Bukefalos 28 år!

att skatta sig lycklig

Vad tycker du skall beskattas och hur mycket? Mer eller mindre än idag och när svaret är mindre, vilken annan skatt skall höjas?

Frågan ställs alltså givet dagens skattetryck. Vi behöver inte ta det på öret, men med lite realism. Tar du bort skatten på inkomster, kan du därför knappast kompensera den genom sockerskatt.

golit tycker:

Beskatta arbetsfria inkomster, återinför arvsskatt och gåvoskatt. Av flera skäl. Bättre för BNP att man sätter sprätt på pengarna och annars brukar man tala om drivkaft att satsa på sig själv.

Beskatta säkra skattekällor, fastighetsskatt är vår äldsta skatt, världens vanligaste skatt och väldigt svår att smita från. Boplikt.

Trängselskatt, men inte som ni tror. Alla bolag med huvudkontor i Sthlm får betala extra skatt.

Bensin-diesel och naturgasskatt, miljövidrigt och hur ska vi förklara för barnbarnen att vi sket i planeten. Bensinen är billigare än vatten på tappen, det är inte rimligt.

Bompeng, som i Norge. Du betalar klart och tydligt för vilken sträcka du just nu betalar för genom att åka på den här vägen. Också ett sätt att få utländska åkare att betala istället för att åka gratis på svenska vägar.

Så vad gör vi för pengarna?

Höjd nivå när du överhuvud taget behöver betala skatt
Glesbygdsbidrag, bor du si och så får du ett bidrag för att betala skatt.

Vad uppnås?

Det lönar sig att arbeta. Du får en tillbaka förmögenhetsöverföringen från de allra rikaste. Du får en renare värld.
 
Mycket rimligt, precis som den diskussion som vi hade om fastighetskatten i Florida. Där är den ju kommunal, men det skulle ju bara göra rika kommuner rikare. Tänker du dig en annan fördelningsprofil, och vilken skatt vill du sänka?

Sänka? :eek:. Är du tokig, när väl en skatt införts så kan den per automatik bara höjas. Att sänka en skatt går helt mot hela idén med skatter.
Nää, här ska omfördelas bara och införa nya skatter. Sänka skatter är ju ett borgeligt påfund så det är omöjligt. Egentligen borde alla betala 100% i skatt och sen få nådigt ansöka om medel för sin egen överlevnad. Resten behåller staten. Hmm vänta nu, det är ju kommunism, jaja så får det bli.
;)
 
Sänka? :eek:. Är du tokig, när väl en skatt införts så kan den per automatik bara höjas.

Nej som du mycket väl vet så både höjs, sänkt och avskaffas skatter. Det finns ingen automatik. För övrigt var skatterna i det gamla öst och sovjet extremt låga.
 
[QUOTE="Trani, post: 17197865, member: 44106"
Kött är också cancerframkallande - och billigt! För att inte tala om lidandet det skapar för de djur som blir kött. Det är svårt att hävda att man har ett behov av kött. :idea:

.[/QUOTE]

Nja, det är charkprodukter som är cancerframkallande, dvs överrepresentation inte som en kula i huvudet.

Att beskatta lidande kan vara svårt, hur mycket kostar en olycklig kärlek? Ska vi införa skillsmässoskatt?
 
Kunde de bara sluta med hyckleriet att kalla det trängselskatt istället för vägkarta så har jag inga problem med dem skatten heller.
 
Kan vi inte beskatta folk efter i vilken månad dem föds? Baserat på några astrologiska uträkningar måste ju staten kunna förutse vilka som kommer bli rika och därmed beskatta dem genom födelseskatt.

Alternativt, för alla vet ju att det är bättre att fylla är tidigt på året, att vi helt enkelt ökar skatten procentuellt beroende på vilken månad en är född i. Så de som har den dåliga smaken att födas i december när det är så mycket andra utgifter får ett påslag på 12% i skatt (så vet de vart födelsedagspengar kan gå!). :up:
 
Nej som du mycket väl vet så både höjs, sänkt och avskaffas skatter. Det finns ingen automatik. För övrigt var skatterna i det gamla öst och sovjet extremt låga.

Ja och alla var nöjda och glada att få en brödbit efter 5 timmar i kö :angel:.
 
Ja och alla var nöjda och glada att få en brödbit efter 5 timmar i kö :angel:.

Nej men skattesatserna var extremt låga. Om det nu bara är det faktum att man betalar lite i skatt som gör människor lyckliga så var sovjet paradiset. Man betalade inte fastighetsskatt heller :)
 
Kan vi inte beskatta folk efter i vilken månad dem föds? Baserat på några astrologiska uträkningar måste ju staten kunna förutse vilka som kommer bli rika och därmed beskatta dem genom födelseskatt.

Alternativt, för alla vet ju att det är bättre att fylla är tidigt på året, att vi helt enkelt ökar skatten procentuellt beroende på vilken månad en är född i. Så de som har den dåliga smaken att födas i december när det är så mycket andra utgifter får ett påslag på 12% i skatt (så vet de vart födelsedagspengar kan gå!). :up:

Nydanande, kreavtivt. Men hur undviker man att folk kan bli spådda att betala skatt därmed vidtaga åtgärder för att undvika det? Eller bestämmer ödet skattesatsen och kan man i så fall lika gärna slå tärning om saken?
 
Nydanande, kreavtivt. Men hur undviker man att folk kan bli spådda att betala skatt därmed vidtaga åtgärder för att undvika det? Eller bestämmer ödet skattesatsen och kan man i så fall lika gärna slå tärning om saken?
Givetvis krävs det mängder av diplomerade astrologer/spåmän/spåkvinnor och dylikt för att hålla ordning på alla som föds - jag ser att dessa kommer ersätta många statliga tjänstemän på ex Skatteverket (men även arbetsförmedlingen och försäkringskassan i längden i och med att stjärnorna styr våra liv och det är ju menlöst att lägga resurser på ex jobbcoaching om stjärnorna ändå säger att personen ska vara arbetslös för alltid).
 
Och för små cykelbyxor (på män) så vi antingen får in mängder med pengar att spendera på offer för företeelsen alternativt blir av med problemet :up:

Du tänker dig att man i deklarationen ska ange ordinarie kalsongstorlek och sedan redovisa storleken på sina cykelbyxor och så får skatteverket bedöma om de är för små? Eller tänker du dig att skatteinspektörer ska bedriva uppsökande verksamhet och ta ut skatten då man stöter på problemet?
 
Du tänker dig att man i deklarationen ska ange ordinarie kalsongstorlek och sedan redovisa storleken på sina cykelbyxor och så får skatteverket bedöma om de är för små? Eller tänker du dig att skatteinspektörer ska bedriva uppsökande verksamhet och ta ut skatten då man stöter på problemet?

Både och givetvis! Hängslen och bälte för säkerhets skull :up:
 

Liknande trådar

Samhälle När vi tjänar pengar på något vis så måste vi dela med oss till andra via våra skatter. Pengarna är på det sättet inte alls våra egna...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
12 861
Senast: a1agnlju
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 342
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp