Att rädda en humla

Mia_R

Trådstartare
Ikväll när jag kom hem låg en dränkt humla i en hink med vatten. Jag gillar humlor och blev ledsen, men när jag började fiska upp den såg jag att den levde! Jag bar ut den till lite kvällssol, men hämtade snart in den till lite sockerlösning och papper i ett glas med papperslock.

Nu efter flera timmars värme och sockerlösning började den pigga på sig, jag kunde höra den började surra under näsduken i glaset så jag har valt att bära ut den och ge den möjligheten att hitta hem igen.

Brukar ni rädda humlor och hur gör ni? Den här är inte den första, men de flesta andra brukar ha vaknat för tidigt på våren.
 
Jag räddar alla individer jag kan, kul att läsa om fler som gör det :)
(Kan till exempel spendera lång tid vid hästarnas vattenkar för att fiska upp olycksoffer)
Hade gjort ganska exakt som du i den situationen. Funderar även på att köpa en sån där nyckelring med behållare för sockerlösning i så jag kan rädda diverse insekter "på språng" även om jag inte är hemma.
 
Jag vill rädda alla små djur som har hamnat på byvägen, särskilt efter ett regn. De mest lätthanterliga är snäckorna, alltså sniglar med hus. Då bara lyfter man i skalet och bär dom över vägen åt det hållet dom önskar åka. Om det är en vanlig snigel brukar jag ta ett blad, välta omkull snigeln och låta den suga fast sej på bladet. Och sen ut i diket.
Maskar är värre, dom vill jag egentligen inte ta i så det är pyssel med grässtrån och små pinnar att lyfta med. Men där får man begränsa sej till dom största individerna eller mest behjärtansvärda fallen.
En liten rastningssväng med hunden kan ta en evig tid, hon bara suckar när vi inte kommer någon vart. Och vad grannarna tänker vill jag inte veta.
 
Jag vill rädda alla små djur som har hamnat på byvägen, särskilt efter ett regn. De mest lätthanterliga är snäckorna, alltså sniglar med hus. Då bara lyfter man i skalet och bär dom över vägen åt det hållet dom önskar åka. Om det är en vanlig snigel brukar jag ta ett blad, välta omkull snigeln och låta den suga fast sej på bladet. Och sen ut i diket.
Maskar är värre, dom vill jag egentligen inte ta i så det är pyssel med grässtrån och små pinnar att lyfta med. Men där får man begränsa sej till dom största individerna eller mest behjärtansvärda fallen.
En liten rastningssväng med hunden kan ta en evig tid, hon bara suckar när vi inte kommer någon vart. Och vad grannarna tänker vill jag inte veta.
Jag undrar vad folk hade sagt om de såg mig gå och plocka vinbärssnäckor på vägen senast, eller som när jag och syrran räddade alla små paddor vi kunde hitta som försökte ta sig över en liviligt trafikerad väg. Vi cyklade ut på kvällen enbart för att rädda paddor. :D
 
En av mina arbetskamrater tyckte att jag var på riktigt dum i huvudet som plockade maskar från vägen.
Jag känner väl mest att det inte skadar nån att vara vänlig mot vad det nu må vara för levande varelser och att det var rätt onödigt att håna mig för en sån sak.

Fiskar upp allt som far i hästarnas vattenbalja men har aldrig tänkt på socker, smart.
 
En av mina arbetskamrater tyckte att jag var på riktigt dum i huvudet som plockade maskar från vägen.
Jag känner väl mest att det inte skadar nån att vara vänlig mot vad det nu må vara för levande varelser och att det var rätt onödigt att håna mig för en sån sak.

Fiskar upp allt som far i hästarnas vattenbalja men har aldrig tänkt på socker, smart.
Jag brukar använda mig av honung som får smälta i lite varmt vatten, men jag hade ingen hemma så socker fick duga. :)
 
Och jag som trodde jag var ensam om att rädda sniglar och andra kryp. Men se där det finns visst fler av oss :) :up:
 
Mina tama getingar äter upp flugorna så de får vara ifred för mig. Jag undviker störa dem mer än nödvändigt när jag rensar nässlor och de stör inte mig, du vet väl om att de lär sig känna igen husfolk? ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 061
Senast: Ajda
·
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
5 687
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 138
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 918
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp