet.

Det är kul att höra att fler än jag har hopp :D
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Fast jag förstår inte riktigt vad ni är upprörda över? Självklart är det jättetråkigt att inte alla har råd att ha egen häst och träna och tävla, och absolut går en del talanger förlorade, men det är ju VERKLIGHETEN. Hästar KOSTAR pengar, och alla har helt enkelt inte råd, vilket i och för sig är synd.
Och ska man tävla på högre nivå behöver man en vettig häst. Ska man konkurrera i dressyr måste man ha en häst med hyggliga grundgångarter. Sedan behöver det inte vara en mångmiljonhäst, men en vettig häst behövs ju.

Var det inte en ganska fin gest av pappan i artikeln att avstå från SITT intresse till förmån för dottern? Och mestadels verkade hon ju dessutom ha haft lånade hästar? Och detta är ju ändå en stor skillnad mot de barn som har föräldrar som kan hosta fram både en, två och tre halvmiljonsponnyer...

Jag tror absolut att det går att lyckas om man har talang och en "normalekonomi", men däremot är det nog svårt (men inte omöjligt) om man kommer från "fattiga" förhållanden- helt enkelt för att hästar ÄR dyra att såväl köpa som att hålla. Varför hymla om det?

Sedan finns det ju faktiskt möjligheter för den som är riktigt talangfull och ambitiös att visa framfötterna så pass att han eller hon får rida andras hästar, och på sikt bli så duktig att man själv kan utbilda sin unghäst från skratch. Att jobba hos någon riktigt duktig ryttare och där få tävla yngre hästar osv är ju oxå en möjlighet.

Var någonstans har M Baryard utmålats som om hon kom från en familj med dålig ekonomi? Vad de har för privatekonomi har jag ingen aning om, och i dag försörjer hon sig ju onekligen som ryttare och har ju gott om sponsorer. Tror inte många av ryttarna på den nivån äger sina hästar själva.

Brink kommer ju inte alls från någon förmögen familj som jag förstått det, men är affärsman utan dess lika och dessutom enormt ambitiös och skicklig ryttare - han har kommit dit han har kommit och dessutom byggt upp Tullstorp, så nog 17 går det...
Tyvärr är inte världen rättvis :/...
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Ähum, Brink fick en HEL DEL hjälp på vägen vad det gäller det ekonomiska kan jag säga...därmed inte sagt att karln inte är en duktig affärsman och ryttare.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

MUPPIA: Jag vill inte på ngt vis nedvärdera dig och tycker att det är fantastiskt att höra om din kämparvilja och hoppas verkligen att du kommer att nå svår klass, men jag förstår inte hur du kan använda dig själv som ett "praktexempel på framgång". Starter i 120cm utan resultat är ju faktiskt inte ngn direkt framgång utan högst mediokert.

AKO: Jag tror inte att du har förstått meningen med inläggen.....
Det är ingen som tycker att det är upprörande att det är en mkt ekonomiskt krävande sport. Det upprörande är att man väljer att omnämna tex denna tjejen som en som kommer från ett hem utan pengar, vilket ganska tydligt framgår av artikeln att det nog är en bit ifrån sanningen.
Malin Baryard har också vid ett flertal tillfällen lyfts fram i sammanhang där man velat belysa att det går att ta sig till toppen utan pengar :grin:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Till att börja med, jag vill inte på något sätt missunna tjejen i artikeln någonting och jag tycker det var gentilt av hennes pappa att avstå från sitt intresse för sitt barns skull. (Men jag tror precis som du att båten säkerligen inte var en liten eka, jag vet ju vad hästar med dressyrframgångar eller lovande förmågor kostar att köpa).

Men artikeln var inte riktigt vad jag hade väntat mig i alla fall;).

Vill man, oavsett gren komma till A-final i SM (oavsett häst eller ponny), så krävs det naturligtvis en hel del pengar för att kunna köpa rätt häst. De som kommer till den nivån med "billiga" hästar är nog få. Sedan tillkommer naturligtvis träning och bra träningsmöjligheter (alla vet väl vad stallplats med ridhus kostar i ex Stockholm...).
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Ähum, Brink fick en HEL DEL hjälp på vägen vad det gäller det ekonomiska kan jag säga...därmed inte sagt att karln inte är en duktig affärsman och ryttare.

Fast hanär väl knappast född in i sporten av rika föräldrar? Eller så har jag missuppfattat?
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Nu blir jag lite purken, faktiskt. Vad som är mediokert och inte beror ju på hästens och ryttarens förutsättningar, eller hur? Och oavsett vad andra tycker om starter i 1.20 så kanske ryttaren är mer än nöjd med att ha kommit dit. Det hade jag varit, så som dagens läge ser ut. Och starter i 1.20 med en t.ex. arab på 149 cm lär ju vara en större bedrift än att ta sig dit med en hoppstammad SWB på 170 cm, eller hur? Så dra inte alla över en kam och kalla inte resultat i 1.20 för mediokert för alla, även om det är det för dig.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jo, jag förstår väl till viss del vad ni menar, men det verkade ju i allafall röra sig om en någorlunda normaförmögen familj (visst, en båt är inte billig, men det finns ju trots allt ganska många svenssons som har båt), och inte om några mångmiljonärer?

Tror tyvärr det är svårt att hitta en ung ryttare på elitnivå som kommer från en fyrbarnsfamilj som lever på soc - helt enkelt för att det ÄR en för dyr sport :(.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 437
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 203
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 733
Senast: Maoam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp